Herstellen van Back to the Future (update, werkend!)

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
MeesterPieter
Real name: MeesterPieter

Re: Herstellen van Back to the Future (update pag 2)

Bericht door MeesterPieter » 14 jun 2012, 05:29

nou, gisteren alles aangesloten, power supply, cpu, display

toch nog wat problemen..

krijg de melding missing 1 ball, dit komt omdat de laatste switch niet werkt ("through #1 left"). de rest van de switches is goed

verder deed niks van de solenoids het behalve de flippers, de 8A zekering voor de power supply bleek kapot.
vervangen, en nu doen deze het wel.

echter heb ik nu last van een hangende slingshot coil aan de rechterkant zodra ik in de test modus wil gaan.

bij het opstarten van de kast blijft ie uit, maar zodra ik een spel opstart of in test modus gaat blijft de coil geactiveerd. (vervolgens natuurlijk de kast snel uitzetten anders brandt de coil door).

lijkt me dat ie een verkeerd signaal krijgt dus

kortom, die switch fixen, en achterhalen waar dat het probleem met het slingshot signaal vandaan komt.....?

verder is ongeveer een kwart van de lampjes kapot, maargoed dat was te verwachten, het geluid doet het verder prima

oh, en de outhole ball return gaat niet snel genoeg terug, hij schiet de bal wel weg, maar het veertje is niet sterk genoeg om de metalen haak terug te trekken, hoort dit terug te gaan dmv de coil of door de veer?
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 15 jun 2012, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 14 jun 2012, 11:39

na wat lees en zoekwerk, er zou een transistor kapot kunnen zijn op de CPU, dan zou die de spoel continue aan blijven sturen.

vervolgens zou dit kunnen komen doordat er een diode kapot is op de spoel? maar eens kijken dat ik die voor de zekerheid ook doormeet.

de outhole heb ik alweer gefikst, bleek gewoon stroef te gaan doordat iemand t ooit heeft proberen te smeren met iets wat vuil aantrekt
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Steven
Real name: Steven

Bericht door Steven » 15 jun 2012, 09:20

Als de spoel niet aantrekt als de kast aangaat, maar pas als er een spel gestart wordt, is het dan niet onwaarschijnlijk dat de transistor kapot is? Of maak ik hier een denkfout?

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 15 jun 2012, 10:04

geen idee, dit is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden wat gerelateerd is aan het probleem

ik heb nu de stekker (c18) van de MPU afgehaald om te voorkomen dat het probleem zich per ongeluk voordoet, maar dan doen de flippers en bumpers het ook niet
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Steven
Real name: Steven

Bericht door Steven » 15 jun 2012, 21:31

OK, dat is waar, het flipperenable relais gaat natuurlijk aan als je een spel start, en pas dan kunnen flippers, bumpers en slingshots 'afvuren'.
Ik zou het schema eens moeten bekijken, maar inderdaad is een kortgesloten transistor dan wel logisch ja. Je kan de bijbehorende transistor eens doormeten op diodestand. Wil je dat best eens uitleggen (maar niet nu, en misschien vind je het wel).
Diode kan je sowieso vervangen voordat je de spoel weer aansluit en je de nieuwe transistor op je bord hebt zitten.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 16 jun 2012, 06:54

heb al ff gekeken maar volgens mij mist mijn multimeter de stand om diodes/transistors door te meten. van t weekend maar die van mn ouwelui even lenen.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 16 jun 2012, 09:17

Steven schreef:OK, dat is waar, het flipperenable relais gaat natuurlijk aan als je een spel start, en pas dan kunnen flippers, bumpers en slingshots 'afvuren'.
....
inderdaad is een kortgesloten transistor dan wel logisch ja
Klinkt juist onlogisch dat het dan dus aan de transistor zou liggen.

Er is een signaal op de cpu, die gaat naar een aantal IC's en ook naar het flipper relais.
Als dat signaal geactiveerd wordt gaat dat naar een and-poortje, die vervolgens de transistor schakelt (als er ook een switch input geactiveerd is). Zie ook http://pinball.beautyvof.com/ -> Links -> Techniek staat voor niets -> pag 48.

Van wat ik hier lees zou mijn conclusie eerder zijn dat de transistor heel is, maar dat het contact wat de spoel aanstuurt continu gesloten is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Herstellen van Back to the Future (update pag 2)

Bericht door HarrieD » 16 jun 2012, 10:21

Ik vermoed Q12. Vervang die maar eens. Anders zit daar nog een voorschakeltransistor voor, die kan ook het probleem zijn. Als het dat niet is zou het de 7402 kunnen zijn, of de weerstanden die er tussen hangen. Je kunt het testen door middel van metingen.

