Warmte

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Warmte

Bericht door Pmuis » 15 aug 2013, 01:17

Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een algemene vraag.
Vorig jaar hebben wij een grote brand bij huis gehad doordat onze camper in de brand was gevolgen naast het huis nadat hij kortsluiting had. Sinds toen ben ik snel bang voor dat zoiets opnieuw gebeurd. Er brandde vorige week een spoel door op een van mijn kasten doordat een contact niet goed zat en daarbij kwam een geur vrij waarvan ik dacht, shit mijn kast staat in de brand en schrok erg. Deze avond was ik aan het flipperen op mijn nba en rook weer een beetje dezelfde geur. Ik probeerde een beetje op te zoeken waar het vandaan kwam en volgens mij kwam het van q4 en q5 van de print plaat. Deze koelers waren een beetje warm. Verder kon ik zo niks vinden. Ik denk dat het geen kwaad kan dat ze een beetje warm worden nadat de kast een tijdje aan heeft gestaan maar ik dacht ik stel deze vragen toch even:

Kan een flipperkast in de brand vliegen of is hij daar dermate tegen beveiligd?
Hoe weet je wanneer iets TE warm wordt?
Welke onderdelen van een kast kunnen warm worden zonder dat je direct slechte herinneringen naar boven haalt en je moeilijk gaat doen?

Ik hoop op geruststellende reacties :eating: Alvast bedankt :good:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Richard Baan » 15 aug 2013, 10:11

Ja dat kan. Gebeurt echter vrijwel nooit, maar uitsluiten kun je het niet.
Een flipperkast is niet echt brandveilig uitgevoerd.

Allereerst: je krijgt nooit brand door kortsluiting. De kortsluiting is een dusdanig hoge stroom dat er allerlei beveiligingen zijn die dat afschakelen. Je kunt wel brand krijgen als die kortsluiting niet wordt afgeschakeld (reden om niet te overfusen). Dan wordt bijv. bedrading / printbaantjes te warm en smelt door. Als daar dan brandbaar materiaal in de buurt zit kan dat gaan fikken. (ik heb het overigens nog nooit meegemaakt in een flipperkast)

Maar wat veel logischer is: iets wordt te warm door een slechte verbinding, waar de normale stroom door heen gaat. Voorbeeld: een GI connector gaat 5A door, en de pin heeft wat overgangsweerstanden. Dat wordt warm omdat er stroom loopt bij een beetje weerstand. Met warm bedoel ik kokend heet. Die GI connector smelt niet weg, die blakert zwart. Maar het hete oppervlak is er wel.

Zo ook een spoel: een spoel wordt heel kort aangestuurd. Als er door een fout (kapotte transistor / EOS contact opent niet) de spoel te lang bekrachtigd wordt gaat de stroom er te lang door heen, weer die opwarming. Kokend hete spoel smelt zijn binnenkant door. Dat is bij jou gebeurd, bij mij ook wel eens, en dat zal iedereen wel een keer hebben meegemaakt die wat langer met deze hobby bezig is.

Dat is vervelend, want het kost je een spoel, soms bedrading of printbaantjes, of delen van de printen. Het stinkt inderdaad behoorlijk. Maar als je de kast uit zet zodra dat gebeurt zorgt het doorgaans niet voor brand. Ervaring leert "doorgaans". Want je kunt het niet uitsluiten.

Het is wel zo dat als je rare geuren ruikt dat je dat zeker moet onderzoeken. Niet zomaar verder spelen.
Eigenlijk het enige wat normaal warm wordt (handwarm is normaal, niet kokend heet) zijn koellichamen op de printen. Verder hoort er niets te warm te worden. Wat je kan doen als je het zeker wil weten: laat de kast aan staan, en blijf er bij staan. Als het na verloop van tijd warmer en warmer wordt (kokend heet) is het niet goed. Als het stabiel blijft en je kunt het aanraken is het vaak wel goed.

Je hoeft denk ik niet bij elk probleem in de stress te schieten. Belangrijk is wel dat je de kast uitzet als er rare dingen gebeuren (in jouw geval de spoel die verbrandt).
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Warmte

Bericht door Pmuis » 15 aug 2013, 10:38

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik snap dat je het nooit uit kan sluiten. Het ging gisteravond over de koellichamen . Ik kon ze nog wel met de hand aanraken maar waren wel behoorlijk warm. Ik laat hem nog wel een keertje een tijd aanstaan terwijl ik er bij ben. En kijken hoe warm het wordt of dat het gewoon warm is maar wel stabiel blijft. Bedankt voor alle info :D

Gebruikersavatar
johnware
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 apr 2013, 18:41
Real name: John van Gerwen
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door johnware » 16 aug 2013, 22:45

Tja en wat is dan de beste test voor deze flipperkast....juist een avondje doorspelen met je vrienden.
Als hij dat overleefd dan is het goed.

