Indiana Jones, coindoor buttons werken niet

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
pinballbart
Real name: Bart Vyvey

Indiana Jones, coindoor buttons werken niet

Bericht door pinballbart » 28 mar 2013, 20:52

Een tijd geleden is mijn IJ beginnen raar doen. Tijdens het spelen werden er plots credits toegevoegd, met het daarbijhorende zweepslaggeluid. Daarbij ook de melding 'open coin door to use buttons'. Een beetje later gebeurde het dan dat het volume ofwel helemaal naar maximum of naar minimum ging. Ik heb dan nieuwe coindoorbuttons geplaatst en het probleem was weg voor een dag of 2... Ondertussen is het nog verergerd en reageren de buttons totaal niet meer. Een spel kan gestart worden maar in de test geraken of het volume wijzigen lukt dus niet.
Vandaag heb ik eens geprobeerd om het CPU-bord van mijn TZ om te wisselen met dat in mijn IJ en daarmee lijkt het probleem opgelost. Dus aan de buttons ligt het niet, ook niet aan de printplaat in het kabinet waar de fiches van de coindoor op aangesloten zijn. Alles wijst erop dat het probleem zich voordoet op de CPU. Iemand die tips heeft?
Ik zal normaalgezien uitkijken om een nieuwe CPU-plaat te kopen, maar moest het lukken om met de mogelijke tips hier het originele te herstellen zou dat natuurlijk fantastisch zijn.
Flippers: IJ (WMS), Avengers IQ prem, Elvira HOH prem, JP pro, GOTG LE, Future Spa, Sinbad, Wizard, Space Mission, Little Chief, Super Soccer.
http://www.pinballowners.com/pinballbart

aquasat
Real name: Ollivier

Re: Indiana Jones, coindoor buttons werken niet

Bericht door aquasat » 28 mar 2013, 21:23

Dit doet me denken aan zuurschade.
Heb hier 2 maand geleden een gelijkaardig probleem gehad met een STTNG.
Board is wss nog wel te redden, een nieuw board kopen zal het zeker oplossen maar ik zou toch eerst het huidige board ofwel zelf vermaken ofwel laten vermaken.

Lees eens dit topic door :
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=11&t=2653
TAF

aamjanssen
Real name: Anthony

Bericht door aamjanssen » 28 mar 2013, 22:20

Vanuit je CPU bord loopt een kabel naar een coin door interface bord. Hier worden diverse dingen op aangesloten. Denk hierbij aan:

- Start knop
- Extra Bal knop
- Geld slot 1
- Geld slot 2
- Tilt gewicht enz.

Ik zou deze kabel een controleren. Het bordje vind je links in je cabinet en de kabel loopt via een kabel boom naar je CPU. Wellicht dat hier ergens een connector of soldering slecht is of misschien op je CPU bord. Ook moet je eens controleren of je geen zuur schade hebt op je CPU bord bij je batterijen.

pinballbart

Bericht door pinballbart » 28 mar 2013, 22:42

Coin door interface bord is het zeker niet, anders zou het met het switchen van de CPU van de TZ ook niet gelukt zijn.
Kheb het nog eens van dichtbij bekeken en kheb wat corrosie/zuurschade gezien aan U16. Kzal deze eens proberen te vervangen. Miscchien is het ook nodig de nabijgelegen weerstanden te vervangen? Kzal morgen eens proberen en het bord terug testen. Alvast bedankt voor de nuttige link. Lijkt er heel goed op dat ik met hetzelfde probleem zit
Flippers: IJ (WMS), Avengers IQ prem, Elvira HOH prem, JP pro, GOTG LE, Future Spa, Sinbad, Wizard, Space Mission, Little Chief, Super Soccer.

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 28 mar 2013, 22:47

Eerst het zuur neutraliseren met keukenazijn. Dan het bord zuivermaken, en dan de aangetaste componenten vervangen en eventueel jumpers leggen waar de baantjes onderbroken zijn.

Anders ga je binnen de kortste keren weer problemen hebben aangezien batterijzuur blijft vreten.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

aquasat
Real name: Ollivier

Bericht door aquasat » 29 mar 2013, 08:26

Lees dit eens : http://www.flipperforum.be/viewtopic.ph ... hilit=Zuur
Dit topic heeft mij geholpen om het probleem aan te pakken.
TAF

pinballbart

Bericht door pinballbart » 29 mar 2013, 11:36

Das inderdaad een heel interessant topic van Kristof waar ik mijn verhaal volledig in herken. Kzal proberen om de plaat op deze manier te herstellen, maar tis natuurlijk geen kinderspel dit... Bij mislukking steek ik er wel een nieuwe CPU in. Bedankt voor het advies, ik raak nu zeker al een eind ver.

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 29 mar 2013, 14:10

Zo geraak je steeds verder. Ik ben ook begonnen met solderen van draadjes, daarna wat componenten op het driverboard en onlangs zelfs enkele IC's op het CPU bord van mijn STTNG. :rock:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie