Mylar verwijderd en nu?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 27 jan 2014, 22:06

Onlangs hebben we een scared stiff gekocht van een Franse exploitant.
Vriendelijke mens die akkoord kon gaan met een realistische prijs volgens de staat.

Speelveld zat onder 3 à 4 lagen mylar die toch serieus kapot waren.
Een ramp volledig stuk en de andere ok maar niet helder.
We bestellen een nieuwe beasty ramp en Olivier heeft de bats ramp bewerkt met zijn bunzen brander.
Ik moet zeggen een geslaagde flame polish.

Kyoo heeft de mylar eraf gekregen maar we hebben op 3 plaatsen een beetje insert schade.
Voor de rest is het juist een spiegel. Ook nog speelveldschade aan de crate.
Deze willen we bijkleuren (airbrush) + decal sticker plaatsen.

We hebben ook een insert decal setje besteld, waarmee we de stukke inserts kunnen vervangen.
Deze moeten we wel beschermen.
Wat doe ik nu best?

1. Mylar stukjes plakken boven de bewuste inserts.
2. Volledig speelveld mylar plakken
3. Een ander type protector?

Clearcoat zie ik niet zitten.
TAF

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3015
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door Q » 28 jan 2014, 09:54

Op het Duitse forum heb ik al eens iets gelezen van een shop die volledige speelveldprotectoren verkoopt. Een soort van vel uit kunststof die je over je speelveld legt. Ik denk dat hier ergens een topic is, waar iemand dat op zijn BSD gelegd heeft.
*** Q is good for you !! ***

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 28 jan 2014, 11:53

Q schreef:Op het Duitse forum heb ik al eens iets gelezen van een shop die volledige speelveldprotectoren verkoopt. Een soort van vel uit kunststof die je over je speelveld legt. Ik denk dat hier ergens een topic is, waar iemand dat op zijn BSD gelegd heeft.
SS hebben ze niet meer op stock.
TAF

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door starboy67 » 01 feb 2014, 00:42


aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 02 feb 2014, 14:15

Heb je deze van u BSD ook daar gekocht.
Hoe val dit mee, eenvoudig te plaatsen?
Geen stofdeeltjes eronder?

Hoe werd het opgestuurd, in een harde kartonnen buis veronderstel ik.
TAF

Gebruikersavatar
Piggy
Berichten: 166
Lid geworden op: 01 apr 2013, 13:48
Real name: Thijs
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door Piggy » 02 feb 2014, 14:36

In play: WH2o, NBAFB
In restoration: IJ

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 02 feb 2014, 14:48

Thx, das dan juist terug op stock.
TAF

starboy67
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jul 2012, 15:46
Real name: Jantje van steelandt

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door starboy67 » 02 feb 2014, 14:57

aquasat schreef: Heb je deze van u BSD ook daar gekocht.
Hoe val dit mee, eenvoudig te plaatsen?
Geen stofdeeltjes eronder?

Hoe werd het opgestuurd, in een harde kartonnen buis veronderstel ik.
ja heb de mijne daar gekocht. Je moet gewoon voordat je hem erop gaat leggen eerst even met een hogedruk blazertje alles wegblazen. Echt proper eenmaal geplaatst.. dan gewoon er terug alles bovenop monteren.

Werd idd in een kartonnen buis verzonden.

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 02 feb 2014, 17:27

Ik heb hem besteld samen met een nieuwe ramp.
TAF

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 06 feb 2014, 09:02

Protector en ramp zijn binnen.
Nu nog een beetje werk aan het speelveld en daarna plaats ik wat foto's van voor, tijdens en na installatie.
Van mij zat het niet op een rol maar in een doos ter grote van een speelveld. :P
TAF

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 11 feb 2014, 08:02

Gisteren samen met Kyoo en Olivier de SS terug in elkaar gezet.
Wat een klote kast om te shoppen. Ik kom zot van die rampen. :madman:

Maar wat een mooi resultaat, speelveld is nu een spiegel en de bal loopt heel vlot.
De nieuwe boney flippers, ribben en claws maken de SS volledig af.
We hebben 5 uur nodig gehad om alles terug te plaatsen.
Ongeveer een half uurtje om het speelveld stofvrij te maken en de protector te plaatsen.
Het is dus echt nachtwerk geworden.

