Speelveld Whirlwind
Speelveld Whirlwind
Hallo iedereen,
heb een aantal vragen omtrent het speelveld van mijn Whirlwind. Het speelveld is geen diomond plated versie, maar er is toch een soort plastiek over geplakt. Ik veronderstel dat dit mylar is die er nadien op bevestigd is. Deze mylar loopt niet over het volledige speelveld, maar laat een rand van zo'n 5 cm als ik mij goed herinner. Aan de randen van de plastiek is het speelveld wel heel vuil. Bovendien zie ik dat er luchtbubbeltjes onder zitten aan sommige insert. Aan één insert is de plastiek zelfs aan het opbollen en als ik er daar op duw, maakt hij een licht krakend geluid.
Bij gelegenheid zal ik het glas er nog eens afhalen en foto's maken zodat jullie het kunnen zien, maar ik denk wel dat het voor velen op dit forum bekend zal klinken.
Ten eerste: ben ik correct te veronderstellen dat dit een mylar-laag is die in slechte staat is? Wat doe ik het beste met dit speelveld? De mylar er proberen afhalen? Wat daarna? Hebben jullie al ervaring met het verwijderen van mylar? Ik heb gezien op het net dat er 2 methoden zijn: freeze spray en haardroger. Wat kunnen jullie mij aanraden?
Het lijkt mij dat het boenen van mijn speelveld niet veel nut heeft?
heb een aantal vragen omtrent het speelveld van mijn Whirlwind. Het speelveld is geen diomond plated versie, maar er is toch een soort plastiek over geplakt. Ik veronderstel dat dit mylar is die er nadien op bevestigd is. Deze mylar loopt niet over het volledige speelveld, maar laat een rand van zo'n 5 cm als ik mij goed herinner. Aan de randen van de plastiek is het speelveld wel heel vuil. Bovendien zie ik dat er luchtbubbeltjes onder zitten aan sommige insert. Aan één insert is de plastiek zelfs aan het opbollen en als ik er daar op duw, maakt hij een licht krakend geluid.
Bij gelegenheid zal ik het glas er nog eens afhalen en foto's maken zodat jullie het kunnen zien, maar ik denk wel dat het voor velen op dit forum bekend zal klinken.
Ten eerste: ben ik correct te veronderstellen dat dit een mylar-laag is die in slechte staat is? Wat doe ik het beste met dit speelveld? De mylar er proberen afhalen? Wat daarna? Hebben jullie al ervaring met het verwijderen van mylar? Ik heb gezien op het net dat er 2 methoden zijn: freeze spray en haardroger. Wat kunnen jullie mij aanraden?
Het lijkt mij dat het boenen van mijn speelveld niet veel nut heeft?
Eigenaar: Whirlwind
- flippers.be
- Real name: AE
- Contacteer:
Re: Speelveld Whirlwind
Mylar van een niet-diamondplated speelveld afhalen heeft altijd een hoog risico om schade aan de inserts en verf toe te brengen. Dus doe je best enkel als je echt niet anders kan.
Echt vuil of versleten was je mylar niet, ik zou die gewoon erop laten liggen en proper maken.
Het is niet dat je nog 10.000en spellen op je kast gaat zetten en die enorm hard gaat afslijten.
Aan de randen kan je wel poetsen en grote lossen stukken voorzichtig lossnijden.
Als dat los stuk boven die insert echt stoort en de bal beinvloedt, dan kan je er een gaatje in prikken en wat lijm met een spuit in brengen zodat die weer vastzit.. of hem mooi lossnijden aan de rand van de insert (en een nieuw stukje mylar over doen). Er zijn meerdere opties.
Dat is mijn mening en manier van werken.
Anderen gaan de mylar eraf halen.. maar je hebt kans dat je dan een pak inserts lostrekt, dan allemaal nieuwe stickers moet gaan zoeken (of zelf maken), je speelveld dan volledig laten clearcoaten (of nieuwe mylar kleven), .. dus dan ben je niet meer bezig met een poetsbeurt maar wordt het een heel intensieve restauratie.
Echt vuil of versleten was je mylar niet, ik zou die gewoon erop laten liggen en proper maken.
