Bally strikes & spares linker flipper enkel hold spanning
Bally strikes & spares linker flipper enkel hold spanning
Op onze s&s is tijdens het spelen plots de linker flipper dood gevallen.
Na wat testen zie ik dat de holdspanning wel werkt.
Als ik de flipper manueel naar Eos breng blijft hij ook mooi staan tot ik de flipperknop los.
Ik vermoed dat er onderbreking in spoel zit maar ben het niet zeker.
Na wat testen zie ik dat de holdspanning wel werkt.
Als ik de flipper manueel naar Eos breng blijft hij ook mooi staan tot ik de flipperknop los.
Ik vermoed dat er onderbreking in spoel zit maar ben het niet zeker.
TAF
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Re: Bally strikes & spares linker flipper enkel hold spannin
Bij mijn Kiss ook een keertje voorgehad. In de backbox gaan kijken en gezien dat er één connector niet helemaal goed meer zat... ik weet niet of je hier iets aan hebt...?
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Dan vermoed ik dat het EOS contact slecht contact maakt of dat er een draad afgebroken is.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- wimpinball
- Real name: wim van roey
er zijn 2 mogelijkheden die deze fout kunnen geven
meest voorkomend is dat de eos switch geen contact meer maakt
dit kun je testen door met je schroevendraaier de 2 contacten , daar waar de 2 draden aankomen ,op de eos switch te verbinden
als je nu flippert en de flipperspoel trekt goed aan ligt dit aan het eos contact , doe dit maar eventjes zodat je je flipperspoel niet verbrandt
is het nog steeds een probleem dat kun je eens kijken naar de dikke draad van de spoel
vermoedelijk is hij aan 1 van de 2 kanten losgekomen
oplossing hier is de spoeldraad blootmaken ( er zit een hars op de koperen draad die je moet verwijderen om contact te maken ) en terug solderen of een nieuwe spoel plaatsen
succes
groetjes ,
Wim
meest voorkomend is dat de eos switch geen contact meer maakt
dit kun je testen door met je schroevendraaier de 2 contacten , daar waar de 2 draden aankomen ,op de eos switch te verbinden
als je nu flippert en de flipperspoel trekt goed aan ligt dit aan het eos contact , doe dit maar eventjes zodat je je flipperspoel niet verbrandt
is het nog steeds een probleem dat kun je eens kijken naar de dikke draad van de spoel
vermoedelijk is hij aan 1 van de 2 kanten losgekomen
oplossing hier is de spoeldraad blootmaken ( er zit een hars op de koperen draad die je moet verwijderen om contact te maken ) en terug solderen of een nieuwe spoel plaatsen
succes
groetjes ,
Wim
Ik vermoede eerst een breuk in de spoel maar dit lijkt me nu niet logisch meer als ik het draad schema bekijk.
Mocht er een breuk zijn dan zou er ofwel geen enkele reactie mogen zijn ofwel een werkende flipper die telkens direct neervalt, dus geen hold spanning. Afhankelijk van in welk deel van de spoel de breuk zit.
Het zal dan ook wss de Eos switch zijn die niet mooi sluit of een kabelbreukje aan de switch.
De kast staat momenteel niet bij mij dus kan ik het nu ook niet testen.
Mocht er een breuk zijn dan zou er ofwel geen enkele reactie mogen zijn ofwel een werkende flipper die telkens direct neervalt, dus geen hold spanning. Afhankelijk van in welk deel van de spoel de breuk zit.
Het zal dan ook wss de Eos switch zijn die niet mooi sluit of een kabelbreukje aan de switch.
De kast staat momenteel niet bij mij dus kan ik het nu ook niet testen.
TAF
- wimpinball
Als je je flipper zelf naar boven zet en de flipperknop indrukt dan zal normaal gezien de flipper boven blijven hangen .
De spoel heeft zelf niet de kracht om zichzelf naar boven te flipperen .
