electronica probleempje

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Wingwalker
Real name: Kevin Claeys

electronica probleempje

Bericht door Wingwalker » 26 jul 2012, 17:16

Een vraag voor iemand met wat meer verstand van electronica dan ik ;)

Ik heb hier nog een kleine electromotor liggen die werkt op 3V. Ik dacht om die in te bouwen in de dubbeldekker in mijn IJ met een schroefje (ik heb die mod ergens op het internet teruggevonen).

In een flipper hebben we helaas geen 3V, en om geen transfo te hoeven plaatsen dacht ik om een voltagedeler te maken van 2 weerstanden en af te takken van een lamp uit de lamp matrix. Ik had hier op internet iets over gelezen.
Ik heb dus 2 dezelfde weerstanden in serie geplaatst met een voedingsbron, als ik meet aan de voeding en tussen de 2 weerstanden halveert het voltage. Tussen de weerstanden plaats ik dus de ene pool van de motor. Maar waar plaats ik de andere pool? Wat ik ook probeer, ik krijg de motor niet draaiend.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Jiggy
Real name: Jiggy

Re: electronica probleempje

Bericht door Jiggy » 26 jul 2012, 19:29

Juiste weerstandje gebruikt?

Als je het aftakt van de GI, dan tak je af van 6volt, dit moet naar 3 volt (zou ook van een flasher kunnen, dat is 12v, dus ander weerstandje nodig in dat geval).
Als je het amperage van het motortje weet kan je zo berekenen wat voor weerstand ertussen moet, denk ik.

Snap sowieso je constructie niet echt, maar dat kan goed aan mij liggen :D
Je kan toch gewoon:
- kabeltje + van GI aftakking
-> weerstandje met juiste ohmage
-> + pool motor (na het weerstandje zou je dus 3v moeten hebben).

en dan gewoon de - van de motor weer verbinden aan de - van de lamp waarvan je aftakt.

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 26 jul 2012, 19:51

Van de lampmatrix mag je niet aftakken.. lampen in een matrix worden niet continu aangestuurd maar flikkeren eigenlijk heel de tijd, zodat je waarschijnlijk te weinig puls hebt om de startweerstand van de motor te overbruggen.

Op http://www.flipper-pinball-fan.be/ staat uitleg hoe je dat kan doen met een printje.
Wat Leon daar doet is +5v continu aftakken als voeding, en je gebruikt een microswitch als trigger die de motor een paar seconden doet draaien.

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 27 jul 2012, 08:44

Op zich snap ik je denkwijze wel. Je wil van 6 volt 3 volt maken door 2 gelijke weerstanden in serie te zetten. Je zal zelfs 3 volt meten met een multimeter over een van beide weerstanden. Echter als je de motor gaat aansluiten gaat de weerstand van de motor ook meetellen. Deze is vaak vele malen lager dan de weerstanden die je hopelijk gebruikt om je voltage te delen. Conclusie: niet doen.

Je moet zoals Aeneas zegt maar eens even op de site van Leon kijken. Ik denk dat zijn printje het beste is voor jouw situatie.

En Arno: + en - voor een gelijkspanningsmotor maakt op zich niet zo veel uit. Als je de polariteit verwisselt zal deze enkel andersom draaien.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

cajoeter
Real name: Michel

Bericht door cajoeter » 27 jul 2012, 15:22

Als je hem bij een lampje wil zetten zou je een diode (1N4007) op de + kunnen zetten, in geleiding, vervolgens naar een 3V spanningsregelaar (LM7803, + ingang), uitgang naar motortje, gnd naar massa van lampje. Zet nog een kleine elco (bv 100uF) over de ingang en massa van de spanningsregelaar en een nog kleinere (bv 10uF) over de uitgang en massa.

Wingwalker

Bericht door Wingwalker » 28 jul 2012, 10:38

Ik het eerder op de mod van deze site: http://www.edcheung.com/album/album06/P ... 2.htm#prop
Hier wordt een motor rechtstreeks op de left-ramp entrance arrow. Ik wou gewoon op een simpele manier de spanning halveren. Ik heb gewoon 2 gelijke weerstanden genomen in serie, die zouden moeten halveren.
Ik heb de motor aangesloten volgens onderstaand schema, maar dit werkt blijkbaar niet.
Bijlagen
voldiv.gif
voldiv.gif (10.28 KiB) 1554 keer bekeken

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 28 jul 2012, 10:59

The motor of the biplane was wired in series with a 10 Ohm 1/2 Watt resistor to the left ramp entrance arrow. This causes it to spin occasionally during attract mode, and often during game play.
Wat Ed Cheung doet op zijn site is een 10 ohm weerstand in serie zetten met de motor. Daar komt dan de spanning van de left ramp arrow op.

Wat jij probeert is iets anders: eerst de spanning halveren en daar de motor op te laten draaien. Maar zoals hierboven ook al gepost: dan worden de weerstanden anders omdat de impedantie van de motor ook mee doet.

Welke waarden weerstand heb je genomen? De impedantie van de motor zal erg laag zijn, zo ook de weerstandswaarde van Ed Cheung.

Kun je niet het zelfde doen als Ed Cheung dat doet? Dat schijnt te werken.
Of zoals aangegeven met een regulator en/of ander elektronisch schakelingetje?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Wingwalker

Bericht door Wingwalker » 28 jul 2012, 11:30

Als ik 1 weerstand in serie plaats, verlaag ik het voltage niet waardoor de motor te snel draait. ik heb weerstandjes van 100kohm gebruikt

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 28 jul 2012, 16:45

Wat er bij jou mis gaat is het volgende:
2 weerstandjes van 100k geeft netjes pulsjes van 9V over elke weerstand als je die op de lampmatrix zet.
Een lampmatrix is namelijk 18V. En doordat de 8 kolommen 1 voor 1 worden aangestuurd wordt een lampje maar 1/8e gedeelte van de tijd (zeer kort, dus je ziet het niet) aangestuurd. Dat zorgt er voor dat je een 6V lampje kan gebruiken in een 18V circuit.

Betekent dus dat er een kort pulsje van 9V over je weerstand van 100k staat. Stel: je zet daar een motortje van 5 ohm (gokje, maar sowieso erg laag in verhouding tot de 100k) parallel aan je 100k weerstand R2. Dat betekent dat je R1 (100k) in serie zet met 2 weerstandjes (R2 - 100k en je motor - 5 ohm). De vervangingsweerstand van R2+motor is dan iets minder dan 5 ohm. Dus in totaal zet je 18V over de 100k weerstand R1, en vrijwel 0V over R2+motor. Die doet het dus niet.

Een nette oplossing is een klein circuitje te maken met een spanningscomparator (LM339 bijv.) die een apart 3V circuit schakelt gedurende een korte tijd. Die spanningsdetectie kun je op een lampje of flasher aansluiten. En Aeneas gaf al aan dat Leon zoiets had op zijn site.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Wingwalker

Bericht door Wingwalker » 30 jul 2012, 18:04

Ik heb eerst getest op een externe voeding, hier werkt het ook niet op. Maar ik zal misschien toch kijken voor een voltage regulator.

Plaats reactie