bally centaur 1
Re: bally centaur 1
Yup, da's juist. Maar het probleem hier is (als ik het goed begrijp) dat de verkeerde kolom geactiveerd wordt en dat lijkt me niet echt mogelijk door een kortgesloten diode, of wel? Misschien mis ik iets.
De reden is simpel: als alle switches van kolom 1 open staan is er geen enkele manier waarop de strobe (ST 0) van deze kolom op een rij terecht kan komen (condenstatoren buiten beschouwing gelaten). Tenzij natuurlijk er een kortsluiting is tussen 2 kolommen.
Klopt mijn redenering?
De reden is simpel: als alle switches van kolom 1 open staan is er geen enkele manier waarop de strobe (ST 0) van deze kolom op een rij terecht kan komen (condenstatoren buiten beschouwing gelaten). Tenzij natuurlijk er een kortsluiting is tussen 2 kolommen.
Klopt mijn redenering?
No shirt. No shoes. No pinball.
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Je redenering klopt.
Alleen heb ik de ervaring met de Frankenstein (met eigen ogen gezien) en ik kon het toen theoretisch niet beredeneren. Alle bedrading in ere hersteld en probleem verholpen. Dat was overigens geen kortgesloten diode, maar die was er tussenuit gesoldeerd.
Alleen heb ik de ervaring met de Frankenstein (met eigen ogen gezien) en ik kon het toen theoretisch niet beredeneren. Alle bedrading in ere hersteld en probleem verholpen. Dat was overigens geen kortgesloten diode, maar die was er tussenuit gesoldeerd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Gottlieb collector
- Real name: thierry
Er moet volgens mij ergens een probleem zijn met massa want de volledige kolom geeft verbinding met massa ( al naargelang ik voor of na de diode meet ) Wel eigenaardig dat dit dan verband houdt met kolom 1
Dit wordt zoekwerk, mss heb ik bij verwisselen van speelveld ergens een massa contact gemaakt ???
Dit wordt zoekwerk, mss heb ik bij verwisselen van speelveld ergens een massa contact gemaakt ???
- Richard Baan
- Contacteer:
Wat meet je als je de connector van de MPU hebt verwijderd?
Zo kun je gemakkelijk kijken of het probleem op de MPU ligt, of in de kast.
Zo kun je gemakkelijk kijken of het probleem op de MPU ligt, of in de kast.
- Gottlieb collector
Met connector J4 van mpu verwijderd meet ik eveneens slechts 5 ohm, dus ergens een kortsluiting in de kolom op het speelveld.
ik verdenk de achterste " targetbank" maar vind niet meteen iets.
Het " chassis" van die targetbank heeft wel een kleinere weerstand met massa dan de andere twee targetbanks van het speelveld maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft.
Ik zoek verder ....
ik verdenk de achterste " targetbank" maar vind niet meteen iets.
Het " chassis" van die targetbank heeft wel een kleinere weerstand met massa dan de andere twee targetbanks van het speelveld maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft.
Ik zoek verder ....
- Richard Baan
- Contacteer:
Ik bedoelde eigenlijk de 2 connectors rechts op de MPU
- Gottlieb collector
Twee connectors rechts op mpu losgekoppeld maar nog altijd 6 ohm op de switchrij van 5 de kolom.
Ik vind nergens de kortsluiting met massa
Ik vind nergens de kortsluiting met massa

