TMNT start niet op.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 26 jun 2012, 07:58

Mensen,

Ik ben gisteren gevraagd een TMNT na te kijken. Kast heeft het probleem dat hij niet opstart, geeft geen bal, flippers op erg zwak, en het display doet het niet. Ik zie op het display wat schuine lijnen die wel lopen, dus ik heb het idee dat deze dus geen input krijgt. Ik kreeg gisteren wel heel even "the door is open" te staan op het display, dus het functioneert wel af en toe. De andere keren kreeg ik een soort testbeeld.

Drukken op de startknop resulteerde in een geluid: "sorry dude" (of zoiets).

Op het CPU bord zitten 3 leds: 5V, CPU (geloof ik) en PIA. De eerste 2 leds branden, de laatste niet. Nu lijkt het erop dat er wat zuurschade bij de batterij aansluiting zit, maar daar zitten geen vitale delen in de buurt.

Eerste gedachte van mij gaat uit naar een probleem met de massa, maar vraag me af of iemand een andere gedachte heeft. Ik zal sowieso eens de spanningen gaan meten.
Wat me ook opviel is dat de kast niet reageerde op de diagnose schakelaar, en dat de melding "the door is open" niet weg ging toen ik de deur sloot.

Help is appreciated.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: TMNT start niet op.

Bericht door MeesterPieter » 26 jun 2012, 09:07

de pia moet idd aan en meteen weer uitgaan als je de kast opstart, andere 2 blijven branden.

lijkt me dat het "sorry dude" een geluidje is als er te weinig credits op de kast staan? na reset staat ie natuurlijk standaard niet meer op freeplay. (netzoals het "slacker" op de bttf kast als er geen credits op staan)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 26 jun 2012, 09:10

Hmmpf, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: TMNT start niet op.

Bericht door diesel64 » 26 jun 2012, 09:26

Volgens mij start de kast wel degelijk op, hoor, maar ligt je probleem ergens anders.

ergens een slecht contact in een ribbon cable naar het display, bijvoorbeeld?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 26 jun 2012, 09:32

Sowieso kreeg ik de "close the door" melding niet weg. Dat het display niet goed functioneert is wel duidelijk. Het was ook erg crappy neergehangen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: TMNT start niet op.

Bericht door diesel64 » 26 jun 2012, 09:33

En geen batterijschade, buiten dat kleine beetje?

Dit zijn toch typische problemen die je krijgt bij batterijschade.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 26 jun 2012, 09:37

Ik ga binnenkort weer eens kijken, met de tips die ik hier heb gekregen. Ik had gisteren niet eens een goede multimeter bij de hand, dus kon weinig uithalen. En aan een kast werken waarvan je niet weet hoe hij eigenlijk moet reageren is eerst eens goed zoeken bij mijn flipperforum vriendjes.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Kuroto » 27 jun 2012, 13:26

Data East kasten hebben een aparte controller voor de DMD.
Kijk zeker of de kabels allemaal goed steken etc.

Die zuurschade kan ook wel voor problemen zorgen, zoals Diesel al zegt.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 12 jul 2012, 07:31

Het probleem was sneller opgelost dan gedacht. Er waren 3(!) zekeringen stuk. 2 op het powerbord, 1 op het bord daaronder. Ik zal zo een in het schema kijken welke het waren, dan post ik dat hier ook nog even.

Dat display zal denk ik inderdaad een los contact zijn geweest, ik heb de bandkabels nog eens losgehad en eens goed aangedrukt. Werkt nu weer prima.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: TMNT start niet op.

Bericht door vmuniverse » 13 jul 2012, 21:52

Everybody out of the sewer!
Ninja...ninja...
Ik weet nog dat deze kast toen geplaatst werd toen ik nog op de middelbare school zat
Hij werd druk bespeelt en iedereen stond te dringen om er een potje op te spelen.
Ik had er toen het geld niet voor :roll: maar het blijft wel een goeie herrinering
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 07 nov 2012, 20:49

Hmmpf, te snel weer. De kast start nu weer niet op, en wederom zijn de genoemde zekeringen defect. Nu branden ze gelijk door na het vervangen. Omdat ik het niet helemaal snapte heb ik de zaken even laten liggen vanavond en ga ik eerst het schema maar een bestuderen.

