Flippers op de trappen verhuizen

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Sacriloco
Real name: Jonathan

Flippers op de trappen verhuizen

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 10:37

Hallo iedereen,

BInnenkort moet ik plaats maken beneden en gaat er een flipperkast naar boven verhuisd worden. Gelukkig zijn de trappen nog vrij breed maar wel telkens met een tussenverdiep waarop de trap zich draait (kan beter verwoord worden maar kom).

Op flippers.be lees ik over de kast uit elkaar halen (kopkast loskoppelen en speelveld eruit) en op zich is het gewoon een kwestie van alles labelen en veel foto's nemen. Maar hoe begin je eraan. Moet ik eerst die poten ervan halen zodat ik makkelijker het speelveld eruit kan halen? Hoe makkelijk gaat zo een speelveld daaruit. En eenmaal eruit, hoe moet ik dat ophangen? Kan het op zijn zij rusten, ...

Hebben jullie verder nog tips of best practices. Of is het beter met wat maten de flipper in zijn geheel naar boven te brengen (lijkt me echt enorm moeilijk maar kan me mispakken)
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Re: Flippers op de trappen verhuizen

Bericht door zwartepanter » 31 jul 2013, 10:39

Als je trap breed genoeg is en je "tussenstukken" waar je moet draaien, kan je de kast in zijn geheel naar boven dragen met 3 of 4 man. Gevolg: gebroken ruggen en veel pijnstillers slikken :wtf: . Of je haalt de kopkast en de speelveldruit eraf/eruit en haalt de stekkers los, dan moet het al wat draaglijker zijn.

Pascal
Real name: PVW

Bericht door Pascal » 31 jul 2013, 11:21

ik heb jaren mijn flippers op en af de trap gedragen in hun geheel.
met 3 man.
ook een pinball2000 en een banzai run :wtf:

maar nu gaan ze door het raam, veel makkelijker

geertvdp
Real name: Geert Vanderpijpen

Bericht door geertvdp » 31 jul 2013, 12:02

Bij mij was het niet te doen om de flipper in één stuk naar de zolder te verhuizen. Aneas is mij hierbij dan komen helpen. Dit was ongeveer de procedure:

- kopkast open
- glas van speelveld (kan handig zijn om speelveld af en toe naar boven te kantelen om na te gaan waar bepaalde draden uitkomen). Zet het glas nooit rechtstreeks op de vloer, altijd op een doek of tapijt.
- ballen uit de kast
- connectoren labelen (in ons geval met een zwart stiftje op de plastic van de connectoren
- zoveel mogelijk foto's nemen van hoe de connectoren aan de printplaten hangen (was een System11B, waarin alle connectoren rechtstreeks op de printen zitten, ik heb begrepen dat bij andere modellen eenvoudiger zou zijn?). Zowel globale foto's als detailfoto's. Neem desnoods ook nog extra notities, alles om te onthouden wat waar moet
- connectoren losmaken in de kopkast
- het speelveld hangt nu los van de kopkast en kan gewoon uit het kabinet geheven worden. Zet het gewoon aan de kant, mag gerust op zijn kant rusten.
- kopkast van het kabinet halen
- poten van onder het kabinet
- kapkast, kabinet, poten en speelveld naar boven dragen
- poten onder kabinet
- kopkast aan kabinet
- speelveld in kabinet
- connectoren terug aansluiten en hopen dat je alles correct kan aansluiten op basis van je foto' s
- ballen in de kast
- kast even testen voor het glas erop te leggen
- glas op kast

En reken zeker maar op een paar uren om die hele procedure te doorlopen.

Moesten we echt gewild hebben, zouden we die kast wel in zijn geheel naar boven gebracht hebben. Maar je moet wel rekenen dat je dan inderdaad hulp nodig hebt van een aantal mensen. Zo'n kast is echt wel een zwaar ding, stel dat iemand dat uit zijn handen laat schieten en dat komt terecht op de personen die de kast onderaan vasthebben, kan je nogal zaken tegenkomen. Ik persoonlijk wou uiteindelijk het risico niet nemen.
Eigenaar: Whirlwind

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 13:05

Bedankt voor deze stappen zo gestructureerd uit te typen. Klinkt allemaal evident maar je moet er maar aan beginnen hé. Ik zal uw stappen volgen en lijkt me het beste. Zal allemaal langer duren, maar is een stuk veiliger.

Merci!

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 31 jul 2013, 13:15

Er zijn wel handige draagbeugels.
Die schroef je op de plek waar normaal de poten zitten.
Weet alleen niet of ze nog zo ergens te koop zijn volgens mij werden die toen door iemand gemaakt.
Weet niet of dat hier of op nfv forum was.

Ik heb ooit een Judge Dredd kompleet met 3 man naar boven gezeuld (gelukkig nu een gameroom op de begane grond) maar heb ik inderdaad ook weken gevoeld in mijn rug dus niet aan te bevelen.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Goalzzz
Real name: Maurice

Bericht door Goalzzz » 31 jul 2013, 13:29

Onze "gameroom" ligt op de 2e verdieping van ons huis, alles moet dus ook telkens 2 trappen op, of eigenlijk 4. Elke trap heeft een tussenplateau en gaat dan de andere kant uit verder. Tot nog toe hebben m'n vrouw en ik alles zelf naar boven en beneden gesjouwt. Eigenlijk volgens de methode die Geert hierboven beschrijft. Kopkast eraf, glas en speelveld eruit en dan sjouwen maar! Zelfs onze pooltafel hebben we zo gedaan.

Nadeel is wel dat je niet zo snel even van kast ruilt.
:lol:

Oja, de Hydro Thunder was wel het vervelendste wat we naar boven hebben moeten slepen, dus daar zullen de eventuele ergenamen zich het hoofd over mogen breken...
:mrgreen:

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 13:33

Voor het speelveld uit het cabinet te halen. Moet dit eerst volledig verticaal geplaatst worden en er dan pas uit halen? Zelfde vraag bij het terug erin plaatsen, kan je dit horizontaal erin schuiven of enkel verticaal?

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 31 jul 2013, 13:36

Trouwens ook wel handig om te weten is over welke of. Wat voor flipperkast het gaat.
Em'ers kun je makkelijker uit elkaar halen ;)

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 13:37

Ow excuses, is helaas een WPC, doctor who, dus lekker veel connectoren :p

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 31 jul 2013, 13:40

Ook een optie.

geertvdp
Real name: Geert Vanderpijpen

Bericht door geertvdp » 31 jul 2013, 13:43

Sacriloco schreef:Voor het speelveld uit het cabinet te halen. Moet dit eerst volledig verticaal geplaatst worden en er dan pas uit halen? Zelfde vraag bij het terug erin plaatsen, kan je dit horizontaal erin schuiven of enkel verticaal?
Normaal gezien in een hoek van +/- 45 graden eruit halen en erin schuiven. Dat speelveld rust eigenlijk op 2 assen die aan de zijkant van het kabinet zitten, vandaar dat je het ook kan kantelen. Als je het eruit haalt, zal je het wel zien hoor, is vrij natuurlijk.
Eigenaar: Whirlwind

marcelmagic
Real name: Marcel van der Boor

Bericht door marcelmagic » 31 jul 2013, 16:21

Hier staan ze ook allemaal boven. En gaat ook het speelveld eruit.
Ik moet zeggen dat het speelveld eruit tillen toch wel lastig is. Heb er nu wel een handigheid in gekregen.
Het terug hangen zonder de zijkanten te raken is nog lastiger en eigenlijk alleen met 3 mensen goed te doen.
Zeker als je net je kabinet heb gerestaureerd. En natuurlijk geen krassen op je vers gespotenkabinet wilt

Ik doe het in dezelfde volgorden als hierboven beschreven staat.
Ik haal eerst de kopkast eraf. Trek het speelveld aan de voorkant naar je toe en laat het op de beugels rusten.
Nu aan de achterkant het speelveld licht op tillen (eventueel door het gat waardoor de kabels naar de kopkast gaan) en door een ander persoon aan de voorkant (beugels vasthouden)naar zich toe trekken.
Dit moet in een bepaalde hoek gebeuren anders komt hij niet los uit de beugel.

Ik zet het speelveld altijd rechtop met de apron naar benden schuin tegen de muur aan zodat hij met het backbord de muur raakt. Dus dat de dure ramps en plastics naar de muur gericht zijn.

Het terug erin hangen in omgekeerde volgorde. En dat dan het liefst met 3 personen.
1 persoon voor aan de beugels 1 persoon aan de zijkant alleen voor de "til kracht" en ikzelf aan de achterkant om hem er langzaam en recht in terug te hangen.

Het naar boven brengen van de losse kast en speelveld etc. Gaat makkelijk zonder rug klachten met 2 personen.
Ik doe er nu na al verschillende kasten zo verhuist te hebben nu een uur over.
Het belangrijkste is goed labelen en veel foto's maken.
Theatre of Magic, Tales of the Arabian nights, Medieval Madness, Lord Of The Rings, Circus Voltaire at home
Moved on a Batman the Dark Knight, Twilight Zone, Funhouse

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 31 jul 2013, 17:48

Goalzzz schreef: Ook een optie.
Best wel een uitvinding inderdaad, maar niet handig voor die gedraaide trappen die je hier nogal eens ziet.