- Richard Baan
- Contacteer:
Zo te zien zijn er al 4 contacten bij de inline droptargets (dat is een groot blok metaal nietwaar?), draadje los solderen van kolom 5 op die contacten en kijken of het probleem verholpen is. Zo kun je dingen uitsluiten.
- Gottlieb collector
Heb draad losgesoldeerd net voor de 3.3 k ohm weerstand
Volgens schema zou dat een bruin/grijze draad moeten zijn maar bij mij is dat oranje/blauw precies de andere kant van de kolom ???
De vier switchen van de targetbank zijn dan uitgeschakeld bij het induwen maar de vier andere geven nog altijd de verkeerde nummers door in switchtest namelijk 5,6,7,8 in plaats van 45,46,47,48
Volgens schema zou dat een bruin/grijze draad moeten zijn maar bij mij is dat oranje/blauw precies de andere kant van de kolom ???
De vier switchen van de targetbank zijn dan uitgeschakeld bij het induwen maar de vier andere geven nog altijd de verkeerde nummers door in switchtest namelijk 5,6,7,8 in plaats van 45,46,47,48
- Richard Baan
- Contacteer:
Aparte situatie. Ik zie dat kolom ST5 anders wordt aangestuurd tov de andere kolommen (heb ik nooit geweten).
ST0-4 worden via een 3,3k weerstand (pullup) aangestuurd via de PA poorten van U10, de switchreturn is dan op de PB poorten van dezelfde PIA.
Echter nu wilden ze een extra kolom er bij hebben, dat is ST5 en wordt aangestuurd via PIA U11, een uitgang die normaal voor een continuous solenoid was gereserveerd. Die is normaal niet voorzien van een pullup weerstand, zodoende hebben ze die er aan toegevoegd.
Wat jij nu hebt gedaan is die pullup weerstand (die de 5V op kolom ST5 zet) losgekoppeld. Dan is het op zich logisch dat het niet werkt. Ik had eigenlijk bedoeld dat je de inline droptargets loskoppelt uit de switchmatrix. Dus wel de oranje/blauwe draad (die je op de switches terug zou moeten vinden). Om te kijken of daar de sluiting zit met massa (aangezien het toch een blok metaal is).
Stel dat dat chassis toch aan massa zit en de switches maken contact met dat chassis....
Of schroef die contacten anders van het chassis af, misschien zit daar een diode tegen het chassis aan, en maakt deze zo contact. Of via een schroefje ofzo.
Ik denk dat je met die contacten de grootste kans hebt het probleem te vinden.
ST0-4 worden via een 3,3k weerstand (pullup) aangestuurd via de PA poorten van U10, de switchreturn is dan op de PB poorten van dezelfde PIA.
Echter nu wilden ze een extra kolom er bij hebben, dat is ST5 en wordt aangestuurd via PIA U11, een uitgang die normaal voor een continuous solenoid was gereserveerd. Die is normaal niet voorzien van een pullup weerstand, zodoende hebben ze die er aan toegevoegd.
Wat jij nu hebt gedaan is die pullup weerstand (die de 5V op kolom ST5 zet) losgekoppeld. Dan is het op zich logisch dat het niet werkt. Ik had eigenlijk bedoeld dat je de inline droptargets loskoppelt uit de switchmatrix. Dus wel de oranje/blauwe draad (die je op de switches terug zou moeten vinden). Om te kijken of daar de sluiting zit met massa (aangezien het toch een blok metaal is).
Volgens mij hoort dat chassis geen contact met massa te hebben. Ik denk dat die targetbank voor problemen zorgt.Het " chassis" van die targetbank heeft wel een kleinere weerstand met massa dan de andere twee targetbanks van het speelveld maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft.
Stel dat dat chassis toch aan massa zit en de switches maken contact met dat chassis....
Of schroef die contacten anders van het chassis af, misschien zit daar een diode tegen het chassis aan, en maakt deze zo contact. Of via een schroefje ofzo.
Ik denk dat je met die contacten de grootste kans hebt het probleem te vinden.
- Gottlieb collector
Ik dacht even het gevonden te hebben aangezien er een nietje van de GI massastrip half onder die targetbank zat maar niet dus, het probleem blijft.
Met de ohmmeter op deze targetbank is er nu wel geen massasluiting meer.
Doch de switches geven nog altijd de foute nummers door, ook de overige vier ( dus niet deze van de targetbank ) ook al heb ik alle vier de draden van targetbank switches losgesoldeerd.
De massasluiting op kolom 5 is dan ook nog altijd present
Met de ohmmeter op deze targetbank is er nu wel geen massasluiting meer.
Doch de switches geven nog altijd de foute nummers door, ook de overige vier ( dus niet deze van de targetbank ) ook al heb ik alle vier de draden van targetbank switches losgesoldeerd.
De massasluiting op kolom 5 is dan ook nog altijd present

