FH rechter flipper plots enkel hold-spanning

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
RO.b
Real name: Rob Breyne

FH rechter flipper plots enkel hold-spanning

Bericht door RO.b » 23 aug 2012, 18:25

Hallo allemaal,

Wij hebben gisteren ons eerste kastje gescoord (we zijn dus nog absolute leek). Vanmiddag even (hmm... anderhalf uur) gespeeld en alles werkte prima tot de rechterflipper heel plots (enkele slagen) kracht verloor tot hij amper omhoog kwam.
Vanalles opgezocht en al hulp gekregen:

De EOS zijn volledig gekuist en opgeschuurd. Eerst foutje gemaakt door er een minieme hoeveelheid Teflon op te doen om te kuisen :oops: Vlak erna hadden de linkerflippers er ook van, maar dan gekuist en opgeschuurd en probleem links was weg (en ja... ik heb ondertussen de discussie over teflon ook gelezen 8-) )

Rechts helpt het niet. Ik heb met de Ohm-meter gezocht naar gebroken draden, maar ik vind niets. De draden bij de spoelen zien er OK uit. De rechterspoel was iets warmer dan de linker vanmiddag, maar zeker niet te heet om er m'n vingers op te leggen. De staaf in de spoel heeft genoeg ruimte en glijdt goed. Iemand een idee? :geek: O ja, de bovenste flipper links geeft telkens een vonkje bij de EOS, kan dat kwaad (onderaan heeft dat niet)?

Straks komen maten, ik zal vermoedelijk een preek krijgen dat pinball op PS3 zoveel beter is :madman:
Alvast bedankt!
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Re: FH rechter flipper plots enkel hold-spanning

Bericht door Kuroto » 23 aug 2012, 21:57

Vonkjes zijn normaal bij EOS'en. :)
Check of je flipperlinks (en flippers zelf) ook goed vastzitten, en ook de draadjes aan de knoppen.

Heb zelf al gehad dat die inbus-boutjes los waren bij m'n BK2K.

Edit: Ook effe checken of je flipper zelf goed kan bewegen. Als de kast uitstaat, even de flipper manueel bewegen. Als het stroef is, gaat er vuil tussen zitten of is je sleeve NDK.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 24 aug 2012, 07:58

Wedden dat het toch de EOS is die niet helemaal sluit wanneer de flipper naar beneden is? ;)

Controleer dat echt nog maar eens.
No shirt. No shoes. No pinball.

RO.b

Bericht door RO.b » 24 aug 2012, 08:37

Hey,

Nogmaals gecontroleerd:
staafjes bewegen zeer soepel; heb de indruk dat alle boutjes vast zitten; hoor alle EOS'en duidelijk contact maken (klikje), waarna ze nog verder aangedrukt worden.
Heb de link naar BK2K doorgestuurd gekregen en gelezen. Vermoeden van vuil tussen de EOS, waar na eerst gekuist met CRC 5-56 (die ik verkeerdelijk voor "contact-spray" aanzag). Alle EOS gekuist en lichtjes geschuurd met schuurpapier waarna de linker opnieuw goed functioneerden. De rechter verder met scheermesje proper gekrast, maar het helpt niet...

Alvast bedankt voor de hulp ;)

diesel64

Bericht door diesel64 » 24 aug 2012, 09:35

EOS-en zijn die enige schakelaars die je met schuurpapier mag schoonmaken. En dat moet zelfs niet per se "lichtjes" zijn. Die kunnen daar wel tegen.

Hou de knop van je niet werkende flipper eens onder en duw dan manueel (met een houten of plastic stokje ofzo, iets dat niet geleidt) de EOS een beetje harder dicht. Slaat de flipper dan wel aan?

Opgelet: wel niet ingedrukt houden hé. Gewoon even laten pulsen.

En ohja: gewoon al die sprays achterwege laten. Dat helpt toch niet (en verergert de zaak soms alleen maar).

