Luie switch?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Goalzzz
Real name: Maurice

Luie switch?

Bericht door Goalzzz » 11 mei 2014, 14:24

Ik heb dit topic ook even geopend op het Nederlandse flipperforum maar hier zitten vast ook een aantal mensen die daar niet komen en ik kan alle hulp gebruiken.
:D

Bij mijn "Lost in Space" heb ik al sinds ik 'm kocht een vreemd probleem, 1 bepaalde switch reageert niet optimaal, tijdens het testen reageert hij vaak niet meteen, je moet 'm rustig indrukken, dan werkt het wel, als je de switch een aantal keer iets sneller achter elkaar indrukt reageert hij slechts af en toe. Ik heb er een nieuwe switch ingezet, probleem blijft exact hetzelfde, nieuwe diode, ook geen verandering.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

wimpinball
Real name: wim van roey

Re: Luie switch?

Bericht door wimpinball » 12 mei 2014, 14:31

beste ,

reageren de andere switchen ook zo traag of is het enkel die ene switch ?
Over welke switch hebben we het ?

Wim

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 12 mei 2014, 14:36

Mijn gok: zit er wel zo'n spacertje tussen je switch en de assy (rechthoekje in zo'n isolatie-achtig materiaal)? Als je die er niet tussensteekt, dan kan het gebeuren dat het scharniertje van de swith leaf tegen je assy gespannen zit, waardoor die minder vlot scharniert.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 12 mei 2014, 15:20

wimpinball schreef:beste ,

reageren de andere switchen ook zo traag of is het enkel die ene switch ?
Over welke switch hebben we het ?

Wim
Hallo Wim,

de andere switchen in beide rijen functioneren correct.

Het gaat om de zogenaamde "top right VUK" (switch 47 in de manual). Het is een vork switch.
De betreffende switch zorgt ervoor dat alle ballen tijdens de multiball-modus op de draaischijf geschoten worden. Het probleem is dus als deze switch niet reageert, de ballen zich "opstapelen" bij de VUK.

Deze multiball:

g94 schreef:Mijn gok: zit er wel zo'n spacertje tussen je switch en de assy (rechthoekje in zo'n isolatie-achtig materiaal)? Als je die er niet tussensteekt, dan kan het gebeuren dat het scharniertje van de swith leaf tegen je assy gespannen zit, waardoor die minder vlot scharniert.
Okay, goede tip, zal eens even kijken vanavond. Zit dit normaal standaard wel bij een nieuw gekochte switch?

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 12 mei 2014, 16:01

Goalzzz schreef: Okay, goede tip, zal eens even kijken vanavond. Zit dit normaal standaard wel bij een nieuw gekochte switch?
Nee..

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 12 mei 2014, 16:25

je kan dat ook gemakkelijk namaken met een kartonnetje of zo. Het komt er gewoon op neer dat je switch niet meer klemt tegen dat ijzer van je assy.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 12 mei 2014, 16:29

Lijkt me trouwens niet dat dat het probleem kan zijn want de switch beweegt volgens mij zonder problemen, je voelt de switch ook gewoon "klikken" maar hij geeft het contact op de één of andere manier niet altijd door.

david
Real name: David

Bericht door david » 12 mei 2014, 18:00

De switch zal stuk zijn.
Het is ook een gekend probleem bij bvb de LOTR.
Daar zitten ook twee van die VUK switchen. Ik heb ze bij mijn vorige LOTR allebei al eens moeten vervangen. En inderdaad, het is vervelend want de ene keer werkt die gewoon goed en de andere keer werkt hij niet. Als je naar het testmenu gaat en ze aanduwt, dan zie je als je ze hoort 'klikken' dat ze soms gewoonweg geen contact doorgeven. Het eenvoudigste is ze gewoon vervangen.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 12 mei 2014, 18:09

david schreef: En inderdaad, het is vervelend want de ene keer werkt die gewoon goed en de andere keer werkt hij niet. Als je naar het testmenu gaat en ze aanduwt, dan zie je als je ze hoort 'klikken' dat ze soms gewoonweg geen contact doorgeven. Het eenvoudigste is ze gewoon vervangen.
Ja, heb ik al 2x gedaan, een nieuwe switch doet exact hetzelfde.

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 12 mei 2014, 18:27

Bekabeling volgen? Ergens slecht contact...?

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 13 mei 2014, 03:33

zwartepanter schreef:Bekabeling volgen? Ergens slecht contact...?
Dit zou dan toch maar in een klein gedeelte kunnen zitten aangezien de volgende switchen in de matrix allemaal wel keurig werken. Ik zal er nog eens grondig naar kijken.

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 13 mei 2014, 06:16

Het kan natuurlijk een kabel breukje zijn. Gaan er per pootje van de switch 1 of 2 draden heen?

Als het 1 draad is, dan zou ik die gewoon even vervangen tot aan de volgende switch, zijn het 2 draden, dan moeten de "aangrenzende" switches ook problemen vertonen. Wellicht merk je dit in het spel niet echt op, maar zie je het probleem wel in de switch test.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

wimpinball

Bericht door wimpinball » 17 mei 2014, 23:16

wat je kunt doen is het volgende :
neem je switchmatrix erbij
ga naar de switchtest
houd de luie switch ingedrukt
als de switch wordt geregistreerd dan zul je een voor een de andere switchen moeten zoeken en aan de switchdraden trekken van de switchen die zowel in de rij als in de kolom staan
het kan zijn dat er ergens een draad is die soms wel en soms niet contact maakt .
als je met de switchdraden beweegt zal je misschien op een moment de luie switch zien uitschakelen

je kan bevoorbeeld een draad solderen tussen de 2 switchdraden van de luie switch , zo heb je steeds contact en moet je je niet in rare bochten wringen om alle switchen te testen

succes

aamjanssen
Real name: Anthony

Bericht door aamjanssen » 17 mei 2014, 23:24

Kan ook zijn dat ik nu te simpel denk he? Maar jullie zoeken allemaal naar een probleem in de switch. Waarom zet je hem niet gewoon in test en verbind je de contacten van de switch door met een draad, tang, schroevendraaier iod. Als hij dan nog traag is, is het elektronisch. Werkt ie meteen dan is het de switch of de mechaniek ervan.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 20 mei 2014, 04:15

Heb verdomme door werk nog steeds niets kunnen doen, maar ik ga zeker alle suggesties uitproberen, word er helemaal knettergek van. Er moet toch een logische reden voor dit alles zijn. Bedankt dus alvast voor alle tips.

wimpinball

Bericht door wimpinball » 30 mei 2014, 21:49

en ondertussen al een oplossing gevonden ?

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 31 mei 2014, 13:43

wimpinball schreef:en ondertussen al een oplossing gevonden ?
Heel veel getest maar helaas nog geen resultaat, het is volgens mij geen kabelbreuk, heb draden doorverbonden, draden bij de switch vervangen door nieuwe draadjes enz. De switch blijft hetzelfde gedrag vertonen, er zit een soort van vertraging in. Als je gewoon rechtstreeks contact maakt bij de switch blijft de reactie traag, snel indrukken registreert niet, langzaam wel.

Ik kan eventueel nog het powerboard verwisselen met het board uit m'n Starship Troopers, als dat überhaupt al iets uit zou kunnen maken.

Wel is me opgevallen dat er ontzettend is liggen rommelen met switches en diodes en kabeltjes in de loop van de tijd. Dus ook daar zou ik alles door moeten meten en testen. Maarja, waarom dan net die ene switch.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 31 mei 2014, 20:37

Is hetniet gewoon een mechanisch probleem, als in: ligt de switch niet verkeerd in het speelveld, of is het wel de juiste switch? Haal de switch eens van het speelveld en probeer het dan. Ik krijg het idee dat de switch niet goed over dat schakelpunt heen komt.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

jeanclaudev
Real name: jean-claude

Bericht door jeanclaudev » 31 mei 2014, 22:13

heeft u al de weerstand ven de swicth gemeten met een ohmmeter als hij gesloten is ?
U moet dat meten met de flipper power off natuurlijk.
Als de weerstand te hoog is en varieert, het kan dat het duurt een beetje voor dat de matrix systeem hem als gesloten ziet.
Sold: Harlem GT, Victory, Raven, Bone busters, Funhouse, TZ, BDK HUO, SM Red HUO, L0TR, POTC, TSPP, RBION, TOTAN, TOM, Xmen pro HUO,Avengers pro HUO.

