Clearcoat verwijderen ?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 01:52

Hoi....

Ik ben van plan de Bride of pinball speelveld op te knappen deze zomer...
Er zitten luchtbellen onder het mylar, en scheuren en krassen in! en op de Clearcoat er naast (de rest van de plekken waar geen mylar zit (is dit Clearcoat ,ja toch?)...

Hoe kan ik het dunne laagje Clearcoat verwijderen zonder de tekening er onder te beschadigen ?
Ik kan eventueel foto's laten zien van de scheurtjes,maar ik denk dat een hoop van jullie wel een idee hebben waar ik het over heb...

Eventueel nog tips and tricks zijn ook welkom,ik heb al heel veel gelezen,maar er zijn vast nog dingen die ik niet over het hoofd mag zien... ;)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door diesel64 » 03 aug 2012, 06:47

Er zijn maar een zeer klein aantal Bride of Pinbot kasten gemaakt die een clearcoat hebben. Ga er dus maar vanuit dat die van jou geen clearcoat heeft (tenzij de aanduiding "Diamond Plate" expliciet op het speelveld vermeld staat).

Die barstjes op het speelveld zitten dus waarschijnlijk in de gewone lak en misschien zelfs tot in de verflaag. Als het kan, mag je er altijd een foto van proberen nemen. Dat kan ons hier wat helpen met uitmaken wat je precies bedoelt. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door wza1979 » 03 aug 2012, 10:09

Wat diesel zegt: die speelvelden zijn oud en hebben veelal barstjes in de lak.
Je zou de mylar inderdaad kunnen verwijderen, wel opletten dat er zo min mogelijk meekomt.

De enige manier om die barstjes er een beetje uit te krijgen is door te polijsten als ie helemaal kaal is.
En dat klinkt moeilijk, maar met een wonderspons kun je ook al polijsten.
de lak zal waarschijnlijk erg dun zijn, dus verwacht geen wonderen, en je kunt waarschijnlijk ook niet in den treure polijsten ( vanwege dunne lak ).

Je kunt dat gemakkelijk testen door heel voorzichtig met je wonderspons over een plek te gaan die niet in het zicht is.

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 10:10

Hier zijn twee foto's van de scheurtjes and krassen van de bal...
Het is niet oppervlakkig maar zit in een soort lak laag,..want ik denk dat het inderdaad dan geen clearcoat is...

Sorry dat de foto's niet heel scherp zijn,maar het is erg donker in de schuur...
Bijlagen
Bride krassen 2.jpg
Bride krassen 1.jpg
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 10:15

Ik denk ook dat als het verwijderen van de mylar goed gaat,de rest wel zal meevallen...
De zwarte gedeeltes zijn nog erg goed,en het (gekleurde)gedeelte wat dan nog overblijft (als mylar goed ging) is mischien 10% van het hele speelveld...
Als ik genoeg foto's maak en het totaal mislukt ,kan ik altijd nog de gekleurde plaatjes opvullen met photoshop overlay foto's... (moet het een beetje positief blijven bekijken...)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Jiggy » 03 aug 2012, 10:17

Je kan dit eigenlijk alleen simpel wegkrijgen met een wonderspons zoals hierboven al aangegeven.
Maar kijk uit, zo te zien is de lak daar toch wel dunnig, een wonderspons schuurt eigenlijk een stukje lak weg en kan een beetje onder de lak komen om het vuil uit die swirls weg te halen. Maar als je lak dun is, dan ga je door de lak heen en zie je gewoon het hout.

Dus zeker eerst op een niet zichtbare plek proberen, het zou zonde zijn als de plek lelijker wordt ipv netter :)

Het verwijderen van Mylar is overigens ook een kunst apart, dat plakt en zit vast als de ziekte, je trekt zo de lak eraf als je het niet met beleid en heel veel geduld doet (verwarmen en stukje bij beetje heeeel voorzichtig loshalen).

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 10:39

Action verkoopt geloof ik van die wondersponsjes..zal daar 's gaan kijken..

Ja en over het verwijderen van de Mylar ben ik nog niet helemaal uit...
+- 50% van de mensen zeggen verwarmen en weghalen ,..de andere 50% zegt bevriezen en verwijderen...
Wist ik maar bij hoeveel personen het mislukte met bevriezen en met verwarmen...!

Ik wil echt van die mylar af,want die lucht bubbles zijn lelijk en er zitten ook hele kleine haarscheurtjes in waardoor het net lijkt of het wordt afgeschermd door een lelijke relfector
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Jiggy » 03 aug 2012, 10:51

spacecake schreef:Action verkoopt geloof ik van die wondersponsjes..zal daar 's gaan kijken..

Ja en over het verwijderen van de Mylar ben ik nog niet helemaal uit...
+- 50% van de mensen zeggen verwarmen en weghalen ,..de andere 50% zegt bevriezen en verwijderen...
Wist ik maar bij hoeveel personen het mislukte met bevriezen en met verwarmen...!

Ik wil echt van die mylar af,want die lucht bubbles zijn lelijk en er zitten ook hele kleine haarscheurtjes in waardoor het net lijkt of het wordt afgeschermd door een lelijke relfector
ik kan je vertellen dat het overgrote deel van de mensen die het voor het eerst doet, een stuk speelveld meetrekken :)
Simpelweg omdat het nieuw is, en je het voor het eerst doet. Allicht kan je ergens een 'oud' spelveld op de kop tikken om het te oefenen?

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Baron Shadow » 03 aug 2012, 10:59

Je kan met verwijderen Mylar niet voorzichtig genoeg zijn.
Trouwens ook percentages zeggen niets omdat het ook per speelveld verschilt.
Sommige speelvelden beschadigen eerder dan andere dus ongeacht de methode gewoon er goed de tijd voor nemen is volgens mij het beste advies.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6168
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door zwartepanter » 03 aug 2012, 11:19

Of je het nu met warmte of met freeze doet, gewoon voorzichtig zijn en veel geduld hebben, that's it!

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door diesel64 » 03 aug 2012, 11:36

Voor mij: freeze spray all the way!

I.v.m. je "barstjes": dat is inderdaad een niet-clearcoated speelveld en wat je ziet zijn ball swirls. Wat dat precies is, heb ik ooit eens uitgelegd in mijn Motordome speelveld restoration topic. Klik hier.

Je kan trouwens misschien ook wat inspiratie opdoen in dat topic? http://flipperforum.be/viewtopic.php?f=12&t=1095
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 11:48

Zit ook nog beetje te twijfelen,niet omdat ik bang ben dat het mislukt,maar meer dat de reparaties(kleuren in orginele staat terug brengen) mischien niet uitlopen op een succes...

Zonde van tijd en geld zeg maar...

Een extra speelveld zou leuk zijn ,maar zie hier maar is aan te komen...!
Keuzes keuzes keuzes...moeilijk...
Ga nog maar eens een tijdje naar het speelveld staren,en vezinnen hoe ik de tekeningen ga repareren mocht het mislukken...

Zal ook die link van Diesel even bekijken.mischien doe ik nog wat meer ideetjes op...
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Kuroto » 03 aug 2012, 12:19

diesel64 schreef:Voor mij: freeze spray all the way!
Dikke vette +1.

Overigens, zoek je ergens een oud speelveld (niet noodzakelijk van een Bride of Pinbot) om op te oefenen als je niet zeker bent.
Heb bij mijn BK2K zelf de mylar erafgehaald met freezespray, en het enige wat eigenlijk meegekomen is is 1 insert. Die moet ik me nog zoeken want die van Marco's Specialties waren te klein :evil:
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Baron Shadow » 03 aug 2012, 12:51

Waar halen jullie de Freezespray eigenlijk ?
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 13:05

Nou.. zoek geen ander speelveld,een indentieke daarintegen van the Bride zou ideaal zijn,als backup,die ik dan ga opknappen en vervang met het oude speelveld,die ik dan eveneens ga opknappen...

Ik fiets nu eerst even naar the Action voor magic eraser..stukje proberen schoon te maken,wat geen kwaat kan...
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Kuroto » 03 aug 2012, 13:53

Baron Shadow schreef:Waar halen jullie de Freezespray eigenlijk ?
Is eigenlijk gewoon een kannetje lucht om bvb toetsenborden en zo zuiver te blazen.
Als je die omdraait terwijl je spuit, krijg je freezespray :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 13:57

Ok heb bij Action en Blokker niks gevonden...,maar Kruidvat had iets dat een wonder sponsje heten...!

En...het werk 400% boven verwachting !
Niet alleen de krulletjes achtergelaten door de bal verdwijnen compleet !
Ook de orginele kleur komt terug en de verkleuring verdwijnt !

Dus met een beetje geluk hoef ik alleen een paar plekken bij te werken en het mylar te verwijderen...

Ga vandaag nog het speelveld demonteren ! :yahoo:

Bedankt voor de tips jongens...

Nu nog op zoek naar een locatie om te Clearcoaten,en mischien wil iemand van dit forum terzijne tijd (onder betaling ) wel zijn werkplaats en spullen beschikbaar stellen ???? (zou geweldig zijn.. )

Ik houd jullie wel op de hoogte van de resultaten deze week,dat is voor iedereen wel interresant denk ik...
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door diesel64 » 03 aug 2012, 14:17

Baron Shadow schreef:Waar halen jullie de Freezespray eigenlijk ?
Kuroto schreef:Is eigenlijk gewoon een kannetje lucht om bvb toetsenborden en zo zuiver te blazen.
Als je die omdraait terwijl je spuit, krijg je freezespray :)
Dat klopt toch niet helemaal. Echte freeze spray is eigenlijk bedoeld om elektronica te debuggen (en hoef je dus niet om te draaien ;) ). Je kan die gewoon vinden bij de lokale elektronicaboer. Of online bij Conrad ofzo.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door diesel64 » 03 aug 2012, 14:19

spacecake schreef: Nu nog op zoek naar een locatie om te Clearcoaten,en mischien wil iemand van dit forum terzijne tijd (onder betaling ) wel zijn werkplaats en spullen beschikbaar stellen ???? (zou geweldig zijn.. )
Ik raad je dat niet aan. Laten clearcoaten is een héél intensief proces dat veel tijd en werk kost.

Waarom je speelveld niet gewoon proper houden en af en toe eens goed waxen? Voor thuisgebruik is dat meer dan voldoende bescherming.

En die magic eraser werkt inderdaad goed, totdat je door de verf zit. Been there, done that. ;) Dus pas er toch mee op.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 16:56

Nah weet niet...geef my maar clearcoat...

Als ik straks klaar ben heb ik geen mylar meer,haast geen verf laag door al dat geboen...!
Ik moet het boeltje toch goed beschermen ,en later zo weinig mogelijk onderhoud..,ik denk dat een beetje wax niet voldoet...
En hoeveel werk het is ,maakt my niet uit,resultaat staat bij my voorop...

Weet altijd anders wel een firma te vinden die het voor me wil doen...

...zo na een paar uurtjes demonteren (wat een hoop onderdelen lol!) heb ik de bovenkant bijna kaal....
Vanavond of morgen de onderkant...!
Bijlagen
Lege top zijde Bride of Pinbot.jpg
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Wingwalker » 03 aug 2012, 17:40

Die wondersponsjes vind je ook gewoon in de Delhaize/carrefour van het merk Mr. proper.
Ik gebruik isopropanol (poetsalcohol) met de magic eraser, en eigenlijk ook om te ontvetten. Enkele jaren terug heb ik hiervan enkele liters gekocht. Maar tegenwoordig kom ik dat precies nergens meer tegen?
Iemand die weet waar je dit nog vindt, of een goed (niet agressief) alternatief heeft?
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 18:13

Waarvoor gebruik je niet gewoon Spiritus... ?
(Ethylalcohol oftewel Ethanol)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door wza1979 » 03 aug 2012, 21:37

Freeze is inderdaad makkelijker en sneller. Maar mijn ervaring is dat de wat oudere speelvelden ( niet diamond plate ) iets beter gaan met de föhn.

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 03 aug 2012, 22:38

Freeze,fohn,freeze,fohn...hahahaha

Denk dat ik dan toch maar de fohn probeer,freeze heb ik toch niet liggen op dit moment...
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 04 aug 2012, 15:06

Okay.,..dit is dag twee van de renovatie...
Heb 6 uur non stop zitten boenen met het wondersponje...!
Op een gegeven moment was het zo ver,dat de circeltjes weg waren geboend,zonder schade..maar dat was net niet genoeg om alles in de orginele kleur terug te krijgen...

Dus ben blijven boenen tot de verf flinterdun werd,en nu eindelijk komt de oude kleur weer te voorschijn...
Eigenlijk had de kast al geen kleur meer,bijna elke kjleur had een vieze laag geel over zich heen...

Morgen gaat de Mylar er af (als het lukt) en dan boen ik hem nog 1 keer geheel glad...

Hier onder twee vergelijkings foto's waar je goed kunt zien dat de kleur helemaal terug komt...
Ben rechts met het speelveld begonnen om goed in de gaten te houden hoe goed/slecht het vorderde...
Onderste helft
Onderste helft
Bijlagen
Bovenste helft
Bovenste helft
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Plaats reactie