Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
-
Earl Vego
- Real name: Tom
Bericht
door Earl Vego » 21 jul 2014, 20:10
Hey iedereen,
Is het normaal dat de transfo van een flipperkast (Fish tales) zoemt? Niet zeer luid maar toch hoorbaar als de sound afstaat? Ik weet dat transfos dit soms doen maar is dit van een flipper ook zo? Ik heb maar één werkende flipper dus ik kan niet vergelijken
Alvast bedankt voor reacties
groeten
Tom
-
knutselsmurf
- Real name: John
Bericht
door knutselsmurf » 21 jul 2014, 22:06
vroeger bij een bedrijf gewerkt welke voedingen maakte en daar was het zo dat brommende voedingen kwamen door de trillende lamellen van het trafo blik.
werd minder door impregneren in lak,dan zijn ze vrij stil maar je hoort eigenlijk altijd wel wat.
volgens mij is dit niet verontrustend.
-
Richard Baan
- Real name: Richard Baan
-
Contacteer:
Bericht
door Richard Baan » 22 jul 2014, 07:27
Soms zoemt de trafo omdat hij niet goed vast zit. Zou je eens kunnen controleren.
Normaliter moet je hem niet horen als de kast aan staat.
-
Earl Vego
Bericht
door Earl Vego » 22 jul 2014, 12:30
Thanks,
Kzal vanavond eens kijken of hij wel goe vastzit. Tis normaal dat een dmd ook wat geluid maakt? Zeer lichtjes welliswaar maar op een andere manier dan de transfo, kbedoel dat soort 'lichtjes piepen/beeldbuis geluid' (kvind-er-nie-echt-een-woord-voor-geluidje

) wat meegaat met hetgene die op het scherm komt. Als er veel oplicht, is het wat luider. Wel onhoorbaar als ik aan het spelen ben. De dmd moet wel zowieso binnenkort vernieuwd worden want bij het opstarten zijn de bovenste 'dots' een minuutje niet zichtbaar.
Greets
-
Richard Baan
-
Contacteer:
Bericht
door Richard Baan » 22 jul 2014, 15:36
Ja, voor DMD is dat normaal. Interferentie van de DMD op de geluidsprint
Sommige oudere kasten gaat het ook mee met de feature lamps, als knisperend geluid.
Weet je zeker dat het gezoem van de trafo niet uit de speakers komt? Dan de geluidsprint goed vast zetten of helemaal los. Scheelt ook voor de storing vanuit de DMD.
-
Earl Vego
Bericht
door Earl Vego » 22 jul 2014, 18:03
Hey,
Het zou haast nie mogelijk mogen zijn dat het uit de luidsprekers komt want ik lette op het gezoem toen ik het powerdriverboard aan het testen was. Ik had enkel J101, J102 en J112 aangesloten op het powerdriverboard, en geen enkele andere connector op het powerdriverboard. Al de andere borden die rechtstreeks voedig van de transfo krijgen, had ik ook niet aangesloten. Ik wou enkel het powerdriverboard testen nadat ik nieuwe elko's en bruggen had geplaatst. Toen ik de kast enkele weken geleden voor het eerst teste met enkel powerdriver en dmd driver (nog voor de herstellingen aan het powerdriverboard), had ik ook al het gezoem opgemerkt, dus aan mijn laatste werk aan het powerdriverboard zal kan het ook niet liggen. Zeer luid is het eigenlijk niet, als de kast gewoon aanstaat valt het eigenlijk niet op, het geluid van de dmd is zelf beter hoorbaar.
Greets
-
Richard Baan
-
Contacteer:
Bericht
door Richard Baan » 23 jul 2014, 07:41
Okee, just checking.
Soms lijkt het ergens vandaan te komen, en komt het toch uit de speakers.
Maar als je er geen speaker-connector aan hebt is dat daarmee uitgesloten.
Een trafo bromt inderdaad altijd een beetje, maar in de flipperkast zou je het niet moeten horen.
Bekend probleem bij nieuwere WMS (waarbij de trafo achterin gemonteerd zit) is dat hij wat trilt.
Alleen dat is bij FT dacht ik niet zo, daar zit hij midden in het cabinet dacht ik.
Wat je kan doen is op metalen delen in de buurt drukken en luisteren of het gezoem minder/anders wordt. Dan weet je waar je moet zoeken. Wel voorzichtig: die trafo staat onder spanning.
-
Earl Vego
Bericht
door Earl Vego » 23 jul 2014, 08:29
Hey,
Bedankt voor je reactie
De Transfo zit inderdaad in het midden. Ik heb gisterenavond het internet afgezocht naar gelijkaardig gezoem. Het komt blijkbaar nog voor. De ene schreef dat het bij zijn ene kast al luider was dan zijn andere. Sommigen hebben hier zelfs rubber onder de voetjes gedaan waardoor het bijna onhoorbaar is. Wel opletten met de ground draad lijkt me bij deze optie... Op iemand zijn restoratie blog las ik dat lichte "transformer hum" normaal is. Het was ook een restoratie van een... Fish Tales. Ik zal nog eens goed alles checken, hem er eens uithalen en testen op de werkbank, misschien resoneert de kast inderdaad wel wat mee zodat dit versterkt word. Ik laat zeker weten of ik een oplossing heb gevonden.
PS: De kast staat wel in een zeer kleine ruimte, net plaats genoeg voor de kast en een mini mini werkbank. De topper kan er zelfs niet op omdat het plafond te laag is. Hierdoor lijkt alles zeer luid, ook het spelen is hierin erg luid maar het is een tijdelijke oplossing.