Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door wza1979 » 01 sep 2011, 19:07

Daarmee ben ik bezig.

Ik heb al een keer eerder een kast wat opgeknapt, maar nu zou ik graag wat verder willen gaan en wat nieuwe dingen willen proberen.
Ik heb nogal wat vragen voor de heren die restaureren.

1: Ball swirls en barstjes. Het hele speelveld zit er vol mee. Nu heb ik het speelveld al eruit gehaald en wat geprobeerd: de commandant die ik vorige keer gebruikt heb, werkt voor geen meter. De verflaag is te dun, ik poets vrij rap door de laag heen daarmee. Momenteel ben ik aan het testen met Wonder Sponsjes op water en alcohol. Alcohol of water maakte niet echt een verschil. Dus gewoon water is prima. Het werkt wonderwel redelijk. Poets me alleen het ape lazerus en de sponsjes lijken te smelten als was voor zon. Kan er wel 30 / 40 nodig hebben voor het speelveld.
Zijn er betere / snellere opties ?

2: het speelveld mag dan wel kaal wezen, maar de gaten waar de posts hebben gezeten zijn allerminst vlak. Wat doen jullie om die vlak / weg te krijgen ? Schuren met schuurpapier, zo ja met welke waarde papier.

3: ik was aan het kijken voor een tumbler. Lyman ben ik tegengekomen. Weten jullie waar ik deze het beste kan halen ? Of zijn er betere/goedkopere alternatieven ? En zijn er goede alternatieven voor de Media ( spul wat je erin doet ) te vinden ?

4: bijwerken van het speelveld. Met een kwastje de inserts doen ? En grotere stukken met een airbrush ?

5: hebben jullie nog goede tips voor het bijwerken van de inserts ?

6: Ik heb een oude revell airbrush nog ergens liggen. Is deze goed te gebruiken ? Welke masking tape is goed ( Tamiya ?? ).

7: wat zijn nou goede tips om met airbrush te beginnen ?

8: shooterlane schuren. De bal heeft daar een aardig spoor achtergelaten. Hoe krijg ik dat het beste weg? maar dan zodanig dat je het later zo min mogelijk ziet.

9: welke verf kan ik het beste gebruiken? In het verleden heb ik wel eens revell potjes gebruikt. Dat ging opzich redelijk. Maar deze kast is vrij oud en de kleuren zijn ook niet meer van deze tijd. Ik zal dus flink moeten mengen.

10: clearcoat; het liefst wil ik 2k lak. Iemand nog een goed merk / advies ? Motip heb ik in het verleden al eens gebruikt, maar dat was rampzalig. Uiteindelijk alles moet Revell blanke lak afgelakt ( kwast ). Maar nu wil ik het strakker hebben en harder.

12: het schoonmaken van de plastics. Met Muscle of is er beter spul ?

zo. dat waren aardig wat vragen. Hopelijk kunnen jullie mij een duwtje in de rug geven. ;)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door diesel64 » 01 sep 2011, 19:26

wza1979 schreef: 1: Ball swirls en barstjes. Het hele speelveld zit er vol mee. Nu heb ik het speelveld al eruit gehaald en wat geprobeerd: de commandant die ik vorige keer gebruikt heb, werkt voor geen meter. De verflaag is te dun, ik poets vrij rap door de laag heen daarmee. Momenteel ben ik aan het testen met Wonder Sponsjes op water en alcohol. Alcohol of water maakte niet echt een verschil. Dus gewoon water is prima. Het werkt wonderwel redelijk. Poets me alleen het ape lazerus en de sponsjes lijken te smelten als was voor zon. Kan er wel 30 / 40 nodig hebben voor het speelveld.
Zijn er betere / snellere opties ?
Hmm. Wonder Sponsjes, dat zijn Magic Erasers zeker? Wel... Voor zover ik weet is dat de enige manier om ball swirls weg te krijgen. Mijn Road Kings speelveld zat er ook vol van en ik heb ze voor meer dan 95% weg gekregen ermee.

Wel enkele opmerkingen hieromtrent:

1) Oppassen daarmee. Je zit er door de lak mee voordat je het beseft (ik spreek uit ervaring). Als je ziet dat de tekening ineens witter begint te worden: stoppen! Want da's de witte primer die er dan door begint te komen. Natuurlijk best stoppen voordat je dit punt bereikt. Probeer de allerlaatste ball swirls gewoon niet te verwijderen.
2) Ik zou toch zo veel mogelijk gaan voor alcohol i.p.v. water, zeker op oudere kasten. Water verdampt immers veel minder vlug en kan in de poriën van het hout trekken, waar het het hout dan kan doen uitzetten.
3) Maar ehm... 30 à 40? :wtf: Ik heb er amper 2 nodig gehad voor zowat de helft van mijn speelveld te doen. Ben je zeker dat je ze vochtig genoeg gebruikt? Die dingen werken enkel in combinatie met een vloeistof zoals water of alcohol.
wza1979 schreef: 2: het speelveld mag dan wel kaal wezen, maar de gaten waar de posts hebben gezeten zijn allerminst vlak. Wat doen jullie om die vlak / weg te krijgen ? Schuren met schuurpapier, zo ja met welke waarde papier.
Ik denk dat Pascal hier het antwoord wel op weet.
wza1979 schreef: 3: ik was aan het kijken voor een tumbler. Lyman ben ik tegengekomen. Weten jullie waar ik deze het beste kan halen ? Of zijn er betere/goedkopere alternatieven ? En zijn er goede alternatieven voor de Media ( spul wat je erin doet ) te vinden ?
Ik heb een Lyman 1200 PRO aangezien ik vernomen heb dat die wel goed zijn. Het ding ziet en voelt er in ieder geval wel degelijk uit.

De grootte van de bowl is waarschijnlijk wel iets wat toch enig belang heeft. Je gaat het namelijk voor flipperonderdelen gebruiken en daar zitten er soms wel wat grotere tussen dan kogelhulzen.

I.v.m. de media: daar kan je wel op besparen (heb ik al gehoord), maar ik kan daar nog niets over zeggen want ik zit voorlopig enkel nog maar aan mijn media die ik er bij heb gekregen. Bovendien kan je media terug schoon maken (door er wat keukenpapier in te gooien, wel zelf nog niet geprobeerd) en ik heb gehoord dat je zelfs rijst zou kunnen gebruiken...

Waar kopen? Ik heb de mijne gekocht op shootingsupplies.eu (Luxemburg). In Nederland heb je ook herlaadwinkel.nl . Er zullen ongetwijfeld nog websites zijn.
wza1979 schreef: 4: bijwerken van het speelveld. Met een kwastje de inserts doen ? En grotere stukken met een airbrush ?

5: hebben jullie nog goede tips voor het bijwerken van de inserts ?

6: Ik heb een oude revell airbrush nog ergens liggen. Is deze goed te gebruiken ? Welke masking tape is goed ( Tamiya ?? ).

7: wat zijn nou goede tips om met airbrush te beginnen ?

8: shooterlane schuren. De bal heeft daar een aardig spoor achtergelaten. Hoe krijg ik dat het beste weg? maar dan zodanig dat je het later zo min mogelijk ziet.

9: welke verf kan ik het beste gebruiken? In het verleden heb ik wel eens revell potjes gebruikt. Dat ging opzich redelijk. Maar deze kast is vrij oud en de kleuren zijn ook niet meer van deze tijd. Ik zal dus flink moeten mengen.

10: clearcoat; het liefst wil ik 2k lak. Iemand nog een goed merk / advies ? Motip heb ik in het verleden al eens gebruikt, maar dat was rampzalig. Uiteindelijk alles moet Revell blanke lak afgelakt ( kwast ). Maar nu wil ik het strakker hebben en harder.
Ook voor deze vragen is Pascal waarschijnlijk de aangewezen persoon. ;)
wza1979 schreef: 12: het schoonmaken van de plastics. Met Muscle of is er beter spul ?
Muscle ken ik niet, maar gewone ruitenreiniger is wel voldoende. Het moet in ieder geval goed ontvetten (maar niet te bijtend zijn). Ikzelf gebruik Arcadia's Magic Cleaner voor plastics, maar er zijn nog voldoende alternatieven beschikbaar.

Kleine plastic onderdelen (zoals bvb. starposts) kan je ook zuiver krijgen in een ultrasone reiniger. Zeer handig ding!
wza1979 schreef: zo. dat waren aardig wat vragen. Hopelijk kunnen jullie mij een duwtje in de rug geven. ;)
Geen probleem. Bij deze.

Zeker niet opgeven, alles in deze hobby kan je leren. En over het algemeen zijn het allemaal werkjes die heel vlug voldoening geven. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door g94 » 01 sep 2011, 20:19

diesel64 schreef:Ook voor deze vragen is Pascal waarschijnlijk de aangewezen persoon. ;)
Euh... er is hier 1 persoon die veel meer ervaring nog heeft dan ik, en dat is Free. Hij is intussen wel al ingeschreven bij flipperforum maar heeft het blijkbaar te druk om te posten ;)

Zelf ken ik niks van oudere speelvelden. Dus welke producten hierop te gebruiken zonder gevaar, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Ik weet wel dat je nog VEEL voorzichtiger moet zijn dan met gelakte speelvelden (diamondplate en c°). Schuren op de verf is wellicht uit den boze, vermits er amper of geen vernislaag opligt! Dus als je schuurt, dan schuur je verf weg.
wza1979 schreef:10: clearcoat; het liefst wil ik 2k lak. Iemand nog een goed merk / advies ? Motip heb ik in het verleden al eens gebruikt, maar dat was rampzalig. Uiteindelijk alles moet Revell blanke lak afgelakt ( kwast ). Maar nu wil ik het strakker hebben en harder.
Ik lak niet zelf. Een carrossier (geen idee hoe jullie die kerels in NL noemen) doet dat 1000 keer beter, heeft de juiste produkten en het juiste materiaal, zowel om te lakken als om te drogen. Mijn advies zou zijn om in je buurt te zoeken naar zo'n koetswerkhersteller (dat zal het wel zijn..) die dit voor jou wil doen.

Ik meen me wel te herinneren ooit te hebben gelezen dat, bij oudere planken, de insert bedrukking kan beschadigd raken door die moderne clearcoat. Ik dacht bij Christopher Hutchins, maar ik vind het niet meteen terug. Hier wel een verslag van een behandeling van een 30 jaar oud NOS speelveld, misschien beantwoordt dit wel sommige van jouw vragen.
wza1979 schreef:4: bijwerken van het speelveld. Met een kwastje de inserts doen ? En grotere stukken met een airbrush ?
5: hebben jullie nog goede tips voor het bijwerken van de inserts ?
Dat hangt af welke schade er is. Kan je niet wat detailfoto's posten, dan kunnen we misschien wel een zinnig antwoord bedenken ;)
wza1979 schreef:2: het speelveld mag dan wel kaal wezen, maar de gaten waar de posts hebben gezeten zijn allerminst vlak. Wat doen jullie om die vlak / weg te krijgen ? Schuren met schuurpapier, zo ja met welke waarde papier.
Same here: wat foto's kunnen ons helpen om de schade in te schatten. Schuren: zie hoger. En als je toch wil schuren: #600 of #800, dat gaat lekker langzaam :)
wza1979 schreef:9: welke verf kan ik het beste gebruiken? In het verleden heb ik wel eens revell potjes gebruikt. Dat ging opzich redelijk. Maar deze kast is vrij oud en de kleuren zijn ook niet meer van deze tijd. Ik zal dus flink moeten mengen.
Mengen zal je sowieso moeten doen. Best eerst eens op een andere plank of aan een rand die verf van jou testen. Niet alle airbrushverf is geschikt, en vooral: bestand tegen de ontvettingsprodukten die gebruikt worden voor het clearcoaten. Golden bijvoorbeeld - is mij bij Macaja airbrush gezegd - is airbrushverf voor papier, dus die wrijf je weg. Ikzelf gebruik Dr. Martins. Die verf is verwant met wat gebruikt wordt in de autoindustrie, en wordt vooral aangewend voor het airbrushen van motorhelmen, benzinetanks, dat soort dingen. Het is dus 100% compatibel met de produkten en lak die door de carrossier worden gebruikt.

wza1979 schreef:6: Ik heb een oude revell airbrush nog ergens liggen. Is deze goed te gebruiken ? Welke masking tape is goed ( Tamiya ?? ).
Als die een .4 à .6 naald heeft misschien wel. Te proberen. Masking tape - ik gebruik twee soorten: die grijze van bij Macaja (is wel vrij duur maar heel goed), of deze Low Tak Maskeerfolie mat van bij Artobi (veel goedkoper en eigenlijk quasi even goed).

Voilà, hopelijk helpt dit al. Post wat foto's met specifieke problemen en we proberen je verder te helpen. :good:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door diesel64 » 01 sep 2011, 20:54

g94 schreef:
diesel64 schreef:Ook voor deze vragen is Pascal waarschijnlijk de aangewezen persoon. ;)
Euh... er is hier 1 persoon die veel meer ervaring nog heeft dan ik, en dat is Free. Hij is intussen wel al ingeschreven bij flipperforum maar heeft het blijkbaar te druk om te posten ;)

Zelf ken ik niks van oudere speelvelden. Dus welke producten hierop te gebruiken zonder gevaar, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Ik weet wel dat je nog VEEL voorzichtiger moet zijn dan met gelakte speelvelden (diamondplate en c°). Schuren op de verf is wellicht uit den boze, vermits er amper of geen vernislaag opligt! Dus als je schuurt, dan schuur je verf weg.
Ohja, sorry Pascal. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat jij voornamelijk ervaring hebt met diamondplated speelvelden. Mijn excuses. :oops:

I.v.m. de lak: die speelvelden hebben wel degelijk een lak (want de ball swirls zitten meestal in de lak), maar die is inderdaad echt wel dun. 't Is meer een soort vernis volgens mij. Schuren is (denk ik) echt geen optie.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door wza1979 » 02 sep 2011, 19:02

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb een aantal fotokes geschoten. Heb helaas niet zo'n goede camera maar hopelijk is het wat duidelijker.

Hier een foto van de schade van de posts. Zijn dus bultjes geworden die eigenlijk plat moeten.
102_2453.JPG
Slechte foto, maar hier zie je wel dat de swirls echt overal zitten.
102_2452.JPG
De collect bonus en precies in het witte vlak heb ik met een wonderspons behandeld:
102_2451.JPG
Hier heb ik links een beetje met de wonderspons gepoetst. Echt helemaal weg zal niet lukken, daarvoor is de laklaag te dun/
102_2449.JPG
Schade bij wat inserts:
102_2448.JPG
Wat grotere insert schade.
Hier wat insert schade en de swirls
Hier wat insert schade en de swirls

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door wza1979 » 03 sep 2011, 12:52

Na 1 dag schuren, met blaren op de vingers, moet ik helaas tot de conclusie komen dat ik het niet echt mooi kan krijgen. :(

Het schuren ( met de wonderspons ) heb een paar dagen geleden getest op plekken die niet te zien zijn.
Eenmaal met de spons op plekken beland waar de bal regelmatig geweest is, is de lak laag nog dunner.
Met het minste of geringste meer schade dan wenselijk. Shit dus. :?

Er zit dus wel een aardig verschil met speelvelden van ietsie later: een Pinbot en Strange Science speeldveld zitten beduidend beter in de lak. In verhouding met huidige DM's zijn die ook ruk, maar altijd nog 10x beter dan het speelveld wat ik nu heb. Had ik niet verwacht. 32 jaar niets aan gedaan, is ook een hele tijd.

Ik ga nu dus niet meer proberen om het speelveld in goede staat terug te brengen, maar wel proberen wat inserts bij te tippen en misschien nog wat andere plekjes en vervolgens er wat clearcoat overheen jassen. :)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door g94 » 03 sep 2011, 13:35

hm aan je foto's te oordelen brengt die wonderspons behandeling niet echt veel bij. Zo te zien is de hele plank "gecrackeleerd" zoals wij dat zeggen (geen idee zelfs hoe je dat schrijft - ik bedoel die donkere nerfjes). Ik denk dat je daarmee gaat moeten leren leven, de enige manier om die weg te krijgen is alles herschilderen. Op zich vind ik die nerfjes ook niet zo erg eerlijk gezegd. Dit is geen plank die je tot nieuwstaat kan terugbrengen.

Mijn strategie zou zijn (gebaseerd op deze foto's, en zonder de plank zelf te hebben gezien):

1) zoveel mogelijk het vuil verwijderen voor zover dat nog niet is gebeurd, maar niet schuren, zelfs niet met die wonderspons
2) laten clearcoaten
3) vlak schuren en dan die kapotte zwarte randjes rond de inserts opnieuw airbrushen
3bis) eventueel, als je daar doen aan ziet: de andere schade met een penseeltje bijwerken (bv aan die rolloverswitch)
4) opnieuw laten clearcoaten en als de plank dan al vlak genoeg is polieren. Zoniet opnieuw vanaf stap 3bis.

De schade onder starposts en zo zou ik me niet aantrekken. Er komt toch een nieuwe starpost op te staan.

Met propere plastics en nieuwe rubbers + starposts zal dit toch echt wel een meer dan behoorlijk resultaat geven hoor.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen oude Stern Magic uit 1979

Bericht door wza1979 » 08 sep 2011, 08:04

Inmiddels heb ik een paar lagen claercoat erover gespoten.

Voorheen heb ik wel eens Motip gebruikt. Dat is relatief zachte lak ( 1K ) en is toen niet zo goed bevallen.
Veel oneffenheden, merkbaar zacht, soms wat bellen erin.

Daarom wilde ik perse andere lak hebben. Liefst wat ik zelf kan spuiten. Ik kwam uit bij 2K lak, maar kon dat in eerste instantie nergens vinden omdat dat gebruikt wordt door prof. spuiters. Na wat gegoogle kwam ik uit bij deze: http://www.spraymax.com/index.php?id=361

Chemische als wat, stinkt werkelijk verschrikkelijk. Maar, zoals het er nu naar uitziet, werkt als trein.
Mooi strak in de lak, geen bellen of andere ongein, en goed hard.

Ben benieuwd of het na het bijtippen en nog wat lagen lak er nog steeds zo goed eruit blijft zien.
Voorlopig een aanrader dus. :yahoo:

Plaats reactie