Herstellen van Back to the Future (update, werkend!)

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
MeesterPieter
Real name: MeesterPieter

Herstellen van Back to the Future (update, werkend!)

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 07:19

Ik heb een Back To The Future staan van Data East waarvan ik zo in eerste instantie zie dat een 3tal printplaten missen.

bovendien hangt de kabelboom er nu helemaal los in, omdat ik de kop er helaas anders niet vanaf kreeg.

Hier de foto's van mijn incomplete kop.

Afbeelding
(digitale display mist)

Afbeelding
printplaten links en rechtsboven missen

Afbeelding
achterzijde lijkt verder oke?

Afbeelding
kabelboombende

ik ben al aan het neuzen geweest in de handleiding, daar vond ik dit plaatje:
Afbeelding
zo te zien mis ik hierop nrs 1 en 5, de "CPU" en "Power supply BD assembly"
het display zal nummer 7 zijn?

in eerste instantie heb ik gezocht of ik ergens afbeeldingen kon vinden van dezelfe BTTF kast waar de kabelboom en printplaten wel gemonteerd zitten, die heb ik dan al gevonden.
zo hoort het er dus uit te zien:

Afbeelding
Afbeelding

nu is het dus de vraag of ik nog ergens aan deze printplaten kan komen, en of er meerdere kasten zijn waarvan de printplaten die ik nodig heb uitwisselbaar zijn met de BTTF kast...

ik heb wel gezien dat er ook nodig gepoetst mag worden aan de machine, en dat de rubbers redelijk verouderd zijn, maar ik denk dat het slim is hier pas aan te beginnen als ik de kast enigzins werkend krijg.

de vorige eigenaar kwam me betrouwbaar over, de kast zou de laatste 3 jaar niet meer gespeeld hebben, hij heeft de printplaten destijd ter reparatie opgestuurd vanwege batterijzuur problemen (naar friesland :P) en deze nooit meer terug gezien.. hij speelde echter daarvoor nog prima, enkel het scoredisplay werkte niet meer naar behoren.

de kast hoeft niet terug naar nieuwstaat, beetje nostalgie status mag het lekker houden, ik acht mezelf handig zat al is het weer wat anders als een motor en motorkabelboom van een auto wisselen :P

Ik hoor graag tips, advies, plan van aanpak
ook een "och jee waar ben je aan begonnen, zonder CPU kun je niks met zo'n ding" is welkom, mits het maar gemeend is :P
mochten er meer foto's nodig zijn, vraag maar raak

Greetz Meester Pieter
(en voor vandaag, omdat ik nog een hoop te leren heb, "Leerling Pieter" )
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 23 jun 2012, 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Re: Elektra / printplaten herstellen van DE (Back to the Fut

Bericht door zwartepanter » 17 mei 2012, 07:44

Tja, ik hoop dat je deze kast allereerst niet te veel betaald hebt. Je hebt volgens mij 4 mogelijkheden:

1. Of je koopt de 2 printplaten en de displays nieuw, maar dan ga je serieus geld moeten neertellen.
2. Je zoekt ergens een sloopkast met alles erin, maar dat zal ook duur zijn.
3. Je plaatst een advertentie en zoekt de printplaten tweedehands.
4. Je verkoopt gewoon de ganse boel in onderdelen en je zoekt een nieuwe kast.

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 17 mei 2012, 07:51

Normaal gesproken is het een stuk voordeliger als je hem ineens ( redelijk ) werkend koopt.

Als ipdb.org zou werken dan kun je klikken op de cpu die ze gebruiken en dan zie je alle andere data east kasten die dezelfde prints gebruiken.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 07:59

Ik heb er zowieso geen haast mee, dus het lijkt me dat ik wel de tijd kan nemen om eens op zoek te gaan naar 2dehandse platen. alleen dan moet ik dus eens kijken wat uitwisselbaar is. en wie er eventueel van die kasten sloopt

in welke categorie valt "serieus geld"?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 17 mei 2012, 08:01

249euro bij wipperflinkel voor de cpu alleen, dan je andere print nog en displays pakweg 200euro ofzo???