Het is niet dat je nog 10.000en spellen op je kast gaat zetten en die enorm hard gaat afslijten.
Aan de randen kan je wel poetsen en grote lossen stukken voorzichtig lossnijden.
Als dat los stuk boven die insert echt stoort en de bal beinvloedt, dan kan je er een gaatje in prikken en wat lijm met een spuit in brengen zodat die weer vastzit.. of hem mooi lossnijden aan de rand van de insert (en een nieuw stukje mylar over doen). Er zijn meerdere opties.
Dat is mijn mening en manier van werken.
Anderen gaan de mylar eraf halen.. maar je hebt kans dat je dan een pak inserts lostrekt, dan allemaal nieuwe stickers moet gaan zoeken (of zelf maken), je speelveld dan volledig laten clearcoaten (of nieuwe mylar kleven), .. dus dan ben je niet meer bezig met een poetsbeurt maar wordt het een heel intensieve restauratie.
Zoals hierboven vermeld: mylar op een niet diamond plate speelveld is echt riskant.
En zeker bij een whirlwind aan de windroos.
Je kunt idd voor de optie gaan om de mylar te verwijderen en hopen dat je geen schade zult hebben ( wat ik zelf voor vrees).
Indien ja nieuwe insert decals plaatsen en dan een clearcoat of je probeert zo'n protector van best of pinball.
Het probleem van de mylar krijg je omdat de inserts warm krijgen van de originele lampjes, waardoor dus ook de lijm van de mylar na jaren gebruik begint los te komen en daardoor je luchtbellen krijgt.
Je kan idd proberen om met een spuit en naald daar nieuwe lijm in te spuiten.
Mylar kan je verwijderen met met een haardroger of freezespray, ik heb het beiden gedaan op mijn addams family.
Haardroger moet je wat meer geduld hebben, je hebt meer tijd nodig om de resten lijm weg te krijgen.
Freezespray gaat zeer gemakkelijk maar heb je wel veel van nodig in sommige gevallen.
Je hebt ook minder kans met freezespray dat je decals of andere be printing mee trekt bij het verwijderen
Als je het wilt verwijderen zou ik het persoonlijk met de spray doen, maar ik zou er geen nieuwe mylar opleggen.
Aan Mylar ben ik nog nooit geweest.
En zeker bij een whirlwind aan de windroos.
Je kunt idd voor de optie gaan om de mylar te verwijderen en hopen dat je geen schade zult hebben ( wat ik zelf voor vrees).
Indien ja nieuwe insert decals plaatsen en dan een clearcoat of je probeert zo'n protector van best of pinball.
Het probleem van de mylar krijg je omdat de inserts warm krijgen van de originele lampjes, waardoor dus ook de lijm van de mylar na jaren gebruik begint los te komen en daardoor je luchtbellen krijgt.
Je kan idd proberen om met een spuit en naald daar nieuwe lijm in te spuiten.
Mylar kan je verwijderen met met een haardroger of freezespray, ik heb het beiden gedaan op mijn addams family.
Haardroger moet je wat meer geduld hebben, je hebt meer tijd nodig om de resten lijm weg te krijgen.
Freezespray gaat zeer gemakkelijk maar heb je wel veel van nodig in sommige gevallen.
Je hebt ook minder kans met freezespray dat je decals of andere be printing mee trekt bij het verwijderen
Als je het wilt verwijderen zou ik het persoonlijk met de spray doen, maar ik zou er geen nieuwe mylar opleggen.
Aan Mylar ben ik nog nooit geweest.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Doe je dat met een injectienaald? En wat voor lijm kun je het best gebruiken?Als dat los stuk boven die insert echt stoort en de bal beinvloedt, dan kan je er een gaatje in prikken en wat lijm met een spuit in brengen zodat die weer vastzit
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Had ik nog niet aan gedacht, maar aan de whirl wind heb je inderdaad veel inserts die dicht bij mekaar liggen.
Moeilijke beslissing, speelveld kan schade oplopen, maar aan de andere kant, als het goedloopt en kan het clearcoaten, heb je wel prachtig speelveld. Ik probeer vanavond nog foto's te nemen zodat jullie eens kunnen kijken en je mening geven. Bedankt voor de nuttige feedback!
