Display "bevriest" op Sopranos

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
ivang
Real name: Ivan Geentjens

Display "bevriest" op Sopranos

Bericht door ivang » 17 apr 2014, 21:42

Ik heb op mijn Sopranos een probleem met de display, en het lijkt mettertijd erger te worden.

Eerst bleef het beeld tijdens het spelen soms even hangen. Als ik bv de bal tussen de bumpers had, kreeg ik de shakedown animatie op het scherm. Die bleef dan even staan, en even later toonde de display opnieuw wat hij hoorde te tonen.

Na verloop van tijd leken de "freezes" langer en langer te duren, en op het einde(daarstraks dus) bleef de display na een tijdje gewoon voor de rest van de bal op hetzelfde beeld staan.

Ik heb dan alle roms eens goed aangedrukt, maar veel heeft dat niet geholpen, integendeel ... Wanneer ik nu de kast aanzet komt er enkel "stern pinball the sopranos" op, en dat blijft staan, zelfs wanneer ik al een spel gestart heb.

Is dit een probleem dat te wijten is aan de display rom ?
Betekent dat dan dat die roms ook verslijten?

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen ?

glenn pellis
Real name: glenn pellis
Contacteer:

Re: Display "bevriest" op Sopranos

Bericht door glenn pellis » 18 apr 2014, 15:16

heb dat op cafe ook al gezien bij een soprano's

reseat de flatcables eens, en zorgt dat ze goed contact maken, bij stern zijn die dikwijls met wat kol vastgemaakt
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who, F-14 tomcat, jurassic park---www.depikkedieve.be-----

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 19 apr 2014, 11:49

Ivan, kijk eens na of alle printplaten goed contact maken met de achterkant, m.a.w. alle vijzen goed zijn vastgedraaid op de hoeken van je printplaten? Misschien een groundprobleem?

ivang

Bericht door ivang » 23 apr 2014, 10:18

Ik vrees dat ik tijdens mijn 'onderzoek' mijn display rom finaal naar de kl*ten heb geholpen .

Van ver op één been balancerend een rom uit zijn voetje halen blijkt dan toch niet de allerbeste manier te zijn om dit te doen, getuige de vele kromme /verbogen pootjes. Op het eerste zicht heb ik alle pootjes wel min of meer in de goede positie kunnen buigen, maar aangezien de display hierna enkel nog de tekst "Stern Pinball, The Sopranos" toonde vrees ik het ergste ...

De eerste stap is dus aan een nieuwe display rom zien te geraken ....

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 23 apr 2014, 13:45

Die toonde dat toch al voor je de rompootjes hebt vern***?

Eddy
Real name: Eddy

Bericht door Eddy » 23 apr 2014, 14:42

Ik zou niet fixeren op die ROM. Maar eerder op de aansturing ervan/adreslijnen. Lijkt me toch meer een slecht contact of slechte soldering. Die opstart tekst zal toch ook wel uit die ROM komen? Gewoon de ROM pootjes mooi terug origineel plooien met een punt tangetje. Die pootjes kunnen wel wat hebben voor ze afbreken. Voldoende naar buiten plooien zodat ze goed verend contact maken in de IC voet.

ivang

Bericht door ivang » 29 apr 2014, 08:34

Dit weekend de display rom er eens uitgehaald om de pootjes mooi recht te zetten, en nadat ik dit gedaan had kreeg ik niets meer op de display, zelfs niet de 'Stern pinball The Sopranos' tekst.

Bij het reseaten van de flatcable merkte ik plots op dat er op de printplaat (die met de display rom) een aantal (SMD) condensators ontbraken , zie foto. Ik weet niet of dit nu een gevolg is van mijn 'debug'-activiteiten ofdat dit al eerder een probleem was, maar het zal er wel iets mee te maken hebben dat ik nu plots totaal geen beeld meer heb ...

Is dit iets dat hersteld kan worden ?
Bijlagen
IMAG0539.jpg
IMAG0539.jpg (144.94 KiB) 1153 keer bekeken

Eddy
Real name: Eddy

Bericht door Eddy » 29 apr 2014, 10:38

Herstellen is zeker mogelijk. Als je de SMD's niet kan vinden kan je er de versie met draden erop solderen.
Foto is niet zo duidelijk, maar zo te zien hebben die cap's een overspanning te verduren gehad. Als ik het zo bekijk zijn het waarschijnlijk ontkoppel caps van de signalen die van de connector komen. Die weerstand lijkt me ook niet ok. Ooit de verkeerde connector opgestoken, verkeerd om, of verschoven? Misschien iets van de vorige eigenaar? Rechtsboven c10 zie ik precies nog een soldeerkloddertje. Links van de connector is misschien ook iets loos.

Vic
Real name: Eric

Bericht door Vic » 29 apr 2014, 20:05

Als je in de buurt van de kust bent kan je wel even langskomen met je pcb,

0804 smd weerstandjes en caps heb ik wel liggen.

Schema's moet je zelf zoeken en meebrengen.

:cheers:
I knew I should have brought another t-shirt

ivang

Bericht door ivang » 30 apr 2014, 07:35

Vic schreef:Als je in de buurt van de kust bent kan je wel even langskomen met je pcb,

0804 smd weerstandjes en caps heb ik wel liggen.

Schema's moet je zelf zoeken en meebrengen.

:cheers:
Bedankt al voor het aanbod, je zou voor minder al eens een tripje naar de kust plannen :)

Plaats reactie