FH contactproblemen + noodzakelijke reserveonderdelen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
RO.b
Real name: Rob Breyne

FH contactproblemen + noodzakelijke reserveonderdelen

Bericht door RO.b » 02 jan 2013, 14:35

Hallo,

Met de overgang van oud naar nieuw laat m'n FH het ietwat afweten. Eerst viel op het bottom playfield de algemene verlichting uit. Ik dacht: "dat los ik op in 2013 en zet ik bij m'n goede voornemens :) ", maar enkele uren later gaf de display onderstaande problemen (enkel 16 van de 32 werken, maar geven scrambled info). Daar gaat de general lighting test :(
FH speelt als normaal en tijdens één spel werkte de display heel even weer normaal, waardoor ik aan een slecht contact denk. Alleen ben ik helemaal nieuw in deze hobby en zou wat hulp ter plaatse kunnen gebruiken.
We wonen aan de Dampoort in Gent. Mocht iemand goesting hebben om z'n 'skills' even te komen etalleren... :clap: Ik ben nog de hele week thuis eigenlijk (tel: 0495/ 511 123). Alvast bedankt voor enige hulp en fijn 2013 aan iedereen!!! 8-) Groeten, ROb

PS: ik ben al een hele tijd van plan wat reserveonderdelen te bestellen bij Carl Jacobs, alleen reageert die niet op mails met vragen. Spoelen, lampjes en flashers staan op m'n lijstje, maar wat heb ik nog zeker van doen voor een FH :?: :?: :?:
Bijlagen
FH_display.jpeg
FH_display.jpeg (24.14 KiB) 2635 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RO.b op 02 jan 2013, 18:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: FH display & algemene verlichting onderaan

Bericht door Richard Baan » 02 jan 2013, 15:05

Flatcables even loshalen en weer terug plaatsen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

RO.b

Bericht door RO.b » 02 jan 2013, 16:05

Richard Baan schreef:Flatcables even loshalen en weer terug plaatsen?
Hey Richard,

Thanks!!! OK, toegegeven... dit was veel makkelijker dan ik vreesde/had durven hopen :oops:
Ga nu de tests eens proberen en hopen dat ik daaruit wijs geraak voor de verlichting...
Help me onthouden dat ik je een pint trakteer op een of andere flippergelegenheid :cheers:

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 jan 2013, 16:12

8-)

RO.b

Re: FH algemene verlichting onderaan + reserveonderdelen

Bericht door RO.b » 02 jan 2013, 16:36

Header even geüpdate...

Dus wat blijft over? De algemene verlichting die het onderaan ineens begeven heeft (lampjes aan de flippers - slingshots - scoop). De test maakt enkel duidelijk dat ze niet branden, duh! Iemand een clue? Thx a lot, guys (& girls) ;)

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 jan 2013, 16:41

Connector verbrand? Linksonder op het powerbord zitten 3 connectoren (J120, J121 en J115), die kunnen slecht contact maken.

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 02 jan 2013, 16:47

9/10 gewoon GI (general illumination) connectoren es nakijken (slechte solduren, pennen/connectoren vervangen, ..)

in de manual staat wel welke draad voor welke speelveldgedeelte is, of kan je eigenlijk ook zien aan de kleuren van de draden bij de lampen onderaan en aan de connector dan.

http://www.pinwiki.com/wiki/index.php?t ... n_Problems
IFPA Country Director Belgium

RO.b

Bericht door RO.b » 02 jan 2013, 16:58

Richard Baan schreef:Connector verbrand? Linksonder op het powerbord zitten 3 connectoren (J120, J121 en J115), die kunnen slecht contact maken.
Inderdaad: connectoren even eraf en er terug op en probleem opgelost.
Da's dan een tweede pint voor Richard :clap:

@ Richard: En als je nu nog wat goede tips kan geven voor reserveonderdelen die ik best in huis haal, dan kan je de special-pint-multiball in gang steken :lol:

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 02 jan 2013, 17:01

RO.b schreef: Inderdaad: connectoren even eraf en er terug op en probleem opgelost.
Da's dan een tweede pint voor Richard :clap:
Als dat het probleem oplost, is dat een teken dat je GI connector slecht contact geeft, iets wat niet zou mogen. De kans is groot dat het probleem terugkomt en dat de connector gaat verbranden. Ik heb exact hetzelfde voor gehad op mijn JD.

Kijk er eens naar. Volgens mij vervang je best de connector.
No shirt. No shoes. No pinball.

diesel64

Re: FH noodzakelijke reserveonderdelen

Bericht door diesel64 » 02 jan 2013, 17:02

RO.b schreef:Spoelen, lampjes en flashers staan op m'n lijstje, maar wat heb ik nog zeker van doen voor een FH :?: :?: :?:
Spoelen moet je alvast niet kopen als reserveonderdelen. Die gaan niet stuk.

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 02 jan 2013, 17:18

RO.b schreef: ik ben al een hele tijd van plan wat reserveonderdelen te bestellen bij Carl Jacobs, alleen reageert die niet op mails met vragen.
best bellen, internet/mail is daar nog maar net uitgevonden denk ik ;)
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 02 jan 2013, 17:40

Reserve onderdelen zou ik lampjes / flashers / rubbers kopen.

En inderdaad: de genoemde connectoren even goed bekijken of ze bruin zijn uitgeslagen, en warm aanvoelen. Die zou ik inderdaad dan vervangen.

RO.b

Bericht door RO.b » 02 jan 2013, 18:46

diesel64 schreef:Spoelen moet je alvast niet kopen als reserveonderdelen. Die gaan niet stuk.
Ik wil je best geloven, maar ik heb toch al eens een FL-11630 (rechterflipper) moeten vervangen. En ik vrees dat die toch vanbinnen ergens moet doorgebrand zijn (absoluut geen hapering aan de sleeve), aangezien ik enkel de spoelen gewisseld had en het probleem aan de andere kant verscheen (linkerflipper).
Jij bent toch van Gent, niet? De SZ-34-3500-spoel van de "Steps"-lane doet het al een hele tijd niet meer en ik ging ervan uit dat het aan de spoel zelf ligt, maar als je zin hebt om me hier wat wegwijs te komen maken, ben je meer dan welkom!

Wat de connectoren betreft: de FH staat in een niet-verwarmde ruimte. Kan het met de vochtigheid te maken hebben?
En nu ga ik eens iedereen jaloers maken: de ruimte is te GROOT om te verwarmen :mrgreen:
Helaas niet genoeg centen om ze met flippers te vullen, hoewel een TZ nog op m'n verlanglijst staat.

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 02 jan 2013, 19:05

markske schreef:
best bellen, internet/mail is daar nog maar net uitgevonden denk ik ;)
Duh... :wtf:

markske
Real name: mark

Re: FH contactproblemen + noodzakelijke reserveonderdelen

Bericht door markske » 02 jan 2013, 19:11

heb ook al verschillende mails gestuurd zonder ook maar 1 reactie te krijgen... bellen gaat een pak sneller!
was niet slecht bedoeld :run:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Kuroto
Real name: Steve Gilissen

Bericht door Kuroto » 02 jan 2013, 20:26

Carl best gewoon bellen om af te spreken om gewoon naar daar te gaan met een lijstje.
Dieje mens heeft het ook druk (importeur Stern voor benefralux geloof ik), maar als ge belt kunt ge ongetwijfeld effe een afspraak maken om naar daar te gaan :)
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

diesel64

Bericht door diesel64 » 02 jan 2013, 20:27

RO.b schreef:Ik wil je best geloven, maar ik heb toch al eens een FL-11630 (rechterflipper) moeten vervangen. En ik vrees dat die toch vanbinnen ergens moet doorgebrand zijn (absoluut geen hapering aan de sleeve), aangezien ik enkel de spoelen gewisseld had en het probleem aan de andere kant verscheen (linkerflipper).
OK, misschien een kleine nuance... over het algemeen gaan spoelen niet kapot. :)

