wza1979 schreef:Wat voor mes je gebruikt, waarom je dan ( niet ) in het speelveld snijd
Ik gebruik zoals gezegd zo'n grafisch mes met een uiterst scherpe punt (op sommige foto's, en ook bij de LOTR speelveld restauratiefoto's kan je het zien). Ik druk net voldoende om de frisk maskeerfilm door te snijden. Meer druk hoeft niet. Onvermijdelijk snij ik daarbij af en toe ook lichtjes in het speelveld. Op zich kan dat niet zoveel kwaad: als er al een snee is, dan vult zich achteraf toch met verf of clearcoat.
Het vervolg...
Kleur 2: donkergrijs
Gelukkig is er maar plaatselijke schade in het donkergrijs. Als ik er dus voor zorg dat mijn kleur zo perfekt mogelijk is, dan hoef ik niet alles uit te snijden en te airbrushen... Eerst op de frisk maskeerfilm het ontbrekende artwork reconstrueren. Daarna alles uitsnijden, wat nog een serieus werkske is met al die stomme rookkrulletjes.
Als ik een kleur slechts deels airbrush, dan zorg ik ervoor dat er naar de randen toe nog amper verf komt te liggen, waardoor de overgang tussen originele kleur en nieuwe airbrushkleur zo zacht mogelijk wordt. En zo valt het minieme kleurverschil (dat er altijd is) niet op.
En als de grijze verf gedroogd is, blijkt de kleur echt identiek aan de originele. Looks good!
Kleur 3: geel-oranje
Wat ik buitengewoon mooi vind aan dit speelveld, is dat het geel (oa aan de SOL inserts) veel oranjer is dan ik tot nog toe gezien had bij AFM speelvelden. Meestal is er amper een kleurverschil tussen het geel van die 'beams' en het tweede geel rond de inserts.
Hier niet dus...
Ook hier begint de herstelling met het reconstrueren van de originele tekening. Daarna spuit ik deels een witte grondlaag: het oranje dat ik heb samengesteld bestaat vooral uit fluorescerend geel en een oranje basiskleur, en het is hoegenaamd niet dekkend genoeg om die schade te verbergen.
Maar dan damn!
Mijn oranje zag er tijdens het testen heel goed uit, en ook tijdens het airbrushen zag het er prima uit. Maar als ik de maskeerfilm weghaal blijkt het iets fletser dan origineel. Het is ook net iets te donker. Dat frisse is weg
Veel tijd heb ik niet om na te denken wat hiermee te doen. Nu de verf nog maar net is aangebracht kan ik hem met een licht vochtig doek nog snel weer weghalen. Een dikke 2 uur werk in de vuilbak
Het oranje moet opnieuw, maar 't zal niet meer voor vandaag zijn

P