Monte carlo bally linker flipper
Monte carlo bally linker flipper
Mijn monte carlo projectje is vooruit aan het gaan maar ik moet nog een belangrijk probleem oplossen.
De linker flipper werkt niet.
De linker knop werkt zeker wel want ik kan de lichten aansteken met deze knop.
Probleem is dat ik nergens een schema vind en dus ook niet weet hoe ik dit kan oplossen.
De assembly zit ook niet vast, ik kan ze manueel op en neer bewegen.
Wel een beetje stroef.
Kan iemand me een schema bezorgen, of een schema van een gelijkaardig toestel, ik veronderstel dat de flipperwerking op bally's uit die periode telkens identiek zal zijn.
De linker flipper werkt niet.
De linker knop werkt zeker wel want ik kan de lichten aansteken met deze knop.
Probleem is dat ik nergens een schema vind en dus ook niet weet hoe ik dit kan oplossen.
De assembly zit ook niet vast, ik kan ze manueel op en neer bewegen.
Wel een beetje stroef.
Kan iemand me een schema bezorgen, of een schema van een gelijkaardig toestel, ik veronderstel dat de flipperwerking op bally's uit die periode telkens identiek zal zijn.
TAF
- Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Re: Monte carlo bally linker flipper
Zou hem zeker eerst eens uit elkaar nemen en schoonmaken.
Zal thuis eens kijken of ik nog ergens een manual ervan heb.
Je kan anders natuurlijk ook op IPDB zoeken op Bally Em'ers van hetzelfde bouwjaar.
Zal thuis eens kijken of ik nog ergens een manual ervan heb.
Je kan anders natuurlijk ook op IPDB zoeken op Bally Em'ers van hetzelfde bouwjaar.
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
THX,
Dit heb ik al gedaan en blijkbaar is de flipper aansturing zeer simpel op zo'n EM'er.
Van de ene kant van de voeding naar de knop van de knop naar de spoel en van de spoel naar de andere kant van de voeding. Met ertussen nog de EOS switch. Ik zal vannavond alle verbinding hersolderen en uitmeten.
Om de flipper unit uit elkaar te krijgen moet ik eerst nog een engelse maat imbussleutels vinden.
Die kabels hebben ook helemaal geen kleur meer, het zijn stoffen kabels en alles trekt op mekaar. En als je dan geen schema hebt is het toch zeer moeilijk.
Kmoet wel zeggen dat zo'n EM flipper wel zijn charme heeft.
Dit heb ik al gedaan en blijkbaar is de flipper aansturing zeer simpel op zo'n EM'er.
Van de ene kant van de voeding naar de knop van de knop naar de spoel en van de spoel naar de andere kant van de voeding. Met ertussen nog de EOS switch. Ik zal vannavond alle verbinding hersolderen en uitmeten.
Om de flipper unit uit elkaar te krijgen moet ik eerst nog een engelse maat imbussleutels vinden.
Die kabels hebben ook helemaal geen kleur meer, het zijn stoffen kabels en alles trekt op mekaar. En als je dan geen schema hebt is het toch zeer moeilijk.
Kmoet wel zeggen dat zo'n EM flipper wel zijn charme heeft.
TAF
Voor dat je al te zeer begint schema's te bestuderen : heb je de spoel doorgemeten ? Dat zijn eigenlijk 2 spoelen in mekaar en misschien is er eentje kapot. Tenminste, dat was het probleem dat ik ooit eens gehad heb met een 4MBC flipper die niet werkte. Spoelen gaan in principe niet snel kapot, maar het kà n wel. Zeker bij die oude kramen zou ik eerder in die richting durven denken. Dat uitmeten duurt 1 minuut en je kan dat alvast al uitsluiten.
*** Q is good for you !! ***
- Baron Shadow
Zou inderdaad makkelijk de spoel kunnen zijn.
Meten is weten
hier http://techniek.wipperflinkel.nl/ kun je trouwens een vertaalde technische hulp voor Em'ers vinden. Zeer handig en kun je veel info vinden en mocht je er verder mee willen gaan kan ik het boek van henk de Jager adviseren
Meten is weten

De spoel zelf is doorgementen. Meter op beeper (ohm) geplaatst en beide wikkelingen geven nog contact.Q schreef:Voor dat je al te zeer begint schema's te bestuderen : heb je de spoel doorgemeten ? Dat zijn eigenlijk 2 spoelen in mekaar en misschien is er eentje kapot. Tenminste, dat was het probleem dat ik ooit eens gehad heb met een 4MBC flipper die niet werkte. Spoelen gaan in principe niet snel kapot, maar het kà n wel. Zeker bij die oude kramen zou ik eerder in die richting durven denken. Dat uitmeten duurt 1 minuut en je kan dat alvast al uitsluiten.
TAF
- Baron Shadow
Gaat er wel om hoeveel Ohm deze is te laag is niet goed.
Zie stukje hierover
Het gaat hier echter om die hevige vonk bij de contacten. Dit betekent dat de spoel een te lage weerstand heeft, iets wat wel vaker gebeurt bij houdspoelen. Dit type spoel blijft lang achtereen aangetrokken staan en wordt daardoor heet en verbrand op de lange duur zijn inwendige isolatie. Dat veroorzaakt een inwendige korstsluiting en verlaagt de spoelweerstand nog verder wat op zijn beurt een nog hetere spoel tot gevolg heeft. Deze neerwaardse spiraal is niet meer te stoppen en op een zeker moment is de weerstand van de spoel zover gedaald dat we van een verbrande spoel kunnen spreken. De weerstand is dan lager dan 3 Ohm en de rookwolken slaan er waarschijnlijk uit. Normaal gesproken hebben houdspoelen een weerstand van 12 tot 100 Ohm. Bij een weerstand lager dan 10 Ohm zal de spoel snel te heet worden en verbranden, zelfs als deze maar korte momenten wordt bekrachtigd.
Zie stukje hierover
Het gaat hier echter om die hevige vonk bij de contacten. Dit betekent dat de spoel een te lage weerstand heeft, iets wat wel vaker gebeurt bij houdspoelen. Dit type spoel blijft lang achtereen aangetrokken staan en wordt daardoor heet en verbrand op de lange duur zijn inwendige isolatie. Dat veroorzaakt een inwendige korstsluiting en verlaagt de spoelweerstand nog verder wat op zijn beurt een nog hetere spoel tot gevolg heeft. Deze neerwaardse spiraal is niet meer te stoppen en op een zeker moment is de weerstand van de spoel zover gedaald dat we van een verbrande spoel kunnen spreken. De weerstand is dan lager dan 3 Ohm en de rookwolken slaan er waarschijnlijk uit. Normaal gesproken hebben houdspoelen een weerstand van 12 tot 100 Ohm. Bij een weerstand lager dan 10 Ohm zal de spoel snel te heet worden en verbranden, zelfs als deze maar korte momenten wordt bekrachtigd.
OK,
Ik meet hem vanavond uit en zal vergelijken met de rechter kant die wel werkt.
Ik meet hem vanavond uit en zal vergelijken met de rechter kant die wel werkt.
TAF
- wizardblom
- Real name: Ronald Blom
- Contacteer:
De stekker die de doorverbinding naar de flippers maakt al schoongemaakt en wat strakker gezet? Geen spanning = geen flipper 

Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!
Linker flipper coil 4 ohm
Rechter flipper coil 8 ohm
Die 8 ohm is ook laag, vervang ik deze dan beter ook?
Ik heb ook gelezen dat ik best een nieuwe coilsleeve steek bij vervangen spoel.
Rechter flipper coil 8 ohm
Die 8 ohm is ook laag, vervang ik deze dan beter ook?
Ik heb ook gelezen dat ik best een nieuwe coilsleeve steek bij vervangen spoel.
TAF
Thx,wizardblom schreef:De stekker die de doorverbinding naar de flippers maakt al schoongemaakt en wat strakker gezet? Geen spanning = geen flipper
Er zat idd geen stroom op.
Probleem opgelost.
Ik wist niet dat het ac was en was in DC aan het meten waardoor rechts ook niks gaf op meter.
Eens ik doorhad dat het ac was kon ik met de meter 60V rechts meten en 2V links.
Stekkers eens uit en in en opgelost.

TAF