Beste forumleden,
het kan zijn dat er al een thread loopt omtrent deze topic, echter heb ik hem niet kunnen vinden via de searchoptie.
Ik heb nu 2 kasten in mijn bezit: IJ en TZ. Beide zijn nog redelijk op kleur en dit wil ik uiteraard graag zo houden.
Nu zit ik met het volgende: Beide kasten staan bekend om hun verkleuring en beide staan ook in mijn huiskamer die vaak volledig verlicht is. In mijn huiskamer heb ik halogeen spotjes aan het plafond hangen die gedraaid kunnen worden. Nu heb ik tweetal spotjes op mijn kasten gericht om het speelveld goed zichtbaar te houden omdat ze juist in een donkere hoek staan.
Mijn vraag is dus: bevordert halogeen verlichting het verkleuringsproces van deze kasten? Zo ja, kan ik dan de halogeen spotjes vervangen? bv spotjes met LED verlichting?
Ik zou de kasten ook kunnen verplaatsen, maar dan staan ze bij het raam en ik weet niet of dat ook wel zo verstandig is i.v.m. zonlicht.
Tips om kabinetverkleuring tegen te gaan?
Tips om kabinetverkleuring tegen te gaan?
In play: IM VE, X-Men LE.
Gone but not forgotten: T2, TFTC, MSF, JD, IJ, SS,TZ and LOTR!
- David Pinball Wizz
- Real name: David Deturck
Re: Tips om kabinetverkleuring tegen te gaan?
De kasten verkleuren door het UV licht, dit is niet of gering aanwezig in kunstlicht, wel heel sterk in zonlicht.
Oplossing, ofwel zet je ze in een ruimte waar er geen zonlicht komt, ofwel kleef je uv folie op de ramen, ofwel bescherm je ze met een soort overtrekhoes (reeds mooie modellen beschikbaar), ofwel gaan ze systematisch verkleuren, bij direct zonlicht op de kast gaat dat vrij snel, in een gewone ruimte valt dat wel mee denk ik.
Ik heb hier bij aansluitend ook een vraag
gloeilamp = geen uv
halogeen = ook geen uv?
tl lamp = minimaal uv?
Oplossing, ofwel zet je ze in een ruimte waar er geen zonlicht komt, ofwel kleef je uv folie op de ramen, ofwel bescherm je ze met een soort overtrekhoes (reeds mooie modellen beschikbaar), ofwel gaan ze systematisch verkleuren, bij direct zonlicht op de kast gaat dat vrij snel, in een gewone ruimte valt dat wel mee denk ik.
Ik heb hier bij aansluitend ook een vraag
gloeilamp = geen uv
halogeen = ook geen uv?
tl lamp = minimaal uv?
IFPA Country Director Belgium
TL buizen stralen wel degelijk UV-licht af (al is het natuurlijk wel een pak minder dan zonlicht). Dit is trouwens de reden waarom veel oude Gottlieb kopruiten zo fel verkleurd zijn. Er zit een TL-buis achter. Het is ook de reden waarom je oude PC's uit wit plastic zo vergeeld zijn.
Volgens wikipedia is 8 uur belichting van een TL-buis gelijkwaardig aan 1 minuut zonlicht (op vlak van hoeveelheid UV).
Dat lijkt misschien weinig, maar stel dat je je flipperkast in een kantooromgeving zet zonder binnenvallend dachtlicht. Dan komt dat neer op een dosis van 4.5 uur "zonlicht-UV" per jaar. Toch wel noemenswaardig. Da's dus net alsof je je flipperkast jaarlijks op een lekker zonnige dag 4.5 uur in de volle zon zet.
Maar eigenlijk is dat allemaal peanuts als je vergelijkt met een dosis UV die je flipperkast krijgt wanneer die voor een raam staat.
Volgens wikipedia is 8 uur belichting van een TL-buis gelijkwaardig aan 1 minuut zonlicht (op vlak van hoeveelheid UV).
Dat lijkt misschien weinig, maar stel dat je je flipperkast in een kantooromgeving zet zonder binnenvallend dachtlicht. Dan komt dat neer op een dosis van 4.5 uur "zonlicht-UV" per jaar. Toch wel noemenswaardig. Da's dus net alsof je je flipperkast jaarlijks op een lekker zonnige dag 4.5 uur in de volle zon zet.
Maar eigenlijk is dat allemaal peanuts als je vergelijkt met een dosis UV die je flipperkast krijgt wanneer die voor een raam staat.
No shirt. No shoes. No pinball.
Mijn vraag is beantwoord.
Overdag als ik op werk ben de gordijnen gewoon dicht (ik heb toch geen planten) en ik hoef mijn halogeen verlichting niet te vervangen. Deze kunnen zelfs gewoon op de kasten gericht blijven.
Bedankt!
Overdag als ik op werk ben de gordijnen gewoon dicht (ik heb toch geen planten) en ik hoef mijn halogeen verlichting niet te vervangen. Deze kunnen zelfs gewoon op de kasten gericht blijven.
Bedankt!

In play: IM VE, X-Men LE.