17 Feb 2011
Vorige zomer heb ik een Sopranos gekocht. Helaas geen HUO zoals al mijn andere Sterns maar ik vond geen andere en de prijs was ok, dus heel keurige deal. Hij was wel vuil maar werkte perfect en ik ging die dan ooit wel eens grondig kuisen...
Tot ik een paar weken geleden op BFC1 naar die van Pascal keek. Zo'n propere kast... en dan hoorde ik dat die van Glenn nog schoner is. De derde Sopranos die ik kende is die van Evert, en dat is ook al zo'n schone... Damn, daarmee vergeleken was de mijne een "Black Sopranos", maar die naam kwam dan helaas niet omdat het een of andere limited edition was...
A man can only take so much...

Ik ben er de zondag, zodra ik op was, aan beginnen kuisen, wetende dat ik dat al een paar keer gedaan had en dat het speelveld telkens na een paar spelletjes alweer smerig was. Eigenlijk was een grondige kuisbeurt aan de orde. En dus heb ik na een kwartier besloten om mijn restauratieschema om te gooien (ik ging eigenlijk eerst mijn MB en daarna de MM doen) en mijn Sopranos dan toch maar grondig aan te pakken:
- schade herstellen aan het kabinet en de kopkast
- speelveld retoucheren en clearcoaten
- alles kuisen, opblinken en kapotte onderdelen vervangen.
Het is me gelukt met de IJ, het zal dus hopelijk ook lukken om mijn TS er weer als nieuw te doen uitzien

Ik zal over de komende weken af en toe wat foto's posten. Niet dat ik hier enige expertise wil claimen, maar ikzelf vind het plezant om dergelijke posts te lezen, dus voilà , wie er goesting voor heeft leest en kijkt verder... En steek ik stommiteiten uit, laat het me dan zeker weten

Let's Roll!

De schade aan de buitenkant het kabinet en de kopkast valt al bij al wel mee. De tekening is mooi wit gelukkig, en de meeste krassen en schade zijn in zwarte zones, wat dus met zwarte verf gemakkelijk te fixen is. Wel moeten die beugels eruit aan de voorkant naast de coindoor. Ook de schade aan flipperknoppen is gemakkelijk te herstellen.

Binnenin dan...

Beetje een fantasievolle fix van de linker flipperswitch, maar hij werkte wel

Het speelveld.

De nogal ongelukkige poging tot herstelling van de shooterlane voorspelt weinig goeds, dit moet er sowieso af. Safe kickout lijkt op het eerste gezicht ok en er is ook maar lichte schade aan de fish kickout en aan de droptarget.

Dus al bij al valt speelveldschade best mee. De reden waarom ik heb beslist te clearcoaten zijn de duizenden kleine kratertjes, wellicht veroorzaakt door airballs.

De gebroken plastics zijn geen probleem, ik heb voorbije zomer een nieuwe set kunnen kopen van Glenn P (mersie Glenn). En gelukkig heb ik ook een nieuwe boot (mersie Carl).

Maar smerig...

Niet verwonderlijk dat het speelveld na enkele spelletjes alweer vuil werd.

Onderkant lijkt op het eerste gezicht nog relatief proper. Tot je dingen begint weg te halen...

In tegenstelling tot mijn IJ, waar er 4 mooi gescheiden kabelbomen waren voor GI, lamps, switches en coils zijn er bij de TS maar 2. De eerste voor de lamps, de tweede bevat al de rest... en bovendien is die dan ook nog eens rondom gelegd in twee richtingen en daar weer met mekaar verbonden tot 1 grote lus. Ik weet niet of dat de gewoonte is bij Stern? Alle zones apart in plastiek verpakken ziet er wat onozel uit, maar hopelijk zal het helpen om de kabelboom achteraf weer op zijn plaats te krijgen.

En ook dit helpt wel om de dingen georganiseerd te houden: alles gaat per zone in aparte dooskes. Ik maak ook van alles uitgebreid notities en heel veel foto's. Wat me trouwens is opgevallen: bij de IJ lijkt alles precies op maat gemaakt, die zit eigenlijk heel zuiver ineen. De Sopranos lijkt meer op een typische Belgische tuin: een verzameling van allerlei koterijen en daar dan nog iets bijgebouwd en daarna nog iets... de dingen zijn soms heel raar gemonteerd, bijvoorbeeld ipv een zeskant spacer van 60 mm zie je er dan één van 40 mm met daarbovenop nog een 20 mm ronde plastic spacer. En zo zijn er tal van voorbeelden...

Safe assy is flink beschadigd, en er is een niet zo orthodoxe herstelling gebeurd aan de kabel ook. Gelukkig is deze voor de vuilbak, ik heb een nieuwe sterkere assy kunnen kopen bij Carl.

En voilà , speelveld is leeg. Het serieuze werk kan beginnen