Eigenlijk wou ik het starten van deze topic nog wat uitstellen, maar vandaag kon ik moeilijk anders met zo'n toepasselijke header.

Het gaat hier dus om mijn Diner. Ik heb deze kast een klein jaar geleden gekocht en sindsdien staat hij hier maar te staan. De reden was omdat er hier en daar een klein technisch defect aan was daardoor hij niet echt volledig speelbaar is. En omdat ik toch van plan was ofwel de kast volledig te restaureren ofwel ze opnieuw te verkopen, ben ik er nooit aan begonnen om die mankementen te herstellen.
Ondertussen heb ik dus de beslissing genomen om voor de volledige restauratie te gaan. En die is er toch wel gekomen na lang en uitgebreid beraad. Veel wikken en wegen. Vooral proberen inschatten of ik bepaalde zaken wel zou kunnen. Je moet immers toch wel een min of meer volledig zicht hebben over hoe je zo'n restauratie gaat aanpakken vooraleer je er aan begint, vind ik.
Uiteindelijk ben ik er toch uit geraakt en denk ik dat ik voor alle problemen (ik noem dat liever "uitdagingen"

Bon, hoog tijd voor foto's. Dit is de beginstaat van de kast. (En ik heb ook een nieuwe lens gekocht, valt het op?

Zoals je al meteen ziet, zijn de displays om zeep. Het bovenste display is gewoon kapot en het onderste heeft een vasthangend segment.
Dan maar meteen met de deur in huis vallen. Dit is (voor mij) het grootste probleem aan de kast. Er heeft ooit zo'n lock bar voor de coin door gezeten. Die is dan verwijderd en de gaten zijn zeer amateuristisch dicht geplamuurd. Vervolgens is zowat de ganse rechterhelft van de voorkant overspoten met een spuitbus zwarte verf. Inclusief al het artwork, een deel van de coin door en de plunger. Zelfs de linkerkant van het artwork en het "Williams" logo onderaan hebben hun deel gekregen van de overspray.

Het artwork aan de rechterkant van de kast is op een aantal plaatsen beschadigd.
Ook de rechterkant van de kopkast heeft een serieuze kras.
De linkerkant ziet er eigenlijk veel beter uit. Met enkel dit als beschadiging.
En dan heeft de kast de gebruikelijke schade aan het hout op de hoeken en randen van het cabinet. Niet uitzonderlijks.
Dan het speelveld. En dat ziet er eigenlijk nog wel verrassend goed uit. Het had een volledige mylar en die is al verwijderd door de vorige eigenaar. Bovendien heeft die het ook gepoetst en opnieuw gerubberd. Wat trouwens het grappige resultaat geeft dat ik een zeer intensieve restauratie van deze kast ga doen, maar de rubbers gewoon opnieuw kan gebruiken.

Natuurlijk zijn er wel wat plastics met hoekjes af.
Maar er zijn vooral veel kapotgedraaide of verkeerde schroeven...

Het speelveld zelf (en met name de inserts) zien er over het algemeen wel nog zeer goed uit.
Enkel de onderste drie inserts (de pijlen en de "Serve Again") zijn blijkbaar gesneuveld bij het verwijderen van de mylar. Het zijn nieuwe decals die er op geplakt zijn. En de randen zijn bijgewerkt met rode en zwarte stiften. Dit zal dus volledig te herdoen zijn.
De inserts aan de outlanes hebben ook wat slijtage.
De linkerramp is wat gebarsten en teruggeplakt aan de uitgang. Aangezien dat niet echt in het zicht is, ga ik proberen dat te herstellen. Ik zie nog wel of dat lukt.
De rechterramp is erger. Daar zijn de flasher sockets er in vast gelijmd. Met een mooie grote druppel lijm die er langs af loopt.

En om het af te werken is deze ramp ook ooit te hard vastgedraaid geweest en dus kapot aan de bevestiging.

Onderkant van het speelveld is eigenlijk nog zeer netjes op wat oxidatie en wat vuil hier en daar na.
En natuurlijk ook wat gebricoleer aan stekkers en lamp sockets van de bumpers. Zoals gewoonlijk dus.
Cabinet vanbinnen is vuil, maar ook niet overdreven.
De kopruit heeft alleen deze beschadiging en is voor de rest perfect. Daar kan ik nog mee leven.
De binnenkant van de kopkast zelf is wel zeer netjes.
Aan de achterkant van het insert panel ga ik zelfs bijna niets moeten doen.

Ook de printen zijn zeer proper.
De CPU ziet er degelijk uit. Heeft enkel wat corrosie aan de batterijhouder, maar er is niets van op de print gekomen. Komt oorspronkelijk wel uit een Rollergames (modelnummer 576), dus het is niet meer de originele.
De displays daarentegen komen uit een BK2K (modelnummer 563).
Aan het Auxiliary Power Driver Board daarentegen is wel zwaar geprutst. Kijk hoe scheef die relais staat en hoe de blubbers soldeersel aan die transistoren hangen.

Andere boards zien er normaal uit, op het gebruikelijke gesoldeer op de stekkers van de GI na...

En ohja, nog een leuke op af te sluiten. Laten we even een schroef losdraaien en daarmee 10 cm (!) hoog uitschuiven.

Zo. Ik heb de kast ondertussen gedemonteerd (kopkast er af gehaald en speelveld er uit) en verhuisd naar mijn atelier.
Verwacht wel niet dat dit topic echt supersnel vooruit gaat, want ik ben ook nog bezig met dat Motordome speelveld. Als ik daarmee klaar ben (lees: voldoende op geoefend heb, want ik denk niet dat ik het nu al volledig ga af maken), dan vliegt het speelveld van deze Diner in mijn rotisserie.
Ik ben wel al van plan om op korte termijn aan de kopkast te beginnen.
Dus: stay tuned. (Maar toch niet té tuned)