EDIT: hier is een link naar de fotos:
https://plus.google.com/photos/11511651 ... Kvpp4vR-QE
Moeilijke beslissing, speelveld kan schade oplopen, maar aan de andere kant, als het goedloopt en kan het clearcoaten, heb je wel prachtig speelveld. Ik probeer vanavond nog foto's te nemen zodat jullie eens kunnen kijken en je mening geven. Bedankt voor de nuttige feedback!
EDIT: hier is een link naar de fotos:
https://plus.google.com/photos/11511651 ... Kvpp4vR-QE
ligt het aan de foto's of is het werkelijk zo, maar het lijkt me dat sommige inserts niet meer vlak zijn tegenover het speelveld.
Inderdaad, dat heb ik gisteren ook gemerkt bij het nemen van de foto's, er zijn inserts die boven het speelveld uitsteken. Op te lossen door er voorzichtig op te kloppen met een rubberen hamer?
Nu jullie de foto's kunnen zien: is dit goed te krijgen zonder verwijderen van de mylar?
Nu jullie de foto's kunnen zien: is dit goed te krijgen zonder verwijderen van de mylar?
- johnware
- Real name: John van Gerwen
- Contacteer:
Zo die flipperkast is veel gebruikt en toe aan een goede schoonmaak beurt als ik de foto's zo bekijk.
Waarschijnlijk heb je ook veel last van airballs omdat de schuimpjes weg zijn achter de targets.
Verder zie ik op de foto's eigenlijk niet echt dat de inserts omhoog staan, maar dat kan aan mij liggen.
Wel zie ik idd dat de mylar los heeft gelaten en dat je deze misschien weer vast kunt zetten via de optie die ze hierboven geven (spuit+lijm) alleen is het wel de vraag met welke lijm.
Eventueel zou je de mylar open kunnen snijden maar dan heb je weer een randje als je hem dicht plakt.
Heeft iemand al eens mylar proberen te verwijderen met een strijkbout ?
En dan bedoel ik dat je op het speelveld een schoon stuk wit papier legt of bakfolie zodat je de mylar / het speelveld niet kan verbranden.
Is er iemand in de gelegenheid om dit eens te proberen met een leeg/kapot speelveld ?
Ik ben dan benieuwd naar het resultaat.
Waarschijnlijk heb je ook veel last van airballs omdat de schuimpjes weg zijn achter de targets.
Verder zie ik op de foto's eigenlijk niet echt dat de inserts omhoog staan, maar dat kan aan mij liggen.
Wel zie ik idd dat de mylar los heeft gelaten en dat je deze misschien weer vast kunt zetten via de optie die ze hierboven geven (spuit+lijm) alleen is het wel de vraag met welke lijm.
Eventueel zou je de mylar open kunnen snijden maar dan heb je weer een randje als je hem dicht plakt.
En dan bedoel ik dat je op het speelveld een schoon stuk wit papier legt of bakfolie zodat je de mylar / het speelveld niet kan verbranden.
Is er iemand in de gelegenheid om dit eens te proberen met een leeg/kapot speelveld ?
Gehad:
- - Truck Stop
- Haunted House
- CFTBL
- Demolition Man-Williams, 1994
- - Tales From The Crypt-Data East,1993
inderdaad veel last van airballs, omdat de targets aan vervanging toe zijn. Soms vliegt de bal zelfs over de flippers...johnware schreef:Zo die flipperkast is veel gebruikt en toe aan een goede schoonmaak beurt als ik de foto's zo bekijk.
Maar jij zou ook niet meteen naar het verwijderen van de mylar gaan?
- johnware
- Real name: John van Gerwen
- Contacteer:
Hoi Geert,
Ik ben zelf nog nooit in de gelegenheid geweest dat ik mylar moest verwijderen maar hoor rondom mij heen dat dit best veel risico's met zich meebrengt voor het speelveld.
Natuurlijk is het lastig dat er lucht onder de mylar zit, ben ik het mee eens want dan maakt de bal ineens een sprongetje terwijl dat je dat niet verwacht. Voordat ik dan de mylar zou proberen te verwijderen zou ik hem persoonlijk open snijden aan de rand van de lucht.