RO.b

Bericht door RO.b » 24 aug 2012, 10:54

Hey,
Gedaan, maar het hielp niet. Wel ook eens het omgekeerde gedaan: met houtje het contact EOS verbroken en dan de flipper laten werken en dan reageert ie net zo => de flipperspoel zit dus duidelijk continu met hold-spanning. Daarna heb ik aan het begin van de EOS waar de draden gesoldeerd zitten een overbrugging gemaakt zodat de holdspanning er niet zou mogen komen en dan reageert ie nog zo. Kan die spoel stuk zijn ('t zijn nochtans quasi nieuwe)? :wtf:

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 24 aug 2012, 11:16

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 12:59

Wat is de spanning op de flipper? In rust en in bedrijf. En op de linker?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64

Bericht door diesel64 » 24 aug 2012, 13:32

RO.b schreef:Kan die spoel stuk zijn ('t zijn nochtans quasi nieuwe)? :wtf:
Neen. Spoelen gaan niet stuk.

De bedrading van de flippers op een Funhouse is nog zeer basic. Als een flipperspoel wél de hold, maar niet de stroke krijgt, kunnen het volgens mij maar een paar dingen zijn.

* Slechte EOS
* Kabelbreuk aan EOS (of elders in de bedrading aan de spoel)
HarrieD schreef:Wat is de spanning op de flipper? In rust en in bedrijf. En op de linker?
Dit gaat je niet veel wijzer maken. Als de hold werkt, is de spanning aanwezig op de spoel.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 13:43

diesel64 schreef: Dit gaat je niet veel wijzer maken. Als de hold werkt, is de spanning aanwezig op de spoel.
Niet helemaal Kristof, hij ervaart dezelfde zaken als hij de EOS kortsluit als wanneer hij de EOS loskoppelt, en dan kan het meten van spanningen al een goed uitgangspunt zijn.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64

Bericht door diesel64 » 24 aug 2012, 13:54

Kijk. Er is niet zo iets als "hold spanning" en "stroke spanning". Beide spanningen zijn gelijk.

Een flipper spoel is eigenlijk twee parallel geschakelde spoelen die beide dezelfde spanning toebedeeld krijgen. Enkel gaat (door de verschillende constructie van de spoelen) de stroom hoger zijn door de stroke-spoel dan door de hold-spoel.

Spanningen meten gaat je dus niet verder helpen. Je gaat enkel zien dat er op de stroke-spoel geen spanning aanwezig is. Ahja, en dat wisten we al hé, want de flipper gaat niet omhoog.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 24 aug 2012, 14:08

diesel64 schreef:Kijk. Er is niet zo iets als "hold spanning" en "stroke spanning". Beide spanningen zijn gelijk.

Een flipper spoel is eigenlijk twee parallel geschakelde spoelen die beide dezelfde spanning toebedeeld krijgen. Enkel gaat (door de verschillende constructie van de spoelen) de stroom hoger zijn door de stroke-spoel dan door de hold-spoel.

Spanningen meten gaat je dus niet verder helpen. Je gaat enkel zien dat er op de stroke-spoel geen spanning aanwezig is. Ahja, en dat wisten we al hé, want de flipper gaat niet omhoog.
Ja, dat klopt helemaal, maar je moet ergens beginnen met uitsluiten van de problemen.

Wellicht is er een soldering los op de spoel waardoor een gedeelte van de spoel geen spanning krijgt. Meet ook even de diode door (alhoewel dat geen logische gedachte is).

RO.b

Bericht door RO.b » 24 aug 2012, 14:29

diesel64 schreef: want de flipper gaat niet omhoog.
Hey, tof dat jullie meedenken. De rechter gaat wel nog omhoog, maar helemaal niet meer met de kracht van gisteren en na verschillende keren testen soms helemaal niet meer. Heb ondertussen wat op pinwiki gelezen. Heb de Ohm proberen meten, maar heb nog een analoog ding van mijn vader. Het lijkt dat de rechter toch een stuk dichter bij de 0 zit dan de linker. Ik wou nu net eens de spanning meten aan de diode (maar eerst even opzoeken in de manual hoe dat ding eruit ziet :oops: )
Ben even offline (tandarts, getrokken wijsheidstand; dus dat helpt niet echt veel :lol: )

diesel64

Bericht door diesel64 » 24 aug 2012, 14:47

RO.b schreef: Hey, tof dat jullie meedenken. De rechter gaat wel nog omhoog, maar helemaal niet meer met de kracht van gisteren en na verschillende keren testen soms helemaal niet meer.
Jaja, dat bedoelde ik. :)

Meestal zal de hold de flipper nog wel omhoog krijgen, maar zeer traag.

