Luie switch?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Re: Luie switch?

Bericht door HarrieD » 03 jun 2014, 08:43

wimpinball schreef:je hebt de draden toch juist op de switch gesoldeerd ?
witte draad op normal closed , groen op de normal open
de draden zijn komen toch juist aan aan de diode die zich bevindt onder in het speelveld ergens ?
Goede tip! :good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 03 jun 2014, 15:42

Goalzzz schreef:Echter, zodra de multibal sequentie begint gaat het mis. De kogels worden dan door de autoswitch in het spel gebracht, door een magneet gegrepen en weer losgelaten waardoor de kogel in de hole met de bewuste switch valt. Er volgt op dat moment geen registratie (denk ik) want de VUK doet niets. Gevolg is dat een aantal kogels opstapelen bij de switch.
En als je op dat moment de kast in de switch test zet, zie je hem dan wel?
Misschien een mechanisch probleem, dat de switch niet ver genoeg ingedrukt wordt op dat moment?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Goalzzz
Real name: Maurice

Bericht door Goalzzz » 03 jun 2014, 18:22

wimpinball schreef:welke programma versie wordt er gebruikt ?
Heb je de VUK switch al eens getest als alle ballen uit de ballengoot zijn ?
Nieuwste roms zitten er in, software versie 1.01 en displayversie 1.02

De VUK-switch werkt gewoon als alle 4 de ballen in het spel zijn. Overigens werkte de multiball-sequentie tijdens mijn test wel. Ik schat dat het ongeveer 1 op de 5 keer wel goed gaat.
wimpinball schreef:je hebt de draden toch juist op de switch gesoldeerd ?
witte draad op normal closed , groen op de normal open
de draden zijn komen toch juist aan aan de diode die zich bevindt onder in het speelveld ergens ?
De draden zitten er juist op, heb het voor de zekerheid nog eens goed bekeken. Deze switch heeft zelf een diode, geen diode onder het speelveld. Dit hoort ook zo volgens de manual.

Afbeelding
Richard Baan schreef: En als je op dat moment de kast in de switch test zet, zie je hem dan wel?
Misschien een mechanisch probleem, dat de switch niet ver genoeg ingedrukt wordt op dat moment?
Tijdens de multiball-sequence in de switch test zetten?
Mechanisch probleem heb ik inmiddels wel uitgesloten denk ik.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 05 jun 2014, 19:18

Na eindeloos testen en testen en nog meer testen ben ik tot de simpele conclusie gekomen dat 3 switches in rij allemaal hetzelfde euvel blijken te vertonen. De switches reageren wel, maar niet zo vlot als de andere switches, als je ze rustig indrukt registreren ze, als je ze snel achter elkaar indrukt reageren ze niet.

Zou dit zomaar zoiets eenvoudigs kunnen betekenen als een breukje ergens in de groen/blauwe kabel tussen de laatste switch die het wel goed doet (in dit geval switch 45) en de eerstvolgende switch die traag reageert? (switch 46)

Afbeelding

Wat kan ik het beste doen nu? De groen/blauwe kabel op beschadigingen testen? Eventueel een kabel doortrekken als noodoplossing? Diode's? Transistors?

Sorry voor dit hele gedoe, maar ik heb het idee dat ik eindelijk dicht bij een oplossing ben...
:madman:

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 06 jun 2014, 07:34

Mooi dat je een stapje verder bent!
Even een opmerking: de switchmatrix is een schematische voorstelling: het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn dat de draad tussen sw45 en sw46 een probleem geeft. Daar kan best een switch tussen zitten.

Wat doen de andere 2 switches in dezelfde kolom? Sw41 en sw45?
Opmerkelijk dat die het wel goed doen.

Je kunt inderdaad even de bedrading controleren van "alle" switches in die kolom, ook / juist de goedwerkende switches, want de bedrading zit doorgelust.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 06 jun 2014, 07:50

Een voor een de switches lossolderen. Dan kijken wanneer het probleem verdwijnt. Vervang dan de switch en de bijbehorende diodes. Wellicht hangt er nog een condensator aan, knip die dan los.

Kan ik me trouwens herinneren dat je de bedrading al eens hebt doorgemeten en vervangen??
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 06 jun 2014, 13:15

Richard Baan schreef: Wat doen de andere 2 switches in dezelfde kolom? Sw41 en sw45?
Opmerkelijk dat die het wel goed doen.
Switches 41 en 45 werken perfect, hoe snel je ze ook indrukt achter elkaar, ze registreren altijd. Ik zal maar eens eerst kabels testen, ik ging er in mijn naïviteit inderdaad vanuit dat het groen/blauwe draadje precies de weg van switch naar switch volgt zoals in de matrix staat.
:?

HarrieD schreef:Een voor een de switches lossolderen. Dan kijken wanneer het probleem verdwijnt. Vervang dan de switch en de bijbehorende diodes. Wellicht hangt er nog een condensator aan, knip die dan los.
Kan ik me trouwens herinneren dat je de bedrading al eens hebt doorgemeten en vervangen??
Bedankt voor het meedenken!
Ik ging er dus vanuit dat de hele rij uitvalt als je een switch loshaalt... Ik had alleen provisorisch de draad tussen switch 46 en 47 vervangen omdat ik dacht dat alleen switch 47 traag reageerde. Blijkt dus die 3 VUK's allemaal te betreffen.

Elke multibal blijkt prima te werken, vertraagde switch of niet, op 1 multiball na. Als je een multiball toebedeeld krijgt bij een schot in de "mystery hole" (switch 46, center super vuk) dan blijft de betreffende kogel liggen op switch 46 en stapelt de rest zich op op switch 47. Als je bij de "mystery hole" b.v. 3 miljoen ofzoiets krijgt schiet hij daarna de kogel weer netjes het speelveld op. Bij multiball blijft de kogel op de switch achter.
:(

Plaats reactie