Ik heb wel de spanningen op de testpunten gemeten:
2.2 op de 5V lijn
10.2 op de 12V lijn
-12.3 op de -12V lijn.

Zekeringen F5 en F6 van het powerbord zijn defect, F5 van het bord eronder.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Humanfly
Berichten: 239
Lid geworden op: 31 aug 2012, 11:57
Real name: Edwin

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Humanfly » 07 nov 2012, 20:58

heb dit kast ook nog gehad
"sorry dude" is idd omdat er geen credits zijn

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 22 jan 2013, 08:09

5V was toch goed, de testklem was wat gecorrodeerd.

Verder heb ik de zekeringen vervangen door zwaardere, nu start de kast mooi door. Ik zag wel een onregelmatig signaal op de -12Volt. In eerste instantie vermoed ik een defecte condensator of een condensator met een te kleine capaciteit. Ik heb het signaal eens op een scope gezet en zag dat de spanningsval toch behoorlijk is. (Ongeveer 1/3 val, dus geen flatline).

Overigens een kleine tip: ik heb bij DealExtreme een klein scopeje gekocht. DS0201, in totaal 55 euro incl verzendkosten. Daarvoor krijg je een pocket scope:
http://dx.com/p/ds0201-2-8-lcd-pocket-m ... slot-39750

Maar okee. Toen startte de kast dus op, kreeg ik een bal, en kon spelen. Toen viel me op dat de VUK niet goed functioneerde. Uit de test kwam dat de volgende spoelen geen reactie geven:
- Panel flasher
- Manhole VUK
- Spinner Shooter flasher
- 4 turtles flasher
- ticket dispenser

De rest werkt voor zover ik kon zien.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: TMNT start niet op.

Bericht door J.Verheggen » 22 jan 2013, 08:20

zwaardere zekeringen plaatsen zorgt ervoor dat er iets anders (duurders) kapot gaat. Beter de oorzaak zoeken waarom die zekeringen doorbranden. anders kun je net zo goed 50 amp plaatsen en kijken waar het het hardst rookt (daar is de schakeling het zwakst)
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 22 jan 2013, 08:38

J.Verheggen schreef:zwaardere zekeringen plaatsen zorgt ervoor dat er iets anders (duurders) kapot gaat. Beter de oorzaak zoeken waarom die zekeringen doorbranden. anders kun je net zo goed 50 amp plaatsen en kijken waar het het hardst rookt (daar is de schakeling het zwakst)
Naah, het zijn origineel slow-blows. Ik had gisteren wel T zekeringen, maar die slaan toch te snel door. Ik heb een 4A Slowblow vervangen door een 5A T. Dat mag toch geen probleem zijn denk ik.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: TMNT start niet op.

Bericht door J.Verheggen » 22 jan 2013, 09:58

ik hou altijd de voorgeschreven waardes aan, staan er niet voor niks.
problemen moet je zoeken in de voeding, trek hem er uit en inspecteer de pennen, en kijk eens wat anderen eraan 'gerepareerd' hebben in zijn lange leven...

het zijn echte connector uitfikkers
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 22 jan 2013, 10:02

J.Verheggen schreef:ik hou altijd de voorgeschreven waardes aan, staan er niet voor niks.
problemen moet je zoeken in de voeding, trek hem er uit en inspecteer de pennen, en kijk eens wat anderen eraan 'gerepareerd' hebben in zijn lange leven...

het zijn echte connector uitfikkers
Connectors zijn prima. De transistoren zien er bak en braad uit (alsof de kast van waageengokje afkomt), maar zijn wel nog functioneel. Ik zal het bordje eens doorsolderen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4027
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Richard Baan » 22 jan 2013, 10:04