Dan kun je hem goed insmeren met lijm en weer dicht plakken, het minste risico zou ik zeggen.
Echter de vraag blijft staan, welke lijm dien je dan te gebruiken.
Seconden lijm zou goed zijn want die is transparant maar wat doet dat met je speelveld ???
Volgens mij krijg je dat er helemaal niet meer af.
Misschien kun je er wel blanke lak onder doen zodat de mylar daardoor weer gaat plakken op het speelveld, mocht dat niet werken en de mylar alsnog los komen is het speelveld in ieder geval beschermd.
Een moeilijke keuze lijkt me maar persoonlijk zou ik het dus niet verwijderen.
Wat betreft de targets, ik heb bij mij gewoon een nieuw schuimpje er achter geplakt en klaar was ik, ja ze zijn versleten maar de flipperkast is niet in nieuwstaat en elke target kost mij iets van 8 tot 9 euro.
En het schuimpje had ik nog liggen van de schilder toen hij glas kwam zetten (iets harder schuim).
Ik lees graag wat je gaat doen en hoe dat het gaat worden.
Medeforum leden:
Als ik iets fout schrijf (begin ook pas net) dan zie ik hier graag de opmerkingen verschijnen.
Succes.
Ik ben zelf nog nooit in de gelegenheid geweest dat ik mylar moest verwijderen maar hoor rondom mij heen dat dit best veel risico's met zich meebrengt voor het speelveld.
Natuurlijk is het lastig dat er lucht onder de mylar zit, ben ik het mee eens want dan maakt de bal ineens een sprongetje terwijl dat je dat niet verwacht. Voordat ik dan de mylar zou proberen te verwijderen zou ik hem persoonlijk open snijden aan de rand van de lucht.
Dan kun je hem goed insmeren met lijm en weer dicht plakken, het minste risico zou ik zeggen.
Echter de vraag blijft staan, welke lijm dien je dan te gebruiken.
Seconden lijm zou goed zijn want die is transparant maar wat doet dat met je speelveld ???
Volgens mij krijg je dat er helemaal niet meer af.
Misschien kun je er wel blanke lak onder doen zodat de mylar daardoor weer gaat plakken op het speelveld, mocht dat niet werken en de mylar alsnog los komen is het speelveld in ieder geval beschermd.
Een moeilijke keuze lijkt me maar persoonlijk zou ik het dus niet verwijderen.
Wat betreft de targets, ik heb bij mij gewoon een nieuw schuimpje er achter geplakt en klaar was ik, ja ze zijn versleten maar de flipperkast is niet in nieuwstaat en elke target kost mij iets van 8 tot 9 euro.
En het schuimpje had ik nog liggen van de schilder toen hij glas kwam zetten (iets harder schuim).
Ik lees graag wat je gaat doen en hoe dat het gaat worden.
Medeforum leden:
Als ik iets fout schrijf (begin ook pas net) dan zie ik hier graag de opmerkingen verschijnen.
Succes.
Gehad:
- - Truck Stop
- Haunted House
- CFTBL
- Demolition Man-Williams, 1994
- - Tales From The Crypt-Data East,1993
- g94
- Real name: Pascal Leroy
- Contacteer:
johnware schreef:Heeft iemand al eens mylar proberen te verwijderen met een strijkbout ?

Of met een broodrooster misschien?
En dan bedoel ik dat je het speelveld in die opening steekt waar normaal de boterhammen inpassen?

Bon, even serieus:

Een speelveld is als volgt gemaakt: in de multiplex plank zitten gaten waarin die plastic inserts worden gelijmd. Daarna worden eerst dekkend wit (op de houten delen), daarna kleur na kleur, tenslotte zwart gedrukt volgens de zeefdruk techniek (tot meer dan 10 druklagen). Daarna wordt nog een beschermvernis aangebracht (dun bij de oude speelvelden, dikker en betere kwaliteit sinds de zogenaamde diamondplate, begin jaren 90). Om deze bedrukking nog extra te beschermen kan mylar zijn aangebracht. Soms op bepaalde 'intense' plaatsen, zoals tussen de bumpers, of aan de slingshots, soms over het ganse speelveld. Mylar is simpelweg een zelfklevend plastic vel. Die lijm plakt zeer goed.
