Stargate plunger probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Stargate plunger probleem

Bericht door Baron Shadow » 26 jun 2014, 12:50

Ik heb een probleem met de linker vertical upkicker bovenin. (http://www.pbresource.com/Stargate.html)
Het probleem is dat deze kop zich prima functioneert totdat de kast langer aan staat of er vaker op is gespeeld.
Vaak doet het probleem zich alleen voor later op een flipperavond, normaal kan ik gewoon rustig een aantal potjes spelen zonder problemen.
Het pronleem wat dan ontstaat is dat de het de kicket niet meer lukt om de bal eruit te schieten en dit een aantal keren probeerd en daarna aangeeft op het scherm call service person. Dit om waarschijnlijk te voorkomen dat de spoel te heet wordt.
Nu hebben we er al eens naar gekeken en het blijkt dat ipv de parts GTB 30463 en GTB 30464 die op pbresource staan en in de manual er een plunger en plunger tip waarschijnlijk van bally/williams in zit.
Toch functioneert deze naar behoren en heb ik alleen dus problemen na lange tijd aan staan, of spelen van de kast.
Aangezien het niet makkelijk is om aan de orginele onderdelen te komen (alleen pbresource en dat werkt qua betaling zeer lastig) probeer ik via deze weg om te kijken of misschien iemand of de onderdelen heeft of weet te koop in de buurt of kan vertellen of dit wel de oorzaak zal zijn of niet. :madman:
Zou het niet ergens anders aan kunnen liggen bv iets op een printplaat wat door teveel warmte het probleem veroorzaakt dat de plunger misschien te weinig kracht heeft om de bal nog naar boven te schieten ofzo.
Heb al in de manual zitten speuren maar aangezien mijn kennis hierin niet groot is heeft dit ook niets oogeleverd.
Wie heeft er een briljant idee :idea: zodat ik niet zo moeilijk hoef te doen om aan de originele onderdelen te komen die zelfs misschien niet eens de oplossing bieden.
:cry:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Re: Stargate plunger probleem

Bericht door flippers.be » 26 jun 2014, 13:41

Een printplaat zal niet te veel warmte genereren maar wel alle lampjes op het speelveld, na enkele uren zorgen die ervoor dat de temperatuur binnen in de cabinet begint op te lopen en daarom misschien de spoel niet voldoende kan afkoelen (warme spoelen hebben minder kracht).
Ledjes installeren kan misschien helpen..

Maar ik zou eerder proberen of er toch niet een iets krachtigere spoel te vinden is.

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 26 jun 2014, 16:05

Zal het idee inderdaad meenemen.
leds heb ik nog Niet mee geexperimenteerd en vind ik ook niet altijd mooi.
Weet dat de originele spoel erin zit maar dit klinkt als een plausibele verklaring.
Kan het in ieder geval makkelijk uittesten eens kijken wat ik nog heb aan gottlieb spoelen

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 26 jun 2014, 22:28

Ben er inmiddels dankzij Ben Boogaard achter dat ze bij Best of Pinball wel die plunger kompleet te koop hadden.
Dus alles daar besteld dus eens kijken of dat het oplost

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 06 jul 2014, 17:50

Nou inmiddels de originele plunger linker VUK assembly van BOP gepaatst maar helaas nu meer problemen.
Teneerste komt de bal soms niet via de rail terug maar via de linker guard lane waar je hem ook door naar binnen schiet.
Nadeel is dat als dit gebeurd en de guard is naar beneden je op ball search moet wachten.
En soms lukt het dus helemaal niet om hem eruit te schieten en als er meer in komen wordt het erger en krijg ik dusmook op een gegeven moment weer de de melding ball stuck vall service person.
Heb in de manual nog even gezocht en de spoel A-16570 staat voor general purpose en resistance ohms 15.5 ik meet 17 wat me dus ook niet echt slecht lijkt. Bij de andere VUK's word de spoel A-17876 gebruikt en staat in manual bij 24 ohm en ik meet 25.
In ieder geval lijkt toch de niet originele plunger met tip toch eigenlijk minder problemen te geven dan de originele die ik nu gekocht heb :madman:
Maar moet toch gewoon goed kunnen werken dus hoop dat iemand nog tips heeft of wat dan ook want blijft zo'n leuke kast om te spelen vind ik.

spacecake
Real name: Ferry

Bericht door spacecake » 14 jul 2014, 20:47

Ruud,misschien is de spoel niet het probleem,maar de stroom cq spanning....
Zou hem eens een seconde of 3 moeten belasten (TIP or whatever kortsluiten)
Dan de stroom en tegelijkertijd spanning meten...

Misschien heb je veel stroom en of spanningsverlies...,of slecht werkende TIP
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 14 jul 2014, 22:35

Klinkt leuk Ferry maar is voor mij iets te technisch :madman:
Hou het daarom qua techniek meer bij EM. :lol:

spacecake
Real name: Ferry

Bericht door spacecake » 15 jul 2014, 19:20

Lol...

Dan de spanning meten bij andere plungers in soortgelijke kast en daarna bij de Stargate,kijken hoe hoog het verschil is...
Dat moet toch lukken ? ;)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Baron Shadow

Bericht door Baron Shadow » 15 jul 2014, 21:58

Weet niet of dat lukt zal eens aan Mario vragen.

Plaats reactie