CPU start niet op

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Earl Vego
Real name: Tom

CPU start niet op

Bericht door Earl Vego » 28 mar 2014, 23:46

Hallo,

Dompertje deze avond... :(
Het CPU bord van mijn FT heb ik deze week 'herstelt' van batterij corrosie. Met alle raad en tips van hier op het forum heb ik alles mooi gekuist (azijn=>alcohol>shuren) en gesoldeerd, zoals het moet. Ik had het bord nog nooit opgestart omdat ik eerst die corrosie wilde aanpakken.

Nu ziet die er weer goed uit, maar hij start niet op. D19 blijft branden, D20 doet niets, D21 blijft branden (maar dat is ok: 5V). Ik heb hem uit de kast getest met een computer voeding.

Ik ben alvast op internet aan het zoeken maar ik wilde toch hier ook eens polsen of iemand dit al eens heeft tegengekomen. Hopelijk is de ASIC niet kapot. Kga alvast zo'n tooltje bestellen om die er eens uit te halen...

Alvast
Bedank
Greets

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: CPU start niet op

Bericht door Richard Baan » 29 mar 2014, 12:14

Volgens mij hier op het forum wel een topic over.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 29 mar 2014, 12:28

Ah okido sorry, kheb wss te snel gepost. Intussen heb ik pin 3 gemeten op u21 met de multimeter (logic probe in bestelling). dat kwam op min 5V dus low. Tzal met wss de asic te maken hebben. shit; Ik zoek verder...

mvg

aamjanssen
Real name: Anthony

Bericht door aamjanssen » 29 mar 2014, 15:28

Druk hem eens heel goed aan het 2 duimen en de print aan de onderkant ondersteunen.

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 30 mar 2014, 17:15

Heb ik geprobeerd maar het hielp niet. Kheb een tool bestelt om hem eruit te halen en alvast een nieuwe socket...

mvg.
Tom

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 01 apr 2014, 18:40

Hmmm,

Na uren zoeken op het internet, is dit blijkbaar niet meteen een voor de hand liggend probleem. Kheb wat gevonden op een frans forum, maar redelijk vaag... daar was blijkbaar iets mis met de databussen. Kheb ondertussen met de DMM gemeten op de resest pin 37 op de CPU en die word hoog. Pin 3, wat de IRQ pin is, blijft op 0,4V staan... die zou ook hoog moeten worden. Vreemd. Hopelijk komen mijn logic probe en mijn PLCC puller snel binnen...

Greets

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 01 apr 2014, 21:37

Na dieper zoeken heb ik op pinwiki gevonden dat de MPU chip op de CPU nl. U4 een 68B09E moet zijn. Op mijn chip staat de E er niet bij, enkel een p (staat blijkbaar voor plastic case). Ze is ook niet van motorola maar het merk doet er niet toe, enkel kan ik hieruit afleiden dat het waarschijnlijk niet meer de originele MPU chip is. Volgens Pinwiki moet het de E versie zijn of anders werkt het niet. De E zou staan voor Externaly clocked...

Iemand hier al eens problemen mee gehad? Of zou iemand met een gelijkaardige CPU eens kunnen checken of er wel dan niet een E staat na 6809.

Alvast bedankt

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 apr 2014, 12:05

Goed punt van die "E" dat wist ik ook niet.

Anders nog uit een topic van de NFV:
Copy - paste van leons site:

D19 Blanking,

D20 Diagnostic

D21 +5VDC

D19 - At game turn on, this should be on for appx 3 seconds, then should go out AND STAY OUT! This indicates that the blanking circuit is disabled and therefore the machine cannot energise solenoids etc.

D20 - After D19 has gone out, this should stay flashing permanently while the game is on. This indicates (when flashing continuously) that the CPU is running.

D21 - This should always be on. This indicates that the 5VDC power is on the CPU board.

Whenever you have the rare case D19 ( blanking) led stay's "on" look at pin 3 of U21 there starts the blanking signal coming from the ASIC; If it is "low" there you have a problem in de amplifier chips U21 or U5. You can follow the signal trought both chips easely using the schematic . If it is already "High" at U21 pin 3 the signal coming from the ASIC if bad, Again change the ASIC or 6809, if that does not help, stop here, and start to look out for an experiented technician....

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 03 apr 2014, 12:18

En kijk ook eens goed naar de voet van de ASIC: ik heb gelezen dat deze soms ook wel eens kan scheuren, waardoor enkele pootjes op de ASIC het contact met de voet kunnen verliezen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

cajoeter
Real name: Michel

Bericht door cajoeter » 03 apr 2014, 19:58

Het moet een 68B09E zijn anders werkt het inderdaad niet. Mag een P achter staan, betekent plastic behuizing.

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 04 apr 2014, 18:51

Alvast bedankt voor de reacties.

Op mijn 68B09 is geen E te bespeuren...
Er zijn nieuwe onderweg naar mij, hopelijk de juiste. De logic probe is al binnegekomen samen met de PLCC trekker. Ik wacht best nog met verder werken eer de juiste chips binnen zijn. Hopelijk is het 'maar' dat.

Greets

Earl Vego

Bericht door Earl Vego » 14 apr 2014, 19:33

Hello

Vandaag zijn mijn nieuwe CPU 68B09EP chips binnengekomen. De oude zonder "E" heb ik er uit gehaald en een nieuwe in de plaats gezet... Voeding aangesloten en BINGO! De leds doen wat moet: D19 licht even op en gaat dan uit, vervolgens gaat D20 knipperen. Haha, kben zeer content! Volgende stap: hem testen in de kast. Dus bij deze een 68B09 zonder E achteraan werkt inderdaad zeker niet. thanks

Greets
Earl

Stan
Real name: Stan Wydooghe

Bericht door Stan » 15 apr 2014, 09:21

Beste Tom,

Hartelijk dank voor je postback met de oplossing!

Ik had dit probleem nog nooit gezien (blanking die blijft branden).

Groeten,

Stan
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 15 apr 2014, 16:38

Mooi man!

Plaats reactie