Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Flippers of onderdelen gezocht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Midlifecrisis
Berichten: 110
Lid geworden op: 18 dec 2012, 23:38
Real name: Steven
Locatie: Belgium
Contacteer:

Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Midlifecrisis » 11 dec 2013, 00:08

De powerboard van m'n Williams Demolition Man is aan de connector voor de speelveldverlichting zwart en het linkerdeel van de speelverldverlichting werkt niet meer. Bij het opzetten van een nieuwe connector heb ik ook gemerkt dat er een aantal printbanen beschadigd/weg waren, waardoor de nieuwe connector het probleem niet oploste.

Heeft iemand nog een powerboard liggen , of kan iemand zich amuseren met een klein deel van de print terug op te bouwen?
In play: Demolition Man, Road Show, Judge Dredd
In Memorian: Funhouse, Twilight Zone, TAF, IJ (WMS)
open for: TOTAN,WH2O, TOM
Verder liefhebber van knopjes, lichtjes en geluid als DJ. http://www.musicpoint.be

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Mentara » 11 dec 2013, 14:55

Tis niet echt een oplossing pur sang, maar ik had hetzelfde op mijn DM en ik heb dit omzeild door de verlichting voor het grootste deel in leds te zetten. Dat trekt een stuk minder minder stroom waardoor de connector niet zo heet wordt. Ik weet niet of dit voor jou een optie is, of zelfs als het zal werken. Maar het kan geen kwaad het eens te proberen hé.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door David Pinball Wizz » 11 dec 2013, 14:56

Maarten, dat is gelijk vegen en het stof onder het tapijt vegen...
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Mentara » 11 dec 2013, 17:27

Daarom zei ik ook dat het probleem er niet mee opgelost is hé. Tis een lapmiddel. Hangt een beetje af van in welke mate je tevreden bent. Bij die van mij heeft de connector nooit meer warm gekregen. Maar dan is het ook maar zo fair dat je dit bij een eventuele verkoop even vermeld.

Maar ik snap je reactie hoor. ;)
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Cenobyte » 11 dec 2013, 22:24

TOTAN heeft daar ook last van en wat Maarten zegt is zeker een goede oplossing. Mijn TOTAN driverboard was bij de GI ook compleet zwartgeblakerd en ik heb ook LED verlichting geplaatst om de aanleiding van het probleem weg te nemen, anders blijf je stekkers vervangen en wordt het alleen maar erger. Vervolgens heb ik de connectoren en de stekkers vervangen (J115, J120 en J121) en werkt alles weer perfect, MET het zwartgeblakerde driverboard. Alleen nu blijft alles lekker koel.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Da Chosen » 12 dec 2013, 09:01

Cenobyte schreef:TOTAN heeft daar ook last van en wat Maarten zegt is zeker een goede oplossing. Mijn TOTAN driverboard was bij de GI ook compleet zwartgeblakerd en ik heb ook LED verlichting geplaatst om de aanleiding van het probleem weg te nemen, anders blijf je stekkers vervangen en wordt het alleen maar erger. Vervolgens heb ik de connectoren en de stekkers vervangen (J115, J120 en J121) en werkt alles weer perfect, MET het zwartgeblakerde driverboard. Alleen nu blijft alles lekker koel.
Dat is niet helemaal waar. Op locatie stonden deze kasten hele dagen aan 7 dagen per week. Dat is de reden dat de connectors zwart verbranden. In thuis situatie staan de kasten niet 7 dagen per week gedurende de hele dag aan (bij de meeste niet althans) De kans dat je na vervanging van de connectors ze nog eens moet vervangen is zeer klein, zeker omdat de nieuwe connectors ook anders zijn dan de origineel gebruikte en meer kunnen verduren.

De TOTAN is een WPC95 en de reden dat de print daar zwart wordt komt door de diodes die eigenlijk te zwak zijn. Dat is een algemeen probleem bij de WPC95 serie. Hier is een revisiekit voor met dikkere sterkere diodes. Zeker aan te raden om die te plaatsen. De Demoman is een WPC en die heeft daar geen last van. Wel verbranden de connectors ook bij WPC. Alleen de connector vervangen is vaak al voldoende. Soms zijn de pinnen op de print ook zwart en is het aan te raden die mee te vervangen.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Da Chosen » 12 dec 2013, 09:04

Ik woon niet in België, maar je mag de print wel opsturen. Wil gerust kijken of ik hem herstellen kan.
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Cenobyte » 12 dec 2013, 10:18

Da Chosen schreef:Dat is niet helemaal waar. Op locatie stonden deze kasten hele dagen aan 7 dagen per week. Dat is de reden dat de connectors zwart verbranden. In thuis situatie staan de kasten niet 7 dagen per week gedurende de hele dag aan (bij de meeste niet althans) De kans dat je na vervanging van de connectors ze nog eens moet vervangen is zeer klein, zeker omdat de nieuwe connectors ook anders zijn dan de origineel gebruikte en meer kunnen verduren.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Of iets nu 10 minuten of 10 uur aan staat: als er iets mis is waardoor de weerstand van een connector wordt verhoogd, dan ontstaat er hitte waardoor de connector verbrandt. Als de weerstand goed is, dan ontstaat er geen hitte en blijft de connector goed.

Het zal een combinatie van factoren zijn denk ik. Het betreffende driverboard was al geen technisch hoogstandje en ik vermoed dat de stekkers van de GI in deze kasten maar net binnen de technische grenzen van wat mocht/kon functioneerden. Bij de nieuwe kasten was dit geen probleem, maar de connectoren zijn inmiddels allemaal een stuk ouder waardoor de weerstand ook geleidelijk aan hoger is geworden door diverse factoren (breukjes, oxidatie, losser komen te zitten,etc.). Hierdoor is alles eigenlijk langzaam buiten deze grenzen gaan functioneren en worden de weerstanden van de stekkers hoger en verbrandt de zaak. Als je dan een stekker vervangt en de betreffende connector heeft een microbreuk in de soldeer of overdreven veel carbon- of oxidatievorming op de pennen, dan wordt de zaak misschien toch weer terug warm en verbrandt alles weer, ook al staat het maar een half uurtje aan. Ik heb zo al eens een relatief nieuwe stekker zien verbanden.
De TOTAN is een WPC95 en de reden dat de print daar zwart wordt komt door de diodes die eigenlijk te zwak zijn. Dat is een algemeen probleem bij de WPC95 serie. Hier is een revisiekit voor met dikkere sterkere diodes. Zeker aan te raden om die te plaatsen. De Demoman is een WPC en die heeft daar geen last van. Wel verbranden de connectors ook bij WPC. Alleen de connector vervangen is vaak al voldoende. Soms zijn de pinnen op de print ook zwart en is het aan te raden die mee te vervangen.
Klopt, de WPC95 borden in o.a. de TOTAN heeft inderdaad die diodes die te zwak zijn. De revisiekit met dikkere diodes wordt soms aangeraden, maar vaker wordt gewoon aangeraden om de diodes geheel te vervangen door dikke draden. Ik heb dit ook gedaan en de verlichting door LED vervangen, wat erg veel warmte scheelt.
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 12 dec 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door David Pinball Wizz » 12 dec 2013, 10:24

Als de 'nieuwe' stekkers ook verbrandden, dan zijn ze niet ten goeie vervangen.

Een deftig herstelde connector (vervangen connector + pennen naar een iets beter model) kan je echt wel weer 10 jaar of langer verder. Zeker in thuisgebruik.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Cenobyte » 12 dec 2013, 11:07

David Pinball Wizz schreef:Als de 'nieuwe' stekkers ook verbrandden, dan zijn ze niet ten goeie vervangen.

Een deftig herstelde connector (vervangen connector + pennen naar een iets beter model) kan je echt wel weer 10 jaar of langer verder. Zeker in thuisgebruik.
Helemaal correct: vervangen connector EN PENNEN inderdaad :good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Da Chosen » 12 dec 2013, 11:12

David Pinball Wizz schreef:Als de 'nieuwe' stekkers ook verbrandden, dan zijn ze niet ten goeie vervangen.

Een deftig herstelde connector (vervangen connector + pennen naar een iets beter model) kan je echt wel weer 10 jaar of langer verder. Zeker in thuisgebruik.
Dat bedoelde ik inderdaad ook :good:
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Mentara » 12 dec 2013, 21:24

Kumbaya. :yahoo:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Midlifecrisis
Berichten: 110
Lid geworden op: 18 dec 2012, 23:38
Real name: Steven
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door Midlifecrisis » 13 dec 2013, 18:01

Er zijn een aantal printbanen door (weg), dus die moeten eerst worden hersteld vooraleer ik eventueel LED zou inzetten.
In play: Demolition Man, Road Show, Judge Dredd
In Memorian: Funhouse, Twilight Zone, TAF, IJ (WMS)
open for: TOTAN,WH2O, TOM
Verder liefhebber van knopjes, lichtjes en geluid als DJ. http://www.musicpoint.be

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Powerboard Demolition Man of iemand die kan herstellen

Bericht door J.Verheggen » 14 dec 2013, 11:02

simpele reparatie, je hoeft dat bord niet te vervangen, 99% van alle powerdriver borden die ik hier binnen krijg hebben daar weggebrande printbanen, ik heb er ooit zelfs eentje gehad waar de print weggebrand was (nieuw stuk print ingelijmd) en toen was het weer prima.
Zoals iedereen hier zegt, hoelang heb je een kast nu aanstaan? 2-3 uurtjes per week? Vervang connector en pennen, en je kan weer jaaaaaaren fijn flipperen :)
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Plaats reactie