TZ weer in orde krijgen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

TZ weer in orde krijgen

Bericht door Cenobyte » 05 jul 2012, 09:09

Gisteren voor een vriend van me een erg mooie Twilight Zone opgehaald. Het ding moest van 2 hoog (2 gedraaide trappen) maar we leven nog :lol:

Maar thuis gekomen was er een vervelend probleem opgedoken met de rechter flipper wat eigenlijk niet geheel is opgemerkt bij het testpotje:

- de flipper is zo zwak dat ze de bal niet boven in de kast krijgt, laat staan een ramp op
- de flipper bromt wanneer deze omhoog wordt gehouden met de knop (defecte EOS?)
- soms reageert de flipper erg slecht op indrukken knop.

De linker flipper is veel krachtiger.

Volgens mij lijken de plunger en het mechaniek nog goed/relatief nieuw, maar beide EOS zien er slecht uit (verbogen, slechte contacten). Ook alle soldeeraansluitingen zijn netjes.

Zijn er nog dingen in de kopkast die dit zouden kunnen veroorzaken/verergeren waar ik meteen naar moet kijken? Kan het zijn dat er iets aan de flipperknoppen niet goed is? Ik zie dat deze optisch zijn, dus dat kan eigenlijk niet slecht schakelen?
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 30 jul 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Wingwalker
Real name: Kevin Claeys

Re: TZ erg zwakke rechter flipper

Bericht door Wingwalker » 05 jul 2012, 09:45

Begin eens met de flipperknopopto's te poetsen (wattenstaafje + alcohol).
Zijn er geen spoeldraden losgekomen?
Zit er wat 'op en neer' speling op de flipperbat?
De flipperopto kan slecht zijn (heb ik eens gehad). Wissel de bordjes links en rechts eens, zie of het probleem verandert.
Wissel eens fliptronicbordjes met dat uit een andere kast. Zo kan je dit ook meteen uitsluiten.
Haal eens de assembly uit elkaar, misschien is er een verborgen probleem.

Je kan mss. best de eossen vervangen, maar ik dacht dat deze electronisch gecompenseerd worden op een wpc-flipper, dus dit veroorzaakt normaal gezien jouw probleem niet. Stel ze wel zo af dat de contacten sluiten als de flipperbat bijna zijn volledig bereik heeft!
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 05 jul 2012, 09:50

Bij mij zat het toen met de Tales in solderingen op het fliptronicbord.
Deze veroorzaakten ook een zwakke flipper en toen deze door gesoldeerd zijn was het probleem weg.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 08 jul 2012, 21:46

Goede tips, ik ga snel op onderzoek uit! :good:
Groetjes,
Mario

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 30 jul 2012, 13:38

De optische sensoren van de flipperswitches zijn schoon gemaakt met alcohol en dit scheelt al een heel stuk! Voorheen kon je na aanzetten van de kast ongeveer 1 a 2 potjes spelen tot de spoel van de rechter flipper warm werd en de flipper zwak, maar nu blijft de flipper lekker stevig schieten. Het is in mijn ogen nog niet perfect, maar alle ramps kunnen nu worden gemaakt en voorheen haalde de bal maar amper de bovenste helft van het speelveld vanaf de rechter flipper. Ik heb ook het idee dat er met een flipper rebuild door een vorige eigenaar iets mis is gegaan, want volgens mij komen de flippers ook niet hoog genoeg (maar dat zoek ik nog even uit).

Wat ik me ook afvroeg is waarom er mylar op een TZ speelveld zou kunnen zitten? :? Volgens mij was dit toch ruimschoots in de periode van de speelvelden die clearcoat waren gelakt af fabriek? Het ziet er in ieder geval uit dat dit niet af fabriek is gebeurd.

Ook de Proximity sensor gaf een foute uitlezing waardoor de Powerball niet correct werd geregistreerd in de ball through, dat is nu ook opgelost.

Ik vraag me verder nog af waar de bal eigenlijk uit zou moeten komen als deze vanuit de Rocket kicker wordt weggeschoten (waar de bal terecht komt na succesvol skillshot). Nu schiet de bal meestal tegen de post die net onder de flipper linksboven zit, maar volgens mij moet deze onder deze post terecht komen?
Groetjes,
Mario

diesel64
Real name: Kristof

Re: TZ weer in orde krijgen

Bericht door diesel64 » 30 jul 2012, 13:53

Kasten uit deze periode hebben typisch wel nog mylar, maar enkel op de "strategische plaatsen", die fel afzien.

Gaat het om een full playfield mylar? Dat is dan achteraf door de operator geïnstalleerd. Die dingen werden destijds optioneel te koop aangeboden door Bally / Williams. Check:

http://www.marcospecialties.com/pinball-parts/03-8870
No shirt. No shoes. No pinball.

Cenobyte
Contacteer:

Re: TZ weer in orde krijgen

Bericht door Cenobyte » 30 jul 2012, 15:23

diesel64 schreef:Kasten uit deze periode hebben typisch wel nog mylar, maar enkel op de "strategische plaatsen", die fel afzien.

Gaat het om een full playfield mylar? Dat is dan achteraf door de operator geïnstalleerd. Die dingen werden destijds optioneel te koop aangeboden door Bally / Williams. Check:

http://www.marcospecialties.com/pinball-parts/03-8870
Het is inderdaad een full playfield mylar. Ondanks dat het er wel netjes strak op zit kun je toch wel zien dat het "after market" is. Maar dat is dus een vaker voorkomend fenomeen. Weer een raadsel opgelost. :lol:
Groetjes,
Mario

biba
Real name: bram desmet

Bericht door biba » 01 aug 2012, 09:36

Cenobyte schreef: Ik vraag me verder nog af waar de bal eigenlijk uit zou moeten komen als deze vanuit de Rocket kicker wordt weggeschoten (waar de bal terecht komt na succesvol skillshot). Nu schiet de bal meestal tegen de post die net onder de flipper linksboven zit, maar volgens mij moet deze onder deze post terecht komen?
Inderdaad, de bal moet onder het minispeelveldje verdwijnen in het gat onder het gat met van "The Camera"

Plaats reactie