Ik heb pas 3 stuks flippers elk 2 trappen omlaag moeten verhuizen (dus zwaartekracht mee) en dat was met 3 man al een hele klus. WIj haalden alleen de kopkast eraf en lieten speelveld en glas erin.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 31 jul 2013, 18:59

Ik zou eens informeren bij Peter Koch.
Die liet die draagbeugels ergens maken weet niet of dit nog gebeurd.
Daarmee heb je meer grip en gaat het de kast op dragen een stuk handiger niet perse lichter. ;)

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 20:28

Heb alle connectoren gelabeled in de kopkast en foto's gemaakt. Nu alle connectoren van de kopkast gehaald en naar cabinet doorgetrokken. Kopkast is dus volledig vrij en kan ervan genomen worden.

Bij het kijken in het cabinet zie ik nog vanalles verbonden onderaan waar de transfo is enzoverder. Het is echt een warboel kabels, zeker met die van de kopkast er nog bij.

Is het te doen gewoon de kopkast eraf te nemen (dat nu heel eenvoudig zal gaan) en met speelveld het cabinet naar boven te tillen? Of is het speelveld echt zondanig zwaar dat dat net het verschil maakt?

Zie er wat tegen op dat speelveld eruit te halen eerlijk gezegd (alleen lukt het me alleszins niet)

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 31 jul 2013, 21:05

Kast met speelveld is nog redelijk zwaar (tussen de 60 en 80 kilo?) maar het is volgens mij wel te doen om deze in zijn geheel met enkele personen tree voor tree om hoog te brengen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 31 jul 2013, 21:36

Normaliter is het gewoon een kabelboom die van het speelveld naar de kopkast gaat.
De wanorde zit dus normaal alleen aan het eind en als je goed gelabeled hebt moet dat geen probleem zijn
Scheelt echt nog wel een hoop gewicht hoor, ook de glasplaat erbij.
Hangt natuurlijk ook een beetje van de trap af een rechte trap met grede treden waar ook makkelijk 2 man onderin kunnen staan zal minder problemen geven als een wat smallere gedraaide trap die toch in een hoop eensgezinswoningen zit. Het is vaak niet alleen het gewicht maar ook het onhandig vasthouden.

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 22:22

Efkes mee bezig geweest, maar heb alle kabels gesorteerd en met kabelbinders wat georganiseerd.
Van zodra een van mijn maten vrij is, gaat het speelveld eruit. Efkes gekkewerk (zeker voor eerste keer) maar tof als het achteraf proper uitzie.

Sacriloco

Bericht door Sacriloco » 31 jul 2013, 22:32

en de reden waarom ik het int begin nie zag zitten is omdat ik dacht dat die kabelboom tussen kabinet en kopkast ook verbonden was met speelveld. Maar zijn dus twee kabelbomen, een tussen speelveld en kopkast en een tussen kopkast en cabinet. Voor jullie zo vanzelfspreken :D . Maar ik zag het niet met al die draden en connectoren. MAar door achteraf alles wat te organiseren werd het me duidelijk.

Echt een enorme noob ben ik, maar we moeten ergens beginnen :lol:

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 31 jul 2013, 23:54

Sacriloco schreef:
Echt een enorme noob ben ik, maar we moeten ergens beginnen :lol:
Zo zijn we allemaal ooit begonnen hoor...
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 01 aug 2013, 04:57

Je had een tijdje terug toch ook zo'n draagbeugels die je vast kon zetten in de schroefopeningen waar normaal de poten vast zitten in de kast? Iemand die wel eens gebruikt?

sake
Real name: Sake

Bericht door sake » 01 aug 2013, 07:50

Ik zal er binnenkort ook aan moeten geloven. Zo'n smalle en stijle trap in een >100jr oud huis met bovenin een draai.
Sowieso was ik van plan alles in onderdelen te verplaatsen (kopkast, speelveld, glasplaat, cabinet)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 01 aug 2013, 08:35

Goalzzz schreef:Je had een tijdje terug toch ook zo'n draagbeugels die je vast kon zetten in de schroefopeningen waar normaal de poten vast zitten in de kast? Iemand die wel eens gebruikt?
Ja, die heb ik van Peter Koch gekocht. Ze bevallen perfect, zoveel gemakkelijker dat het nu gaat.
Ik heb een setje van 2, voor degene die boven staat.

Maar toch haal ik de kop er af en ook het speelveld er uit. Anders werkt het gewicht toch wat tegen en krijg je beschadigingen. Is ook zonde en niet nodig.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

wimpinball
Real name: wim van roey

Bericht door wimpinball » 01 aug 2013, 14:54

In de jaren dat ik met flippers heb gesleurd , deden wij dit met 2 man .
Iemand met een beetje kracht kan dit doen .
Als het lukt zonder de poten eraf te halen is het veel gemakkelijker om te rusten .
Dan kun je de kast gewoon op zijn poten zetten .
toch succes met het versleuren van je geliefde toestel .

Plaats reactie