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 01 jun 2014, 18:57

Als het alleen die ene switch is zou ik denken aan de switch zelf.
Dat kan niet want je hebt hetzelfde probleem met nieuwe switches en doorverbonden draden.

Dus betekent (logisch geredeneerd) dat meerdere switches het zelfde euvel zouden moeten vertonen.
Bijv alle switches in dezelfde rij of kolom.

Kun je dat eens testen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 02 jun 2014, 07:04

Je kunt eerst 2 rijen en vervolgens 2 kolommen bij wijze van test eens omruilen. Je switchen verhuizen dan welliswaar naar een andere layout, maar op die manier kun je uitsluiten of het probleem in de switch matrix of in het powerbordje ligt.

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 02 jun 2014, 19:35

HarrieD schreef:Is hetniet gewoon een mechanisch probleem, als in: ligt de switch niet verkeerd in het speelveld, of is het wel de juiste switch? Haal de switch eens van het speelveld en probeer het dan. Ik krijg het idee dat de switch niet goed over dat schakelpunt heen komt.
De switche die ik gebruikt heb werken prima, ze lopen nergen vast tegen een zijkant, ze klikken gewoon soepel, heb er in totaal 2 keer een nieuwe switch ingezet, ook los van het speelveld geprobeerd om uit te sluiten dat er ergens iets schuurt. Dus daar wringt de schoen in elk geval niet. (het is trouwens een vorkswitch, voor de volledigheid)
jeanclaudev schreef:heeft u al de weerstand ven de swicth gemeten met een ohmmeter als hij gesloten is ?
Ja, er waren geen afwijkende waarden te zien. Ook bij andere switches niet.
Richard Baan schreef:Als het alleen die ene switch is zou ik denken aan de switch zelf.
Dat kan niet want je hebt hetzelfde probleem met nieuwe switches en doorverbonden draden.
Dus betekent (logisch geredeneerd) dat meerdere switches het zelfde euvel zouden moeten vertonen.
Bijv alle switches in dezelfde rij of kolom.
Kun je dat eens testen?
Dat had ik al meteen uitgesloten, de andere switches in de rij/kolom vertonen normaal gedrag. Enkel deze ene niet. Je zou haast gaan denken dat dit bewust is. Kan zoiets niet in de software geschreven zijn? Ik dacht dat ik ergens gelezen had bij andere kasten dat er soms bewust met een vertraging gewerkt wordt?
HarrieD schreef:Je kunt eerst 2 rijen en vervolgens 2 kolommen bij wijze van test eens omruilen. Je switchen verhuizen dan welliswaar naar een andere layout, maar op die manier kun je uitsluiten of het probleem in de switch matrix of in het powerbordje ligt.
Ja, met de matrix is volgens mij niets mis aangezien andere switches allemaal foutloos en direct registreren. Dus ik weet niet of dit dan zin heeft?

Goalzzz

Bericht door Goalzzz » 02 jun 2014, 19:52

Okee, ik ben denk ik een stap dichterbij. Wat ik al langer had moeten doen, ik heb een spel gespeeld met het glas ervanaf, en heb de switch gestest.

Als er tijdens het spel een kogel in de hole komt met de bewuste switch werkt alles keer op keer perfect, de VUK schiet de bal telkens netjes weer het spel in. Echter, zodra de multibal sequentie begint gaat het mis. De kogels worden dan door de autoswitch in het spel gebracht, door een magneet gegrepen en weer losgelaten waardoor de kogel in de hole met de bewuste switch valt. Er volgt op dat moment geen registratie (denk ik) want de VUK doet niets. Gevolg is dat een aantal kogels opstapelen bij de switch.

Kan het zijn dat de switch beïnvloed wordt door de magneet? Electrische storing wellicht? Bal 1 komt op de switch terwijl de magneet bal 2 grijpt, zou dit kunnen storen op de één of andere manier?

wimpinball

Bericht door wimpinball » 03 jun 2014, 08:26

welke programma versie wordt er gebruikt ?
Heb je de VUK switch al eens getest als alle ballen uit de ballengoot zijn ?

wimpinball

Bericht door wimpinball » 03 jun 2014, 08:41

je hebt de draden toch juist op de switch gesoldeerd ?
witte draad op normal closed , groen op de normal open
de draden zijn komen toch juist aan aan de diode die zich bevindt onder in het speelveld ergens ?

Plaats reactie