Bericht
door Stan » 03 mei 2015, 13:07
Om misverstanden te vermijden.
Een spoel (of flasher) heeft GEEN polariteit.
het zijn de draden die erop aankomen die polariteit hebben.
1 draad is de spanning, die spanning is altijd aanwezig (mits de interloc switch actief is, coindeur toe, of interloc switch uitgetrokken zoals sommige interloc switches toelaten)
De andere draad is de massa, die massa kan je niet "meten" aangezien de massa geschakeld wordt door een transistor.
Om te weten wat wat is, neem je het beste er het schema bij.
Bij afwezigheid van een schema kan je het ook zien al volgt: De spanning wordt doorgelust van de ene spoel/flasher naar de andere. De massa is uniek per spoel/flasher. (tenzij ze gepaard staan, zoals vaak bij flashers het geval is)
Voor je verlichte starposts, die sluit je aan op GI. (+- 6,8V AC) Als je deze werkend krijgt kan je overwegen om het 'flash' effect aan te sluiten op een coil/flasher. In het geval van het TZ mini speelveld, zou je dit eventueel aan de "power payoff" (Solenoid 18) kunnen aansluiten. "Drive connectie" of de 'massa' daarvan is zwart/rood. Er zijn nog wel andere flashers daar in de buurt. (bvb Sol.19)
Zoals hierboven reeds gemeld door anderen. Beste niets extra aan de switch matrix aansluiten als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent want voor je 't weer vernietig je een IC op je CPU bord.
Groeten en veel succes.
Stan
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)