Bram Stoker's Dracula.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 03 jan 2014, 11:43

Ik heb onlangs een Bram Stoker's Dracula op de kop kunnen tikken.

Nu zijn er enkele kleine probleempjes mss kan iemand van hier me helpen.

1) De bal valt halverwege de mist multiball gewoon naar beneden precies zoals de magneet kracht verliest.. Maar ik heb wel ontdekt dat er een kabeltje loszit die normaal gesoldeerd was bij enkele andere, nu weet ik niet waar ik hem terug moet solderen kan iemand mij daar mee helpen ? (zie foto's)

Klik hier voor de foto want blijkbaar flipt dat spel hier als ik ze wil uploaden -> http://i42.tinypic.com/vwslqx.jpg

2) De drop target wil niet naar beneden wanneer die de "Video mode" moet starten. Hmmm...


3) Midden links op het speelveld is er ook een gat waar de bal invalt voor Castle Lock maar deze herkent niet dat de bal erin vliegt en eigenlijk het hele spel door hoor je die coil die de bal er probeert uit te schieten (die er eigenlijk niet in zit).


Verder een voortreffelijke kast in zeer propere staat. Zal hem helemaal opknappen.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door David Pinball Wizz » 03 jan 2014, 13:01

1) Idd de kabelboom nazien die naar de mist magneet moet je nazien, als hij tot halverwege werkt heb je misschien last van een kabelbreuk binnen de isolatie van de draad.
Je hebt in principe 3 sets draden die er naar toe gaan:
-switch
-lampje
-magneet
Dus die van de switch of de magneet zal het niet meer goed doen. Via testmenu kan je uitsluiten wat het is.

2) droptarget naar beneden is dacht ik via een extra coil (klein groen) en een armpje die deze moet neerslaan, als je coil nog werkt (testmenu) kijk es of het armpje nog intact is. Het kan ook dat de switch die kijkt of de droptarget naar beneden/boven is niet meer (goed) werkt

3) optisch oog (zender en ontvanger) nazien in deze scoop, ofwel optisch oog kapot, ofwel draad los, ofwel gewoon vuil
IFPA Country Director Belgium

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 03 jan 2014, 13:12

David Pinball Wizz schreef:1) Idd de kabelboom nazien die naar de mist magneet moet je nazien, als hij tot halverwege werkt heb je misschien last van een kabelbreuk binnen de isolatie van de draad.
Je hebt in principe 3 sets draden die er naar toe gaan:
-switch
-lampje
-magneet
Dus die van de switch of de magneet zal het niet meer goed doen. Via testmenu kan je uitsluiten wat het is.

2) droptarget naar beneden is dacht ik via een extra coil (klein groen) en een armpje die deze moet neerslaan, als je coil nog werkt (testmenu) kijk es of het armpje nog intact is. Het kan ook dat de switch die kijkt of de droptarget naar beneden/boven is niet meer (goed) werkt

3) optisch oog (zender en ontvanger) nazien in deze scoop, ofwel optisch oog kapot, ofwel draad los, ofwel gewoon vuil
Thanks mate !!! Ik zal het vanavond allemaal eens nakijken bedankt voor je hulp !!

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door David Pinball Wizz » 03 jan 2014, 13:44

No problem,

en die rode draad is voor het lampje en moet terug aangesoldeerd worden aan de lug waar de diode op zit. Dit langs de kant van de diode met de grijze band.
IFPA Country Director Belgium

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 12 jan 2014, 23:29

Mag ik even aansluiten hier op deze topic, ik heb namelijk sinds 2 weken ook een Dracula en deze werkte tot 2 dagen geleden perfect.
Sinds eergisteren echter doet de ball launcher of plunger het niet echt goed meer en schiet deze de ballen niet hard genoeg meer af om helemaal tot boven te komen.
Mijn skillshot kan ik op deze manier al volledig vergeten en bonus multiplier word ook al een stuk moeilijker.
Ik ben een complete newbie in dit wereldje zal ik alvast maar zeggen, is wel belangrijk om weten lijkt me. :oops:

Kan ik zelf makkelijk de kracht van het afschieten instellen en hoe of wijst dit eerder op een mechanisch defect van welke aard dan ook?

Graag jullie deskundige raad.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door flippers.be » 13 jan 2014, 09:07

Kracht van spoelen kan je niet instellen op Bally/Williams kasten.
Kan ofwel een mechanisch of electronisch defect zijn.
Hoogstwaarschijnlijk is het mechanisch. Kijk of de plunger/sleeve vuil is, of de spoel niet wat los zit en speling heeft, nog goed gealigneerd staat (bv hellingsgraad veranderd van de kast ?) en de bal mooi in het midden raakt, de bal niet tegen de zijkant van de lane botst en zo snelheid verliest, enz..
Kan aan van alles liggen.

Tenzij andere spoelen (bv bumpers) ook opeens merkbaar minder kracht hebben dan kan het probleem electronisch zijn..

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 13 jan 2014, 13:31

Andere spoelen hebben niet aan kracht ingeboet dus vermoedelijk geen electronisch probleem.

Mechanisch dus naar alle waarschijnlijkheid en dus ga ik alle zaken even controleren die je opgesomd hebt maar de hellingsgraad is perfect zoals het zou moeten en de bal word goed afgeschoten, zuiver midden van de bal en midden van de lane dus zal ik eerder richting spoel moeten kijken.

Ik check het dadelijk en kom er nog op terug maar toch alvast bedankt voor je reactie! :)

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 15 jan 2014, 17:36

Voila, alles eens gecheckt en inderdaad : een draadje bijna compleet los aan de spoel van de plunger!
Soldeerbout erbij gehaald en problem fixed. :)

Alles in orde zou je dan denken...niet dus... :?

Nu doet de linkerflipper bizar en blijft omhoog staan als je hem gebruikt.
Ook hier een draad aan de spoel die bijna los was gekomen, ook hersteld maar probleem niet opgelost jammer genoeg.

Zijn hier andere mogelijke oorzaken voor bekend en waar kijk ik best naar?

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 15 jan 2014, 18:25

Heb je al gekeken of hij foutmeldingen aangeeft in het testmenu ?

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door wimpinball » 15 jan 2014, 22:12

kun je je linkerflipper met de hand naar beneden duwen zonder enige weerstand te voelen ?
Dan heb je een mechanisch probleem met je flipper .
Waarschijnlijk heb je ijze bramen aan je stopper en plunjer van je flipper .
je stopper ( daar waar de plunjer tegenslaat ) zal waarschijnlijk de vorm hebben van een paddenstoel ipv afgeronde randen die naar buiten toe gaan

de kickback die niet goed gaat zal ook een mechanisch probleem zijn hoogstwaarschijnlijk .
misschien is er een stukje afgebroken aan het begin van je plunjer waardoor deze de bal slecht raakt .
is de spoelhouder nog goed vastgemaakt ?
of is je switch slecht afgeregeld ( komt zelden voor )

succes ,

Wim

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 16 jan 2014, 13:40

starboy67 schreef:Heb je al gekeken of hij foutmeldingen aangeeft in het testmenu ?
"check swith F3 left flipper" krijg ik als melding in het testmenu.

Nu nog uitzoeken wat dat betekent of als iemand mij het hier even kan zetten en wat ik dan moet doen.

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door David Pinball Wizz » 16 jan 2014, 13:50

Beste leerschool is zelf op onderzoek uitgaan...

Wat zou 'left flipperswitch' kunnen zeggen?
Wat is de link met je probleem?

Heel eenvoudig lijkt me. 8-)
IFPA Country Director Belgium

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 16 jan 2014, 16:17

David Pinball Wizz schreef:Beste leerschool is zelf op onderzoek uitgaan...

Wat zou 'left flipperswitch' kunnen zeggen?
Wat is de link met je probleem?

Heel eenvoudig lijkt me. 8-)
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ik wil het probleem ook zelf wel fixen maar dan moet je aan die hoop "spaghetti" uitkunnen als ik het speelveld open zet en net dat is het probleem! Ik ben nog nooit eerder met een flipperkast bezig geweest en weet niet of wat ik zie in orde is, zo moet uitzien of dat er ergens wat fout mee is. :oops:

Een draadje los is wel duidelijk uiteraard maar " left flipper switch F3" zegt me gewoon wat ik al weet : dat er ergens een probleem met de linkse flipper is.

Welk onderdeel is de "flipper switch", hoe ziet dat eruit, en hoe moet dat in normale omstandigheden eruit zien en wat moet het doen is dan het volgende probleem.
Sorry als ik héél erg onwetend overkom maar dat is nu éénmaal het feit en daarom dat ik op jullie uitgebreide kennis en ervaring reken om mij daar een handje mee te helpen als het even kan.

En alsof het nog niet "erg" genoeg is : sinds vandaag krijg ik telkens de melding dat hij de factory settings heeft restored als ik hem uit heb gezet en terug ga spelen na een tijdje. Dus telkens zijn alle highscores gewist, moet ik hem terug op free play zetten en ga zo maar verder.

Rara.... :?:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door David Pinball Wizz » 16 jan 2014, 16:37

Left flipper switch: bekijk es de flipper switch binnenin je cabinet aan de flipperknop of hij goed afgesteld staat.

Via switch edges test kan je zien bij het indrukken van de switch of de registratie loopt zoals het moet (vergelijk links en rechts).
IFPA Country Director Belgium

Pino1313
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 okt 2012, 15:27
Real name: Jef
Locatie: The Netherlands

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Pino1313 » 16 jan 2014, 16:48


En alsof het nog niet "erg" genoeg is : sinds vandaag krijg ik telkens de melding dat hij de factory settings heeft restored als ik hem uit heb gezet en terug ga spelen na een tijdje. Dus telkens zijn alle highscores gewist, moet ik hem terug op free play zetten en ga zo maar verder.

Rara.... :?:
Waarschijlijk batterijen op ff verwisselen met nieuwe.

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 16 jan 2014, 17:53

David Pinball Wizz schreef:Left flipper switch: bekijk es de flipper switch binnenin je cabinet aan de flipperknop of hij goed afgesteld staat.

Via switch edges test kan je zien bij het indrukken van de switch of de registratie loopt zoals het moet (vergelijk links en rechts).
Ben er net een half uurtje aan bezig geweest en het probleem van de flipper lijkt opgelost.
Ik weet nu eigenlijk nog niet of hetgeen ik gedaan heb ook daadwerkelijk de oplossing van het probleem was of niet.

Ik beschrijf het even : de flipperswitch werkte zoals het zou moeten, dus het ogenblik dat de knop ingedrukt werd trad de flipper in werking maar hij viel dus niet terug. Langs het flippermechanisme zitten er 2 koperkleurige plaatjes die bij het indrukken van de knop door het mechanisme op mekaar gedrukt worden. Wat deze doen heb ik het raden naar maar na het vergelijken van de beide flippers leek het mij alsof het mechanisme van de linkerflipper te ver/diep moest gaan om deze plaatjes op mekaar te drukken. Met een beetje plooien raakt dit nu sneller en nu lijkt het probleem dus opgelost, de flipper is zelfs naar mijn gevoel wat krachtiger geworden.

Als dit ook maar enigzins logisch klinkt dan begrijpen jullie vast wel waarover ik spreek zonder de juiste terminologie te kennen. Wellicht kunnen oordelen of wat ik gedaan heb ook maar iets heeft verholpen of dat het gewoon een lucky shot is geweest?! :D

Nu eens gaan zien waar er ergens batterijen zitten voor het geheugen want die ben ik nog niet tegen gekomen eerlijk gezegd. Zitten die in het kopstuk of ook onder het speelveld eigenlijk?

Jurgen2704
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 dec 2013, 14:44
Real name: Jurgen Geens
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Jurgen2704 » 16 jan 2014, 18:17

Met de 2 koperen plaatjes zorg je er voor dat er een elektrisch impuls naar het flipper mechanisme gaat waardoor deze beweegt. Dus elke keer de plaatjes elkaar raken zal de flipper omhoog gaan.
Waar de batterijen juist zitten bij u kast weet ik niet, bij mijn stern kast zitten ze rechts boven in de kopkast.

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door glenn pellis » 16 jan 2014, 18:28

batterijen zitten in de kopkast, op het cpu bord, helemaal links in de kopkast
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Silversurfer
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:39
Real name: tommy scherman

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Silversurfer » 16 jan 2014, 19:35

glenn pellis schreef:batterijen zitten in de kopkast, op het cpu bord, helemaal links in de kopkast
Gevonden! :)

Thx iedereen, kast staat nu weer volledig in orde dankzij jullie hulp!! :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door Richard Baan » 17 jan 2014, 08:00

Wat deze doen heb ik het raden naar maar na het vergelijken van de beide flippers leek het mij alsof het mechanisme van de linkerflipper te ver/diep moest gaan om deze plaatjes op mekaar te drukken
Dat doe je goed: probleem bij de ene, kijken bij de andere wat de verschillen zijn. :good:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 22 jan 2014, 23:22

Ik heb bij mijn Dracula nog 2 probleempjes waar ik op stoot.

1) die plunger die in het gat links boven de mist multiball zit blijft maar omhoog schieten zo om de 10 sec.. precies of hij denkt dat er een bal in zit. Het rare is dat hij dat het hele spel door doet en ook wanneer het game over is. Dus de hele tijd infeite. Ik heb nu al die oogjes gekuist en alles nagekeken ik krijg ook geen error in het testmenu.. wel heel vervelend want het hele spel doet raar door die fout.. hij herkend ook zelden de bal daardoor.

zie filmpje eens: https://www.youtube.com/watch?v=tTu2wOJg_a0



2) Heb bij Marco Specialites een nieuwe Mist Multiball Gearbox + motor gekocht en sindsdien heeft de mist multiball er geen zin in doet helemaal niks meer.. hoor wel stilletjes de motor zoemen maar hij draait precies niet.. zou het nu een slachte zijn die ik gekregen heb of heb ik wat verkeerd gedaan :madman:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6171
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door zwartepanter » 25 jan 2014, 14:12

Wordt en blijft steeds geactiveerd, dus idd ofwel vuil voor de oogjes, lichtstraal blijft onderbroken of eens kijken naar de draadjes die aan de zender en ontvanger zitten of teruglopen tot in je board?

Wat betreft de motor en gearbox: heb je alles goed aangesloten zoals voordien? De spanning die toekomt daar al eens gemeten?

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 25 jan 2014, 17:33

zwartepanter schreef:Wordt en blijft steeds geactiveerd, dus idd ofwel vuil voor de oogjes, lichtstraal blijft onderbroken of eens kijken naar de draadjes die aan de zender en ontvanger zitten of teruglopen tot in je board?

Wat betreft de motor en gearbox: heb je alles goed aangesloten zoals voordien? De spanning die toekomt daar al eens gemeten?
Ja heb de magneet al kunnen oplossen zover. De oogjes werken gewoon niet echt iets raars ik denk dat ik met een storing op mijn board zit.

krijg deze foutmeldingen als ik de test start. -> http://www.youtube.com/watch?v=tDXaxIaHkVA

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door aquasat » 25 jan 2014, 19:04

Het zijn optos die allemaal op rij 5 zitten.
Controleer eens alle switchen in rij 5, er kan een draadje los zitten.
Heb een gelijkaardig probleem gehad : http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=11&t=4451

Kan ook een puur opto probleem zijn, dan start ik. Altij met de transmitter te checken met een smartphone in camera mode. De IR led licht dan blauw op.
TAF

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Bram Stoker's Dracula.

Bericht door starboy67 » 27 jan 2014, 00:46

aquasat schreef:Het zijn optos die allemaal op rij 5 zitten.
Controleer eens alle switchen in rij 5, er kan een draadje los zitten.
Heb een gelijkaardig probleem gehad : http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=11&t=4451

Kan ook een puur opto probleem zijn, dan start ik. Altij met de transmitter te checken met een smartphone in camera mode. De IR led licht dan blauw op.
Zal morgen eens alles nakijken alvast bedankt.

Plaats reactie