World Cup Soccer reparaties

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

World Cup Soccer reparaties

Bericht door Cenobyte » 07 jul 2013, 21:10

Ik ben bezig om een WCS '94 op te knappen. De kast is erg vies en heeft enkele jaren stil gestaan op een zolder. Inmiddels heb ik de kast aan de praat maar heb wel al een paar vragen:

Het display werkt totaal niet. De kast deed er ook erg lang over om op te starten. Het display werkt wel in mijn Corvette dus is niet stuk. Wel lagen er bij aanschaf beide zekeringen op het display board eruit. Vervangen helpt niet, dmd blijft donker. De kast speelt inmiddels wel.

De bal op het veld blijft constant draaien tijdens een spel. Hoort dit? Ik dacht op een andere kast te hebben gezien dat ie soms wel eens stopte. Evenals de keeper die het hele spel zijn werk blijft doen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Re: World Cup Soccer reparaties

Bericht door David Pinball Wizz » 07 jul 2013, 21:26

Beide blijven draaien tot je een goal maakt (en dan opnieuw als je de goal weer aanlegt)

Goalie kan ook afzonderlijk es bewegen (vb bij penalty shot)
IFPA Country Director Belgium

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 07 jul 2013, 21:28

Cenobyte schreef:Ik ben bezig om een WCS '94 op te knappen. De kast is erg vies en heeft enkele jaren stil gestaan op een zolder. Inmiddels heb ik de kast aan de praat maar heb wel al een paar vragen:

Het display werkt totaal niet. De kast deed er ook erg lang over om op te starten. Het display werkt wel in mijn Corvette dus is niet stuk. Wel lagen er bij aanschaf beide zekeringen op het display board eruit. Vervangen helpt niet, dmd blijft donker. De kast speelt inmiddels wel.

De bal op het veld blijft constant draaien tijdens een spel. Hoort dit? Ik dacht op een andere kast te hebben gezien dat ie soms wel eens stopte. Evenals de keeper die het hele spel zijn werk blijft doen.
Nee hoort niet constant te draaien (idem voor keeper). Allicht een switch of sensor kapot waardoor het stoppen niet wordt getriggered? Ik ken de kast niet supergoed, weet niet precies wanneer hij hoort te draaien of stoppen.

ter referentie, hier moet je het wel uit kunnen halen:
http://www.youtube.com/watch?v=jbGYj9Pay1Q

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 07 jul 2013, 21:46

Ik zal eerst dat display eens proberen aan de praat te krijgen, dan zie ik iets meer en kan ik ook het menu raadplegen. De kast start trouwens na aanzetten pas op als ik op de escape toets van het menu druk (maar omdat display niet meer werkt zie ik niet wat er dan gevraagd/mede gedeeld wordt).

Iemand tips om het display aan de praat te krijgen? Vermoedelijk iets kapot op het display board?
Groetjes,
Mario

Pinman
Real name: Yes

Bericht door Pinman » 08 jul 2013, 08:50

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 08 jul 2013, 09:48

Je kast gaat waarschijnlijk opstarten met de melding factory settings restored (lege batterijen, vandaar de escape toets).

Als je nog geen spel gestart hebt, en je goalie en bal draaien reeds, dan is er iets mis.
Als ze stoppen na het maken van een goal, is het ok.

Misschien werkt je goal opto niet meer? (is een andere dan de upkicker opto trouwens)
IFPA Country Director Belgium

cajoeter
Real name: Michel

Bericht door cajoeter » 08 jul 2013, 10:01

Cenobyte schreef:Ik zal eerst dat display eens proberen aan de praat te krijgen, dan zie ik iets meer en kan ik ook het menu raadplegen. De kast start trouwens na aanzetten pas op als ik op de escape toets van het menu druk (maar omdat display niet meer werkt zie ik niet wat er dan gevraagd/mede gedeeld wordt).

Iemand tips om het display aan de praat te krijgen? Vermoedelijk iets kapot op het display board?
Meestal zit het in de HV sectie, er ontbreekt dan een van de spanningen (soms meerdere), meestal de 62V. Even meten of alle spanningen aanwezig zijn en zo niet dan in ieder geval van de ontbrekende spanning de transistors en zener(s) vervangen. Controleer ook even de 5W weerstanden, die gaan wel eens kapot of de soldering is slecht.

fantomas
Real name: Tom Geneyn

Bericht door fantomas » 08 jul 2013, 10:24

bal die blijft draaien kan kapotte transistor zijn.

yorkie
Real name: Glenn Verhoosele
Contacteer:

Bericht door yorkie » 08 jul 2013, 11:52

idd eerst best het displayprobleem oplossen. Zo kan je je kast dan goed instellen en testen of de bal effectief altijd draait.

Spanningen nameten, indien ok eventueel flatcable wisselen met eentje uit een andere kast.
Verder kan het displayboard defect zijn of de flatcable die van het cpu bord komt.

Cenobyte
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 08 jul 2013, 14:28

Dank iedereen voor de tips! Ik ga er mee aan de slag. Heb inmiddels ookin de pinball repair manual het een en ander gevonden. Gaat goed komen. :)
cajoeter schreef:Meestal zit het in de HV sectie, er ontbreekt dan een van de spanningen (soms meerdere), meestal de 62V. Even meten of alle spanningen aanwezig zijn en zo niet dan in ieder geval van de ontbrekende spanning de transistors en zener(s) vervangen. Controleer ook even de 5W weerstanden, die gaan wel eens kapot of de soldering is slecht.
Ga ik nameten. Zijn dat onderdelen die bij de pinball shops verkrijgbaar zijn? Die weerstanden heb ik volgens mij nog wel liggen.
Groetjes,
Mario

cajoeter
Real name: Michel

Bericht door cajoeter » 08 jul 2013, 22:24

Die onderdelen kun je gewoon bij de flippershops krijgen. Bij seriouspinball.nl kost een complete revisie set een tientje geloof ik en daar zitten nog duidelijke instructies bij ook.

Plaats reactie