Firepower arduino mod
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Firepower arduino mod
Ik weet niet echt of het hier moet, maar de moderatoren mogen dit natuurlijk verplaatsen indien niet gepast.
Ok, wat wil ik doen?
Op mijn Firepower, die nog wel een pak werk vraagt wil ik een led strip zetten die een soort startbaan effect geeft wanneer de bal voor de plunger komt te liggen. Dit moet normaal simpel lukken met een kleine sensor die de bal detecteert, waarna de led begint te pulsen. Wanneer de bal verdwijnt van voor de sensor dient de led na een paar milliseconden weer uit te gaan.
Beetje zoals deze blackout video na 59 sec, maar dan enkel bij een bal launch.
https://www.youtube.com/watch?v=itz7QreN1ts
Nu mijn vraag is hoe voorzie ik de Arduino van stroom? ik wil geen batterijen gebruiken, maar rechtstreeks aftakken van de kast zelf.
Zou ik eventueel met krokodilklemmen aftakken op de GI?
Alle suggesties welkom.
Ok, wat wil ik doen?
Op mijn Firepower, die nog wel een pak werk vraagt wil ik een led strip zetten die een soort startbaan effect geeft wanneer de bal voor de plunger komt te liggen. Dit moet normaal simpel lukken met een kleine sensor die de bal detecteert, waarna de led begint te pulsen. Wanneer de bal verdwijnt van voor de sensor dient de led na een paar milliseconden weer uit te gaan.
Beetje zoals deze blackout video na 59 sec, maar dan enkel bij een bal launch.
https://www.youtube.com/watch?v=itz7QreN1ts
Nu mijn vraag is hoe voorzie ik de Arduino van stroom? ik wil geen batterijen gebruiken, maar rechtstreeks aftakken van de kast zelf.
Zou ik eventueel met krokodilklemmen aftakken op de GI?
Alle suggesties welkom.
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
- Richard Baan
- Berichten: 4041
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Firepower arduino mod
Ik zou een 9v regulator 7809 pakken en die voeden van de 12v.
Succes
Succes
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- zwartepanter
- Berichten: 6248
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
- Real name: Stefan Verhoelst
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
Da's best cool in het filmpje...
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
Ok, maar waar en hoe fysiek aan te sluiten? Ik bedoel daarmee welke connector of wat dan ook te gebruiken. Iemand fototje of video. Heb zelf al gezocht maar niks gevonden.Richard Baan schreef: ↑12 dec 2019, 19:24Ik zou een 9v regulator 7809 pakken en die voeden van de 12v.
Succes
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
Re: Firepower arduino mod
ws2812b ledstrip gebruiken + arduino (nano) of attiny85.
eventueel een aparte 5v voeding in de kast aansluiten, en de kabel splitsen van de 220V die naar de transfo gaat om uw voeding te euhmmm... voeden.
Of aansluiten op GI, maar GI is waarschijnlijk AC spanning, dus die moet je nog gelijkrichten en op 5V brengen.
Ball detecteren kan op de switch van de shooterlane.
Ik ben met iets gelijkaardigs bezig voor de metallica (pinstadium clone), ledstrip aan beide kanten met GI functie + effecten voor rampshots, slingshots, scoop, snake, enz...
eventueel een aparte 5v voeding in de kast aansluiten, en de kabel splitsen van de 220V die naar de transfo gaat om uw voeding te euhmmm... voeden.
Of aansluiten op GI, maar GI is waarschijnlijk AC spanning, dus die moet je nog gelijkrichten en op 5V brengen.
Ball detecteren kan op de switch van de shooterlane.
Ik ben met iets gelijkaardigs bezig voor de metallica (pinstadium clone), ledstrip aan beide kanten met GI functie + effecten voor rampshots, slingshots, scoop, snake, enz...
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
Wat denk je, veilig op deze manier? https://www.bing.com/videos/search?q=ho ... &FORM=VIREfantomas schreef: ↑13 dec 2019, 06:22ws2812b ledstrip gebruiken + arduino (nano) of attiny85.
eventueel een aparte 5v voeding in de kast aansluiten, en de kabel splitsen van de 220V die naar de transfo gaat om uw voeding te euhmmm... voeden.
Of aansluiten op GI, maar GI is waarschijnlijk AC spanning, dus die moet je nog gelijkrichten en op 5V brengen.
Ball detecteren kan op de switch van de shooterlane.
Ik ben met iets gelijkaardigs bezig voor de metallica (pinstadium clone), ledstrip aan beide kanten met GI functie + effecten voor rampshots, slingshots, scoop, snake, enz...
Heb ook een filmpje gezien met enkel de LM7805 of IC7805. Weet niet of dat hetzelfde is?
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
Re: Firepower arduino mod
enkel ok indien GI dc spanning is, anders moet je nog gelijkrichten met 4 diodes.
- Richard Baan
- Berichten: 4041
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Firepower arduino mod
GI is ook een te lage spanning vermoed ik.
Kan goed gaan met een afvlakcondensator, maar ook dat hoeft niet per se.
Door de belasting van de GI kan aan het eind de spanning iets lager worden, en de arduino heeft 5V nodig om te werken.
Even er onder en hij reset.
Doorgaans geef je de arduino de 9V op de spec, en zijn eigen 5V regulator zorgt er voor dat dat voldoende is.
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 13 dec 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Richard Baan
- Berichten: 4041
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Firepower arduino mod
Op het schema van het powerbord zie je dat de 5V van de kast van de "12V unreg" gemaakt wordt. Ik zou die spanning pakken om de arduino via de 9V regulator te voeden.Peter VdV schreef: ↑12 dec 2019, 21:27Ok, maar waar en hoe fysiek aan te sluiten? Ik bedoel daarmee welke connector of wat dan ook te gebruiken. Iemand fototje of video. Heb zelf al gezocht maar niks gevonden.Richard Baan schreef: ↑12 dec 2019, 19:24Ik zou een 9v regulator 7809 pakken en die voeden van de 12v.
Succes
En wat je natuurlijk ook kunt doen: koop een 9V adaptertje en voed daar de arduino mee. Die adapter steek je dan in een service wcd die met de kast aan en uit gaat. (stopcontactje achter de aan-uit schakelaar) Ik heb juist zo'n adaptertje gekocht bij de hackerstore. Nog niet uitgeprobeerd trouwens, maar hij moet gewoon op de powerjack kunnen van de arduino.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Richard Baan
- Berichten: 4041
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Firepower arduino mod
Nog een vraag: waar voed je de ledjes mee?
Vanuit de arduino kun je best 1 ledje voeden, maar daar zit wel een maximum aan: een hele strip zal zijn eigen voeding nodig hebben.
Vanuit de arduino kun je best 1 ledje voeden, maar daar zit wel een maximum aan: een hele strip zal zijn eigen voeding nodig hebben.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
Ik zou de leds via de arduino voeden. We hebben dit reeds getest en werkt perfect. Waarom zou dit kiet werken?Richard Baan schreef: ↑13 dec 2019, 11:48Nog een vraag: waar voed je de ledjes mee?
Vanuit de arduino kun je best 1 ledje voeden, maar daar zit wel een maximum aan: een hele strip zal zijn eigen voeding nodig hebben.
Blijkt toch allemaal weer moeilijker te zijn dan voorzien. Te beperkte kennis duidelijk. Snap niet dat niemand iets dergelijks. Of niet op video gezet heeft.
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
- Richard Baan
- Berichten: 4041
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Firepower arduino mod
Prima, ik wens je er veel succes mee.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Re: Firepower arduino mod
Ik werk idd met aparte voeding om arduino & ledstrip aan te sturen. Soms zie je bij kasten de G.I. dimmen als de flippers worden geactiveerd. De arduino zal dit idd niet leuk vinden.
Ik zoek wel nog een elegante oplossing om die 5v voeding aan de 220v lijn te koppelen.
Voordeel van ws2812b ledstrip, je hebt maar 1 arduino pin nodig om alles aan te sturen.
Snel wat in elkaar geknutseld ter demonstratie: http://www.pinballshack.net/shooterlane/sh1.mp4
Ik zoek wel nog een elegante oplossing om die 5v voeding aan de 220v lijn te koppelen.
Voordeel van ws2812b ledstrip, je hebt maar 1 arduino pin nodig om alles aan te sturen.
Snel wat in elkaar geknutseld ter demonstratie: http://www.pinballshack.net/shooterlane/sh1.mp4
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
idd ongeveer hetgeen wat ik wil, alleen ipv de knop die de leds laat gaan, wil ik een optische sensor. En idem dito hoe die 5v op een "eenvoudige" manier aan de 220v koppelen.fantomas schreef: ↑13 dec 2019, 12:32Ik werk idd met aparte voeding om arduino & ledstrip aan te sturen. Soms zie je bij kasten de G.I. dimmen als de flippers worden geactiveerd. De arduino zal dit idd niet leuk vinden.
Ik zoek wel nog een elegante oplossing om die 5v voeding aan de 220v lijn te koppelen.
Voordeel van ws2812b ledstrip, je hebt maar 1 arduino pin nodig om alles aan te sturen.
Snel wat in elkaar geknutseld ter demonstratie: http://www.pinballshack.net/shooterlane/sh1.mp4
In je vb is wel toch maar 1 voeding? of ben ik mis?
There is no such thing as gravity. The Earth sucks!
Re: Firepower arduino mod
Hangt op de pc voor voeding, is normaal een aparte voeding.
Heeft de firepower geen shooterlane switch ?
Heeft de firepower geen shooterlane switch ?
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 09:34
- Real name: Peter Van de Veire
- Locatie: Belgium
Re: Firepower arduino mod
Heb je een fotoke van die aparte voeding?
De FP heeft idd een shooterlane switch maar heb geen idee hoe die aan te spreken/sturen met een arduino.
Het is mijn dochter die met de arduino overweg kan

There is no such thing as gravity. The Earth sucks!