RO.b

Bericht door RO.b » 25 aug 2012, 08:25

OK, nieuwe batterij in de voltmeter:
De linker bovenflipper meet 10 Ohm :)
De linker onderflipper meet 5 Ohm :)
De rechter onderflipper meet 15 Ohm :wtf:
(ik heb gemeten van de diode van de dubbele spoeldraad naar de enkele, beiden gaven telkens dezelfde waarden)

Met de EOS open:
De linker bovenflipper meet 35 Ohm :)
De linker onderflipper meet 20 Ohm :)
De rechter onderflipper meet 90 Ohm :shock:
(ik heb gemeten van de diode van de dubbele spoeldraad naar de dunne, de dikke bleef ongewijzigd)
Ik denk dat we dus kunnen stellen dat de rechter-EOS duidelijk wel contact maakt (OEF... toch goed gekuist :tongue: )

Los van de discussie :D zal ik jullie de voltage schuldig moeten blijven vrees ik: gisteren in de rapte foutje gemaakt en dat gedeelt van de voltmeter is nu toast :whisling:

Aan wat kunnen die hogere Ohm-metingen rechts liggen? Wat meet ik vervolgens uit? THX voor alle hulp

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 25 aug 2012, 09:39

Die ohm metingen zeggen me weinig (met een flipperprobleem heb ik ze nooit doorgemeten eerlijk gezegd), maar het verschil in waarde vind ik wel vreemd. Kan op zich een meetfout zijn, maar met de EOS open die 90 ohm is toch raar te noemen en zal geen meetfout zijn. Heb je hetzelfde type spoelen er in zitten?
RO.b schreef: De rechter gaat wel nog omhoog, maar helemaal niet meer met de kracht van gisteren en na verschillende keren testen soms helemaal niet meer.
Hoeveel kracht heeft de flipper precies?
- Heeft hij helemaal niets aan kracht, en gaat de flipper (soms) wel omhoog (maar niet met een bal er op)?
- Heeft hij veel te weinig kracht: hij kan een bal wel weg schieten, alleen die komt niet ver (bijv. een paar centimeter, met een flutboogje)?

Heb je de flipperknop bekeken? Dat zijn ook 2 contacten die tegen elkaar komen en zo een elektrisch circuit sluiten. Soms is dat contact dusdanig slecht geworden dat je het kan merken in de kracht. Zeker omdat je testen bij de EOS (aandrukken met houtje) eigenlijk aangeven dat dat het niet kan zijn.

En zitten de draden nog goed en mooi gesoldeerd op de
- spoel
- EOS
- flipperknop

Want als je een draad hebt die half door gebroken is, maar wel nog contact maakt lijkt het soms goed, maar je merkt het toch duidelijk in de kracht van de spoel. Bij twijfel voor een mooie goede soldering even een foto maken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

RO.b

Bericht door RO.b » 25 aug 2012, 12:19

De Ohm-waarden heb ik gevonden door te Googlen (ze verwijzen naar PinWiki, maar daar vond ik ze niet terug):
http://pinballbash.com/forum/index.php? ... pic=6938.0

* FL-11753: used for small flippers, 9.8 ohms/165 ohms. Usually a yellow coil wrapper.
* FL-11722: used for weak flippers, 6.2 ohms/160 ohms. Usually a green coil wrapper.
* FL-11630: "standard" flipper strength, 4.7 ohms/160 ohms. Usually a red coil wrapper.
* FL-15411 : strong flipper, 4.2 ohms/145 ohms. Usually an orange coil wrapper.
* FL-11629: strongest Williams flipper, 4.0 ohms/132 ohms. Usually a blue coil wrapper.

Geen idee hoe ze aan de waarden boven de honderd komen. :?:
Bij mijn FH zit een FL-11753 bovenaan en de onderste zijn allebei FL-15411 (hoewel in de manual FL-11630 voorgeschreven staat en ik deze zeker wil vervangen, maar voor ik naar wipperflinkel ga wil ik toch eerst het probleem kennen).

Wat je vragen betreft:
De rechterflipper heeft geen kracht = geraakt omhoog maar niet met bal erop.
De contactpunten aan de flipperknoppen (EOS?) heb ik gekuist en geschuurd, maar het verandert niets.
Alle solderingen nagekeken en deze lijken me allen OK.

Groeten!

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 25 aug 2012, 14:38

Wissel de spoelen gewoon eens om voor de grap. Inclusief Eos en condensator. (weet overigens niet zeker of fh een condensator heeft, zo ja, dan is die geel van kleur).

Dan sluit je alvast wat uit.

Omwisselen: linksonder met rechtsonder.

RO.b

Bericht door RO.b » 25 aug 2012, 18:31

De draden waren te kort om de hele zwik om te wisselen => ik heb dan maar enkel de spoelen gewisseld. Gevolg: rechts werkt perfect en links voor geen meter.
(er zit wel degelijk een condensator op, maar rechts is die geel en links blauw)
Ik denk dat we nu wel kunnen stellen dat het aan de spoel ligt, dus:

Kan er iemand me aan 1 spoel FL-15411 helpen of 2 spoelen FL-11630? Ik ga dan wel eens een "beginners pinball-set" kopen, maar ik zou dit liever niet overhaast doen... En zo kunnen we dan toch weer eventjes spelen...

Wij zijn van Gent.

Vele groeten en dank voor alle hulp :respect: . Heb al heel wat bijgeleerd, kan nog :geek: worden
ROb

diesel64

Bericht door diesel64 » 25 aug 2012, 18:39

Kijk eens of er geen van die koperen draadjes losgekopen is. Die fijne draadjes die naar de contacten gaan. Dat zou ook wel iets kunnen verklaren. :)

RO.b

Bericht door RO.b » 25 aug 2012, 19:26

Nope, alle draadjes zijn mooi verbonden. Het fijne draadje dat naar binnen loopt zat niet meer onder de plastic. Heb met een fijn houtje het voorzichtig op zijn plaats geduwd, maar ook dat helpt niet. Misschien is de dikkere draad binnenin gebroken, dat kan ik niet zien...

reive001
Real name: Jules Reivers
Contacteer:

Bericht door reive001 » 25 aug 2012, 22:52

Rob, volgens mij heb ik nog we een spoel liggen voor je. Ik kijk morgen even.

Gr.
Jules
RO.b schreef:De draden waren te kort om de hele zwik om te wisselen => ik heb dan maar enkel de spoelen gewisseld. Gevolg: rechts werkt perfect en links voor geen meter.
(er zit wel degelijk een condensator op, maar rechts is die geel en links blauw)

Kan er iemand me aan 1 spoel FL-15411 helpen of 2 spoelen FL-11630? Ik ga dan wel eens een "beginners pinball-set" kopen, maar ik zou dit liever niet overhaast doen... En zo kunnen we dan toch weer eventjes spelen...

Wij zijn van Gent.

Vele groeten en dank voor alle hulp :respect: . Heb al heel wat bijgeleerd, kan nog :geek: worden
ROb

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 26 aug 2012, 07:39

RO.b schreef:Nope, alle draadjes zijn mooi verbonden. Het fijne draadje dat naar binnen loopt zat niet meer onder de plastic. Heb met een fijn houtje het voorzichtig op zijn plaats geduwd, maar ook dat helpt niet. Misschien is de dikkere draad binnenin gebroken, dat kan ik niet zien...
Wat Kristof bedoelt: een spoel is niets anders dan een met lak geisoleerde draad die gewikkeld is rond een platic spoelbus. Die draad wordt aan de uiteinden blank gemaakt d.m.v. Bijvoorbeeld een soldeerbout en dan gesoldeerd aan een van de 3 aansluitingen van die spoelbus. Het zou dus kunnen zijn dat een draad van de spoel is losgeschoten. Het enige wat je zou moeten doen is even opnieuw solderen van de spoeldraden. Het is een poging waard.

Post anders eens een foto van die spoel.

RO.b

Bericht door RO.b » 26 aug 2012, 09:20

Let niet op de soldering van de draden. Heb bij het verwisselen het zonder soldeertin moeten doen. 'k Ga vandaag bij m'n ouders de goede soldeerbout halen :mrgreen:
Bijlagen
P1010299.JPG
P1010299.JPG (63.62 KiB) 4720 keer bekeken
P1010302.JPG
P1010302.JPG (75.13 KiB) 4720 keer bekeken

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 26 aug 2012, 10:10

RO.b schreef:Gevolg: rechts werkt perfect en links voor geen meter.
:good:
Eerste klas les storingzoeken: vergelijk met een werkend systeem.
Geldt overigens overal voor.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie