Algemene verlichting
-
- Real name: Peter Van de Veire
Algemene verlichting
Nog maar eens een vraag van een beginnend prutser.
Heb het speelveld leeggemaakt en opgepoetst, maar nu werkt mijn algemene verlichting niet.
Ik bedoel daarmee de standaard lichten die het speelveld voldoende verlichten. De attract mode daar werken de lichten wel en als je speelt doen de lichtjes van de drop targets, bonus, pop bumpers, ..... het wel.
Gaat hier over een blackout, moet sowieso het moederbord nog laten nakijken.
Alvast bedankt
Peter
Heb het speelveld leeggemaakt en opgepoetst, maar nu werkt mijn algemene verlichting niet.
Ik bedoel daarmee de standaard lichten die het speelveld voldoende verlichten. De attract mode daar werken de lichten wel en als je speelt doen de lichtjes van de drop targets, bonus, pop bumpers, ..... het wel.
Gaat hier over een blackout, moet sowieso het moederbord nog laten nakijken.
Alvast bedankt
Peter
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: Algemene verlichting
Zekering door?
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Brandt de verlichting in de kop wel?
Zo ja, dikke kans dat je een connectorprobleem hebt. Kijk eens goed naar die vierkante 0.062 connectoren van kop naar het speelveld. Vaak kun je wel zien als ze verbrand zijn hoewel het bij die zwarte connectoren soms wat lastiger is.
Marco
Zo ja, dikke kans dat je een connectorprobleem hebt. Kijk eens goed naar die vierkante 0.062 connectoren van kop naar het speelveld. Vaak kun je wel zien als ze verbrand zijn hoewel het bij die zwarte connectoren soms wat lastiger is.
Marco
-
Nee, in de kop ook niet.
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 03 apr 2021, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja, als je black-out scoort, maar dan gaat echt alles uit. Scorebord, alle lichten. Dus denk niet dat het daaraan ligt, aangezien de drop targets en dergelijke blijven branden.
- Richard Baan
- Contacteer:
Ja maar de GI zal apart geschakeld worden, en de feature lights worden dan niet meer aangestuurd.
Als dan alleen de aansturing van de GI kapot is zal die het nooit doen.
Toch wel een goed idee.
Als dan alleen de aansturing van de GI kapot is zal die het nooit doen.
Toch wel een goed idee.
-
Ok, en nu de million dollar question. W
aar moet ik,die Gi en relais vinden? En hoe test ik die?
aar moet ik,die Gi en relais vinden? En hoe test ik die?
- Richard Baan
- Contacteer:
Op ipdb staat
Blackout was the first Williams pin game to have computer-controlled general illumination, used for the "BLACKOUT" sequence. This was accomplished using a relay mounted to the backbox floor, called the G.I. Relay, which cut power to allplayfield lamps. An earlier game that has this feature is Stern's 1980 'Galaxy'which came out a few months before
bekijk daar de bedrading eens van
Blackout was the first Williams pin game to have computer-controlled general illumination, used for the "BLACKOUT" sequence. This was accomplished using a relay mounted to the backbox floor, called the G.I. Relay, which cut power to allplayfield lamps. An earlier game that has this feature is Stern's 1980 'Galaxy'which came out a few months before
bekijk daar de bedrading eens van
de relais staat rechtsonder in de backbox (op de bodem). Heb zelfde problemen gehad en als ik goed herinner was het de bedrading aan de (oude) zekeringhouders die ongeveer achter de relais tegen de achterwand staan.
...
Laatst gewijzigd door Pinman op 02 apr 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Richard Baan
- Contacteer:
Connector aangesloten?
-
Ga dit weekend dat eens proberen uitpluizen. Bedankt alvast
-
Bedoel je de zekeringen achter die blauwe condensator?marioann schreef:de relais staat rechtsonder in de backbox (op de bodem). Heb zelfde problemen gehad en als ik goed herinner was het de bedrading aan de (oude) zekeringhouders die ongeveer achter de relais tegen de achterwand staan.
- Bijlagen
-
- C758B1A6-F94C-409F-9AAD-258FA6D8E7AA.jpeg (45.08 KiB) 3301 keer bekeken
Juist, door de ouderdom gaven de zekeringhouders slecht contact. Kan je testen door ze (eventjes) te overbruggen. Hetzelfde voor de relais, kan je zo ook testen.
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Niet dus. Testen doe je met een mulitmeter.marioann schreef:Juist, door de ouderdom gaven de zekeringhouders slecht contact. Kan je testen door ze (eventjes) te overbruggen. Hetzelfde voor de relais, kan je zo ook testen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- inkochnito
- Real name: Peter Koch
Ik heb in mijn Blackout de algemene verlichting gesplitst in 4 groepen.
Eén voor het speelveld, twee voor de kopkast en één voor het cabinet.
Zo het je vier zekeringen om alles te kunnen testen en 4 nieuwe zekeringhouders.
Vergeet niet om zekeringen in te bouwen voor de brugcellen of een Brug Bordje van mij te plaatsen.
Dat kan een hoop ellende voorkomen.
Kijk maar eens op mijn website http://www.inkochnito.nl
Bij mij zijn Brugbordjes 35 euro plus verzending (meestal 13 euro naar België).
Laat maar weten als je meer wil weten over de zekeringen en hoe de groepen te splitsen....
Eén voor het speelveld, twee voor de kopkast en één voor het cabinet.
Zo het je vier zekeringen om alles te kunnen testen en 4 nieuwe zekeringhouders.
Vergeet niet om zekeringen in te bouwen voor de brugcellen of een Brug Bordje van mij te plaatsen.
Dat kan een hoop ellende voorkomen.
Kijk maar eens op mijn website http://www.inkochnito.nl
Bij mij zijn Brugbordjes 35 euro plus verzending (meestal 13 euro naar België).
Laat maar weten als je meer wil weten over de zekeringen en hoe de groepen te splitsen....
@Harry: u heeft natuurlijk gelijk dat je in eerste instantie de zekering controleert met een multimeter. Als het echter om slecht contact in een zekering houder gaat , zou je alles moeten demonteren en direct op de bedrading of print gaan meten wat niet altijd evident is. Daarom, als je al weet dat de zekering ok is, is even kort de zekering bruggen gewoon snel en handig maar inderdaad niet volgens het boekje. 

- HarrieD
- Contacteer:
Ik ben het niet met je eens. Zet er dan in ieder geval een zekering in je "doorverbinding". Dan ben je met deze test in ieder geval ook gezekerd.marioann schreef:@Harry: u heeft natuurlijk gelijk dat je in eerste instantie de zekering controleert met een multimeter. Als het echter om slecht contact in een zekering houder gaat , zou je alles moeten demonteren en direct op de bedrading of print gaan meten wat niet altijd evident is. Daarom, als je al weet dat de zekering ok is, is even kort de zekering bruggen gewoon snel en handig maar inderdaad niet volgens het boekje.
Verder adviseer ik je het bordje van Peter te gebruiken in dit soort kasten, dat kan een hoop ellende schelen (brand bijvoorbeeld, lees de fora er maar eens op na).
Harrie, ik dacht dat het hier om ging om Peter vdv zijn blackout aan de gang te krijgen, of op zijn minst de fout te vinden. Inkochnito heeft inderdaad een mooi bordje en zijn oplossing om de Gi op te splitsen lijkt me ook wel wat.
Misschien dat u ook nog wat van zijn reactie kunt leren, gewoon informatief en behulpzaam zijn zonder anderen de les te willen lezen.
Misschien dat u ook nog wat van zijn reactie kunt leren, gewoon informatief en behulpzaam zijn zonder anderen de les te willen lezen.
- HarrieD
- Contacteer:
Euhm, jouw methode is gewoon gevaarlijk. Wellicht kun je eens eerst nadenken voor je dit soort voorstellen doet.marioann schreef:Harrie, ik dacht dat het hier om ging om Peter vdv zijn blackout aan de gang te krijgen, of op zijn minst de fout te vinden. Inkochnito heeft inderdaad een mooi bordje en zijn oplossing om de Gi op te splitsen lijkt me ook wel wat.
Als jij dat als "les lezen" ziet heb je veel te leren in mijn ogen.
- Richard Baan
- Contacteer:
Ik denk dat Peter niet dusdanig technisch onderlegd is dat hij dat zelf kan, of zelf de schema's kan lezen.marioann schreef:Harrie, ik dacht dat het hier om ging om Peter vdv zijn blackout aan de gang te krijgen, of op zijn minst de fout te vinden.
Nu geef je aan dat je met een draadje wel wat kan overbruggen. Welke dan? Dat gele draadje met dat gele draadje? De zekering? Die is misschien om een reden doorgesmolten... In het ergste geval maak je daarmee een kortsluiting over de secundaire wikkeling van de trafo. Dat zou er toe kunnen leiden dat dat draadje een beetje vastlast aan het punt waar je hem tegenaan houdt. De zekering smelt niet door, want die zit er niet (of is overbrugd door jouw draadje), en het overbruggingsdraadje zit vast. En de kortsluitstroom wordt wel heel erg hoog op dat punt als de primaire zekering door moet smelten. Staat zo de hele kamer vol rook.
Ik denk niet dat Peter het verschil ziet tussen het ene gele draadje en het andere.
Naderhand kun je dan zeggen: ja, maar dat bedoelde ik niet.... En is de schade gedaan.
Als je dan wat uitprobeert met een multimeter dan ben je gewoon veilig bezig. Veilig voor jou zelf, voor de bedrading en voor de printen, noem maar op. Ergste wat je daar kan overkomen is dat je er niet uit komt.
Je doet ook geen zilverfolie om de zekeringen in de meterkast toch? Daarmee zorg je juist voor meer problemen.
Ik sta volledig achter Harrie's mening in deze.
-
Idd niet zo onderlegd Richard. Maar dankzij dit forum toch al heel wat mankementen kunnen verhelpen. Toch nog steeds op zoek naar een basiscursus flipperonderhoud.Richard Baan schreef:Ik denk dat Peter niet dusdanig technisch onderlegd is dat hij dat zelf kan, of zelf de schema's kan lezen.marioann schreef:Harrie, ik dacht dat het hier om ging om Peter vdv zijn blackout aan de gang te krijgen, of op zijn minst de fout te vinden.
Nu geef je aan dat je met een draadje wel wat kan overbruggen. Welke dan? Dat gele draadje met dat gele draadje? De zekering? Die is misschien om een reden doorgesmolten... In het ergste geval maak je daarmee een kortsluiting over de secundaire wikkeling van de trafo. Dat zou er toe kunnen leiden dat dat draadje een beetje vastlast aan het punt waar je hem tegenaan houdt. De zekering smelt niet door, want die zit er niet (of is overbrugd door jouw draadje), en het overbruggingsdraadje zit vast. En de kortsluitstroom wordt wel heel erg hoog op dat punt als de primaire zekering door moet smelten. Staat zo de hele kamer vol rook.
Ik denk niet dat Peter het verschil ziet tussen het ene gele draadje en het andere.
Naderhand kun je dan zeggen: ja, maar dat bedoelde ik niet.... En is de schade gedaan.
Inderdaad niet zo technisch onderlegd, maar toch al wat mankementen kunnen verhelpen dankzij dit forum. Beetje op zoek naar een basiscursus flipperkast onderhoud, maar dat bestaat jammer genoeg niet.
Is dat bordje installeren moelijk? Of gewoon kwestie van goed nummeren waar wat moet komen? Solderen en dergelijk lukt wel.
Als je dan wat uitprobeert met een multimeter dan ben je gewoon veilig bezig. Veilig voor jou zelf, voor de bedrading en voor de printen, noem maar op. Ergste wat je daar kan overkomen is dat je er niet uit komt.
Je doet ook geen zilverfolie om de zekeringen in de meterkast toch? Daarmee zorg je juist voor meer problemen.
Ik sta volledig achter Harrie's mening in deze.
Heren,
Ik begrijp dat jullie het beste voorhebben met de flipperende medemens maar ik ga hier nog één reactie geven:
* Het gaat om een technische vraag op een forum, dan ga ik ervan uit dat de persoon die de vraag stelt zo snel en goed mogelijk geholpen wil worden. Als ik dan mischien kan helpen wil ik dat ook graag doen, heb tenslotte zelf al heel veel nuttige informatie op diverse fora gevonden.
* Het is niet aan mij om te oordelen of iemand wel of niet vakbekwaam is, en ik denk al helemaal niet dat Peter het verschil tussen 2 draadjes niet zou zien. Bij tips en antwoorden op het internet moet je altijd voor jezelf bepalen of het juist kan zijn en of je het aankan of niet (eventueel iemand zoeken die wel bekwaam is). Anders krijg je van die situaties waar iemand leest dat je alle elco's moet vervangen, aldoende een hoop printsporen lostrekt, met de polariteit van de elco's geen rekening houdt en als resultaat de hele print naar de ...
Het is met een technische installatie nooit een goed idee om er zo maar in te vliegen zonder kennis, ik dacht dat dat algemeen bekend is.
* Als je al start met het idee dat iemand niet bekwaam is, moet je gewoon niet reageren en hoef je ook niet het gebruik van een multimeter aan te raden want die moet je ook kunnen gebruiken, en je moet weten hoe en waar je dient te meten.
En Richard, in Belgie hebben we geen zilverfolie meer nodig want we hebben automatische zekeringen
Wat het verhaal van het draadje betreft, ik ben al lang technieker en heb al veel vreemde dingen gezien maar uw verhaal is wel erg ver gezocht, niettemin ga ik wel eens proberen of ik met de 6Vac van de GI kan lassen. Altijd handig voor een snelle reparatie!
Ik begrijp dat jullie het beste voorhebben met de flipperende medemens maar ik ga hier nog één reactie geven:
* Het gaat om een technische vraag op een forum, dan ga ik ervan uit dat de persoon die de vraag stelt zo snel en goed mogelijk geholpen wil worden. Als ik dan mischien kan helpen wil ik dat ook graag doen, heb tenslotte zelf al heel veel nuttige informatie op diverse fora gevonden.
* Het is niet aan mij om te oordelen of iemand wel of niet vakbekwaam is, en ik denk al helemaal niet dat Peter het verschil tussen 2 draadjes niet zou zien. Bij tips en antwoorden op het internet moet je altijd voor jezelf bepalen of het juist kan zijn en of je het aankan of niet (eventueel iemand zoeken die wel bekwaam is). Anders krijg je van die situaties waar iemand leest dat je alle elco's moet vervangen, aldoende een hoop printsporen lostrekt, met de polariteit van de elco's geen rekening houdt en als resultaat de hele print naar de ...
Het is met een technische installatie nooit een goed idee om er zo maar in te vliegen zonder kennis, ik dacht dat dat algemeen bekend is.
* Als je al start met het idee dat iemand niet bekwaam is, moet je gewoon niet reageren en hoef je ook niet het gebruik van een multimeter aan te raden want die moet je ook kunnen gebruiken, en je moet weten hoe en waar je dient te meten.
En Richard, in Belgie hebben we geen zilverfolie meer nodig want we hebben automatische zekeringen

Wat het verhaal van het draadje betreft, ik ben al lang technieker en heb al veel vreemde dingen gezien maar uw verhaal is wel erg ver gezocht, niettemin ga ik wel eens proberen of ik met de 6Vac van de GI kan lassen. Altijd handig voor een snelle reparatie!