The Dirty Diner

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
diesel64
Real name: Kristof

The Dirty Diner

Bericht door diesel64 » 01 jul 2012, 13:19

Zo, het wordt ook eens tijd voor mij om nog eens aan een restauratie te beginnen. Zeker als ik zie wat hier al allemaal gepasseerd is sinds mijn Speakeasy, vind ik toch dat ik wat achter loop. :)

Eigenlijk wou ik het starten van deze topic nog wat uitstellen, maar vandaag kon ik moeilijk anders met zo'n toepasselijke header. :love:

Afbeelding

Het gaat hier dus om mijn Diner. Ik heb deze kast een klein jaar geleden gekocht en sindsdien staat hij hier maar te staan. De reden was omdat er hier en daar een klein technisch defect aan was daardoor hij niet echt volledig speelbaar is. En omdat ik toch van plan was ofwel de kast volledig te restaureren ofwel ze opnieuw te verkopen, ben ik er nooit aan begonnen om die mankementen te herstellen.

Ondertussen heb ik dus de beslissing genomen om voor de volledige restauratie te gaan. En die is er toch wel gekomen na lang en uitgebreid beraad. Veel wikken en wegen. Vooral proberen inschatten of ik bepaalde zaken wel zou kunnen. Je moet immers toch wel een min of meer volledig zicht hebben over hoe je zo'n restauratie gaat aanpakken vooraleer je er aan begint, vind ik.

Uiteindelijk ben ik er toch uit geraakt en denk ik dat ik voor alle problemen (ik noem dat liever "uitdagingen" ;) ) die deze kast heeft wel een oplossing uit de mouw kan schudden. Ik moet wel toegeven: als ik het niet zo'n geweldig kastje vond, was ik er misschien nooit aan begonnen. Maar ja, liefde maakt blind, zeker? :love:

Bon, hoog tijd voor foto's. Dit is de beginstaat van de kast. (En ik heb ook een nieuwe lens gekocht, valt het op? :D )

Zoals je al meteen ziet, zijn de displays om zeep. Het bovenste display is gewoon kapot en het onderste heeft een vasthangend segment.

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar meteen met de deur in huis vallen. Dit is (voor mij) het grootste probleem aan de kast. Er heeft ooit zo'n lock bar voor de coin door gezeten. Die is dan verwijderd en de gaten zijn zeer amateuristisch dicht geplamuurd. Vervolgens is zowat de ganse rechterhelft van de voorkant overspoten met een spuitbus zwarte verf. Inclusief al het artwork, een deel van de coin door en de plunger. Zelfs de linkerkant van het artwork en het "Williams" logo onderaan hebben hun deel gekregen van de overspray. :roll:

Afbeelding

Het artwork aan de rechterkant van de kast is op een aantal plaatsen beschadigd.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de rechterkant van de kopkast heeft een serieuze kras.

Afbeelding

De linkerkant ziet er eigenlijk veel beter uit. Met enkel dit als beschadiging.

Afbeelding

En dan heeft de kast de gebruikelijke schade aan het hout op de hoeken en randen van het cabinet. Niet uitzonderlijks.

Afbeelding

Afbeelding

Dan het speelveld. En dat ziet er eigenlijk nog wel verrassend goed uit. Het had een volledige mylar en die is al verwijderd door de vorige eigenaar. Bovendien heeft die het ook gepoetst en opnieuw gerubberd. Wat trouwens het grappige resultaat geeft dat ik een zeer intensieve restauratie van deze kast ga doen, maar de rubbers gewoon opnieuw kan gebruiken. :lol: En eigenlijk klopt de titel van dit topic dus niet, maar ik kon de alliteratie echt niet laten liggen. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk zijn er wel wat plastics met hoekjes af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar er zijn vooral veel kapotgedraaide of verkeerde schroeven... :roll:

Afbeelding

Het speelveld zelf (en met name de inserts) zien er over het algemeen wel nog zeer goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Enkel de onderste drie inserts (de pijlen en de "Serve Again") zijn blijkbaar gesneuveld bij het verwijderen van de mylar. Het zijn nieuwe decals die er op geplakt zijn. En de randen zijn bijgewerkt met rode en zwarte stiften. Dit zal dus volledig te herdoen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De inserts aan de outlanes hebben ook wat slijtage.

Afbeelding

De linkerramp is wat gebarsten en teruggeplakt aan de uitgang. Aangezien dat niet echt in het zicht is, ga ik proberen dat te herstellen. Ik zie nog wel of dat lukt.

Afbeelding

De rechterramp is erger. Daar zijn de flasher sockets er in vast gelijmd. Met een mooie grote druppel lijm die er langs af loopt. :puke: Of ik hier nog iets deftig van kan krijgen, dat weet ik niet. Tips om deze lijm te verwijderen zijn altijd welkom! Anders zal het een nieuwe ramp worden.

Afbeelding

En om het af te werken is deze ramp ook ooit te hard vastgedraaid geweest en dus kapot aan de bevestiging. :roll:

Afbeelding

Onderkant van het speelveld is eigenlijk nog zeer netjes op wat oxidatie en wat vuil hier en daar na.

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ook wat gebricoleer aan stekkers en lamp sockets van de bumpers. Zoals gewoonlijk dus.

Afbeelding

Afbeelding

Cabinet vanbinnen is vuil, maar ook niet overdreven.

Afbeelding

Afbeelding

De kopruit heeft alleen deze beschadiging en is voor de rest perfect. Daar kan ik nog mee leven.

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant van de kopkast zelf is wel zeer netjes.

Afbeelding

Aan de achterkant van het insert panel ga ik zelfs bijna niets moeten doen. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Ook de printen zijn zeer proper.

Afbeelding

De CPU ziet er degelijk uit. Heeft enkel wat corrosie aan de batterijhouder, maar er is niets van op de print gekomen. Komt oorspronkelijk wel uit een Rollergames (modelnummer 576), dus het is niet meer de originele.

Afbeelding

De displays daarentegen komen uit een BK2K (modelnummer 563).

Afbeelding

Aan het Auxiliary Power Driver Board daarentegen is wel zwaar geprutst. Kijk hoe scheef die relais staat en hoe de blubbers soldeersel aan die transistoren hangen. :puke: Dit ga ik écht zo niet laten hoor.

Afbeelding

Andere boards zien er normaal uit, op het gebruikelijke gesoldeer op de stekkers van de GI na... :whisling:

Afbeelding

En ohja, nog een leuke op af te sluiten. Laten we even een schroef losdraaien en daarmee 10 cm (!) hoog uitschuiven. :roll: Ik vraag me überhaupt af hoe je zo iets doet...

Afbeelding

Zo. Ik heb de kast ondertussen gedemonteerd (kopkast er af gehaald en speelveld er uit) en verhuisd naar mijn atelier.

Verwacht wel niet dat dit topic echt supersnel vooruit gaat, want ik ben ook nog bezig met dat Motordome speelveld. Als ik daarmee klaar ben (lees: voldoende op geoefend heb, want ik denk niet dat ik het nu al volledig ga af maken), dan vliegt het speelveld van deze Diner in mijn rotisserie.

Ik ben wel al van plan om op korte termijn aan de kopkast te beginnen.

Dus: stay tuned. (Maar toch niet té tuned) ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Eric
Real name: Eric Andries

Re: The Dirty Diner

Bericht door Eric » 01 jul 2012, 14:04

Ziet er Spannend uit,zal deze zeker opvolgen. :good:

Cedric
Real name: Cedric Andries

The Dirty Diner

Bericht door Cedric » 01 jul 2012, 14:54

Hij ziet er anders toch nog heel goed uit. Toch met wat ik op die veertigtal foto's kan zien. Zal zeker een mooie kast terug worden.

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 01 jul 2012, 16:20

Meestal zijn die inserts van de klanten beschadigd, hier niet, dus be happy, want dat is allesbehalve een evidente herstelling. Het moeilijkste dat jou te wachten staat is repro plastics vinden ;)

Ik zou die lijm op de ramp proberen weghalen met die mini-polierwieltjes op de dremel. Niet zeker of het lukt, maar niet geschoten is altijd mis, en in 't slechtste geval kan je dan nog altijd achter een nieuwe ramp op zoek...

Kabinet zal iets lastiger zijn. Free heeft de volledige tekening rondom gedigitaliseerd. Ik heb hem nog met stencils bezig gezien die hij laten uitsnijden had. Het was wel een gedoe met al die kleine fijne lijntjes.

Succes! We volgens mee... :eating:
P

ps: hm 't allitereert mooi, maar dit is geen dirty diner hé. Dirtless Diner was beter geweest :whisling:

diesel64

Bericht door diesel64 » 01 jul 2012, 17:25

Bedankt iedereen alvast voor de aanmoedigingen!
g94 schreef:Het moeilijkste dat jou te wachten staat is repro plastics vinden ;)
Die liggen al klaar. ;)
g94 schreef:Ik zou die lijm op de ramp proberen weghalen met die mini-polierwieltjes op de dremel. Niet zeker of het lukt, maar niet geschoten is altijd mis, en in 't slechtste geval kan je dan nog altijd achter een nieuwe ramp op zoek...
Merci voor de tip. Ik denk niet dat ik van die polierwieltjes liggen heb. Heb je toevallig een link met wat je bedoelt?
g94 schreef:Kabinet zal iets lastiger zijn. Free heeft de volledige tekening rondom gedigitaliseerd. Ik heb hem nog met stencils bezig gezien die hij laten uitsnijden had. Het was wel een gedoe met al die kleine fijne lijntjes.
Ja, ik heb al contact gehad met Free hierover. Zal inderdaad niet evident worden, maar ik heb wel al een paar plannen.
g94 schreef:ps: hm 't allitereert mooi, maar dit is geen dirty diner hé. Dirtless Diner was beter geweest :whisling:
Bwa. Ge kunt "dirty" op verschillende manieren interpreteren hé. :mrgreen:

Eric
Real name: Eric Andries

Bericht door Eric » 01 jul 2012, 20:02

diesel64

Bericht door diesel64 » 01 jul 2012, 20:12

Ik denk eerder dat hij zo iets bedoelt?

http://www.benl.ebay.be/itm/20-pcs-4mm- ... 1e6fa54f37

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 01 jul 2012, 20:24

ja, dit soort dingen bedoel ik inderdaad :)

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 02 jul 2012, 08:48

tolueen lost ook lijm op en geen plastic.helaas haast niet meer te vinden. ik heb nog een beetje in geval van ;)
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 02 jul 2012, 11:59

En ohja, nog een leuke op af te sluiten. Laten we even een schroef losdraaien en daarmee 10 cm (!) hoog uitschuiven. :roll: Ik vraag me überhaupt af hoe je zo iets doet...
Proberen vast te draaien met een te grote platte schroevendraaier en dan uitschieten.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 03 jul 2012, 15:09

Mooi kastje. Ben benieuwd wat het gaat worden.

stEmE
Real name: Steven Meeussen

Bericht door stEmE » 03 jul 2012, 15:16

krijgen we nu dan eindelijk de airbrush en clearcoat kunsten van Kritof te zien? :whip: :run:
Wel benieuwd naar het vervolg :)
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 03 jul 2012, 16:19

Das toevallig der was dees weekend een film op tv waar die kast in voorkwam, ik vroeg me al af welke het precies was, nu weet ik het :D
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

diesel64

Bericht door diesel64 » 05 jul 2012, 12:53

OK, ik heb nog niet veel aan de kast gewerkt (nog maar een paar uurtjes misschien, maximum), maar het gaat wel vlot vooruit voorlopig. Deze foto's dateren immers al van vorige zondag. Sindsdien geen tijd meer gehad om verder te werken.

Ik ben begonnen met de kopkast.

Afbeelding

Insert panel verwijderen. Da's voor later.

Afbeelding

En dan beginnen met de kabelbomen in de kopkast en de printen verwijderen.

Afbeelding

En dan even een collectie van vuile hacks of slecht soldeerwerk op de PCB's. Op één manier is het dus toch een "Dirty Diner". :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de CPU en soundprint verwijderd met ESD-veilige handschoentjes. :gay:

Afbeelding

En verpakt in ESD-veilige zakken.

Afbeelding

Ja, ik weet het. Da's waarschijnlijk overkill. Maar dit zijn werkende borden en ik heb geen zin om problemen bij te creëren.

Al heel wat leger, de kopkast nu.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, da's waar ik ongeveer zit. Ik heb wel nog een paar vraagjes aan de kenners hier.
  1. Heeft iemand een idee waar dit kaartje oorspronkelijk voor gediend heeft? Dat lag gewoon los in de kopkast...

Afbeelding
  2. Heeft er iemand toevallig al gedigitaliseerde versies van deze kaartjes? Indien niet, dan zal ik ze zelf moeten maken.

Afbeelding

Afbeelding

Up next: kuisen van alles wat er uit de kopkast gekomen is.

diesel64

Bericht door diesel64 » 05 jul 2012, 12:55

stEmE schreef:krijgen we nu dan eindelijk de airbrush en clearcoat kunsten van Kritof te zien? :whip: :run:
Wel benieuwd naar het vervolg :)
Normaal gezien wel...
rebelish schreef:Das toevallig der was dees weekend een film op tv waar die kast in voorkwam, ik vroeg me al af welke het precies was, nu weet ik het :D
Welke film was dat?

Saru
Real name: Severijn Huion
Contacteer:

Bericht door Saru » 05 jul 2012, 13:25

Have: Phantom Of The Opera, Judge Dredd, Mame Cab, Lucky 21, Electronic Dart

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 05 jul 2012, 15:18

neje het is de film: Buffalo Soldiers (2001)
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

vmuniverse
Real name: none

Bericht door vmuniverse » 13 jul 2012, 22:03

leuk, weer een nieuw restauratie projectje
Ik ga deze zeker weer volgen :)
Vondt je vorige project ook zeer leuk om te volgen
Diner is inderdaad een leuke kast :good:
Pinball is a little peace of art

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 14 jul 2012, 07:32

Dat relais is er ooit vanaf geweest waarna men er achter kwam dat de pootjes te kort waren om deze weer fatsoenlijk terug te solderen. Daar hebben ze pootjes aan gesoldeerd en toen de relais teruggeplaatst.

Mooi project, ik ga het zeker weer volgen.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 15 jul 2012, 09:43

Zie het nu pas... goed bezig! :clap:

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 30 nov 2012, 20:01

En, al verder Kristoff?

diesel64

Bericht door diesel64 » 30 nov 2012, 20:12

Nope. :)

Ergens in de komende weken ga ik eraan verder.

diesel64

Bericht door diesel64 » 01 apr 2013, 17:32

Zo. Het is geen aprilgrap, maar ik heb daadwerkelijk nog wat aan mijn Diner gewerkt. Da's geleden van juli vorig jaar... :oops:

Alé, eigenlijk heb ik in die voorbije periode er nu en dan wel aan gewerkt, maar nooit echt voldoende om een post mee te vullen.

Maar nu dus wel. Vandaar deze inhaalbeweging. Hier gaan we.

Mijn werkwijze aan deze kast is gelijkaardig aan de vorigen. Eerst het cabinet, dan het speelveld. En zoals jullie in dit topic al zagen, was ik begonnen met de kopkast. Ik ben nog wat verder gegaan met de kopkast leeg te halen.

De knocker is de eerste assembly van de kast die er aan moet geloven:

Afbeelding

En dit zijn de eerste onderdelen die in de tumbler vliegen:

Afbeelding

En de kaartjes uit de kopkast zijn voorzichtig verwijderd (hier heb ik wel geen foto's van).

Afbeelding

De kopkast is nu helemaal klaar voor het verdere werk: Poetsen, schuren, het artwork herstellen en opnieuw opbouwen.

Daarnaast ben ik ook al aan het cabinet begonnen en meerbepaald aan de muntdeur.

Afbeelding

En om dat verhaal goed te begrijpen, moet ik eerst iets tonen. Iets dat mijn restauratie van deze kast zwaar zal beïnvloeden.

De muntdeur is ooit geforceerd geweest. En hoe. Men heeft ernaast met een breekijzer (of iets dergelijks) simpelweg de deur open gebroken. Het gevolg hier van: de deur zelf lichtjes beschadigd, maar het cabinet zelfs nog veel meer. De toenmalige operator heeft dit dan vlugvlug opgevuld met kneedhout en dan overspoten met een zwarte spuitbus zonder iets af te dekken. Tja...

Afbeelding

Zoals je ziet, is het artwork helemaal overspoten, maar niet alleen dat. Er zit overal overspray: op de muntdeur, op de shooter, op het artwork onderaan tegen de voorkant, ...

Zo ziet het eruit nadat de deur verwijderd is:

Afbeelding

En om je een idee te geven hoe erg de schade is, heb ik er wat in gepeuterd:

Afbeelding

Afbeelding

Maar da's werk voor later. Eerst de muntdeur.

Ten eerste demonteren. Dit type muntdeur is echt irritant, zeker in vergelijking met de klassieke Bally's. Overal verstopte schroeven waar je met gewone schroevendraaiers amper aan kunt. Bah. Nuja...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vuil zit er anders wel genoeg in...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puzzel!

Afbeelding

Dan alle onderdelen gekuist en dit ziet er al beter uit (ja, zelfs die oranje plastic delen zaten onder de zwarte overspray).

Afbeelding

En ook hier zie je duidelijk de overspray op de deur zelf (de stukken die donkerder zijn):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als je in het wilde weg houtvulsel smeert, komt er natuurlijk ook wel wat op de deur zelf terecht...

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid, die spikkels zijn géén overspray, maar dat is origineel zo. Mijn plan is nu de deur te schuren, opnieuw te spuiten en dan die spikkels na te maken.

Ziezo, alle onderdelen van de muntdeur mooi geschuurd en klaar voor het spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

En ik ga van de gelegenheid gebruik maken om nog twee metalen "rails" van het display panel ook ineens mee te spuiten:

Afbeelding

Zo, momenteel heeft alles al een eerste laag gehad en ligt het te drogen.

Stay tuned! Ik beloof dat het ditmaal geen negen maanden meer duurt tot de volgende update. :whisling:

g94
Contacteer:

Bericht door g94 » 01 apr 2013, 18:52

Nice Kristof! Ik ben benieuwd hoe je dat kabinet gaat redden :eating: :good:

Ik neem aan dat je deze video wel kent over het namaken van die spikkels op een coindoor.

(ps: ik ben vandaag ook weer in gang geschoten met mijn MM, en ook dat is geen grap ;))

diesel64

Bericht door diesel64 » 01 apr 2013, 18:59

Ja, dat filmpje ken ik en daar heb ik mij ook op gebaseerd. ;)

Plaats reactie