jay-jay
Real name: john van gemeren
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 17 mei 2012, 08:03

zwartepanter schreef:Tja, ik hoop dat je deze kast allereerst niet te veel betaald hebt. Je hebt volgens mij 4 mogelijkheden:

1. Of je koopt de 2 printplaten en de displays nieuw, maar dan ga je serieus geld moeten neertellen.
2. Je zoekt ergens een sloopkast met alles erin, maar dat zal ook duur zijn.
3. Je plaatst een advertentie en zoekt de printplaten tweedehands.
4. Je verkoopt gewoon de ganse boel in onderdelen en je zoekt een nieuwe kast.

zei meester stef ;)

die print linksboven ( power supply board ) is gebruikt goed te vinden kost maar enkele tientjes.......
CPU board wordt al wat moeilijker en kost al gauw over de honderd euro
die display`s is het moeilijktste, beste is om eens te kijken naar pinled`s dan =/- 150 euro

http://www.pinled.de/shop/index.php?cPath=7_38

en deze zit in nederland, en heeft alle printen en display1s daar :!:

http://www.hyperballs.com/boards.htm
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 08:11

ik had al het vermoeden dat die CPU wel duur zou zijn.

wat ik me dan afvraag, stel ik schroef er enkel de power supply en een CPU in, zou de kast dan al werken zonder dat ik een display aansluit? in eerste instantie wil ik zorgen dat de kast enigzins functioneert, dan kan het ook gewoon in stapjes

*edit* via ipdb opgezocht

MPU (=cpu?) Data East/Sega version 3

toegepast op volgende kasten:

Adventures of Rocky and Bullwinkle and Friends
Back to the Future
Batman
Checkpoint
Guns N' Roses
Hook
Jurassic Park
Last Action Hero
Lethal Weapon 3
Star Trek
Star Wars
Tales from the Crypt
Teenage Mutant Ninja Turtles
The Simpsons
The Who's Tommy Pinball Wizard
WWF Royal Rumble
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 17 mei 2012, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 17 mei 2012, 08:14

In onderdelen verkopen, of een sloopkast van dat merk en uit die tijd op de kop tikken.
Maar Data East zie ik niet veel aangeboden worden.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 17 mei 2012, 08:16

MeesterPieter schreef:ik had al het vermoeden dat die CPU wel duur zou zijn.

wat ik me dan afvraag, stel ik schroef er enkel de power supply en een CPU in, zou de kast dan al werken zonder dat ik een display aansluit? in eerste instantie wil ik zorgen dat de kast enigzins functioneert, dan kan het ook gewoon in stapjes
De CPU start op met een power supply. Daar heb je geen display bij nodig.

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 17 mei 2012, 09:18

Ja, die kast zal wel starten zonder displays, maar dat is absoluut onbruikbaar want je gaat totaal niet kunnen zien welke problemen je moet oplossen (switches en spoelen die niet werken, bijvoorbeeld) omdat je niet in testmode kan.

Ik wil niet cru zijn, maar dat verhaaltje van die printen opsturen ter herstelling geloof ik niet. Batterijschade is enkel van toepassing op de CPU, niet op de power supply en al heel zeker niet op de displays. Wel "toevallig" dat net die onderdelen aan de kast ontbreken die het meeste geld opleveren...

Nieuwe printen kopen kan je doen, maar gaat (zoals hier reeds gezegd) een hoop geld kosten. En tweedehands zijn die toch redelijk moeilijk te vinden.

Wat is zou doen: als het speelveld en cabinet nog mooi is, op zoek gaan naar een andere Data East sloopkast die compleet is en deze als donor gebruiken. Anders: gewoon opnieuw verkopen of slopen en de onderdelen verkopen.
No shirt. No shoes. No pinball.

Pinman
Real name: Yes

Bericht door Pinman » 17 mei 2012, 09:21

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 10:55

ik zal ook eens de overige foto's plakken van de kast, dan kun je wellicht ook makkelijker zeggen van "das niet meer de moeite joh"

ik moet ook zeggen dat ik het niet erg vind om eerst wat te moeten klussen om het ding aan de praat te krijgen
maar dat het duurder wordt als een goed werkende is natuurlijk ook niet de bedoeling.

het idee van eerst een cpu+power supply is om te kijken of de kast verder nog wel goed functioneert, voordat ik gelijk alles koop en erachter kom dat de rest van de kast ook aan vervanging toe is.

mochten er nu nog andere onderdelen zijn waar ik foto's van kan maken om te kijken of dat nog in orde is, hoor ik het natuurlijk graag

ik weet natuurlijk ook niet wat een dergelijke data east kost als je deze werkend in een zelfde staat zou moeten kopen?
aan de andere kant is het ook jammer als de printplaten meer gaan kosten als de rest van de kast...

in ieder geval bedankt voor alle reacties :)

euhm, de rest van de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

diesel64

Bericht door diesel64 » 17 mei 2012, 12:39

Pinman schreef:Waarom slopen?? De kast ziet er toch redelijk netjes uit, en als je geduld hebt kom je die printen wel eens tegen. Er zijn al meer dan genoeg kasten gesloopt ooit :puke:
Wel, simpel... Het hangt ervan af hoeveel geld het gaat kosten hé. 't Zou absurd zijn er meer geld in te steken dan een mooie werkende BTTF waard is. Dan koop je beter meteen een nieuwe. En als het meer opbrengt de kast in onderdelen te verkopen dan in zijn geheel, waarom zou je dat dan niet doen? Als je deze kast in zijn geheel doorverkoopt is de kans groot dat de koper ze ook sloopt hoor. Of als donormachine gebruikt.
MeesterPieter schreef:ik zal ook eens de overige foto's plakken van de kast, dan kun je wellicht ook makkelijker zeggen van "das niet meer de moeite joh"
Op basis van de foto's zou ik zeggen dat de kast er nog redelijk uitziet. Ik zie hier en daar wel wat speelveldschade, maar hij lijkt min of meer compleet te zijn.
MeesterPieter schreef:het idee van eerst een cpu+power supply is om te kijken of de kast verder nog wel goed functioneert, voordat ik gelijk alles koop en erachter kom dat de rest van de kast ook aan vervanging toe is.
Daar zou ik geen schrik voor hebben hoor. Als je CPU + Power supply werkt, gaat de kast heel waarschijnlijk ook werken. Misschien dat je hier en daar nog iets kleins zal moeten fixen, daar dat zijn dan geen zware en dure problemen meer.

Trouwens: je had daar een lijstje gezet van Data East Versie 3 kasten, maar normaal gezien zouden de prints van Versie 1 en Versie 2 ook wel grotendeels compatibel moeten zijn (denk ik). Bovendien zijn die allemaal gebaseerd op Williams System 11, dus het zou best kunnen dat (mits wat aanpassingen) de power supply (en mss ook de CPU) van een Williams S11 ook gebruikt kan worden. Al zou ik daar nog wat extra opzoekingen voor moeten doen...

Nuja, het is en blijft afwegen en eigenlijk is het jouw beslissing. Afhankelijk van hoeveel je voor de kast betaald hebt.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 12:58

fijn dat er zo goed mee wordt gedacht :)

zojuist eens een beetje het grootste vuil eraf gehaald, volgens mij valt de speelschade wel mee, enkel onder uitgang van de ramp rechts, de inserts bij de "clock tower" en aan de rechterkant waar de bal de baan op geschoten wordt.
wel zit er een laag beschermplastiek over heen, die her en der wat begint te bobbelen (lucht eronder)

als ik ff op die site van Jay-jay kijk, zouden de printplaten 89 (powersupp) 275(cpu) en 155(display) euro gaan kosten
een cpu zag ik ook nog een gereviseerde staan bij pinballwizard voor 175. dat zou het totaal rond de 425 euro euro gaan kosten. voordeel is dan natuurlijk wel dat ik de komende 10 jaar van gezeur met de printplaten af ben.

wat kost een vergelijkbare BTTF dan in een werkende staat? en wat zou het nog opleveren als ik deze sloop?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 17 mei 2012, 14:37

Ik denk dat een mooie BTTF rond de 700euro gaat, dus als je pakweg 100-200euro betaald heb en je zou voor 400euro de printen en displays kunnen scoren, is het het overwegen mss wel waard... Eventueel naar Carl of anderen een berichtje sturen voor de printen??? Een gezocht advertentie plaatsen???

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 15:50

zwartepanter schreef:Ik denk dat een mooie BTTF rond de 700euro gaat, dus als je pakweg 100-200euro betaald heb en je zou voor 400euro de printen en displays kunnen scoren, is het het overwegen mss wel waard... Eventueel naar Carl of anderen een berichtje sturen voor de printen??? Een gezocht advertentie plaatsen???
Leek me handiger om even voor mezelf duidelijk te hebben wat ik nodig heb, weet nu ook wat het nieuw kost, en ff de afweging te maken voordat ik lukraak gezocht advertenties ga plaatsen in de categorie "werkende flipperkast printplaten gezocht"

nu zou ik geen idee hebben wie "Carl en de anderen" zijn, maar daar kom ik dan hopelijk nog achter.

ik ga zo even op een rijtje zetten welke printplaat in welke kasten zit, en dan maar een gezocht advertentie op Marktplaats zetten, zijn er buiten hier nog andere plekken waar ik kan zoeken? wellicht een duits forum ofzo? (sleep regelmatig ook auto-onderdelen uit fora en ebay duitsland voor mn oude bmw's)

en weer bedankt :)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

diesel64

Bericht door diesel64 » 17 mei 2012, 15:57

De displays zou ik alvast nieuw kopen, niet tweedehands (en dus gaan voor LED displays).

Dus PinLED (150 euro) of PinScore (200 euro).

PinLED: http://www.pinled.de/shop/product_info. ... ucts_id=50
PinScore: http://www.pinscore.com/products/pinbal ... -12232-p16

Pinscore maakt trouwens ook nieuwe power supply's (100 euro):

http://www.pinscore.com/products/power- ... pj-8345-de

Het MPU bord is wel andere koek. Kost 250 euro nieuw ofzo, dus daarvoor best uitkijken voor een tweedehands? Bovendien heeft een nieuw ontworpen MPU niet echt veel voordelen ten opzichte van een originele. De PSU en displays daarentegen toch wel.

diesel64

Bericht door diesel64 » 17 mei 2012, 16:09

Nog even leuk om te melden:

Een Williams System 11 MPU, Power supply of display zou ook moeten werken, mits wat aanpassingen... ;)

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 17 mei 2012, 18:56

het lijkt me toch beter om direct voor de juiste te gaan, een paar dingen aanpassen is leuk als je zeker weet dat de rest goed is, maar als dat niet zo is blijf je toch twijfelen als het uiteindelijk niet werkt

wat is het grote voordeel van nieuwe powersupp en display dan? als 2dehands werkend toch aanzienlijk goedkoper is lijkt me dat toch gewoon een optie?
de MPU zijn 2dehands toch juist vaak slecht door batterijschade?
en als een 2dehandse al meer als 100 euro zou kosten is een gereviseerde voor 175 euro waarschijnlijk een betere investering.

maargoed, zal eerst eens kijken wat er voorbij komt, ik weet nu in ieder geval dat ik ook niet teveel voor 2dehands printen moet gaan betalen.

maar als ik nu zou besluiten de printen te vernieuwen, is er natuurlijk altijd nog het risico dat de flipper alsnog niet werkt. zijn er nog dingen die ik beter van te voren controleren (kan controleren)?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Bos007
Real name: Andy Bostyn

Bericht door Bos007 » 18 mei 2012, 00:06

hoor 'ns bij zeldzameflippers.nl

ik heb daar een moeilijk vindbare sys11c driverboard op de kop kunnen tikken in okkazie (thx Aeneas vor de tip)

ivm powersupply board, ik heb normaal nog er ene liggen die werkend uit een Rocky&Bullwinkle kwam
weet niet of dit dezelfde is als BTTF
Laatst gewijzigd door Bos007 op 18 jun 2012, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 mei 2012, 07:00

Bedankt voor de tip, dan zal ik daar eens een mailtje naar wagen.

ik heb even gekeken, de cpu uit de genoemde kast zou ik wel kunnen gebruiken, de power supply is in ieder geval niet hetzelfde nummer (ik heb 520-5000-00 nodig, daar zit 520-5047-01 in..) Toch bedankt voor je aanbod hoor!

meteen even een duidelijk lijstje gemaakt voor mezelf

de (originele) nummers van de onderdelen die ik nodig heb zijn in ieder geval:

MPU: 520-5003-03
te gebruiken uit:

Adventures of Rocky and Bullwinkle and Friends
Back to the Future
Batman
Checkpoint
Guns N' Roses
Hook
Jurassic Park
Last Action Hero
Lethal Weapon 3
Star Trek
Star Wars
Tales from the Crypt
Teenage Mutant Ninja Turtles
The Simpsons
The Who's Tommy Pinball Wizard
WWF Royal Rumble

De power Supply nummer: 520-5000-00
deze kan komen uit de volgende kasten:

ABC Monday Night Football
Back to the Future
Laser War
Phantom of the Opera
Playboy 35th Anniversary
Robocop
Secret Service
The Simpsons
Time Machine
Torpedo Alley

en als laatste het display: 520-5030-00
deze kan komen uit:

Back to the Future
Phantom of the Opera
Robo Cop
Simpsons

Ook even de Rottendog nummers die hierbij passen:
MPU: MPU004 , Powersupp: WDP011A, display: DIS244

Wellicht heeft iemand nog meer contacten waar ik zou kunnen vragen of deze een of meerdere delen heeft liggen?

weer bedankt voor de nuttige bijdragen,

zijn er ook ervaringen met de nieuwe printplaten van rottendog/pinled, zijn die kwalitatief ook wel goed?

Groetjes Pieter
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 18 mei 2012, 07:58

MeesterPieter schreef:wat is het grote voordeel van nieuwe powersupp en display dan? als 2dehands werkend toch aanzienlijk goedkoper is lijkt me dat toch gewoon een optie?
de MPU zijn 2dehands toch juist vaak slecht door batterijschade?
...
maargoed, zal eerst eens kijken wat er voorbij komt, ik weet nu in ieder geval dat ik ook niet teveel voor 2dehands printen moet gaan betalen.
Lijkt mij niets mis met 2e hands printen. Kan zijn dat je daar wel zelf wat aan moet doen (een 5V die niet helemaal stabiel is), maar dat is een component op de print vervangen. Zelfde met CPU: batterijschade is heel moeilijk weer goed te krijgen. Of een display die op begint te raken doet het vaak nog erg lang, maar is eigenlijk wel aan vervanging toe. Maar als je daar geen problemen mee hebt is 2e hands prima. En scheelt best veel geld.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 01 jun 2012, 10:59

ondertussen heb ik een nieuwe pinscore power supply en LED display liggen. (via pinballcenter.eu)

Binnenkort kan ik de CPU van een forumlid overnemen, en dan zou het een heel end moeten werken

ondertussen ben ik ook aan het poetsen geweest, en heb de zwarte rubbers vervangen voor de originele witte met rode flippers, de oude waren ook vrij ver heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

er zitten wel her en der wat luchtbubbels onder de mylar, wellicht dat daar nog iets aan te doen is zonder direct heel de mylar eraf te halen, maar dat zien we wel weer eens

nu nog even geduld dus tot ik de printplaten er in kan zetten
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 02 jun 2012, 08:11

Ziet er al mooi uit!

MeesterPieter

Re: Herstellen van Back to the Future

Bericht door MeesterPieter » 12 jun 2012, 15:07

trouwens waar zou ik zelf decals kunnen laten printen? ik heb ondertussen al de bumpercap stickers getekend in photoshop, alsook de target decals, kun je dit ergens op doorzichtig slijtvast folie laten printen ofzo?

voorbeeldje:

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Plaats reactie