Welke basis kleuren moet ik nemen? Met welke kleuren moet ik mengen, kan ik het beste tubes pakken, mat of zijdeglans? Welke verhoudingen moet ik globaal gebruiken?

Allez: een mini-cursus kleurmengen...
Om houtkleur te mengen gebruik je deze 4 basiskleuren: wit, geel, rood en zwart. De rol van het geel en het rood zijn puur kleur. De rol van wit en zwart is dubbel: ten eerste bepaalt de verhouding tussen de twee de graad van donkerheid: hoe meer zwart, hoe donkerder, hoe meer wit, hoe lichter, simpel. Door de 2 in een bepaalde verhouding te mengen bekom je een bepaalde grijswaarde. Ten tweede: de verhouding tussen grijs (wit en zwart) en kleur (geel en rood) zal de graad van kleursaturatie bepalen. Houtkleur is eigenlijk weinig gesatureerd. Dus in verhouding is er veel meer wit en zwart, dan geel en rood. En is kwa kleur zelf het hout van een speelveld doorgaans meer geel dan rood.
Met dit in het achterhoofd begin je te mengen, wetende dat:
- zwart dominant is tov wit. Als je een mengsel met 1/2 wit en 1/2 zwart zou maken, dan is dit veel donkerder dan 50% grijs. En voeg je aan een mengsel een druppel zwart toe, dan zal je het verschil veel meer zien dan mocht je er een druppel wit bijvoegen.
- rood is dominant tov geel. 1 druppel rood toevoegen geeft meer effect dan 5 druppels geel.
Om dan toch min of meer een leidraad te geven:
Ik zou beginnen met (ongeveer) een 20-tal druppels wit, een 3-tal druppels zwart, een 5-tal druppels geel en 1 druppel rood samen te voegen in een mengpotje. Dan maak je een stukje hout vochtig op je plank (gewoon lichtjes bevochtigen met een vochtig doek) en met een penseeltje breng je een beetje verf aan. En dan kijk je. Is het te bleek: druppeltje zwart erbij. Is het te donker: enkele druppels wit erbij. Hoe is het met de kleursaturatie? Is het te grijs, dan moet je (verhoudingsgewijs) meer kleur toevoegen. Omgekeerd? Meer wit en zwart. Hoe is het met de kleur zelf? Meer geel? Meer rood (voorzichtig met het rood!)?
En telkens breng je een likje van je mengsel aan op je natte hout, beoordeel je, en veeg je het weer af. Tot je gemengde kleur echt heel goed aansluit bij het originele natgemaakte hout. Perfect krijg je het bijna nooit. Maar toch heel dichtbij...
Waarom nat? Omdat je verf ook nat is. Als je verf opdroogt, dan verandert de kleur nog lichtjes net zoals je plank van kleur verandert als ze weer opdroogt.
Tot zover de theorie. Ik zou zeggen: proberen
Yup, goeie tip!markske schreef:eerst 2 lagen motip vernis alvorens 2K vernis te plaatsen,als je dan eerst een dunne laag 2K vernis plaatst over de 1K motip en na een half uurtje wachten je 2K vernis verder opbouwt heb je normaal geen reactie!
al is het nog afhankelijk van welk merk 2K je gebruikt,glasurit en dupont zijn "gevaarlijk" standox en sherwin williams zijn vrij safe op motip
HarrieD schreef:Kunnen we niet eens een workshop of zo organiseren? Het begint me allemaal te duizelen eerlijk gezegd.