Website van Leon Borré

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2014, 19:04
Real name: Johnny
Locatie: The Netherlands

Website van Leon Borré

Bericht door Johnny » 03 nov 2014, 15:22

Geachte lezers,

Ik was op zoek naar een flipperkast voor weinig en heb een 1980 Firepower van Williams voor nop gekregen, stond al 25 jaar verstopt in een boerenschuur.
Poten zijn verroest, hout is wat dikker geworden, smerig, stuk mylar uit het speelveld gesneden en kopruit is erg slecht, connectoren geoxideerd, kortom alles wat je kan verwachten na zo'n periode.
Batterijen waren al verwijderd, toch loopt er een spoortje batterijschade naar beneden.
CPU start niet op.
Geluid doet het met gebruik van testknop :P
Vraag; start de CPU op zonder driverboard / backup batterijen?
Hoewel het veel tijd en een investering gaat zijn lijkt het me leuk om de Firepower weer nieuw leven in te blazen.
Ik heb in het verleden gebruik gemaakt van de website van Leon Borré om voor vrienden wat te fixen, weet ook dat de man is overleden.
Graag zou ik toch gebruik willen maken van zijn gegevens, zijn uitleg was lekker helder.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die een kopie van zijn website hebben.

Mijn vraag; is er iemand genegen mij een kopie van zijn complete NL site te sturen?

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Website van Leon Borré

Bericht door flippers.be » 04 nov 2014, 08:50

De meeste info vanop zijn website is terug te vinden op pinwiki.com

Blijkbaar had niemand een volledige copy omdat Leons site over meerdere hosts verspreid stond..

Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2014, 19:04
Real name: Johnny
Locatie: The Netherlands

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Johnny » 04 nov 2014, 12:28

Bedankt voor de tip :!:
Even doorgelezen, alles aanwezig incl. test eprom dump.

Gebruikersavatar
Arcadia Amusements
Berichten: 135
Lid geworden op: 24 aug 2011, 22:45
Real name: Peter Smets

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Arcadia Amusements » 14 nov 2014, 00:03


Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2014, 19:04
Real name: Johnny
Locatie: The Netherlands

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Johnny » 14 nov 2014, 17:44

Ik krijg niet meer te zien dan;
LET OP: deze domeinnaam is vervallen op 13-11-2014 en wacht op verlenging of verwijdering.

Geprobeerd om deze link te openen;
Herstellings methode cpu plaat Williams model 3,4,en 6
pinballeon.com/williams/williams.htm

Volgens mij werkt niets meer van pinballeon.com

Ik had deze ook graag gelezen;
Omzeil de "security" IC op de latere WPC CPU boards.
pinballeon.com/security/security.htm

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Hurricane » 14 nov 2014, 19:14

Bij mij werkt het wel perfect.

Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2014, 19:04
Real name: Johnny
Locatie: The Netherlands

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Johnny » 14 nov 2014, 20:11

De http://home.scarlet.be/~leonb1/ wel, dus het home.scarlet domein.

Zodra hij over moet schakelen naar pinballleon.com wordt het hem niet bij mij.
Zeker weten dat het wel moet werken??

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Hurricane » 14 nov 2014, 20:21

inderdaad niet alles werkt.


Omzeil de "security" ic in de nieuwere WPC flippers.

Misschien niet door iedereen geweten maar vanaf 1994 werd op het cpu board een "security" IC ( U22/G10) aangebracht, dit bracht met zich mee dat de CPU boards enkel nog konden werken als zowel de security en de game rom overeen kwamen.
Met andere woorden een board uit één flipper kon niet zomaar met een aangepaste game rom in een andere flipper geplaatst worden , de security IC moest ook overeen komen ...
Voor herstellings mogelijkheden heeft dit de beperking dat men het CPU board niet even kan testen in een andere flipper... Of als men een board vind moet men niet alleen de game rom vervangen maar ook een security IC vinden voor deze game rom. De meeste van deze security IC's zijn momenteel enkel in de USA te verkrijgen wat weer bestelling rompslomp, invoer enz betekend....
Een samenwerking met amerikaanse flipper fans ,Edward Cheung, Brent Butler en Martin Adrian, heeft toch de mogelijkheid gecreeërd om dit WEL te doen. Men gaat een paar data in de game rom veranderen zodat een vergelijking met het algorithme in de security test ic steeds klopt, en men aldus gelijk welk CPU board met security ic in gelijk welke flipper kan gebruiken.
Dit houd in dat men eerst het image van de game rom moet aanpassen dit in een nieuwe eprom branden en deze is dan universeel bruikbaar op gelijk welk cpu board met gelijk welke security ic. Het was spijtig genoeg niet mogelijk om de security IC zelf te elimineren , dus die moet wel blijven zitten.
Om het image van de game rom aan te passen is een DOS programma gecreeërd , men moet dus een computer hebben die DOS nog kan draaien dat is alles tot en met XP van windows , VISTA en WINDOWS 7 gaat niet meer daar zit geen DOS meer in.

Praktijk.
We gaan ervan uit dat u een computer heeft die onder XP werkt.
Het programma om de game rom aan te passen heet anypic.exe en kan u hier downladen ....
Zet het programma anypic.exe in de root van c: ook het image van de game rom die u wil aanpassen zet u in de root van c:
Om DOS te starten in XP gaat u naar START, daar kiest u "uitvoeren" u krijgt een witte balk te zien onderaan het scherm daar vult u in cmd en dan enter.
U krijgt nu een DOS scherm te zien .
U zal waarschijnlijk niet op het DOS scherm C: zien, maar wel C:xxxx/xxxxxx dus C: met erachter wat geschreven, ga naar de root door in te voeren cd\ ( cd en backslach) gevolgt door enter, nu moet u enkel C: zien staan.
Daar vult u nu in : anypic (naam van de oude game rom) (naam van de nieuwe game rom )
Tussen de drie is er telkens een spacie , de haakjes worden niet gebruikt dus enkel de naam invoeren gevolgt door enter . Het programma zal nu het image voor een aangepaste nieuwe rom in de root van C schrijven waar u het kan terug vinden om in de eprom programmer in te voeren en deze nieuwe aangepaste rom te branden.

Ik heb het geprobeerd met een Medievel Madness game rom te herbranden en in mijn Scared stiff te zetten en het werkt prima.

U ziet het goed herkenbare front van de Scared Stiff met de spin , en op het display.. Medievel Madness...

Nawoord.
Het had geen zin natuurlijk een MM image in een Scared Stiff te zetten maar het was me enkel te doen om te bewijzen dat de nieuwe eprom weldegelijk aanvaard werd door de machine want wanneer men een niet aangepaste eprom gebruikt krijgt men bij het opstarten een fout boodschap, en start de flipper gewoon niet op..
Ik heb altijd gezegd dat ik nooit de game roms zou aanpassen of herschrijven , uit respect voor het persoonlijk werk van de programmeurs, breek ik mijn woord? Ik vind van niet daar het volledige programma in gelijk welke versie dus behouden blijft, enkel word er een kleine extra aangebracht die een TECHNISH probleem omzeilt.

EXTRA !!
De universele oplossing bestaat ook , je simuleerd via een microprocessor het ganse PIC image , voeg er dan nog enkle micro switchen aan toe, zodat u kan instellen op gelijk welk model van flipper dewelke deze PIC behoeft en klaar is kees.
Zo ziet het eruit en het is rechtreeks inplugbaar in de IC socket!.....
Deze oplossing werd verwezenlijkt door Jan Taelman , u kan ze voor 25 euro bestellen
jan.taelman@dm-holdings.com

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Hurricane » 14 nov 2014, 20:28

"Herstellings methode cpu plaat Williams model 3,4,en 6
Met speciale test-eprom...gratis down-load.
Toegevoegde "Extra Flash" test voor de memory-chips ( sinds 10/10/2003)"
Deze heb ik ook.

Johnny
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 okt 2014, 19:04
Real name: Johnny
Locatie: The Netherlands

Re: Website van Leon Borré

Bericht door Johnny » 14 nov 2014, 22:37

Beste Koen,

Bedankt voor het plaatsen van het chip verhaal :!:

De rest staat op pinwiki.

Plaats reactie