Monte Carlo zonder geluid

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Monte Carlo zonder geluid

Bericht door HarrieD » 21 jan 2013, 19:20

Hi medeforummers,

Ik sta hier bij een monte carlo die weinig geluid geeft. Het tijdens het spel gaat wel goed, het geluid van de wiregates bij de flippers doet het ook, van de slingshots ook, maar voor de rest niet. Niet als je een credit toevoegt, niet als de roulette spint, en nog veel meer niet.

De print heeft geen zuurschade.

Heeft iemand een idee?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door benboogaard » 21 jan 2013, 19:30

Heb je wel muziek?

Kan van alles zijn.
Zoek het in de S lijnen die vanaf het driverbord naar de geluidskaart gaan (slechte connectors gebeurt nog wel eens) of in de EPROMS.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door HarrieD » 21 jan 2013, 19:40

Heb helaas geen schema, wat zijn s lijnen? En denk je dat een nieuwe eprom kan helpen?

Ik heb de aansluitingen al eens reseated
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door HarrieD » 22 jan 2013, 07:58

Okee, gisteren was vanaf mijn telefoon, dus ik zie wat taalfouten.

Nog een beetje lopen kloten met het bord en merkte op dat de led op het soundboard knippert. Hierop ben ik de eproms gaan reseaten, maar dat heeft geen soelaas geboden. Er zitten 3 eproms op dat bordje.

Afbeelding

Zo te zien horen 1 en 2 bij elkaar, en is 3 los. Nu heb ik gisteren de afzonderlijke eproms losgehaald en zonder die eprom te kast gestart.

Eprom 3 los: geen attract muziek, geen muziek, beperkte geluiden, led knippert
Eprom 2 los: geen attract muziek(?), wel muziek, geen geluiden, led brandt continue.
Eprom 1 los: attract muziek, muziek, geen geluiden, led onbekend

Ik vermoed dus een probleem in een van de sound eproms, en dan specifiek eprom 1. Nu vraag ik me dus af waar ik die dingetjes kan krijgen, en of wellicht iemand een schema heeft voor me.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door J.Verheggen » 22 jan 2013, 08:07

vraagje:

Wat weet je van Gottliebs, wat is je ervaring en heb je de manual erbij?? anders mij even pb'en voor eentje op pdf
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door benboogaard » 22 jan 2013, 10:29

De s lijnen geven de signalen naar de geluidskaart als er eentje geen goed contact maakt mis je een hoop geluid,.
Schematje is wel even handig in dit geval.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door Kuroto » 23 jan 2013, 16:14

Ik zou sowieso even ook je connectoren controleren, of die überhaupt nog goed zijn.
Die edge connectoren zijn nogal iffy bij momenten.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

benboogaard
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 aug 2011, 12:20
Real name: Ben Boogaard
Locatie: The Netherlands

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door benboogaard » 24 jan 2013, 18:35

Yup. Oude pennen eruit, nieuwe erin.

Ook de stekker tussen de CPU en de Driver kan voor problemen zorgen. Daarom is meten wat beter :mrgreen:

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door J.Verheggen » 28 jan 2013, 23:08

meten is sowieso goedkoper dan gewoon dom vervangen van die dure gottlieb gevallen (heb je ook een lekker speciaal stukje gereedschap voor nodig)
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door Kuroto » 30 jan 2013, 18:16

Trouwens, de LED die knippert is normaal. Wilt zeggen dat de CPU draait. :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door HarrieD » 07 feb 2013, 09:14

Okee, even andere aanpak gekozen. Met mijn scope-je even alle signalen op de eproms gemeten. Nu zag ik dat op de CS lijn van eprom 1 (linksboven) geen signaal komt. Dus, wordt eprom 1 niet gebruikt. Nu ken ik natuurlijk de inhoud van die eproms niet, maar het lijkt me dat deze toch ook gebruikt moet worden. Nu zit voor die eproms een 74LS138, een demultiplexer. Ofwel: een IC met de volgende karakterestiek:

I1 I2 I2 | O0 O1 O2 O3 O4 O5 O6 O7
0 0 0 | 1 0 0 0 0 0 0 0
0 0 1 | 0 1 0 0 0 0 0 0
0 1 0 | 0 0 1 0 0 0 0 0
0 1 1 | 0 0 0 1 0 0 0 0
...
1 1 1 | 0 0 0 0 0 0 0 1

Ik ga voor de zekerheid dit IC eens vervangen, hopende dat het probleem daarmee verholpen is.
De input van de demuxer zijn A13, A14 en A15 van de CPU. (6502). Het volgende deel schema is hier van toepassing:

Afbeelding

Zodra het IC vervangen is post ik de resultaten.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door Richard Baan » 07 feb 2013, 10:57

Heb je de signalen gemeten aan de ingang van de ls138?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Monte Carlo zonder geluid

Bericht door HarrieD » 07 feb 2013, 11:04

Richard Baan schreef:Heb je de signalen gemeten aan de ingang van de ls138?
Yep, A13 en A14 rammelen goed, A15 piekt een beetje. Er zou dus in ieder geval iets op output 7 moeten gebeuren. Ik kan dus ook volledig fout zitten hoor, maar voor 50 eurocent kan ik best een gokje wagen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Plaats reactie