- Richard Baan
- Contacteer:
Okee, en de overige 4 switches?
Per stuk los solderen, en kijken wat hij dan doet.
Per stuk los solderen, en kijken wat hij dan doet.
- Gottlieb collector
ik vermoed dat ik ergens een probleem heb met verbinding van speelveld naar kopkast.
Ik heb dan draad komende op pin 5 van J4 mpu-board ( str 5 ) doorgeknipt en ook de twee draden komende op switch left outlane van het speelveld losgesoldeerd ( oranje / blauw ) ik versta ook niet goed waarom er twee op komen, op het schema zie ik er toch maar één rechts aan de diode van outlane.
Dan een nieuwe draad gelegd maar één van de twee oranje/ blauw niet meer verbonden met switch left outlane.
Resultaat de vier lane switchen geven nu correct de nummers 45,46,47,48, weer maar de de de vier droptargets nog altijd foutief 1,2,3,4
als ik de twee draden terug verbind op de linker outlane switch geven ze weer alle foutief de nr weer, zijnde van 1 tot 8
Ik ben er bijna denk ik maar ???
Ik heb dan draad komende op pin 5 van J4 mpu-board ( str 5 ) doorgeknipt en ook de twee draden komende op switch left outlane van het speelveld losgesoldeerd ( oranje / blauw ) ik versta ook niet goed waarom er twee op komen, op het schema zie ik er toch maar één rechts aan de diode van outlane.
Dan een nieuwe draad gelegd maar één van de twee oranje/ blauw niet meer verbonden met switch left outlane.
Resultaat de vier lane switchen geven nu correct de nummers 45,46,47,48, weer maar de de de vier droptargets nog altijd foutief 1,2,3,4
als ik de twee draden terug verbind op de linker outlane switch geven ze weer alle foutief de nr weer, zijnde van 1 tot 8
Ik ben er bijna denk ik maar ???
- Richard Baan
- Contacteer:
2 draden op 1 switch werkt als volgt: de kolom komt aan op die switch, en de 2e is de verbinding naar de volgende switch. Dat is gemakkelijker monteren, en elektrisch gezien het zelfde.
Je bent overigens mooi bezig om storing te zoeken.
Op deze manier kun je zaken uitsluiten.
Probeer eens wat meer switches op die manier.
Je bent overigens mooi bezig om storing te zoeken.

Probeer eens wat meer switches op die manier.
- Gottlieb collector
Idd twee draden op één switch is van de één naar de volgende, had ik kunnen weten
Maaar .... het probleem is opgelost ! ik had de draad gaande naar pin 5 afgeknipt maar niet aan de speelveldzijde aan de switchen ,wat bleek deze draad stond nog ergens in massa.
Dus daar aan de switchen ook losgesoldeerd en nieuwe draad gelegd. Dit probleem dan toch opgelost.
Nu heb ik nog altijd een lampen probleem maar heb nog iets gevonden, bij het overzetten naar nieuw speelveld heb ik per maleur een nietje van massadraad van de GI ( dus wisselspannig ) in contact geniet met de massa strip van de gestuurde lampen ( dus gelijkspaning ) het nietje is daarbij mooi doorgebrand zoals een zekering
Maar mss vandaar ook mijn voorgaande probleem, ergens gesmolten bedrading
Dus weer verder zoeken ....

Maaar .... het probleem is opgelost ! ik had de draad gaande naar pin 5 afgeknipt maar niet aan de speelveldzijde aan de switchen ,wat bleek deze draad stond nog ergens in massa.
Dus daar aan de switchen ook losgesoldeerd en nieuwe draad gelegd. Dit probleem dan toch opgelost.

Nu heb ik nog altijd een lampen probleem maar heb nog iets gevonden, bij het overzetten naar nieuw speelveld heb ik per maleur een nietje van massadraad van de GI ( dus wisselspannig ) in contact geniet met de massa strip van de gestuurde lampen ( dus gelijkspaning ) het nietje is daarbij mooi doorgebrand zoals een zekering

Maar mss vandaar ook mijn voorgaande probleem, ergens gesmolten bedrading

Dus weer verder zoeken ....
- Gottlieb collector
Ik heb zaols al eerder vermeld een reeks lampen nu die niet werken, alle lampen komende van connector J2 alsook alle lampen van het auxilary board, alhoewel daar wel spanning opstaat op de testpunten.
Als ik op het schema van lampdriverboard kijk zit er wel een patroon in, het zijn telkens de lampen die komen van pin 13,16,20 van zowel U1,U2,U3,U4 wat zou dit kunnen betekenen
Als ik op het schema van lampdriverboard kijk zit er wel een patroon in, het zijn telkens de lampen die komen van pin 13,16,20 van zowel U1,U2,U3,U4 wat zou dit kunnen betekenen

- Bijlagen
-
- lampdriver A5.jpg (58.38 KiB) 3592 keer bekeken
- Richard Baan
- Contacteer:
De code naar die IC's komt van AD0-AD3, misschien 1 van die lijntjes die niet goed werkt? Ik zie er overigens niet direkt een patroon in. Tevens kan ik je schema niet goed lezen.
Maar je zou ook spanning op je lampjes moeten hebben. Dat is natuurlijk wel stap 1.
Maar je zou ook spanning op je lampjes moeten hebben. Dat is natuurlijk wel stap 1.
- Gottlieb collector
Potjandorie! ik durf het bijna niet te zeggen maar links onder in kopkast zijn er tweemaal dezelfde connectoren die ik natuurlijk had omgewisseld
ik heb meestal Gottliebs in bezit en daar is dat niet mogelijk voor zover ik weet.
Het lampenprobleem is dus nu ook opgelost... eindelijk.
Heb nu enkel nog een niet werkend "say it again" board wat naar het schijnt ligt aan een niet meer te vinden SAD chip ...
In elk geval een dikke merci voor het helpen meedenken, ook al was het mijn eigen stommiteit

Het lampenprobleem is dus nu ook opgelost... eindelijk.
Heb nu enkel nog een niet werkend "say it again" board wat naar het schijnt ligt aan een niet meer te vinden SAD chip ...
In elk geval een dikke merci voor het helpen meedenken, ook al was het mijn eigen stommiteit

- Gottlieb collector
Op youtube centaur filmpjes hoor ik achtergrondgeluid tijdens het spel, bij mijn exemplaar is er enkel geluid bij het raken van een target. is dit ergens een instelling ???
Ja. Instelling nummer 18 in het settings menu.
Enkel als dit op 03 staat heb je achtergrondgeluid.
Enkel als dit op 03 staat heb je achtergrondgeluid.
- Gottlieb collector
Hola dat gaat snel
ik zal het deze avond is bekijken, zit nu op het werk
bedankt voor de info !!!

bedankt voor de info !!!
- Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Er was toch ergens een Replacement board te krijgen ?Gottlieb collector schreef:Heb nu enkel nog een niet werkend "say it again" board wat naar het schijnt ligt aan een niet meer te vinden SAD chip ...
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
- Gottlieb collector
Ik heb enkel dit gevonden http://www.bigclive.com/centaur.htm
Als ik het naakte printje heb lijkt het me niet zo moeilijk op er dan de componenten op te zetten ...
Als ik het naakte printje heb lijkt het me niet zo moeilijk op er dan de componenten op te zetten ...
De layout staat op die site, dus die kun je gebruiken om een printje te laten maken of zelf het circuit namaken op een experimenteerbordje.
- spacecake
- Real name: Ferry
Ik wil je altijd helpen om eventueel een print te maken van layout,of je instructies geven hoe je dat moet doen,het is niet erg moeilijk...
Je kan een foto print maken,of overtekenen,of van die kant en klare rondjes en streepjes gebruiken die je vroeger veel zag op van die melkwitte velletjes...
Met wat licht ,en gootsteenonstopper kan je gemakkelijk foto prints maken,en etsmiddel kan je op vele plekken kopen,dat zou ik niet zelf gaan maken(kan wel)
Gootsteen onstopper is veel goedkoper dan die chemicalien uit de winkel...
Mischien als meer mensen ( bv Ruud?) interesse hebben in dit printje kunnen we er mischien gelijk een paar tegelijkertijd maken,met foto prints is dit een eitje...
Je kan een foto print maken,of overtekenen,of van die kant en klare rondjes en streepjes gebruiken die je vroeger veel zag op van die melkwitte velletjes...
Met wat licht ,en gootsteenonstopper kan je gemakkelijk foto prints maken,en etsmiddel kan je op vele plekken kopen,dat zou ik niet zelf gaan maken(kan wel)
Gootsteen onstopper is veel goedkoper dan die chemicalien uit de winkel...
Mischien als meer mensen ( bv Ruud?) interesse hebben in dit printje kunnen we er mischien gelijk een paar tegelijkertijd maken,met foto prints is dit een eitje...
Laatst gewijzigd door spacecake op 02 okt 2012, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake
Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N
Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N