Inserts klaarmaken voor clearcoat.
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Inserts klaarmaken voor clearcoat.
Okay, speelveld is leeg, mylar is er bijna van af, next step: inserts aanpakken.
Omdat er bij het verwijderen van de mylar een groot gedeelte van de insert opdrukken is losgekomen moet het helemaal weg en worden vervangen. Nu wil ik het als volgt aanpakken:
Inserts schuren met erg fijn schuurpapier (1000).
Decals printen op stickervellen, met een laserprinter.
Plakken via een tut die ik via de site van Ed Cheung heb gevonden.
Inserts levelen dmv föhn en een houten blokje.
Mis ik iets of heeft iemand nog tips?
Omdat er bij het verwijderen van de mylar een groot gedeelte van de insert opdrukken is losgekomen moet het helemaal weg en worden vervangen. Nu wil ik het als volgt aanpakken:
Inserts schuren met erg fijn schuurpapier (1000).
Decals printen op stickervellen, met een laserprinter.
Plakken via een tut die ik via de site van Ed Cheung heb gevonden.
Inserts levelen dmv föhn en een houten blokje.
Mis ik iets of heeft iemand nog tips?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- g94
- Real name: Pascal Leroy
- Contacteer:
Re: Inserts klaarmaken voor clearcoat.
Laserprinter zal niet lukken.
Ten eerste hecht het poeder van laserprint niet op alle soorten decal even goed, maar belangrijker is dat het niet zwart dekkend genoeg is. Vooral als er lampjes achter je inserts met dit soort decals branden zal je zien dat een grijs zootje wordt.
Als je geen decals koopt van classic arcades of dergelijke (geen idee of ze van F14 bestaan), en je hebt ook geen alps printer, dan laat je ze best printen bij één of andere online printdienst. Ik heb destijds wat decals laten printen bij stickers.be (voorheen frogstyling), die custom stickers op transparante decal kan maken. Je mailt ze een pdf met je artwork, en enkele dagen erna zitten de stickers in je brievenbus. De drukkwaliteit is perfekt en het gebruikte materiaal kleeft heel hard. En ze zijn nog niet eens zo duur.
Sowieso eerst inserts levelen. Oude insert bedrukking verwijderen met een grafisch mes (of scalpel), dan insert opschuren. Ik gebruik 240 hiervoor. Hoe ruwer de insert, hoe beter de decal zal hechten. Blink blink achteraf komt door de clearcoat, dus geen angst om goed ruw te schuren.
Eventueel wil je het verschil in transparantie aanpakken tussen originele insert bedrukking en die nieuwe decals. Hier toon ik hoe ik dat doe.
Ten eerste hecht het poeder van laserprint niet op alle soorten decal even goed, maar belangrijker is dat het niet zwart dekkend genoeg is. Vooral als er lampjes achter je inserts met dit soort decals branden zal je zien dat een grijs zootje wordt.
Als je geen decals koopt van classic arcades of dergelijke (geen idee of ze van F14 bestaan), en je hebt ook geen alps printer, dan laat je ze best printen bij één of andere online printdienst. Ik heb destijds wat decals laten printen bij stickers.be (voorheen frogstyling), die custom stickers op transparante decal kan maken. Je mailt ze een pdf met je artwork, en enkele dagen erna zitten de stickers in je brievenbus. De drukkwaliteit is perfekt en het gebruikte materiaal kleeft heel hard. En ze zijn nog niet eens zo duur.
Sowieso eerst inserts levelen. Oude insert bedrukking verwijderen met een grafisch mes (of scalpel), dan insert opschuren. Ik gebruik 240 hiervoor. Hoe ruwer de insert, hoe beter de decal zal hechten. Blink blink achteraf komt door de clearcoat, dus geen angst om goed ruw te schuren.
Eventueel wil je het verschil in transparantie aanpakken tussen originele insert bedrukking en die nieuwe decals. Hier toon ik hoe ik dat doe.
Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos
Classic arcades op ebay verkoopt de inserts die je zoekt.
Ik druk me niet uit over de kwaliteit daarvan
Als je dat aan g94 vraagt dan zal hij
zeggen 
Ik druk me niet uit over de kwaliteit daarvan
Als je dat aan g94 vraagt dan zal hij

In: F14 Tomcat, NBA FB
Out: Star Trek 25th, RFM, Flintstones, HOOK, NBA FB, Gold Wings, LOTR...
Out: Star Trek 25th, RFM, Flintstones, HOOK, NBA FB, Gold Wings, LOTR...
- wza1979
- Real name: William van de Zand
Kan ik me voorstellen. Ik ben gematigd. Heb ze inmiddels 6 of 7 keer gebruikt inmiddels, maar je moet er wel rekening mee houden dat de afmetingen niet altijd even goed zijn. Dus even bijwerken met zwarte verf rondom is vaak nodig. Zwarte half glans van Tamiya is exact dezelfde kleur.
Persoonlijk zou ik de inserts na het schuren voorzien van een dun laagje clearcoat ( kun je ook de tamiya voor pakken ). Mijn ervaring is dat die merkbaar helderder zijn, dan wanneer je dat niet doen.
Persoonlijk zou ik de inserts na het schuren voorzien van een dun laagje clearcoat ( kun je ook de tamiya voor pakken ). Mijn ervaring is dat die merkbaar helderder zijn, dan wanneer je dat niet doen.
- HarrieD
- Contacteer:
Bedoel je met de clear de volgende: klikklak?
- wza1979
- Real name: William van de Zand
Jeps. De X22. Kun je nooit genoeg van hebben. Kan op zowel water als terpentine basis. Maar zelf neigt het meer naar terpentine basis. Uurtje droogt geen gezeik met aanzet o.i.d. prima spul.
Maar ik moet zeggen dat ik sowieso de verf van Tamiya vrij goed vind.
Ik heb de Swords of Fury ook helemaal gedaan met die verf en met kwast.
Die staat hier ook ergens tussen.
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=12&t=663
Het zwart ( uit mijn hoofd black semi gloss ) en het rood zijn standaard de rest heb ik gemengd.
Maar ik moet zeggen dat ik sowieso de verf van Tamiya vrij goed vind.
Ik heb de Swords of Fury ook helemaal gedaan met die verf en met kwast.
Die staat hier ook ergens tussen.
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=12&t=663
Het zwart ( uit mijn hoofd black semi gloss ) en het rood zijn standaard de rest heb ik gemengd.
- HarrieD
- Contacteer:
Verder is hier ook nog informatie te vinden.