Pagina 1 van 1

STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 15 okt 2012, 12:40
door Stan
Hey,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een STTNG.
Deze is 99.5% werkend. (Actuator van het kleine spoeltje van de Drop-target "down" is afgebroken, maar dat is een fix voor later)

Ik had een vraag over het figuurlijke hete hangijzer in de STTNG.
De 4 spoelen wan het Auxiliary driver board krijgen blijkbaar hun spanning rechtstreeks van het driverboard (J107-1)
Op vele fora lees ik echter het gevaar van de 50V tieback lijn (J4-1 op Auxiliary Driver) en wat er kan foutgaan als die 50V lijn zou breken.

Hierover had ik enkele vragen omdat ik de exacte werking hiervan niet volledig begrijp:
  1. Waarom kunnen de 2 diverters "locken" als deze 50V lijn breekt
  2. Waarom locken de andere 2 spoelen "Drop-Up" & "Drop-Down" niet?
  3. Waarom wordt dit een "50V diode tieback" genoemd?
Ook wil ik graag preventief ingrijpen om dit te beveiligen en toekomstige problemen te vermijden:
Daarom wil ik het volgende doen:
  1. Tieback diodes installeren rechtstreeks op de 4 solenoids die door de Auxiliary 8-driver bediend worden
  2. De dunne 50V draad (Geel-paars) die aankomt op de drop target verdubbelen en vervangen door een crimp-connector ipv een IDC
  3. De verbinding van de dunne draad komende van J4-1 vastsolderen aan de rest van de daisy-chain zodat het dunne draadje niet kan loskomen
Klopt dit een beetje als verzekering?
(Zoals ik al zei is me de bedoeling van de 50V-diode-tieback-lijn niet helemaal duidelijk.)

Groeten, Stan

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 15 okt 2012, 19:11
door cajoeter
Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem, ik heb al heel wat afgebakken aux driver bordjes uit de STTNG voorbij zien komen ;)

De tieback diodes zorgen ervoor dat de energie (in het magnetisch veld) die vrijkomt wanneer de spanning van een spoel wegvalt afgeblust wordt. Spoelen hebben namelijk last van zogenaamde zelfinductie wat er simpelweg op neerkomt dat bij het wegvallen van de spanning op de spoel een (soms zeer hoge) spanning opgewekt wordt om het magnetisch veld in stand te houden. Als je dit niet afblust gaat de spanning naar de driver transistor en die kan daar absoluut niet tegen. Als de draad naar de tieback onderbroken is kan de driver transistor dus kapot gaan, die zal dan blijven geleiden en daardoor zal de spoel verbranden.

Een extra draad trekken voor de tieback is normaal voldoende om dit probleem op te lossen.

Michel

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 16 okt 2012, 10:01
door Stan
Bedankt Michel voor je uiteenzetting. Intussen weet ik wel wat een tieback (of snubber) is.

Maar wat ik hierin wel raar vind is dat de zogezegde tieback in het geval van de 4 Auxiliary driver spoelen een 50 V lijn is.
Violet/Green.

Ik mis hier vast iets fundamenteels.

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 16 okt 2012, 11:08
door Richard Baan
cajoeter schreef: Een extra draad trekken voor de tieback is normaal voldoende om dit probleem op te lossen.

Michel
Is diodes op de spoelen plaatsen niet veel gemakkelijker?

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 27 okt 2012, 13:39
door lovewilliams
Bij mij blijft de spoel van de L Launcher soms "plakken" ( de shooter blijft uit staan) .
Dit omdat de spoel blijkbaar zijn magnetisme niet goed loslaat.
Als ik een klein tikje tegen de shooter geef , schiet hij echter al terug.
Het is duidelijk geen mechanisch probleem.

Maar wanneer de shooter blijft uit staan , valt er niet te spelen ( opto blijft ook telkens onderbroken).

Heeft dit ook met die "tieback " te maken ?
Als niet eletronicus kan ik wel een draadje bijleggen( of diode plaatsen) maar niet uitzoeken WAAR die dan moet bijkomen.
Kan iemand dit proberen uit te leggen ( eventueel met foto) ..........kweet het , het is veel gevraagd .........maar wie weet zit iemand met kennis van zaken zich nu te vervelen :whip: :whip:

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 27 okt 2012, 14:54
door Richard Baan
Nee, dat zal niet elektrisch op te lossen zijn denk ik.
Ik denk ook niet dat de spoel zijn magnetisme niet loslaat maar dat het de plunger is die ergens tegenaan slaat waar hij blijft plakken. Dan met een klein tikje breek je het los, en veert hij terug.

Misschien wat schoon maken / bijvijlen. Of anders de veer die hem terug drukt wat uitrekken ofzo.

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 28 okt 2012, 11:06
door Pinman
...

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 28 okt 2012, 11:31
door Cenobyte
Interessant! Hoe leg je precies die tieback aan op de STTNG? Ik ga mijn kast toch binnenkort eens onder handen nemen en dan kan ik dat meteen meepakken :)

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 28 okt 2012, 11:41
door Richard Baan
Het is volgens mij een dun draadje die vanaf de top droptarget naar de aux. driver gaat. Je vindt hem op blz 3-24 van de manual.
Maar ik denk dat als je diodes op de spoelen doet die daar van worden aangestuurd dat dat een degelijkere oplossing is.
Functioneel zal het overigens niet uit moeten maken.

Re: STTNG Auxiliary driver 50V tieback

Geplaatst: 29 okt 2012, 07:34
door Stan
Er zijn dus 2 manieren om te verzekeren dat je auxiliary driver spoelen niet kunnen locken:
  1. diodes rechtstreeks op de 4 subway spoelen plaatsen
  2. Het dunne tieback draadje vastsolderen aan de power chain zodat het niet apart van de solder lug kan afvallen. Het blijft zo altijd netjes verbonden met de power daisy-chain. Het komt normaalgezien toe op de UP spoel van de drop-target.
In principe zijn de diodes voldoende, maar extra voorzorgsmaatregelen zorgen bij mij voor gemoedsrust :)

Groeten,

Stan