HarrieD schreef: Naah, het zijn origineel slow-blows. Ik had gisteren wel T zekeringen, maar die slaan toch te snel door. Ik heb een 4A Slowblow vervangen door een 5A T. Dat mag toch geen probleem zijn denk ik.
:eating: :popcorn:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 07 feb 2013, 09:23

Okee, gisteren nogmaal naar het kastje gekeken omdat hij welliswaar prima speelt, maar slecht opstart en de VUK onder de manhole het niet doet. Nu viel me op dat er toch best wat zuurschade is aan het bord. Er stond zelfs met stift op geschreven "bord start niet door". Ik heb het bordje meegenomen om de zuurschade aan te pakken, gelukkig is het een gebied waar enkel wat weerstanden en diodes zitten, maar de solderingen moeten opnieuw. Verder is de stuurtor (Q40) die de manhole VUK aanstuurt gefrituurd. Deze ook maar vervangen dus. Ik denk dat dan veel van de problemen moeten zijn verholpen.

To be continued.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: TMNT start niet op.

Bericht door J.Verheggen » 09 feb 2013, 09:43

veel succes!!

@ Richard, jij smult altijd van zekeringen :mrgreen: :eating: :popcorn:
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4027
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Richard Baan » 09 feb 2013, 11:49

Meer van terugkerende discussies waar niemand het over eens wordt, zoals het overfusen.
Ik deel je mening: alleen de juiste waarde toepassen. Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat het wel wat meer mag, of in die toepassing mag het wel....
Dan pak ik :eating: en :popcorn: .
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: TMNT start niet op.

Bericht door J.Verheggen » 09 feb 2013, 12:04

ik zie door mijn werk in de wipperflinkel de gevolgen van 'hogere waarden' daarom raad ik het niet aan (het is wel goed voor de omzet, dat moet ik dan weer wel vertellen) :eating:
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4027
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2013, 10:34

Ik denk dan altijd weer terug aan het verhaal van de Elvira.
Die had wat zwakke flippers. Dus de persoon in kwestie had sterkere spoelen gekocht, maar toen smolt de 2A zekering door. 3A geplaatst maar smolt ook door, 5A smolt gelukkig niet door.

Toch deden op een gegeven moment de flippers het niet meer...
Printbaantje gerepareerd en flipperen maar.

:pin:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door HarrieD » 10 feb 2013, 10:43

Ik deel jullie mening, maar ligt het probleem bij het doorsmelten van een zekering, of het te snel doorsmelten van een zekering. De waarde is niet alleszeggend, toch? Een slow blow wordt niet voor niets een slow blow genoemd.

Ter ieders geruststelling: zodra de kast weer speelt komen er de voorgeschreven waardes in, en dan slow blows. Ik zal zeker de multimeter er tussen hangen om de waardes te meten.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4027
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: TMNT start niet op.

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2013, 12:27

Geen probleem hoor: het is je eigen kast, en als er wat kapot gaat is het ook je eigen probleem. Je bepaalt zelf wat je doet met je eigen kast.

Het kan best zijn dat alles tegen 5A kan, en er een 2A zekering voor zit. Dat is dan zo berekend. In dat geval kun je dus tot 5A gaan. En ook SB of snel: dat is de overbelastingsduur. Kortstondig kan alles wat meer hebben, als het daarna kans heeft om af te koelen. En als de kast koud is en net wordt opgestart is het ook anders dan als hij al 4 uur aan staat.

Het kan ook best zijn dat de ontwerper een fout heeft gemaakt bij de berekening (zoals de magneet bij LOTR die erg kritisch is). Misschien gaat het goed met zwaardere zekeringen, misschien ook niet.

Maar als je zwaardere zekeringen gaat plaatsen (zonder het te herberekenen) kan het fout gaan. Dat is dan een risico wat je bewust moet nemen vind ik. En: als je er vrede mee hebt en het gaat een keer fout kun je het altijd weer repareren. Zo is het ook nog eens.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie