Er is absoluut niets mis met de kwaliteit van een WPC CPU. Ik heb nog nooit een printbaantje gehad dat loskwam. Zeggen dat het geen zin heeft om deze printplaten te herstellen, is toch wel overdreven.Tatanka1961 schreef:Ik heb onlangs zelf ook een Williams WPC board onder handen genomen met zware batterijschade. De kwaliteit van de Williams PCB is niet zo best. Printsporen komen gemakkelijk los bij het verwijderen van componenten. Ook zijn er veel printsporen onderbroken door de oxidatie. Ik heb dan ook besloten om deze PCB niet te herstellen. Ik heb er namelijk mijn twijfels bij of deze achteraf nog betrouwbaar zou zijn. Het is heel lovenswaardig wat je hier gedaan hebt, maar ik vind het al de tijd en effort die je er aan besteed niet waard...
Ik ben ook aan een oude Bally MPU bezig. De kwaliteit van de PCB is stukken beter. Daar moet je al heel veel moeite doen om een printspoor te bescadigen.
Ik weet best wat goede en slechte verbindingen zijn. Deze foto's zijn van mijn eerste WPC herstelling, en ik had mijn soldeerbout toen net iets minder warm gezet dan normaal, uit veiligheid, omdat ik niet wist hoe de printplaat zich zou gedragen.Tatanka1961 schreef:
- * Het is niet mijn bedoeling om negatief te zijn, maar wanneer ik de fotos zo eens bekijk zie ik toch wel vrij slechte solderingen. Het board mag dan wel werken, maar ik betwijfel of het dat lang gaat doen met spanningen en trillingen die in een flipperkast voorkomen...
Je moet maar eens hier kijken om een idee te krijgen van goede (en slechte) soldeerverbindingen: http://learn.adafruit.com/adafruit-guid ... n-problems
Het belangrijkste is net lang genoeg verwarmen dat het tin mooi uitvloeit en de volledige soldeerpad bedekt.
De printplaat die je in dit topic ziet, werkt ondertussen wel al meer dan twee jaar perfect in zijn flipperkast. Dus zó onbetrouwbaar zullen het soldeerwerk en de WPC CPU nu toch wel niet zijn...
Die één of twee windingen die je verliest, zullen in deze toepassing geen verschil maken.Tatanka1961 schreef: Dat zal idd wel werken, maar de waarde van de spoel zal niet meer kloppen. Die draad is namelijk gelakt (isolatie) en door het afschuren ga je die isolatie verwijderen. Bij het terug oprollen van de draad komen de windingen tegen elkaar te liggen en maken "kortsluiting" waardoor de waarde van de spoel niet meer klopt.