De vorige eigenaar had ze laten restaureren in mei 2015. Of tenminste: het kabinet is origineel (en in heel mooie staat), maar alle mechaniek is onder handen genomen: gereinigd, hersteld of vervangen waar nodig. En het belangrijkste: er zit een NOS speelveld in. Ik betwijfel dat hij er nog veel op gespeeld heeft na de restauratie, want de kast zag er gewoon nog nieuw uit toen ze hier toekwam.

Ik denk dat ik er zelf ongeveer een 200 spelletjes op heb gespeeld, maar ben daar ongeveer een jaar geleden mee gestopt. De reden: het NOS speelveld begon al schade te vertonen.
En eerlijk: dat is waar ik de vorige eigenaar niet begrijp: hij heeft kosten noch moeite gespaard bij zijn restauratie, maar heeft het meest kwetsbare onderdeel genegeerd: het speelveld. Wat had hij gedacht? Uiteraard zou het beschadigd worden door erop te spelen. Het was niet de vraag of dit zou gebeuren, maar wel wanneer. En eerlijk: ik was zelf verwonderd dat dit zo snel ging.
Een overzicht.
Er is zogenoemde "planking", dat zijn fijne barstjes in de lengterichting van het hout. Weliswaar slechts in lichte mate, en enkel zichtbaar in de zwarte zones.

Er is al behoorlijke schade rond de inserts.

Er springen stukjes verf af aan de Baiters drop targets.

"Is dat alles?" kan je misschien vragen. Misschien vind je dat ik overreageer, maar mijn punt is dat al die schade gemakkelijk had kunnen vermeden worden als ze iets meer moeite hadden gedaan en het speelveld beschermd hadden vooraleer het weer op te bouwen.
Ik vind het gewoonweg triestig om deze schade te zien waar de posts op het speelveld gevezen zijn.

Mijn plan: de huidige schade herstellen en toekomstige schade vermijden door het speelveld te clearcoaten, zoals het hoort.