Op zich is het niet zo moeilijk, en bewegen doet het niet. Het is wel raar dat je de bal niet meer hoort rollen.
TAF

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door geertvdp » 11 feb 2014, 08:58

Ik volg dit met veel belangstelling. De retouches op het speelveld, heb je dit rechtstreeks op het hout gedaan? Wat doe je met het kleurverschil tussen het deel van het speelveld waar mylar oplag en de rest van de plank? Valt dit op?
Eigenaar: Whirlwind

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 11 feb 2014, 09:18

het eindresultaat :
Bijlagen
WP_20140211_003.jpg
TAF

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3015
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door Q » 11 feb 2014, 09:24

Dat ziet er properkes uit !! :good:
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door Baron Shadow » 11 feb 2014, 11:23

Ziet er mooi uit zeg.
Blijft toch een kast die ik ooit wil hebben :love:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
jippen
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 mei 2012, 10:48
Real name: Dimitri Van Hove
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door jippen » 13 feb 2014, 11:03

Zou dit ook geschikt zijn voor op een speelveld waar de inserts wat van gezakt zijn ?
In play: Tron pro, op zoek naar een ST pro/prem

MasterT1984
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 dec 2012, 19:46
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door MasterT1984 » 04 apr 2014, 10:05

heb zelf zo'n playfield protector gekocht voor ment STTNG, SW DAta East en LOTR.

de STTNG is reeds geinstalleerd en kmoet zeggen het geeft echt wel een knap effect voor die prijs, speelveld glanst mooi en paste perfect.

je hoort haast ook geen geluid meer van de ballen die erover rollen dus een pak stiller.


als je dus een mooi speelveld hebt en je wil dit beschermen en net nog dat extraatje meer laten opvallen is dit een ideale oplossing en een voordeliger alternatief tegen over clearcoaten. :good:

ben benieuwd wat het op de SW en LOTR zal geven, maar alvast nen aanrader dus voor de twijfelaars...
Arcades:MK II Mame, MK I,II,UIII,IV in switcher, KI I,II in switcher, Terminator 2, Revolution X
Pinball:T2, TOM Gold, IJ(wms), POTC, AFM, AC/DC(prem), LOTR, SW(DE), STTNG, MMLE
Out:
SF2,TMNT,BW,DH,JP, Silverball V9

aquasat
Berichten: 929
Lid geworden op: 11 sep 2012, 15:07
Real name: Ollivier
Locatie: Belgium

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door aquasat » 29 mei 2014, 13:33

Een paar maand later heb ik nu een MM en een BSD waarvan we de mylar met haardroger methode hebben verwijderd.
Dit maal heb ik gekozen om het speelveld eerst van de kleefstof te ontdoen met HG stickerverwijderaar. Daarna met ontvetter goed poetsen. Dan met novus 2 polishen en als laatste stap waxen met turtle wax.
Resultaat is gewoon schitterend.
Opgepast! Hierna is je kast wel zeer snel, wil je een kast zoals hij op de top wedstrijden staat, dan is dit de way to go.
Wil je een eenvoudig spelende kast, dan zou je dit beter niet doen.

Om je een idee te geven, de MM was in totaal ongeveer 12 uur werk. De BSD hebben we in een recordtijd van 3 uur gedaan. De mylar hebben we in 15 min eraf gekregen, hij kwam direct los bij het opwarmen met de haardroger.
Dit is uitzonderlijk, wie dit wil doen moet zeker zijn tijd nemen voor deze stap! De MM duurde bijna 3 uur om enkel de mylar te verwijderen.
TAF

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door TRABBART » 15 jan 2015, 03:39

MasterT1984 schreef:heb zelf zo'n playfield protector gekocht voor ment STTNG, SW DAta East en LOTR.

de STTNG is reeds geinstalleerd en kmoet zeggen het geeft echt wel een knap effect voor die prijs, speelveld glanst mooi en paste perfect.

je hoort haast ook geen geluid meer van de ballen die erover rollen dus een pak stiller.


als je dus een mooi speelveld hebt en je wil dit beschermen en net nog dat extraatje meer laten opvallen is dit een ideale oplossing en een voordeliger alternatief tegen over clearcoaten. :good:

ben benieuwd wat het op de SW en LOTR zal geven, maar alvast nen aanrader dus voor de twijfelaars...

hey leuk topic,, ik zou zo een playfieldprotector (voor een cftbl) ook wel eens willen uitproberen, ipv clearcoat want al mijn mylar moet eraf.de randjes vd mylar zijn smerig
maar zie je dat dan niet dat dit er los bovenop ligt? ook niet na een tijd van gebruik? geeft het echt een mooi glanzend effect?

ronaldvg
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 sep 2014, 23:27
Real name: Ronald

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door ronaldvg » 15 jan 2015, 10:40

Hierbij review van Pinballnews:

http://www.pinballnews.com/learn/playfi ... index.html

Ik moet zeggen, ik heb er zelf 3 gekocht en ben er zeer over tevreden. Natuurlijk zal het wel sneller krassen dan 2K lak, maar de voordelen zijn voor mij: je kunt dit plaatsen zonder het hele speelveld boven en onder af te breken en als de slijtage toch te groot wordt koop je gewoon een nieuwe.

Naar mijn mening is het een zeer goede en goedkope manier om speelveld in goede staat te houden.

Gebruikersavatar
ichigo1986
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jul 2014, 18:20
Real name: Wouter Raddoux

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door ichigo1986 » 15 jan 2015, 10:57

aquasat schreef:Dit maal heb ik gekozen om het speelveld eerst van de kleefstof te ontdoen met HG stickerverwijderaar. Daarna met ontvetter goed poetsen. Dan met novus 2 polishen en als laatste stap waxen met turtle wax.
Is het dan niet nodig om na het verwijderen van de mylar geen Clearcoat/vernis/protector te plaatsen? Ik zit namelijk met deze vraag omdat ik zelf in een rebuild zit, en op het punt ben gekomen dat de mylar eraf is, en de retouches aan het speelveld gebeurd zijn!

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door g94 » 15 jan 2015, 12:17

Als je herstellingen gedaan hebt aan een speelveld (met decals of met airbrush of verf), dan wil je die beschermen, zodat die niet binnen korte termijn kapot gaan door de bal. Dergelijke herstellingen zijn op zich niet sterk genoeg om bestand te zijn tegen het geweld van zo'n metalen bal (en al zeker die geprinte insert decals niet).

Dat beschermen kan op verschillende manieren:
- door er mylar of een andere transparante zelfklevende film op te kleven (Mylar is gewoon een merknaam).
- door beschermvernis aan te brengen, ideaal 2 componenten automotive clearcoat door een spuiter. Dat geeft sowieso het mooiste resultaat. Maar kan in principe ook met de rol. Ten andere: 'clearcoat' is gewoon Engels voor 'transparante vernis', het is geen merknaam of zo...
- zo'n overlay

Welke bescherming je kiest hangt af van je eigen handigheid, van je budget, en van hoe mooi het resultaat is dat je nastreeft.

Als je geen herstellingen doet, dan is het voor thuisgebruik in principe niet echt noodzakelijk om een bescherming aan te brengen nadat je de mylar hebt verwijderd. Maar het is wel beter natuurlijk, die Mylar zat er niet voor niks.

Polieren en waxen heeft ten andere niks met bescherming te maken, enkel met blink blink.

Gebruikersavatar
ichigo1986
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jul 2014, 18:20
Real name: Wouter Raddoux

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door ichigo1986 » 15 jan 2015, 16:07

Bedankt!! heel duidelijke uitleg zo.

dan moet ik toch even rondkijken voor te laten clearcoaten. Ik hoopte hier onderuit te raken want m'n speelveld zit nog in de kast omdat ik het niet zag zitten de draadboom te verwijderen. Daar zal ik vanavond dan maar aan beginnen ;)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door g94 » 15 jan 2015, 17:50

Hm, ik weet niet of dat nog zal gaan om dat speelveld te clearcoaten als je nu al herstellingen hebt gedaan. Opdat de vernis zou hechten moet je speelveld immers opgeschuurd zijn. Vergelijk het met een deur die je wil aflakken: die moet je ook eerst opschuren opdat de lak goed kan hechten. Dus een ongeschuurd speelveld vernissen is geen goed idee. En als je het nu nog opschuurt, dan riskeer je je herstellingen weg te schuren...

Bekijk anders eens enkele van mijn speelveldrestauraties (klikbare kasten in mijn signature hieronder), ik probeer de verschillende stappen altijd goed te documenteren en daar kan je goed zien hoe ruw een speelveld moet opgeschuurd worden voor herstellingen en clearcoat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
ichigo1986
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jul 2014, 18:20
Real name: Wouter Raddoux

Re: Mylar verwijderd en nu?

Bericht door ichigo1986 » 15 jan 2015, 21:18

daar heb je inderdaad gelijk in, en dan denk ik; als er toch geen haast bij is, doe ik het beter goed dan snel!

dus toch besloten het veld eruit te nemen, en half gestript. valt beter mee dan verwacht!
en dan kunnen we binnenkort met een schone lei beginnen ;)

bedankt voor je tips, ik heb nu leesvoer genoeg om je topics door te nemen ;)

Plaats reactie