Rock - 12V/5V probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 21 sep 2012, 17:50

Heb een probleem met m'n Rock.
CPU doet niks op't moment, en dat heb ik getraceerd naar de 5V-voeding (geeft momenteel 0.01V)
Nu heb ik het schema bekeken, en ik krijg (voor zover als ik kan meten) ook geen 12V binnen op de voeding.
Dat getraceerd naar A12-J6/A12-P6. Daar meet ik wel verschillende voltages.

Nu is het probleem natuurlijk dat ik niet weet welke draad de 12V op zit. De manual is hier niet echt duidelijk in, en door 't feit dat de meeste draadjes meer dan 3 kleuren opzitten word het nogal verwarrend.

Iemand die weet wat de pin layout is van die A12 connector?
Sommige pinnen meet ik ook geen spanning op. Kan zijn dat dit volstrekt normaal is, maar dat weet ik dus niet.

De GI gaat wel gewoon aan, dus ik denk niet dat het een probleem op de transfo zelf is.
Zekeringen meten ook gewoon door.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4051
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Richard Baan » 22 sep 2012, 08:01

Ik ken Gottlieb verder niet, maar als ik in de manual kijk moet dat draadkleur 200 zijn op pin 4 en 5.

Maar even filosoferend:
Zekering F2 nog goed?
En weerstanden R1 en R2? Ziet er uit als vermogensweerstanden dus die zullen lekker warm worden. Aansluitingen nog goed?
En de brugcel die daar aan zit?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 22 sep 2012, 14:00

Die weerstanden vind ik nergens. Op de transfo zie ik geen weerstanden, wel 3 brugcellen.
Zal die eens doormeten.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4051
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Richard Baan » 22 sep 2012, 16:10

Volgens het schema moeten ze toch ergens zitten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 22 sep 2012, 17:34

Ondertussen eens nagemeten. Vanaf de bruggen krijg ik de juiste voltages.
Dus gaat het waarschijnlijk de connector zijn.

Ik ga die er gewoon tussenuit halen, en de draadjes rechtstreeks met elkaar verbinden.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 22 sep 2012, 23:42

Connector ertussen uit gehaald. 5V is terug in orde. Heb 'm afgeregeld tot 4.99V.

Op de voedingsconnector naar de MPU meet ik 4.55V. Is dit te weinig?

Hij start nog steeds niet op, maar ik krijg wel de goede voltages in de kopkast nu.
De LED op het soundboard knippert ook niet, maar dit is een ongetest soundboard, dus die ga ik eens vervangen. Heb er hier nog een paar liggen.

Maar in principe moet hij toch ook zonder soundboard starten? Of ben ik hier mis in?
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 23 sep 2012, 00:54

Right, nog even een update.

Heb het kabelharnas terug aangesloten tussen de MPU en het driverboard.
Was vergeten dat die uitgetrokken was.

Spoelen van de slingshots trekken onmiddelijk aan als ik de kast aan zet.
Dus heb veiligheidshalve even de kabeltjes doorgeknipt van die twee spoelen.

GI gaat niet meer aan, en quasi alle insert-lampjes gaan aan.
Geen attract mode, gewoon allemaal aan.

Display komt ook niets op, en het soundboard blijft de LED aan.

Geen idee wat hier gaande is om eerlijk te zijn.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door aamjanssen » 23 sep 2012, 08:42

Heb je de solderingen op het PCB gecontroleerd? Als hier slechte verbindingen in zitten krijg je ook exotische problemen.

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 23 sep 2012, 10:42

gewoon een kapot bord.
begin eens met alle aardes in orde te maken, interboard kabel te inspecteren, extra draden toevoegen voor de voeding en massa van je driverbord ect ect ect
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 23 sep 2012, 13:03

Bord komt uit de arena en werkte daar gewoon wel.
Solderingen op de 5V voeding heb ik al opnieuw gedaan.

Zal die interboard kabel eens nakijken, evt een nieuwe maken met de extra draden. Was ik toch al aan bezig :)

Aardes zijn in orde, is het eerste wat ik doe als ik een Gottlieb koop.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 23 sep 2012, 13:36

anders die uit de arena erin gooien, die werkte toch wel?
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 23 sep 2012, 23:01

Heb ik al eens geprobeerd. No go. :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 23 sep 2012, 23:44

dan heb je klaarblijkelijk toch voedings problemen :(
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 25 sep 2012, 22:26

Effe nagemeten samen met een goede vriendin van mij. Voltages zijn goed, net als de grounds, dus 't gaat waarschijnlijk toch een probleem op de MPU zijn.

Heb via taito al een MPU gevonden, samen met een geluidsbord, dat werkt, dus ik ga dat eens vervangen, kijken of het dan in orde is.

Ik zou zeggen, ktest die MPU effe in de Arena, maar de pootjes van de EPROM van de Arena waren al niet super, dus ik trek die liever niet te vaak uit.


Merci voor de hulp, aamjanssen, Richard en Jasper!
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 26 sep 2012, 08:09

zei toch mpu ;-)
ik werk nu al zooooo lang aan die kregen...

anders eens nieuwe voeten steken, zit normaal al rommel op.
laat even horen wat het was, kunnen andere er weer wat van leren :D
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 26 sep 2012, 15:59

Nieuwe voeten?
Voor de IC's bedoel je?
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 30 sep 2012, 23:03

Effe een update.

Na mijn fikken bijna verbrand te hebben aan de LM338K op't voedingsbordje heb ik die toch maar effe vervangen.

Nu krijg ik ook mooi 5V uit het bordje.
Terug alles aangesloten, en nog steeds hetzelfde. Via pinwiki dan eens beginnen voelen aan de RIOT chips, en die voelen mij toch ook redelijk warm aan. Nu weet ik niet in welke mate dit normaal is?
Kan ze wel aanraken (niet zals die LM338K), maar ik vind ze toch redelijk warm. Kan zijn dat dit normaal is, weet ik nu niet.

Ik heb het dus over U6, U5 en U4.

Iemand een idee?
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door diesel64 » 01 okt 2012, 08:01

Warm en warm is twee. Mijn ervaring is dat sommige chips wel warm kunnen worden en dan heb ik het vooral over "speciale" chips zoals RAMs, ROMs, PAL, ...

Het zou mij niet verbazen als het normaal is dat die RIOTs een beetje warm worden. Echt heet is natuurlijk nooit goed. Ik heb bijvoorbeeld ooit mijn vinger verbrand aan een RAM. Da's niet echt normaal... :madman:

Zijn ze alle drie even warm? Indien ja, dan zou het wel straf zijn moesten ze alle drie tegelijk dezelfde fout vertonen.

Je kan altijd eens bij je Arena op de RIOTs gaan voelen wanneer die een tijdje aan heeft gestaan. Dan heb je een referentie.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 01 okt 2012, 12:46

Inderdaad geen slecht gedacht om eens te gaan voelen aan de Arena.
Straks eens doen.

Nu is er wel iemand in frankrijk die nog een CPU en soundboard heeft liggen, dus die ga ik sowieso al effe laten overkomen. :)

Het zou natuurlijk kunnen dat ze dezelfde fout vertonen omdat die LM338K defect geweest is, en er gewoon veel te veel heeft doorgejaagd... :p
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 01 okt 2012, 18:11

Goed.

In de Arena worden de RIOTs dus even warm.
Dan maar beginnen meten en de gecorrodeerde componenten vervangen op deze print.

Wish me luck :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 01 okt 2012, 23:23

riots worden gewoon warm.
ik bedoel de voeten op een gottlieb print zijn al van bedenkwaardige kwaliteit, en het kan nooit kwaad om die te vervangen voor betere.....
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door Kuroto » 23 okt 2012, 11:06

Update:

Ondertussen een nieuwe MPU en soundboard erin gestoken (heb degene die werkte uit m'n rock gehaald en in m'n arena gestoken, was iets dringender).

Hij start nu op, ik kan credits opzetten, maar het geluid is enorm vertraagd. Wordt precies in slow-mo afgespeeld.
Ook de muziek in attract-mode speelt traag af.

5V is perfect afgeregeld (staat op 4.99V), en de led op het soundboard knippert, zoals het hoort.
Ik kan geen spel starten, en in switchtest zijn er een heel deel switchen gesloten :?
Zou het kunnen dat het geluid iets met de switchen heeft te maken? Dat de CPU gewoon doordraait owv het feit dat er zoveel switchen gesloten zijn ofzo?
Of ben ik nu weer iets te IT-minded aan het denken? :lol:
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door HarrieD » 23 okt 2012, 11:42

Volgens mij zit het geluid op een apart bord. Als het traag is verdenk ik de klokgenerator van "malfunction".
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door J.Verheggen » 23 okt 2012, 11:45

meet eens of het nog 5 volt is op de cpu.... mijn ervaring zet ik hem altijd op 5.5-5.10
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
taito6581
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 aug 2011, 19:24
Real name: Peter Smets
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Rock - 12V/5V probleem

Bericht door taito6581 » 23 okt 2012, 12:43

Altijd iets boven de 5v zetten, tegen dat uw voltage door al die fichen en draden "arriveert" dropt dat altijd een beetje
http://www.consolekabels.be/
+ : RBC / F14 / MIL / BK2K / WW / XN / FP / P*B
- : HS / CLN / WWFRR / TGHS2 / FT / FG / TX / SWEP1 / WD / J*B / HUR / ST25 / BDK / RFM / FH / TFTC / DE-SW / SST

Plaats reactie