Dmd te herstellen.?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
philip van beirs
Real name: Philip VB

Dmd te herstellen.?

Bericht door philip van beirs » 15 jan 2016, 20:48

Heb ik weer goed voor elkaar gekregen De oude Dmd in de wpc95 kast was outgassed en heb deze willen vervangen toen de kast nog aanstond met een andere dmd :oops:
Bij het aansluiten van de normaal goed werkende dmd viel het beeld onmiddellijk uit (geen rook; vuur of kortsluiting te merken op het AV board). Zekeringen nog allemaal goed en voor de rest doet de flipper het precies nog prima.

Heb de DMD dan in een andere wpc95 kast gestoken maar daar ook geen leven meer in te krijgen. Zelfde patroon komt tevoorschijn:
Afbeelding

De outgassed dmd doet ook helemaal niets meer ... nu (is niet erg maar vraag me af hoe dat komt; door het wisselen is er blijkbaar bij beide dmd iets kapot gegaan)
Is daar dan een soort van beveiliging op die dmd of is deze voor de vuilbak?

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Re: Dmd te herstellen.?

Bericht door flippers.be » 15 jan 2016, 21:01

ik zou toch de spanning eens meten die op de dmd toekomt, denk dat er iets van de aansturing ontbreekt
of dat je de flatcable niet verkeerd gestoken hebt
http://www.flippers.be Flipperkast basics voor beginners

philip van beirs

Bericht door philip van beirs » 15 jan 2016, 21:16

Aneas dat dacht ik ook direct; de spanning moet te hoog zijn naar de DMD daarom zijn beiden DMD stuk...
Flatcabels is het zeker niet daar ik het in mijn andere wpc95 ook heb getest met de originele flatkabels van deze kast en de dmd blijft hetzelfde foutpatroon tonen zoals op foto... Kan er gewoon geen zekering op de DMD zelf gesprongen zijn? Heb wel angst om een andere dmd nog eraan te hangen als deze ook stuk zou gaan ...
Voltages zitten toch goed he?
BRUIN -128.2V
BLAUW -116.4V
GRIJS +5.12V
GRIJS +11.70V
BRUIN +55.4V

Wingwalker
Real name: Kevin Claeys

Bericht door Wingwalker » 15 jan 2016, 21:45

De 62v lijkt me wat laag (bruin) maar geen idee of dit het probleem is.
Ik zou toch eens starten met het nakijken (en reseaten) van de flatcables. Ik heb dit probleem ook al gehad en volgens mij is een slecht contact of het verkeerd steken ervan de meest voorkomende oorzaak. Reseat de power connector ook eens op de powerdrive PCB zelf en kijk eens of je nergens verbrande connectors hebt. Veel succes!
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

inkochnito
Real name: Peter Koch

Bericht door inkochnito » 15 jan 2016, 23:16

Dit lijkt inderdaad een typisch geval van data problemen.
Flat-kabels zijn probleem nummer één bij dit soort gevallen.
Indien er dots oplichten is de spanning zeer waarschijnlijk goed, anders lichten ze niet op.

Een andere mogelijkheid is dat er iets mis is gegaan tijdens het wisselen van het display.
Het ook dan ook zijn dat de data-decoder stuk is gegaan op het display door de "verkeerde" spanning.

philip van beirs

Bericht door philip van beirs » 16 jan 2016, 07:24

Peter; weet 100procent zeker dat het niet de flatcabels zijn. Heb paar keer de dmd gewisseld in een andere kast en daar geeft hij ook geen beeld meer en de originele kast dmd wel...
1. Dus een andere dmd aansluiten kan normaal geen problemen meer geven met deze gemeten voltages?? Dat er weer geen dmd stuk gaat...
2. Data-decoder stuk lijkt me eerder mogelijk (originele was reeds voor 40procent outgassed dus daar verschiet ik niet van dat die stuk is gegaan. Maar de andere dmd was eigenlijk nog goed in orde ...
Kan dit gemaakt worden data-decoder of is het beter ineens nieuwe te kopen?

inkochnito

Bericht door inkochnito » 16 jan 2016, 08:53

Het grootste probleem was dat je het display hebt gewisseld met de spanning erop.
Daardoor kwam er ergens een te hoge spanning op zonder dat er een ground verbinding tot stand was gekomen.
Daarom ook altijd de kast uit voordat je stekkers trekt.
De spanning lijkt me geen probleem in dit geval.
Ze zijn binnen de grens waarden.

Welke type display heb je?
Babcock of Cherry?

philip van beirs

Bericht door philip van beirs » 16 jan 2016, 12:49

Babcock (bally logo was wel al beetje ingebrand)...

Vic
Real name: Eric

Bericht door Vic » 16 jan 2016, 18:18

Ik herstel mijn eigen DMD als dat nodig is, nieuw glas vfd erin zetten daar beginnen we wel niet aan, uitgegast is voor de vuilbak ;)

Er zit niet veel bijzonders op de pcb van een DMD, wat input buffers en wat driver ic's
De enige is dat je wel PLCC 44pins of QFP 80pins ic moet kunnen solderen wil je de drivers vervangen.

De buffers zijn vaak 7404, overal makkelijk te krijgen en makkelijk te solderen.

Mijn beperkte ervaring leert echter dat het dan wel weel een tijdje goed gaat maar vaak blijkt het display toch op einde van zn leven en is vervangen door nieuw gewoon onvermijdelijk. het is juist het uitgassen dat de driver ic's naar de knoppen helpt alsook de voeding print.

In jou geval zou ik de buffers vervangen en eens proberen.
I knew I should have brought another t-shirt

philip van beirs

Bericht door philip van beirs » 16 jan 2016, 18:31

Daarmee ben ik hele stap verder Vic
44 pins solderen is jammer genoeg niet aan mij besteed ; te fijn werk.
zal dan maar vuilbak worden vrees ik.

Dennis
Real name: Dennis Slagboom

Bericht door Dennis » 16 jan 2016, 21:59

Geen color DMD in één van de andere kasten Philip? Mooi moment ervoor.
Mijn gameroompje : arcade : Gaelco Tunning race flippers : Cirqus voltaire, TOM, CP, MM, RS, AC/DC bib, Ghostbusters pro, Whoa Nelly!, The Matrix.

inkochnito

Bericht door inkochnito » 17 jan 2016, 08:54

Vic schreef:Ik herstel mijn eigen DMD als dat nodig is, nieuw glas vfd erin zetten daar beginnen we wel niet aan, uitgegast is voor de vuilbak ;)

Er zit niet veel bijzonders op de pcb van een DMD, wat input buffers en wat driver ic's
De enige is dat je wel PLCC 44pins of QFP 80pins ic moet kunnen solderen wil je de drivers vervangen.

De buffers zijn vaak 7404, overal makkelijk te krijgen en makkelijk te solderen.

Mijn beperkte ervaring leert echter dat het dan wel weel een tijdje goed gaat maar vaak blijkt het display toch op einde van zn leven en is vervangen door nieuw gewoon onvermijdelijk. het is juist het uitgassen dat de driver ic's naar de knoppen helpt alsook de voeding print.

In jou geval zou ik de buffers vervangen en eens proberen.
De 74HC04 buffers was ook inderdaad mijn idee.
Daarom wilde ik weten welk merk het display is.
Je moet dan wel heel goed kunnen solderen.
Ik geloof dat Peter Tartwijk heel bedreven is met het repareren van DMD's.
Maar of het nog de moeite waard is om het display te behouden is altijd de vraag....

Vic
Real name: Eric

Bericht door Vic » 17 jan 2016, 20:43

Ik zou zeggen niet echt de moeite. Tenzij het de buffers zijn, dat kost niet veel om te herstellen.

Voorbeeld van onlangs:

Reparatie van DMD van mn CFTBL

Pakje van 5stuks HV9308PJ US$ 34,64 + 3stuks plcc44 sockets €4,5 + chip-quik €13
Een mens heeft niet direct alles nodig maar je bent voor een herstelling zo €45 a €50 kwijt.

Na 2 maand was de DMD weer stuk, nog genoeg spullen van hierboven over om nog eens te herstellen. Koste niets extra.
Ik zit nu nog steeds met een 24 jaar oude DMD.

Reparatie van mn TAF:

1 pinled DMD incl verzending van duidsland €229,30, dus dan ben je weer goed voor lange tijd.
Kost meer dan herstellen van een oude maar het is dan ook weer voor vele jaren OK
Alsook is een revisie van de HV voeding ook overbodig.

Vervangen met een nieuwe LED DMD kan dus al voor een kleine €200 meer dan de herstellingskosten + bijkomend voordeel je bent van die High Voltage vanaf.

Colour LCD Display kan ook maar dat is mij (nog) te duur.
I knew I should have brought another t-shirt

philip van beirs

Bericht door philip van beirs » 17 jan 2016, 21:41

Goede uitleg Peter en Vic
En ja Dennis een color dmd daar dacht ik ook direct aan om dan toch maar een te kopen. Maar staan overal op uitverkocht... Begin Februari zouden ze terug in US te verkrijgen zijn en dan zullen we er maar een laten meebrengen zeker...

Plaats reactie