GI - Probleem MM - Tips Welkom

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door RonnyH » 29 dec 2016, 17:47

Hallo,

Ik heb een probleem met de GI van de MM. Deze is op het speelveld en in de kopkast helemaal uitgevallen.
De kast speelt zelf goed en de overige verlichting werkt naar behoren (inserts, flashers etc.),
De kopkast verlichting gaat tijdens een spel wel af en toe aan onder aansturing van een PinBits boardje (Black-Out mod op J105)

Het volgende heb ik al gecontroleerd, uitgevoerd
- Connectoren J103, J105, J106 (losgehaald gecontroleerd op draadbreuken, "burnt connectors" etc.
- Zekeringen (F110 t/m F114), doorgemeten geen probleem gevonden, maar voor alle zekerheid vervangen.
- Alle connectoren (ook onder speelveld), flatcables ook losgehaald, gecontroleerd en vastgemaakt

Het WPC 95 Power Driver board is van PinLed, en ik kan hier visueel niets aparts op zien.

Ik ben in het bezit van een multimeter dus ik zou de connectoren ook kunnen doormeten, ik weet alleen niet goed waar te beginnen en wat te meten.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen met wat tips of links naar tips ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ron
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door Richard Baan » 29 dec 2016, 20:32

Aangezien je zegt dat zowel het speelveld als de kopkast uitgevallen zijn denk ik dat het aan de connector vanaf de trafo ligt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door flippers.be » 29 dec 2016, 20:36

Haal eerst dat pinbits bordje er tussenuit, want dat gaat normaal op de besturing van het playfield..
dus als ik het goed begrijp werkt het af en toe ?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door g94 » 29 dec 2016, 21:31

flippers.be schreef:Haal eerst dat pinbits bordje er tussenuit, want dat gaat normaal op de besturing van het playfield..
dus als ik het goed begrijp werkt het af en toe ?
Dat pinbits bordje zit op de connector van de kopkastverlichting, niet van het speelveld. Met het speelveld heeft die blackout mod niks te maken.

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door RonnyH » 29 dec 2016, 21:59

De connectoren van de trafo ook even losgemaakt, deze zien er goed uit en niet uitgebrand gelukkig.
Opnieuw vastgezet, en nog geen GI. Ik had het PinBits boardje ook even verwijderd, maar dit had verder ook geen resultaat.
Het aparte is dat de inserts, flashers het wel gewoon doen tijdens een spel, het is puur de GI die niet aan wil.

Kan ik iets doormeten op de connectoren in de kopkast, (J103, J105 / J106 als ik het goed heb), of zie ik iets over het hoofd ?
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door g94 » 29 dec 2016, 23:12

Heb je de pinrepair files?
Anders: hier :geek: ;)

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door RonnyH » 30 dec 2016, 10:06

Dank je wel deze werkende link was ik kwijt,
Ik hoop dat ik de oorzaak zelf kan vinden, tussentijdse tips blijven welkom :D
Ik zal deze post bijwerken zodra ik de GI weer terug heb.
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door Richard Baan » 30 dec 2016, 12:00

Je zou spanning kunnen meten (op AC) vanaf de connector van de trafo en dan stapsgewijs verder naar de print volgens het schema. Zo delen uitsluiten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
RonnyH
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 nov 2011, 11:04
Real name: Ronald H
Locatie: The Netherlands

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door RonnyH » 30 dec 2016, 16:37

Probleem is opgelost.

Ik las in de repair guide dat de GI voor een WPC95 - MM een afhankelijkheid heeft van de CPU.

Ik ben toen begonnen met de connectoren van het CPU board te reseaten en heb uiteindelijk een oorzaak gevonden in de Data-flatcable die vanaf J211 (CPU) naar J102 (PowerDriver) loopt.

Na opnieuw vastgezet te hebben kwam de GI wel even op, maar na een aantal seconden viel deze uit met een lichte tick op de achtergrond.
Vervolgens de kast uitgezet, en alle IC's op het CPU board zachtjes aangedrukt in de sockets, de Pins van de flatcable schoongemaakt en voilá de kast start weer volledig normaal op met GI.

In ieder geval bedankt voor het meedenken :good: en ik ben blij verrast dat ik een oorzaak heb kunnen vinden.
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: GI - Probleem MM - Tips Welkom

Bericht door g94 » 30 dec 2016, 21:37

:geek: :good:

Plaats reactie