Dit kan niet zo moeilijk zijn om op te lossen .
probeer eerst de methode met de schroevendraaier en als je nog hetzelfde probleem hebt vervang je gewoon de flipperspoel
succes
Wim
De spoel heeft zelf niet de kracht om zichzelf naar boven te flipperen .
Dit kan niet zo moeilijk zijn om op te lossen .
probeer eerst de methode met de schroevendraaier en als je nog hetzelfde probleem hebt vervang je gewoon de flipperspoel
succes
Wim
wimpinball schreef: dit kun je testen door met je schroevendraaier de 2 contacten , daar waar de 2 draden aankomen ,op de eos switch te verbinden

Op zich is dit een werkende testmethode, maar kunnen we alsjeblieft niet op een publiek forum mensen de raad geven om met hun schroevendraaier onder het speelveld te gaan prutsen terwijl de stroom aan staat? En dan nog aan de flipperspoelen...
Ik zou aanraden om met een stukje hout of plastic te proberen manueel wat extra kracht op de EOS te zetten om te zien of dat helpt. En als je punten met mekaar wilt verbinden, gebruik dan jumper draden/klemmen en niet je schroevendraaier...
No shirt. No shoes. No pinball.
Ik heb hier een test draad met krokodille klemmetjes liggen.
Zal dit hiermee wel eenvoudig kunnen testen.
Zal dit hiermee wel eenvoudig kunnen testen.
TAF
- wimpinball
en waarom niet de schroevendraaier ?
dit is de gemakkelijkste en ook een veilige manier
constant verbinden ga je misschien je spoel verbranden
zolang je niet de massa raakt en de schroevendraaier aan het ijzer samen raakt is er geen enkel probleem
en het is trouwens veiligheidsspanning
zolang je niet de massa raakt en de schroevendraaier aan het ijzer samen raakt is er geen enkel probleem
Wim, zolang je weet waar je mee bezig bent is dit natuurlijk geen probleem. En als je continu aan flippers werkt neem je dergelijke shortcuts. Dat begrijp ik ook.wimpinball schreef:en waarom niet de schroevendraaier ?
Maar op een forum lezen er ook mensen die niets kennen van elektriciteit.
Het kan dus goed zijn dat zo iemand op zijn blote voetjes dit gaat toepassen, en natuurlijk ook de schroevendraaier nog eens aan het ijzerendeel zal vasthouden.
TAF
Inderdaad.
Al had ik het niet zo zeer over de veiligheid, maar vooral over het feit dat je een grotere kans hebt om dingen per ongeluk met mekaar te verbinden. Zeker bij jongere flipperkasten. En dat kan stukken veroorzaken.
Vergeet inderdaad niet, zoals aquasat zegt, dat dit forum door iedereen gelezen kan worden. Ook mensen met weinig kennis van elektriciteit / elektronica, die nog nooit aan een flipper gewerkt hebben. En dan is het niet zo'n goed idee om met een schroevendraaier te beginnen peuteren onder je speelveld.
Anyway, als ik twee dingen met mekaar wil verbinden om te testen, gebruik ik een jumperdraad met krokodillenklemmen. Ik klem dan één zijde vast, en met de andere zijde tik ik het punt aan dat ik wil verbinden.
Maar bon, nu terug on topic.
Al had ik het niet zo zeer over de veiligheid, maar vooral over het feit dat je een grotere kans hebt om dingen per ongeluk met mekaar te verbinden. Zeker bij jongere flipperkasten. En dat kan stukken veroorzaken.
Vergeet inderdaad niet, zoals aquasat zegt, dat dit forum door iedereen gelezen kan worden. Ook mensen met weinig kennis van elektriciteit / elektronica, die nog nooit aan een flipper gewerkt hebben. En dan is het niet zo'n goed idee om met een schroevendraaier te beginnen peuteren onder je speelveld.
Anyway, als ik twee dingen met mekaar wil verbinden om te testen, gebruik ik een jumperdraad met krokodillenklemmen. Ik klem dan één zijde vast, en met de andere zijde tik ik het punt aan dat ik wil verbinden.
Maar bon, nu terug on topic.

No shirt. No shoes. No pinball.