Ik zou het meten als volgt aanpakken:

- gooi de spoel los en zet de kast in test modus.
- meet van een slingshot die het wel doet vervolgens de spanningen op de basis van de eindtor, daarna van de voorschakeltor, en daarna op de uitgang van de betreffende 7402.
- herhaal die excercitie voor de defecte slingshot.

Als in beide gevallen de spanningen gelijk zijn, dan is het de eindtor. If so: vervangen en meet zoals je gezegd hebt de diode ook even door.

If not so: post je bevindingen hier eens.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

HarrieD
Contacteer:

Herstellen van Back to the Future (update pag 2)

Bericht door HarrieD » 16 jun 2012, 15:06

Richard,

Als het slingshot contact continu gesloten zou zijn denk ik niet dat in test mode de slingshot spoel geactiveerd zou worden, maar dat je enkel een melding krijgt dat er een switch vast hangt.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 16 jun 2012, 16:33

hmm, "tor" , "7402", volgens mij mis ik nog wat flipper vocabulair

maar het probleem komt dus waarsch vanuit de cpu?

als de switch van de slingshot zou blijven hangen zou die er in de testmodus uit moeten komen lijkt me (met de stekker c18 van de slings/bumpers/flippers uit de cpu zodat de spoel niet aan gaat)
de switches van de slings werken in de testmodus goed.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 16 jun 2012, 17:28

HarrieD schreef:Richard,

Als het slingshot contact continu gesloten zou zijn denk ik niet dat in test mode de slingshot spoel geactiveerd zou worden, maar dat je enkel een melding krijgt dat er een switch vast hangt.
Dat denk ik niet, aangezien bij dit soort kasten (WMS sys11, en DE) het contact om de spoel te activeren direct naar de elektronica gaat, om vervolgens de spoel te activeren. De puntentelling gebeurt op een iets andere manier. Dat is een extra contact die in de switchmatrix zit.

Probeer het eens uit, niet geschoten is altijd mis.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 16 jun 2012, 17:32

MeesterPieter schreef:hmm, "tor" , "7402", volgens mij mis ik nog wat flipper vocabulair
Tor = afkorting van transistor. Dat is een elektronische schakelaar (zo'n zwart dingetje met 3 pootjes)
7402 = een IC, (integrated cicuit) dat is een zwart doosje met allerlei pinnetjes. Elk IC heeft zijn eigen code. Bij de 7402 geldt dat hij kijkt naar 2 ingangen, en als die beide geactiveerd zijn, reageert de uitgang. Zo zijn er heel veel soorten met elk zijn eigen functie.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 09:13

Steven schreef:OK, dat is waar, het flipperenable relais gaat natuurlijk aan als je een spel start, en pas dan kunnen flippers, bumpers en slingshots 'afvuren'.
....
inderdaad is een kortgesloten transistor dan wel logisch ja
Richard Baan schreef:Klinkt juist onlogisch dat het dan dus aan de transistor zou liggen.

Er is een signaal op de cpu, die gaat naar een aantal IC's en ook naar het flipper relais.
Als dat signaal geactiveerd wordt gaat dat naar een and-poortje, die vervolgens de transistor schakelt (als er ook een switch input geactiveerd is). Zie ook http://pinball.beautyvof.com/ -> Links -> Techniek staat voor niets -> pag 48.

Van wat ik hier lees zou mijn conclusie eerder zijn dat de transistor heel is, maar dat het contact wat de spoel aanstuurt continu gesloten is.
we praten dus een schema als dit, enkel met 2 verschillende contacten bij de sling ipv 1 bij de bumper:

Afbeelding

als ik de stekker op de CPU van de solenoids eraf gooi kan ik gewoon in de testmodus de switches testen, hierbij werken beide switches van de slingshot goed.

Als ik tijdens de switchtest de stekker van de solenoids erop doe (en de sling dus meteen blijft hangen) zie ik in de switchtest geen switch actief worden. deze actie lijkt dus niet getriggerd te worden door een switch.

als ik vervolgens een spel opstart (zonder de stekker op de cpu) en deze vervolgens er iets later op steek, blijft de spoel weer hangen, maar het indrukken van een van beide switches heeft geen effect.

kortom, de switches worden wel correct geregistreerd, maar of ze aan of uit staan heeft geen effect op de stand van de spoel.

bijkomend, wanneer de spoel is 'blijven hangen" en ik de kast daarna herstart, doet de slingshot het bij het opstarten van de kast af en toe even "zoals het hoort", kortstondig dus.

kan er verder nog in de bedrading, of de spoel zelf, iets kapot zijn?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 09:26

Ik ga vanavond eens mijn funhouse openjassen om eens wat te testen. Ik snap niet waarom de slingshot het soms wel goed doet. Dan lijkt me dat het hele circuit in orde is. Wellicht loopt die zener diode te fucken.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 10:08

het zou ook heel onwaarschijnlijk zijn als het aan de CPU bord ligt, deze is namelijk geheel nagekeken en gerepareerd voordat deze gemonteerd is.

