Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
-
markske
- Real name: mark
Bericht
door markske » 18 apr 2012, 23:16
door een stom deze kast hier binnen gekregen voor een nazicht (kast was nagenoeg dood) zoals het zou moeten alvast alle contacten proper geschuurd en jawel er zat terug leven in enkel bij speler 1 ging de digit van de 100 niet meer en de daaropvolgende ook niet,na een inspectie een spoel gevonden op de digit van de 100 wat opgesmoord was.gelijk een nieuwe geplaatst en het probleem was opgelost,helaas maar even.na een game of 15 duw ik op start om met een nieuw spel te starten en alles loopt zoals het moet tot de moment dat je iets raakt wat de 100 digit activeert dan blijft deze aangetrokken staan evenals de relais die de 100 digit aanstuurt
me zelf al 3 dagen suf gezocht maar kan het probleem maar niet vinden,iemand enig advies wat ik hier over het hoofd zie ?
mvg mark
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy
-
markske
Bericht
door markske » 19 apr 2012, 17:17
kleine rechtzetting:het is de digit van de 1000 tallen die flipt
net preventief het stuurrelais in de kopkast vervangen,helaas weer geen effect,het probleem blijft

kan er ergens een storing zijn in in 1 van de vele contacten van het speelveld?
-
Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Bericht
door Baron Shadow » 19 apr 2012, 18:00
Als hij na het wisselen van de spoel wel even speelde zou het natuurlijk kunnen dat er ergens een contact blijft hangen.
Heel veel staat met elkaar in verbinding, als je een schema hebt (staat trouwens in IPDB net als de manual) kun je kijken wat de 1000 punten activeert en vaak staat het er op speelveld ook bij.
Neem aan dat hij hetzelfde doet bij speler 2 ?
Lijtk erop dat zodra het contact gemaakt word deze niet meer wil verbreken du ergens in die lijn staat iets wat constant verbinden staat waardoor het relais niet meer lost.
Zit in de manual te kijken en daar staat ook al bij welke relais in verbinding staan met 1000 points relais bv de A Z T E C targets.
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
-
markske
Bericht
door markske » 19 apr 2012, 18:19
net eens de 2 draden van de spoel (nieuwe) van de 1000 los aan de teller (die de ronde nummerschijf laat draaien) is het probleem opgelost

asje zelf kan vrij bewegen in de spoel.nieuwe spoel weer defect??ziet er anders nog goed uit.kan er iets mis zijn met het mechanisme van de draaischijf waardoor de spoel onder spanning blijft?
wat zorgt er eigenlijk voor dat die spoel opnieuw lost,is dat dat enkel contact onderaan of dat meerdere contactpunt bovenop de tellerunit?
schema's is niet bepaald mijn sterkste punt,heb ze ondertussen wel al netjes afgeprint maar kunnen lezen/begrijpen...

-
Baron Shadow
Bericht
door Baron Shadow » 19 apr 2012, 19:06
Spoelen gaan niet snel kapot en kun je meten of deze goed is.
Maar snap niet helemaal wat je bedoeld met dat het is opgelost als de draden los zijn of bedoel je wat anders.
In de manual kun je zien welke relais ook te maken hebben met de 1000 points.
Kijk hier
http://techniek.wipperflinkel.nl/ eens bij de info over electro mechanische kasten.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
-
markske
Bericht
door markske » 20 apr 2012, 00:20
als ik de draden los op die spoel is het probleem idd opgelost,maar dan werken uiteraard de volgende tellers ook niet meer.
-
Baron Shadow
Bericht
door Baron Shadow » 20 apr 2012, 06:20
Zet de player unit is handmatig naar de volgende speler.
Dan kun je zien wat er gebeurd als hij bij de volgende speler gaat tellen.
Zo weet je of het probleem inderdaad daar zit of dat er ergens anders iets fout zit
-
markske
Bericht
door markske » 20 apr 2012, 07:19
thx voor de tip,dat ik daar zelf niet ben opgekomen!
net getest in player 2 modus geen probleem,dan kan ik er van uit gaan dat het probleem dus enkel bij player 1 zit en wws 1 die 1000 punten digit.spoel zelf nog eens gewisseld probleem blijft.dan kan er er van uit gaan dat er ergens iets mis is in de contactpunten van die digit?
-
Baron Shadow
Bericht
door Baron Shadow » 20 apr 2012, 09:06
Lijkt er inderdaad op.
Dus vergelijk deze goed met die van speler 2 waar je van weet dat die goed is.
Dus contacten en hoe de spoel is aangesloten.
-
markske
Bericht
door markske » 20 apr 2012, 10:26
contacten ff gewisseld met die van speler 2 en probleem opgelost voor speler 1 nu zit het probleem bij speler 2 !
aangezien ik deze contacten al eens had geschuurd maar gelijk om nieuwe rijden 1 dezer.
veel dank voor de raad Baron Shadow

-
Baron Shadow
Bericht
door Baron Shadow » 20 apr 2012, 11:55
Geen dank hoor .
Ik vind em'ers opknappen zelf heel leuk en help graag andere.
Ben zelf ook zo gestart en met hulp van andere en internet en boek van Henk de Jager.
Maar Ben zelf ook nog geen expert hoor
Heb zelf net een Cue-T weer helemaal schoongemaakt gerubberd en storingvrij gemaakt.
Speelt weer lekker nu, is best een grappige 1 speler kast.
Aangezien ik hem al eerder heb gehad gaat deze weer weg om plaats te maken voor een andere.