Succes.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door yorkie » 18 aug 2013, 11:23

Handwarm is idd geen probleem. Gaat zelfs tot op het randje van niet lang kunnen vasthouden. Ook de spoelen kunnen bij intensief spelen behoorlijk warm worden. Na een wedstrijd kon ik de flipperspoel niet lang blijven aanraken. Ook dit is normaal. Als het gloeiend heet wordt, is het niet normaal. Maar dit komt idd meestal enkel door een defecte transistor.
Sowieso zal er bij oververhitting waarbij er brand zou kunnen ontstaan, eerst voldoende rook ontstaan. maw een goede rookdetector zal er dan voor zorgen dat je verwittigd wordt voor er effectief brand ontstaat.
Wil je problemen tot een minimum beperken:
- zorg dat de ventilatieopeningen en koelvinnen zuiver zijn.
- vervang connectoren die verkleurd zijn.
- hou de binnenkant van het cabinet proper en laat er bv geen los papier in rondslingeren. Transfo's worden ook warm en als er een blad of veel stof opligt, kan de warmte niet goed weg.
- zet de kast uit als je langere tijd niet aanwezig bent in dezelfde ruimte.

Misschien investeren in een co2 blusapparaat kan ook je veiligheidsgevoel verhogen. Poederblussers en schuimblussers brengen onherstelbare schade toe aan je kast. co2 blussers nemen de zuurstof weg. Zorg dus wel dat je na het blussen de kamer goed verlucht. 2e voordeel, als je moest blussen, kan je het restant nog gebruiken om een hele mylar te verwijderen in 30 seconden. :lol:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Cenobyte » 18 aug 2013, 11:57

Is het in het licht van brandpreventie verstandig om de kasten middels een schakelaar op de stekker (bijv. verzameldoos met schakelaar of Klik Aan/Klik Uit) zonder spanning te zetten? Ik heb dat bij mij wel zo gedaan en vind dat toch een iets veiliger gevoel.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
RO.b
Berichten: 501
Lid geworden op: 25 jul 2012, 13:45
Real name: Rob Breyne
Locatie: Belgium

Re: Warmte

Bericht door RO.b » 18 aug 2013, 12:53

Bij mij gaat alles uit de stekker. Wij hebben ooit een blikseminslag/vuurbal gehad. Serieus :shock:
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Warmte

Bericht door aquasat » 18 aug 2013, 13:06

RO.b schreef:Bij mij gaat alles uit de stekker. Wij hebben ooit een blikseminslag/vuurbal gehad. Serieus :shock:
Das idd het veiligste, maar dan moet je wel de stekker op een veilige afstand van het stopcontact leggen.
Anders slaat die blikseminslag toch nog over hoor.
Tot nu toe bewaarde ik de handleidingen in de kast zelf maar na het lezen van dit topic zal ik dit nu wel aanpassen.
Vanaf nu zal ik ze samen in een doos stoppen.
TAF

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Warmte

Bericht door Wingwalker » 19 aug 2013, 08:13

Cenobyte schreef:Is het in het licht van brandpreventie verstandig om de kasten middels een schakelaar op de stekker (bijv. verzameldoos met schakelaar of Klik Aan/Klik Uit) zonder spanning te zetten? Ik heb dat bij mij wel zo gedaan en vind dat toch een iets veiliger gevoel.
Ik ben geen expert, maar ik ben toch niet zeker of het een goed idee is om veel kasten op 1 verzameldoos aan te sluiten als ze tegelijk bespeeld worden?
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door flippers.be » 19 aug 2013, 08:39

Mijn mening (en ja t meeste is al gezegd) :

1/ check alle zekeringen dat ze de juiste waarde hebben
2/ goed type brandblusser + rookmelder
3/ de kast niet laten opstaan als je er niet bij bent (toch niet voor lange tijd) en best de kast enkel opzetten als je er op speelt, dus niet elke avond een paar uur laten opstaan als sfeerverlichting zelfs al ben je in dezelfde kamer

Dan ben je safe..

Technische problemen kunnen zich voordoen, en dan kan er wel eens een spoel beginnen smelten en dat geeft wat rook. Moet je niet panikeren, dat is smelten en stinken maar de kans dat daar vlammen aan te pas komen is enorm klein. Op ik dacht Williams system6 kasten (is van halverwege jaren 80) is er brandgevaar omdat de bruggelijkrichters niet afgezekerd zijn, maar buiten dat heb ik nog nooit gehoord van een flipperkast die echt in brand is gevlogen.

Handleidingen mag je best in de cabinet laten liggen (wel op het hout en niet bovenop de transfo), papier gaat echt niet zelfontbranden van de warmte die in een kast wordt ontwikkeld..
Koelvinnen en spoelen kunnen heel warm worden tijdens het spelen, dat is normaal.
Goedkope stekkerdozen kunnen zelf een groter brandgevaar zijn dan de flipperkasten.. altijd controleren hoeveel ampere ze aankunnen..
Laatst gewijzigd door flippers.be op 19 aug 2013, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Richard Baan » 19 aug 2013, 09:48

Het best is geen verzameldoos, en aansluiten op een wandcontactdoos met randaarde.
Ook weer niet zo erg, inderdaad wel even de ampères controleren, en altijd afgerold gebruiken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door yorkie » 19 aug 2013, 13:34

Richard Baan schreef:Het best is geen verzameldoos, en aansluiten op een wandcontactdoos met randaarde.
Ook weer niet zo erg, inderdaad wel even de ampères controleren, en altijd afgerold gebruiken.

Bij "ons" gebruiken ze pinaarde. ;) :lol:

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Warmte

Bericht door Pmuis » 19 aug 2013, 14:44

Bedankt voor alle reactie. Uitsluiten kun je inderdaad nooit, maar veel dingen om de kans kleiner te maken. Dank voor de tips :good:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte500

Bericht door Cenobyte » 19 aug 2013, 15:30

Wingwalker schreef: Ik ben geen expert, maar ik ben toch niet zeker of het een goed idee is om veel kasten op 1 verzameldoos aan te sluiten als ze tegelijk bespeeld worden?
Dat is op zich geen probleem. Een flipperkast gebruikt max. 300 watt en de meeste verzamelstekkers zijn berekend op 2500watt (dat check ik uiteraard bij aanschaf van de stekkerdoos). Meestal zitten er bij mij max. 4 kasten op 1 doos en uiteraard met het snoer volledig afgerold, dus met alles ruim binnen de marge. Op die manier kan ik alles snel van het stopcontact los koppelen als ik klaar ben met flipperen. Toch wel handiger dan steeds 20 stekkers los trekken :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Warmte

Bericht door Jiggy » 19 aug 2013, 15:36

Ik doe er ook altijd een 3 of 4 max op 1 stekkerdoos. Wel een beetje fatsoenlijke stekkerdozen, niet die dingen van de gamma voor 5 euro.

Ik ben ontzettend lui, dus ik gebruik ook altijd deze dingen (kosten de helft van deze link bij de doorsnee doe het zelf zaak):
http://www.bobshop.nl/nl/klein-huishoud ... n=datafeed

:mrgreen:
Voor flippers heeft het niet zoveel nut, want die kan je zo aan en uitzetten, maar als je ander type kasten kort naast elkaar hebt staan is het super handig.
Klik je zo aan en uit met een afstandsbedining en hoef je er niet als een malloot achter te kruipen om een kast aan te zetten

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Cenobyte » 19 aug 2013, 16:02

Jiggy schreef: Ik ben ontzettend lui, dus ik gebruik ook altijd deze dingen (kosten de helft van deze link bij de doorsnee doe het zelf zaak):
http://www.bobshop.nl/nl/klein-huishoud ... n=datafeed
Ha, Klik Aan/Klik Uit! Geweldige dingen, mijn game room zit er vol mee! Ik gebruik het ook om de discoverlichting en de sfeerverlichting mee te schakelen. Werkt super. Alleen moet je die afstandsbedieningen wel goed wegsteken, want ik heb het een keer mee gemaakt dat iemand die dingen vond en prompt een hele rij flippers uitschakelde terwijl mensen er op stonden te spelen. Niet echt symphatiek :mrgreen:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Warmte

Bericht door Jiggy » 19 aug 2013, 16:04

Alleen de heer des huizes mag ze bedienen he Mario!! :mrgreen: :hypno:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Cenobyte » 19 aug 2013, 16:04

Jiggy schreef:Alleen de heer des huizes mag ze bedienen he Mario!! :mrgreen: :hypno:
Ja inderdaad, maar kleine neefjes en zatte mannen zijn redelijk slecht in het luisteren naar instructies :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Warmte

Bericht door diesel64 » 23 aug 2013, 16:55

flippers.be schreef: Op ik dacht Williams system6 kasten (is van halverwege jaren 80) is er brandgevaar omdat de bruggelijkrichters niet afgezekerd zijn, maar buiten dat heb ik nog nooit gehoord van een flipperkast die echt in brand is gevlogen.
De eerste generaties van Williams System 11. Ironisch genoeg t.e.m. Fire! uit 1987. Makkelijk te onthouden. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Richard Baan » 23 aug 2013, 17:38

Inderdaad. Knettergek dt zo'n ontwerpfout toch zo lang is doorgevoerd. :whip:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Warmte

Bericht door J.Verheggen » 30 aug 2013, 12:11

ik heb er ooit 2 in de brand gehad, 1 EM kast doordat iemand op het geniale idee was gekomen om alle connectoren in te spuiten met contactspray (geeft een beste knal/vlam) de andere omdat ik er 2 liter benzine overheen had gegooid :mrgreen:
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: Warmte

Bericht door markske » 30 aug 2013, 17:04

toen was benzine nog betaalbaar ...
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Warmte

Bericht door Richard Baan » 31 aug 2013, 09:39

en flipperkasten ook
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie