Voeding defect BTTF

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Voeding defect BTTF

Bericht door HarrieD » 17 mar 2014, 10:43

Mensen,

Gisteren mijn BTTF op zijn plek gezet, potje gespeeld, nog een potje, en midden in het spel viel alles behalve de verlichting uit. Geen display, geen sound, geen flashers, geen spoelen.
Natuurlijk meteen gekeken en mijn vermoeden werd bevestigd: 5V dood als een pier. +12 en -12Volt wel nog aanwezig, maar 5V weg. Nu is het schema niet zo bijster spannend, buiten een dikke transistor en een IC geen enkel actief component. Nu heb ik de transistor al doorgemeten, die lijkt okee, 560Ohm per kant in doorlaatstand.

Heeft iemand in al zijn wijsheid hier ervaring mee?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64
Real name: Kristof

Re: Voeding defect BTTF

Bericht door diesel64 » 17 mar 2014, 15:05

En de andere voltages en testpunten zijn ook nog altijd in orde?

In dat geval is het volgens mij ofwel die transistor, ofwel de IC ofwel die diode.

Op het schema van Williams staat mooi aangeduid welke voltages er op welke pinnen van de IC moeten zitten. Misschien kan je dat eens nakijken?
No shirt. No shoes. No pinball.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 17 mar 2014, 15:15

diesel64 schreef:En de andere voltages en testpunten zijn ook nog altijd in orde?

In dat geval is het volgens mij ofwel die transistor, ofwel de IC ofwel die diode.

Op het schema van Williams staat mooi aangeduid welke voltages er op welke pinnen van de IC moeten zitten. Misschien kan je dat eens nakijken?
Even kijken op het williams schema. Ik heb overigens inmiddels een LM723 in huis. Die zal ik er vanavond eens insteken, kijken of dat een quick and dirty oplossing is.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 17 mar 2014, 18:27

LM723 vervangen, helaas. Spanningen:

Pin6: 7.2
Pin5: 5.0
Pin11 en 12: 25.2
Tot zover volgens verwachting.

Pin10: 1.5
Pin 2,3,4,13: 0 Volt.

Toch de transistor??

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 17 mar 2014, 19:37

Ja. Of die diode... Hoe meet die uit?
No shirt. No shoes. No pinball.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 17 mar 2014, 20:16

Onbelast levert de voeding toch 5V. Nu op zoek naar de kortsluiting. To be continued.

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 17 mar 2014, 23:17

Kijken of ie misschien zonder display opstart? En zonder geluid? Zo kun je misschien één van die componenten uitsluiten?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 mar 2014, 10:34

Dat is al gebeurd. Display ok, CPU board ok, soundboard ok, alleen als ik de fliptronic uittrek dan krijg ik wel 5 V te zien. Nu heb ik gisteravond dat fliptronic bordje eens losgemaakt en visueel geinspecteerd op kortsluitingen maar niets kunnen vinden. Na het terugplaatsen van het bordje werkte de kast ook weer.
Testpotje, highscore, knocker schakelt in en poef, weer alles uit. Vanavond maar weer eens verder zoeken.

Nu moet ik er bij vertellen dat de kast van zolder naar de kelder verhuist is afgelopen weekend en dat in het cabinet nogal wat rotzooi lag/ligt waaronder wat metalen stukken zoals schroeven en oud soldeerplakkaten. Ik vermoed dat het probleem daar moet liggen.

To be continued maar weer.

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 18 mar 2014, 12:24

Was het toch geen scheef geknepen stekker op een flatcable? :mrgreen:
(sorry, kon het niet laten ;) ).

Maar even serieus: vooral die soldeerkloddertjes (en dan voornamelijk de kleintjes) kunnen wel tot wat problemen leiden inderdaad, zeker als de kast door een trapgat is gegaan waarbij dit soort losse deeltjes gaan rondreizen. Schroefjes zijn vaak te groot om op een bord kortsluiting te veroorzaken (en de meeste losse schroeven liggen in het cabinet, niet in de kopkast), maar het is zeker niet onverstandig om zowel kopkast als kabinet eens goed uit te stofzuigen. Misschien het fliptronic bordje goed nazien op fijne soldeerrestantjes? Wel vervelend die storingen die spontaan uit zichzelf verdwijnen. :D
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 18 mar 2014, 20:06

Cenobyte schreef:Was het toch geen scheef geknepen stekker op een flatcable? :mrgreen:
(sorry, kon het niet laten ;) ).
Hahaha, sja die flatcable heeft me uiteindelijk 50 euro bespaard.

Probleem is opgelost, C5 (een radiale elko) op het solid state bordje was dusdanig gedraaid dat deze "kortsluiting" veroorzaakte. Een kleine soldeeractie was voldoende om het probleem op te lossen. Case closed dus.

Plaats reactie