En omdat ik de laaste jaren wat oudere SS kasten heb toegevoegd aan mijn collectie wil ik zien of ik ook die kasten beter kan krijgen dan ze momenteel zijn. Ik heb deze Harlem Globetrotters in Duitsland gevonden. Hij heeft 25 jaar in opslag gestaan. Al met al valt de slijtage mee, en dus lijkt hij mij een perfecte basis voor een allereerste g94-SS-restauratie. Hij werkt niet, maar ik heb nieuwe Altek borden dus dat komt wel goed. En ik heb nog 2 extra speelvelden voor wisselstukken.
Het is zoals gezegd mijn allereerste SS restauratie. Ik heb hier geen ervaring mee dus het zal een leerproces worden. Vermits het kasten zijn van 35 jaar oud, lijken die speelvelden me toch wel wat fragieler en delicater. Ze hebben ook een ander soort schade dan diamond plate speelvelden, dus dat wordt goed nadenken...

Maar het zal sowieso ook een andere sòòrt restauratie worden: die WPC kasten probeer ik tot nieuwstaat te brengen. Bij zo'n oude kast lijkt mij dat niet echt een goed idee. Ik wil niet dat die weer 'nieuw' zou worden, ik denk niet dat ik het kabinet super strak wil bijvoorbeeld. Ik ben dus nog aan 't nadenken hoe ik de dingen ga aanpakken en hoever ik wil gaan.

Het speelveld is bijna volledig bedekt met Mylar. Daardoor is er eigenlijk vrij weinig schade aan het speelveld. Of toch op het eerste gezicht zal snel blijken...

Maar ook de zone rond de drop targets en de scoop zien er vrij goed uit. Dit is geen kast waarop 100.000 spelletjes zijn gespeeld...

Speelveld in de tipper en rap wat leeggehaald

Goed nieuws: de Mylar is achteraf wellicht meteen aangebracht, en hij komt eigenlijk heel gemakkelijk los. Bally leverde inderdaad aparte vellen Mylar heb ik me laten vertellen, en het was de keuze van de uitbater of hij die op het speelveld plakte of niet.

Jammer dat er dan niet overal Mylar ligt. Hier heeft zich bijvoorbeeld toch serieus wat vuil in het speelveld genesteld.

Maar wat heb ik geleerd vandaag?

Dat Mylar ook een pak schade wegsteekt! Zo blijken er stukjes verf gewoon los te zitten (ze kleven zelfs niet aan de Mylar). De schade is wellicht nog altijd niet te vergelijken met wat het zou geweest zijn zonder Mylar, maar sowieso kijk ik aan op veel meer retouchewerk dan ik had ingeschat. In dit geval is dat nu geen probleem en is het gemakkelijk te herstellen, maar het stemt toch tot nadenken wanneer een mens overweegt om de Mylar te verwijderen van een oud speelveld. Ik ben bijvoorbeeld niet meer zeker of ik ooit de Mylar van mijn Fathom zal durven verwijderen...

Boven de 2-insert bleek bovendien de bovenste laag van de multiplex los te zitten, ook dat was niet te zien met de Mylar erop. Ik heb die dus verder moeten lossnijden om te kunnen vastlijmen...

Volgende uitdaging: opschuren van de plank ter voorbereiding van de clearcoat. Dit is geen diamond plate, er is enkel een dun laagje vergeelde vernis. Ik heb nog nooit zo voorzichtig geschuurd.

Maar het resultaat mag er zijn: de linkerkant is klaar, je kan eigenlijk niet meer zien waar de Mylar zat en waar niet.

En geef toe: schoon scoopke

Klaar! Ik heb besloten om voorlopig de GI en kabelboom te laten zitten, ik beslis later wel of ik die er nog afhaal of niet. Alle gaten zijn toegeplakt, kwestie van geen clearcoat in mijn lampenhouders te krijgen...

Een week later is het speelveld terug van de carrossier. De eerste keer legt hij altijd een extra-dikke laag. Er ligt 300g vernis op heeft hij gezegd...

De inserts zijn in de loop der jaren bol komen te staan. Ze zitten goed vast, maar ze zijn niet meer vlak en zitten allemaal wat dieper dan het speelveld zelf.

En dus moet daar nog extra clearcoat in, om het speelveld volledig vlak te kunnen schuren, wat een absolute noodzaak is vooraleer aan de airbrush retouches te beginnen. Ik doe dat partiëel met dezelfde 2-componenten clearcoat, maar dan met een borsteltje (achteraf zie je dat niet meer). Wel eerst opnieuw wat opschuren voor een goede hechting.

En zover zit in momenteel. Nu alles goed laten uitharden en dan kan ik verder. Wordt vervolgd! Maar nu eerst de AFM weer in mekaar steken, want die ligt ook al 3 jaar te wachten in 1000 stukken

P