Als ze niet werken of doorbranden, is meestal iets anders de oorzaak. Al kan er natuurlijk ook ergens een draadje afbreken ofzo, maar da's eerder uitzonderlijk. Daarom is het een beetje nutteloos om spoelen als "reserveonderdelen" in huis te halen.
RO.b schreef:Jij bent toch van Gent, niet? De SZ-34-3500-spoel van de "Steps"-lane doet het al een hele tijd niet meer en ik ging ervan uit dat het aan de spoel zelf ligt, maar als je zin hebt om me hier wat wegwijs te komen maken, ben je meer dan welkom!
Nope, ik ben niet van Gent, maar heb er wel gestudeerd. Ik woon in het zuiden van Limburg. Beetje ver dus. ;)
RO.b schreef:Wat de connectoren betreft: de FH staat in een niet-verwarmde ruimte. Kan het met de vochtigheid te maken hebben?
Temperatuursverschil kan inderdaad het verschil maken tussen contact of geen contact, maar dan nog is het een teken dat er een slechte verbinding is. Het zou niet mogen, ook als is het koud in de ruimte. Die connector dus echt maar eens controleren.

reive001
Real name: Jules Reivers
Contacteer:

Bericht door reive001 » 04 jan 2013, 14:21

Dag Rob,

Nog steeds blij met de FH zie ik. 8-)
Volgens mij heb ik destijds als de connecter van de GI vervangen. Ik had geen molex meer liggen dus had ik er een idc connector aangezet. Het kan natuurlijk zo zijn dat een van de draadjes niet helemaal goed door zijn gedrukt in het metaal. Ik zou even checken of alle draadjes er echt goed in zitten. Ook zou de header (de pinnetjes op het powerboard) los kunnen gaan zitten door de ontstane hitte. Check even deze nog netjes vast zit, anders even opnieuw solderen. (Eigenlijk gewoon dus wat Richard al aangaf ;) )
Ik zou uiteindelijk die IDC wel vervanegen door een molex trifurcon connector. Die kan veel meer hebben qua power en wordt daardoor minder snel warm.
Wat betreft die spoel. Wat hier ook al wordt gezegd, die gaan normaal niet snel kapot. (oke die flipperspoel wel ;))
Ik zou eerst eens kijken of er toch niet ergens een draad loshangt. Zo niet: dan even meten. Geen spanning, check even of bijbehorende transistors nog heel zijn. Wel spanning, maar spoel doet nog niks, dan zou de spoel kapot kunnen zijn.

RO.b

Bericht door RO.b » 11 jan 2013, 17:43

Bedankt allemaal voor de feedback! :respect:

Display was ondertussen weer uitgevallen en ik kreeg het niet in orde via de flatcables. De FH stond aan een niet-geïsoleerde noordermuur en ik begon te denken aan wind die erdoor kwam. Gisteren de kast verzet naar de zuidermuur, die ook een gemene muur is. Vandaag de FH de hele tijde aangelaten om op te warmen, cables er even af en er weer aan en alles werkt weer (op de STEPS-gate na) :yahoo:

Dinsdagnacht me laten slieren aan een TZ (had nochtans gezegd dat het bij één kast zou blijven - er zijn er hier waarschijnlijk nog die dat in 't begin gedacht hebben :mrgreen: ). Mochten er :geek: of :ugeek: zijn die willen komen spelen en me ondertussen technisch wat wegwijs willen maken: allemaal welkom!!!

Net 1.111.076.310 gehaald op de TZ (3 balls +3 extra balls). Oef, 'k sta d' er in als Grand Champion 8-)

Vele groeten,
ROb

Plaats reactie