TOM Basement / Trapdoor probleem.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
rebelish
Real name: Seurinck Jo

TOM Basement / Trapdoor probleem.

Bericht door rebelish » 26 sep 2012, 14:20

Ik heb een probleempje bij de TOM.
Kun je die trapdoor wat regelen ??

Ik heb bijna 8 op de 10 keer als de trapdoor een bal uitschiet dat hij recht tussen de flippers gaat, en onmogelijk op te vangen valt met de rechter flipper.

Zonet had ik multiball, en ja hoor alle 3 mijn ballen dwars tussen de flippers, frustrerend is het :evil:
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

taito6581
Real name: Peter Smets
Contacteer:

Re: TOM Basement / Trapdoor probleem.

Bericht door taito6581 » 26 sep 2012, 14:37

daar zou een coil/kicker in moeten zitten, de schroeven/stop kan je wat bijregelen/bijdraaien.

of je kast staat niet 100% waterpas - de kast rechtzetten deed indertijd wonderen bij mijn Taxi waar de Joyride altijd voor en STDM zorgde :wtf:
http://www.consolekabels.be/
+ : RBC / F14 / MIL / BK2K / WW / XN / FP / P*B
- : HS / CLN / WWFRR / TGHS2 / FT / FG / TX / SWEP1 / WD / J*B / HUR / ST25 / BDK / RFM / FH / TFTC / DE-SW / SST

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 26 sep 2012, 14:45

er zit op dat trapdoor mechanisme vanbinnen een zwarte cup in waar de bal op ligt om af te schieten. Kijk of de randjes niet afgebroken zijn ervan.
IFPA Country Director Belgium

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 26 sep 2012, 14:49

Je kan die assy (gans dat metalen ding onder je speelveld waar je trapdoor aanhangt) wat verzetten. Vijs eerst die 3 of 4 moeren wat los waarmee het aan je plank vastzit, en dan kan je de assy wat verdraaien. Daarna uiteraard weer vastzetten. In principe moeten de ballen op je rechter flipper terechtkomen. Bij de mijne is die popper een vrij zwakke spoel. De bal komt dus vrij zacht uit de scoop op mijn flipper ipv er met geweld te worden uitgeschoten.

rebelish

Bericht door rebelish » 26 sep 2012, 14:56

OK, ik ga dat zo meteen eens bekijken.
De kast staat recht. dat was het eerste die ik dacht, heb ze recht gezet maar doet het nog.
dus kga eens kijken naar die kicker enz...

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 26 sep 2012, 15:12

Je kan ook langere flipper bats monteren... :mrgreen:
*** Q is good for you !! ***

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 26 sep 2012, 15:55

Of een postje tussen de flippers vijzen... :run:

rebelish

Bericht door rebelish » 26 sep 2012, 16:05

ewel das nog eens een goei gedacht 8-)

Wel kdenk het probleem gevonden te hebben.
mijn uitsparing van de main bracket. is wel redelijk uitgesleten.
en als mijn trapdoor openstaat dan heb ik redelijk wat speling.
ik denk dat hij daardoor soms te veel naar het midden schiet.

maar het is wel al wat beter door het nog wat te draaien, maar soms komt hij net op de top van mijn flipper of kan ik die mooi pakken ermee.

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 26 sep 2012, 16:07

rebelish schreef:ewel das nog eens een goei gedacht 8-)

Wel kdenk het probleem gevonden te hebben.
mijn uitsparing van de main bracket. is wel redelijk uitgesleten.
en als mijn trapdoor openstaat dan heb ik redelijk wat speling.
ik denk dat hij daardoor soms te veel naar het midden schiet.

maar het is wel al wat beter door het nog wat te draaien, maar soms komt hij net op de top van mijn flipper of kan ik die mooi pakken ermee.
Ken de kast verder niet, maar als er een scoop onderzit kan je met een scoop protector allicht de originele vorm terug krijgen zodat hij wel goed terug schiet (en kast goed waterpas zetten en op de goede graad), aangezien je het over uitgesleten hebt.

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 26 sep 2012, 16:34

Jiggy schreef:als er een scoop onderzit kan je met een scoop protector allicht de originele vorm terug krijgen zodat hij wel goed terug schiet
Het gat van de scoop heeft geen invloed op de richting van de bal, en dus zal ook een scoop protector geen enkel verschil maken.

De richting van de bal wordt enkel bepaald door de vorm van de bracket (dus het metalen deel waarlangs de bal naar boven wordt geschoten) die na verloop van tijd durft te vervormen of scheef te zitten. Als die echt té versleten is, dan zal je die moeten vervangen. Maar mijn ervaring is dat die dingen meestal gemakkelijk weer in vorm kunnen worden geplooid (of zachtjes gehamerd). Wel even uit mekaar halen uiteraard :)

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 26 sep 2012, 16:37

Gat heeft zeker wel invloed, als het echt serieus uitgesleten is ga je dat zeker heel goed merken afhankelijk hoe hij uitgesleten is aangezien hij dan ook richting geeft aan de bal aangezien de bal bij het uitkomen van de scoop doorgaans ook het gat raakt

rebelish

Bericht door rebelish » 26 sep 2012, 16:41

Het is niet uitgesleten aan het speelveld, maar aan de bracket onderaan, daar zit het klepje van de trapdoor in een gleuf.
die gleuf in de bracket is wat uitgesleten.
dus het gat heeft geen invloed erop.

Ik zie wel dat die bracket speciaal wat scheef staat zodat hij gemikt staat om op de rechter flipper te komen.
Tis moeilijk uit te leggen, maar zeer simpel als je het zelf met je ogen kan zien.

Morgen eens vragen of ze die bracket willen en kunnen namaken op het werk.

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 26 sep 2012, 17:04

Jiggy schreef:Gat heeft zeker wel invloed, als het echt serieus uitgesleten is ga je dat zeker heel goed merken afhankelijk hoe hij uitgesleten is aangezien hij dan ook richting geeft aan de bal aangezien de bal bij het uitkomen van de scoop doorgaans ook het gat raakt
Toch niet. Tenzij de bracket beschadigd is of slecht afgesteld, glijdt de bal bij het uitschieten van een scoop via die kwart cirkelvormige boog van de bracket tot hij mooi horizontaal het speelveld opgaat, en daarbij raakt hij de kopse kant van het speelveld niet. Dus kan de vorm van het gat in de plank zelf, en eventuele schade eraan, geen invloed hebben.

Schade aan de scoop ontstaat trouwens meestal bij het inschieten van de bal, vermits hij dan random tegen de achterkant van de bracket of posts knalt en terugkaatst tegen de kopse kant van het speelveld. MB is een typisch voorbeeld, waarbij ook de zijkant van de scoop enorm beschadigd wordt omdat die bracket langs de andere kant een opstaande rand heeft.

Bij het uitschieten kan ook schade ontstaan, maar die is anders. De schade bij AFM aan de stroke of luck inserts is een typisch voorbeeld, waarbij het uiteinde van de boog aan de bracket lichtjes vervormd is geraakt (door ballen tegen te schieten), en de bal dus iets naar beneden wordt gemikt ipv mooi horizontaal, altijd nét op die inserts. Of de typische schade aan het potloodje bij MM, omdat die kicker de bal tegen de ballguide knalt en die tegen het speelveld terugkaatst.

:geek: ;)

Plaats reactie