ik heb ook de diodes op de spoelen doorgemeten, geven links en rechts dezelfde waarden, dus lijkt me goed. ook de switches heb ik doorgemeten, ook identiek rechts en links.

het is wel zo dat de 8A zekering kapot was van de solenoids toen ik de kast voor het eerst opstartte, en dat was al van voordat ik de kast kreeg...

maar de spoel gaat "netjes" aan/uit gaat als ik hem opstart nadat ik de kast met de schakelaar uit heb gezet, terwijl de spoel bleef hangen. dat klinkt niet als iets wat logisch is?
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 18 jun 2012, 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 10:13

CPU is goed. Die data uitgang die gebruikt wordt voor de slingshot solenoid wordt ook voor andere zaken gebruikt zoals de verlichting en row zaken van de switch matrix. Daar zou je dan ook rare zaken moeten zien. Kijk eens of er een verdwaalde soldeerklodder op je print zit, vooral bij die 7402.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 10:31

ik verwacht van niet, het soldeerwerk zag er allemaal zeer strak uit, maar ik zal straks eens even kijken voor de zekerheid

en bedankt voor het meedenken he :)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 10:34

Het laat me weer niet los. Het is ws een kuttigheidje waar ik weer niet aan denk.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 10:40

bedacht me dat ik al een foto van het bord had gemaakt, maar juist die hoek waar de stekker zit aan de onderzijde niet echt zichtbaar, al weet ik niet precies welke 7402 bedoeld wordt.

ook een fototje van de slingshot erbij, waar niks aan te zien is

http://i37.photobucket.com/albums/e79/M ... C02620.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e79/M ... C02619.jpg

http://i37.photobucket.com/albums/e79/M ... C02621.jpg

Afbeelding

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 18 jun 2012, 11:20

De IC's waar het om gaat zie je linksboven volgens mij. (kleinere IC's)

Heb je het schema? (staat op ipdb, op pag 51/52 van de pdf)
Dan eens de connector van de spoelen er af halen.
Meet dan op elk punt van het circuit, en vergelijk dit met een werkende (die er vlak boven ofzo).

Op die manier kun je een werkend en een fout circuit met elkaar vergelijken, en zo verder zoeken.

Weet je hoe?
Multimeter op V DC, zwarte draad op aarde, rode op het te meten circuit.
Spanning meten op:
- ingang IC (beide)
- uitgang IC
- tussen beide transistoren
- eindtransistor

Dat doe je met een dicht contact, en met een open contact.
Zowel voor een werkend circuit, als de defecte.

Succes.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 11:40

schema's heb ik inderdaad, nog wat beter leesbare gevonden als welke op ipdb staat.

ik zal straks in mijn "studie-pauze" eens kijken of het lukt met doormeten, bedankt voor de beginner-uitleg erbij :)

ik zal wel even proberen om een plaatje te maken met de resultaten ofzo

groetjes
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 12:12

Ik denk meer dat het in de electronica zit. Schroef die 2 contacten eens los, wellicht maken die ergens sluiting.

Die BTTF op marktplaats is weer weg overigens.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 12:22

als die contacten sluiting zou maken zou ik dat gemeten moeten hebben lijkt me, de weerstand alsook voltage tussen de verschillende connectors is identiek aan de linker slingshot. helaas zit het vastgesoldeerd anders had ik ze gewoon even losgekoppeld..

als het al sluiting is lijkt het logischer als het dan verderop in de bekabeling zit..?
en zo ja, dan zou ik dus in de attract mode ergens stroom kunnen meten (slingshot werkt dan enkel niet omdat ie geen cpu signaal krijgt), dan zou ik even moeten kijken welke draden in de attract mode onder spanning staan welke de special solenoids aansturen. lijkt me dat hier normaal in de attract mode voor alle special solenoids geen stroom op moet staan.

mbt die van marktplaats, inderdaad verkocht lijkt me, als je er een (tweede?) zoekt, er staat er nog een in dld te koop, wel tegen de hoofdprijs van 2k :P
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 jun 2012, 12:39

Aaargh, het houdt me teveel bezig. Ik kan geen logische verklaring bedenken. Zal eens naar de switchmatrix kijken.

MeesterPieter

Bericht door MeesterPieter » 18 jun 2012, 12:54

tijdens het meten van de connector cn19 kom ik erachter dat de center bumper ook stroom zou moeten krijgen

even goed kijken, en ja hoor, ook de center bumper blijft hangen, zowel bij testmodus als tijdens het spel.
was me nog niet eerder opgevallen, maar de slingshot valt natuurlijk ook wat beter op.

wellicht werpt dit al wat licht op de zaak?

uiteraard heb ik ook hier eerder al de switch van getest via de testmodus, dus dat is ook bij deze niet het probleem
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Plaats reactie