Iemand een mooie handleiding / video hoe een connector te vervangen.
Connector op mijn STTNG (J120) is doorgebrand ==> insert 1 van GI licht niet op.
Is allemaal niet zo erg maar wil dit uiteraard fixen, een mooie handleiding vind ik toch niet terug
Als de connector verbrand is moeten de pennen op de print vervangen worden, en ook de pinnetjes in de connector vervangen worden.Esumontere schreef:Zitten in STTNG de connectors niet gewoon geklemd? Bij onze MB in elk geval wel, en dan is het gewoon een kwestie van met een punttangetje de pinnekes losdrukken en draadje met pinneke en al uit de connector trekken. En vervolgens eventueel pinneke vervangen en hup in de nieuwe connector.
Dat zijn nu net de dingen die ik moet herstellen als ze uit de exploitatie komen....Richard Baan schreef:Solderen op de pinnetjes?
wimpinball schreef:wat ik doe is een nieuwe connector op de print solderen ,
en de connector die op de pinnen komt daar soldeer ik nieuwe draden van +/- 20 cm op de pinnetjes die in deze connector gaan zitten
zo ga je geen slechte contacten maken tussen de pinnetjes op de 2 connectors
uit de slechte connector knip je draad af tot waar hij niet meer hard aanvoelt
deze soldeer ik vast aan de nieuwe draad van de connector en sluit af met een krimpkous over de draden
Zoals ik het begreep worden de pinnetjes in de connector vastgesoldeerd aan de draden.Sacriloco schreef:Wat zijn de gevolgen van solderen op de pinnen aan de printplaat. Ben eventjes niet meer goed mee met het verhaal?
Ik heb ook wel eens gehoord dat dat juist slechter zou zijn.Sacriloco schreef:Ze worden wel in de pinnen van connector gesoldeerd ipv vast te knijpen.
Het voordeel van dit zou slechte contacten te vermijden zijn.
Kan best zijn, maar het is niet omdat een header er nog OK uit ziet, dat hij ook onbeschadigd is.wimpinball schreef:neen , de headerpinnen op de print zijn niet vervangen
deze waren niet beschadigd , ook niet de printbanen zagen er niet beschadigd uit
Eens.diesel64 schreef: Door deze "slijtage" kan het best dat de header er nog wel goed uitziet, maar dat zijn weerstand opgelopen is. Waardoor deze vlugger warm zal worden, en ook vlugger de nieuwe connector weer zal doen verbranden.
Daarom raad ik altijd aan om beide tegelijk te verwarmen.