J120-3 op TOM, waarvoor dient deze connectie

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
aquasat
Real name: Ollivier

J120-3 op TOM, waarvoor dient deze connectie

Bericht door aquasat » 02 jun 2013, 16:48

Ik vind het niet terug in de manual, maar bij mijn TOM heb ik de 120 herdaan maar de 120-3 heb ik nog niet geconecteerd.
Mijn GI probleem is opgelost, en alles lijkt correct te werken.
Ik krijg nu wel de melding dat beide eos switchen van mijn flippers niet werken.
Deze blijken echter niet nodig te zijn sinds de invoering van fliptronics.

Klopt het dat de J120-3 enkel dient om aan te geven dat er een flipper eos staat.
En dat er geen gevaar is om een spoel door te branden.
Maar wat zal er dan niet meer werken?
TAF

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: J120-3 op TOM, waarvoor dient deze connectie

Bericht door Richard Baan » 02 jun 2013, 16:58

J120-3 is toch de GI?
Dat heeft niets met de EOS te maken.

Overigens zal een Amerikaans bedrijf geen EOS in de kast plaatsen als dat niet hoeft. Die EOS kun je maar beter wel installeren, daar speelt de kast toch beter van.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aquasat

Bericht door aquasat » 02 jun 2013, 17:09

Richard Baan schreef:J120-3 is toch de GI?
Dat heeft niets met de EOS te maken.

Overigens zal een Amerikaans bedrijf geen EOS in de kast plaatsen als dat niet hoeft. Die EOS kun je maar beter wel installeren, daar speelt de kast toch beter van.
j120 is idd GI.
Maar J120-3 vind ik in de manual niet terug en alle GI lijkt ook te branden.
Ik heb enkel aan J120 gewerkt en nu krijg ik de eos error.

Op pinwiki lees ik :

Beginning with The Addams Family, Williams implemented the FlipTronics flipper power and switch sensing system. The Addams Family and The Addams Family Gold were the only two games which used the FlipTronics I board. All subsequent games, until the WPC-95 board set debuted, used the FlipTronics II board. FlipTronics II boards are backward compatible with the FlipTronics I board.

WPC Fliptronics II
Prior to the FlipTronics system, flipper circuit design had essentially been the same simple circuit. This circuit consisted of power to two flipper coil windings (the power and hold windings). When the flipper cabinet switch was closed, the power winding and hold winding were both energized. As the flipper plunger was pulled in, the flipper EOS switch opened, interrupting power to the "power stroke" winding, leaving only the "hold winding" energized to hold the flipper in the up position. Flipper coil systems were designed this way so a flipper could be energized indefinitely (in theory). A failed EOS switch could result in weak flipper performance (poor EOS switch conduction) or result in burned flipper coils (EOS switch that never opens).
The FlipTronics system ended reliance on properly operating EOS switches. While FlipTronics systems have EOS switches, they are not used to control power to the coil windings. They merely act as feedback to the MPU that the flipper has completed a stroke. This information isn't used for anything, other than to alert the operator of a failed flipper via the "credit dot". A FlipTronics game will work perfectly even with flipper EOS switches completely missing.
TAF

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 jun 2013, 18:32

While FlipTronics systems have EOS switches, they are not used to control power to the coil windings. They merely act as feedback to the MPU that the flipper has completed a stroke. This information isn't used for anything, other than to alert the operator of a failed flipper via the "credit dot". A FlipTronics game will work perfectly even with flipper EOS switches completely missing.
Het kan ook zijn dat de pinwiki het fout heeft....

Waarom zou je een circuit bedenken, en voor alle kasten uitvoeren, inclusief electronica, bedrading, de switch zelf, software, etc. (kost best veel geld alles opgeteld voor zoveel kasten/productieruns) enkel en alleen om aan de operator door te geven dat de flipper defect is?

Dat kan zijn dat de flipper zelf niet meer omhoog komt :wtf: , of dat de eos bedrading gebroken is.
Beide gevallen lijkt me niet dat de operator dat na tig spelletjes (30 ofzo) te weten moet komen via een credit dot.

Dat is raar nietwaar?

Dan heb je wel nog het tikkie terug als er een bal op komt, maar ja....
Als je dan toch al bezig bent met software om een flipper aan te sturen, en er komt al een contact binnen die perfect aangeeft wanneer de flipper omhoog staat.... Kun je ook nog lekkerder spelen met een half-lamme flipper, of 6 ballen op 1 flipper (wat iets zwaarder is): gewoon door hem wat langer de power te geven.

Logischer is dat de kast wel naar de eos kijkt, daar zijn bekrachtigingstijden op afstemt, en als deze niet komt er een beveiligingslogica in de software zit waardoor een speler gewoon verder kan spelen.

Maargoed: sommigen zweren bij het losknippen van de eos, in het kader: kan alleen maar storing opleveren.
Mijn mening/advies is toch om alles zo origineel mogelijk te houden, inclusief werkende eos.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aquasat

Bericht door aquasat » 02 jun 2013, 19:25

Ik ben het wel met u eens dat ik het probleem best oplos.
Maar het probleem doet hem voor sinds ik de aan de J120 gewerkt heb en aan niets anders.
Beide eos geven nu een fout in de software, wat nog niet wil zeggen dat ze niet werken.
Optisch maken ze correct contact.
Kast speelt ook perfect en het GI probleem is opgelost.
Alle GI getest in test menu.
Ik heb enkel 1 contact niet aangesloten, deze staat ook niet in de manual.
Vandaar dat ik hier eerst eens kom vragen of de J120-3 op een Tom iets kan te maken hebben met de eos return naar mpu.
TAF

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 02 jun 2013, 19:38

Pinwiki was niet helemaal correct, heb mijn login daar eens gebruikt om dit stukje aan te vullen. Benieuwd hoe lang 't blijft staan :)

J120 en J121 kan je omwisselen, check beide connectoren in de handleiding.
En je telt pinnen van rechts naar links op connectoren onderaan de printplaat.. zie dat je niet verkeerd telt, misschien is het niet 3 maar 8 ofzo :)

En die zijn enkel voor GI hebben niets met EOS te maken.

aquasat

Bericht door aquasat » 02 jun 2013, 19:55

flippers.be schreef:Pinwiki was niet helemaal correct, heb mijn login daar eens gebruikt om dit stukje aan te vullen. Benieuwd hoe lang 't blijft staan :)

J120 en J121 kan je omwisselen, check beide connectoren in de handleiding.
En je telt pinnen van rechts naar links op connectoren onderaan de printplaat.. zie dat je niet verkeerd telt, misschien is het niet 3 maar 8 ofzo :)

En die zijn enkel voor GI hebben niets met EOS te maken.
Juist even getest, en als je zeer hard duwt op de tip dan gaat de bat naar beneden.
In spel heb ik het nog niet gehad.

Maar hoe kan nu plots de 2 eos switchen tezamen in error gaan?
TAF

flippers.be
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 02 jun 2013, 20:29

switchen die niet werken worden pas na een 30-tal gespeelde ballen als kapot gemeld

waarschijnlijk dat ze al langer kapot zijn en nu je meer op de kast speelt ze er nu pas over komt klagen

aquasat

Bericht door aquasat » 02 jun 2013, 21:57

Wat is het beste wat ik nu doe?
De fliptronic board uit de Tom switchen met mijn JD?
TAF

flippers.be
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 03 jun 2013, 07:36

in de switch test gaan, kijken of je eos switchen wel werken als je ze met de hand toe drukt, indien ja dan zo afstellen dat ze dichtgaan als de flipper omhoog staat
gaan ze niet in de switch test dan de bedrading nakijken, switch kuisen, ..

aquasat

Bericht door aquasat » 03 jun 2013, 19:02

As usual, Aeneas is wright. :respect:
Het was puur toeval dat de switch error zich voordeed nu ik juist een connector had vernieuwd.
Gisteren nochtans de bedrading nagekeken maar wss zat er een vlieg in mijn oog.
Er was een oranje draadje die los zat.
Teruggeplaatst en voilà opgelost.
TAF

Plaats reactie