Als je nu die mylar na al die tijd weer weg wil halen, omdat hij dof is geworden, deels loskomt, lelijk is, whatever, dan is er altijd het risico dat je het artwork beschadigt. Reden is dat die lijm zodanig hard aan de bedrukking kleeft, harder dan dat de bedrukking nog hecht aan de ondergrond. En dus trek je de bedrukking mee. Aan het hout is de kans klein, omdat daar de bedrukking goed hecht, maar inserts zijn veel gladder dan hout, en daar hecht de bedrukking minder.
Vandaar dat je meestal de insert bedrukking beschadigt als je mylar verwijdert. Bezin dus eer u begint, als de schade meevalt, dan is het inderdaad, zoals hierboven gezegd door Aeneas, te verkiezen om hem te laten zitten. Zeker als je het nog nooit hebt gedaan of bij een speelveld van de generatie van de WW. Er zijn methoden om die terug mooi vast te lijmen (zie tips van Aeneas hierboven) en op te blinken. Hier zijn 4 videos van Treasure Cove waar ze de mylar van een Batman speelveld polieren:
deel 1 http://www.youtube.com/watch?v=sIxh5EYHpzQ
deel 2 http://www.youtube.com/watch?v=nueuwAAr-KQ
deel 3 http://www.youtube.com/watch?v=bvwa6HST3X8
deel 4 http://www.youtube.com/watch?v=99ThEtYgUYY
Als je toch opteert om de mylar te verwijderen, doe het dan met de freeze spray methode. Vergeet de haardroger, strijkbout, broodrooster... Freeze spray zorgt ervoor de de lijm van je mylar loskomt van de plastic bovenlaag. Je kan die dan zonder enige kracht losmaken, wat het risico op beschadiging van je speelveld minimaliseert. De lijm zelf kleeft dan wel aan je speelveld, maar die verwijder je dan vrij gemakkelijk met wasbenzine.
Inserts die boven het speelveld uitsteken. De oorzaak is simpel: de lijm waarmee die plastic inserts aan je houten plank gekleefd zijn, die is week geworden na al die jaren, of hij heeft deels gelost.
Gewoon terugkloppen is geen goed idee: je riskeert beschadiging en binnen de kortste tijd zit die terug te hoog.
Een betere methode is om eerst de lijm goed week te maken, door hem langs de onderkant goed op te warmen met een haardroger (geen verfstripper!!!). Na enkele minuten is de lijm week geworden, waarna je de insert voorzichtig met een rubberen hamer op een blokje kan terugtikken (klop dus NOOIT op je artwork zelf) tot hij weer gelijk zit. Zet dan de dingen vast met spanvijsjes tot de lijm weer afgekoeld is. Peuter eventueel de overtollige oude lijm wat weg en zet de insert opnieuw vast met secondenlijm.
Allez, veel succes

Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos
- Mentara
- Real name: Maarten Lemey
Ik heb op mijn Whirlwind de bovenstaande freezespray techniek gebruikt om alle mylar te verwijderen. Ik heb vrij veel geluk gehad dat er buiten de inserts vrijwel niets beschadigd werd. De insert stickers kan je vrij makkelijk bij bestellen. Eenmaal die er op kleven snij je gewoon stukjes mylar uit in de vorm van je inserts, die gaan er dan over en klaar.
Er zouden ook insert stickers bestaan waar al mylar bovenop ligt waardoor je deze laatste actie niet hoeft te doen. Maar voor de Whirlwind heb ik die nog niet gevonden.
Tis een tijdrovend werkje, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik stoorde me mateloos aan de slechte staat van de mylar.
Er zouden ook insert stickers bestaan waar al mylar bovenop ligt waardoor je deze laatste actie niet hoeft te doen. Maar voor de Whirlwind heb ik die nog niet gevonden.
Tis een tijdrovend werkje, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik stoorde me mateloos aan de slechte staat van de mylar.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts
Heb je dan een nieuwe mylar op gelegd of clearcoat toegepast? Waar haal je die freeze spray eigenlijk?Mentara schreef:Ik heb op mijn Whirlwind de bovenstaande freezespray techniek gebruikt om alle mylar te verwijderen. Ik heb vrij veel geluk gehad dat er buiten de inserts vrijwel niets beschadigd werd. De insert stickers kan je vrij makkelijk bij bestellen. Eenmaal die er op kleven snij je gewoon stukjes mylar uit in de vorm van je inserts, die gaan er dan over en klaar.
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Lees mijn F14 tomcat shopjob eens door. Hier staan veel van de door jou gestelde vragen. De links naar de restore zaken van pascal geven je dan ook de beste antwoorden op.
Mijn whirlwind zal er ook aan gaan geloven, deze zal zeker een clearcoat krijgen, en omdat ik alle inserts heb verneukt met de föhn zal ik voor de ww de freezespray methode gaan toepassen. De insert decals liggen al te wachten.
Wat wellicht niet helemaal duidelijk wordt, en waar ik dus tegenaan gelopen ben: (Pascal had me ervoor gewaarschuwd) de insert decals zorgen voor een verschil in hoogte met het speelveld. Omdat mijn inserts hoger liggen krijg je dat nooit meer weggeschuurd, zonder de decals te raken. Dus: inserts iets lager, zeer dunne decals gebruiken (die van classicarcades zijn echt best "dik", insnijden, zodat de decal alleen op de insert ligt, en dan het zwarte randje -mits aanwezig- met de airbrush bijwerken. Veel werk, erg veel werk, maar dat geeft het beste resultaat.
In jouw geval denk ik echt dat die mylar verwijderd moet worden.
Succes ermee, ik zal dit topic volgen.
Mijn whirlwind zal er ook aan gaan geloven, deze zal zeker een clearcoat krijgen, en omdat ik alle inserts heb verneukt met de föhn zal ik voor de ww de freezespray methode gaan toepassen. De insert decals liggen al te wachten.
Wat wellicht niet helemaal duidelijk wordt, en waar ik dus tegenaan gelopen ben: (Pascal had me ervoor gewaarschuwd) de insert decals zorgen voor een verschil in hoogte met het speelveld. Omdat mijn inserts hoger liggen krijg je dat nooit meer weggeschuurd, zonder de decals te raken. Dus: inserts iets lager, zeer dunne decals gebruiken (die van classicarcades zijn echt best "dik", insnijden, zodat de decal alleen op de insert ligt, en dan het zwarte randje -mits aanwezig- met de airbrush bijwerken. Veel werk, erg veel werk, maar dat geeft het beste resultaat.
In jouw geval denk ik echt dat die mylar verwijderd moet worden.
Succes ermee, ik zal dit topic volgen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
de freeze spray kun je vrijwel bij elke elektronica winkel/boer krijgen.
en de airballs in verband met de targets, kijk maar naar mijn topic over mijne ToM.
enkel een nieuw schuimpje achter plaatsen is soms niet voldoende. als de targets versleten zijn en ze staan los dan koop je best wat nieuwe.
toch bij deze waar je volle kracht kunt op schieten.
als je het wilt goedkoop oplossen met de mylar kun je eerst proberen zoals Pascal uitlegt met de filmpjes.
bij mijn oude WW had ik daar bij sommige inserts ook last van. en dan was ik het internet wat aan het afschuimen, en blijkbaar is dit bij een WW een probleem die wel meer voorkomt.
zelf ben ik er nooit aan toe gekomen, omdat ik hem dus door verkocht heb aan Mantera.
Als je het echt strak wilt hebben, dan kies je best om het speelveld volledig te laten clearcoaten enz...
Er zijn genoeg mensen die er ervaring mee hebben of shops die het doen enz...
Valt natuurlijk wel duurder uit, maar hé een speelveld die ge clearcoat is, toch zeker bij een WW is 10x prachtiger dan de speelvelden die nieuw uit de fabriek kwamen.
keuzes maken dus.
en de airballs in verband met de targets, kijk maar naar mijn topic over mijne ToM.
enkel een nieuw schuimpje achter plaatsen is soms niet voldoende. als de targets versleten zijn en ze staan los dan koop je best wat nieuwe.
toch bij deze waar je volle kracht kunt op schieten.
als je het wilt goedkoop oplossen met de mylar kun je eerst proberen zoals Pascal uitlegt met de filmpjes.
bij mijn oude WW had ik daar bij sommige inserts ook last van. en dan was ik het internet wat aan het afschuimen, en blijkbaar is dit bij een WW een probleem die wel meer voorkomt.
zelf ben ik er nooit aan toe gekomen, omdat ik hem dus door verkocht heb aan Mantera.
Als je het echt strak wilt hebben, dan kies je best om het speelveld volledig te laten clearcoaten enz...
Er zijn genoeg mensen die er ervaring mee hebben of shops die het doen enz...
Valt natuurlijk wel duurder uit, maar hé een speelveld die ge clearcoat is, toch zeker bij een WW is 10x prachtiger dan de speelvelden die nieuw uit de fabriek kwamen.
keuzes maken dus.
en als je hem daar haalt kost een bus van 400ml 26€ (hier toch), bij conrad de helftrebelish schreef:de freeze spray kun je vrijwel bij elke elektronica winkel/boer krijgen.

old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy
ach ik heb 15 euro betaald voor eentje van 500ml, maar ik ken iemand die zelfstandig is daarmee.
ik heb zelfs nooit gekeken naar conrad, weet ik nu ook weer
ik heb zelfs nooit gekeken naar conrad, weet ik nu ook weer

Hallo iedereen, heb eens gezocht in webshops voor insert decals van Whirlwind, maar in Europese shops zijn ze op het eerste zicht allemaal out of stock. Enige waar ik het gevonden heb is bay area amusements. Of ben ik over een shop aan het kijken dichter bij huis die deze insert decals aanbiedt?Mentara schreef:Ik heb op mijn Whirlwind de bovenstaande freezespray techniek gebruikt om alle mylar te verwijderen. Ik heb vrij veel geluk gehad dat er buiten de inserts vrijwel niets beschadigd werd. De insert stickers kan je vrij makkelijk bij bestellen. Eenmaal die er op kleven snij je gewoon stukjes mylar uit in de vorm van je inserts, die gaan er dan over en klaar.
en wie of wat is conrad?markske schreef: en als je hem daar haalt kost een bus van 400ml 26€ (hier toch), bij conrad de helft

- Mentara
- Real name: Maarten Lemey
Die van mij kwamen van op Ebay. Deze set:geertvdp schreef:
Hallo iedereen, heb eens gezocht in webshops voor insert decals van Whirlwind, maar in Europese shops zijn ze op het eerste zicht allemaal out of stock. Enige waar ik het gevonden heb is bay area amusements. Of ben ik over een shop aan het kijken dichter bij huis die deze insert decals aanbiedt?
http://www.benl.ebay.be/itm/WHIRLWIND-P ... 4605d64293
Ben echt tevreden ervan, goeie kwaliteit. Wel eerst de huidige decals verwijderen, ook diegene die nog intact zijn maar je toch wil vervangen. Want sommige passen niet 100% over de oude.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
De mijne ook, wel een mylar opnieuw bevestigen nadien!
Mentara schreef:Ben echt tevreden ervan, goeie kwaliteit.
Ehm?Mentara schreef:Want sommige passen niet 100% over de oude.
Is dat niet wat jezelf tegenspreken? Hoe kan je nu tevreden zijn als sommige inserts niet passen?
Classic Arcades staat er trouwens om bekend (berucht) om inserts te verkopen die te klein zijn of waar de kleur fout van is. Ik blijf er weg.
No shirt. No shoes. No pinball.
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
IK ben het met je eens Kristoff, maar welke zou jij dan aanraden? Hoewel die van C.A. niet 100% geweldig zijn, zou ik niet weten welke ik wel moet bestellen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
- g94
- Real name: Pascal Leroy
- Contacteer:
Er zijn volgens mij geen andere. Enige andere optie is ze zelf maken. Da's wat ik doe.
Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos