Fliptronics board II
Fliptronics board II
Heb problemen met mijn fliptronics board op de DW.
twee transistors hebben het begeven, de Q10 en Q9. Bovendien de Q3 transistor (heatsink) is kortgesloten.
Ik heb de Q10 en Q9 vervangen (beide TIP 102) en de Q3 transistor (TIP36C) moet ik nog bestellen.
Echter bij het meten van de vervangen transistor Q10 merk ik dat deze nog steeds niet de juiste waarde geeft (linker voetje geeft 0.001 terwijl dit +- 0.550 moet zijn). Q9 geeft nu wel de correcte waarde weer en is goed. De transistor meet buiten het circuit wel de correcte waarde. Zou dit te maken hebben dat Q3 is kortgesloten? Ik zie dat Q10 en Q3 elkaar ondersteunen, als Q3 kortgesloten is, is het dan normaal dat ik geen goede waarde krijg bij Q10?
twee transistors hebben het begeven, de Q10 en Q9. Bovendien de Q3 transistor (heatsink) is kortgesloten.
Ik heb de Q10 en Q9 vervangen (beide TIP 102) en de Q3 transistor (TIP36C) moet ik nog bestellen.
Echter bij het meten van de vervangen transistor Q10 merk ik dat deze nog steeds niet de juiste waarde geeft (linker voetje geeft 0.001 terwijl dit +- 0.550 moet zijn). Q9 geeft nu wel de correcte waarde weer en is goed. De transistor meet buiten het circuit wel de correcte waarde. Zou dit te maken hebben dat Q3 is kortgesloten? Ik zie dat Q10 en Q3 elkaar ondersteunen, als Q3 kortgesloten is, is het dan normaal dat ik geen goede waarde krijg bij Q10?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
- flippers.be
- Real name: AE
- Contacteer:
Re: Fliptronics board II
Ja, defecte componenten kunnen metingen van andere componenten in dat circuit beinvloeden.
- wimpinball
- Real name: wim van roey
Hoi Jonathan ,
meten van componenten in de print is enkel goed om te zien of je transistor is kortgesloten of niet .
Voor de rest van de metingen haal je best de componenten uit de print .
Verder is het belangrijk dat je weet hoe je transistoren moet uitmeten
je hebt namelijk npn en pnp transistoren
en je moet ook weten waar basis , emitter en collector bevindt van de transistor
niet elke transistor is hetzelfde met de aansluitpinnen
succes ,
groetjes ,
Wim
meten van componenten in de print is enkel goed om te zien of je transistor is kortgesloten of niet .
Voor de rest van de metingen haal je best de componenten uit de print .
Verder is het belangrijk dat je weet hoe je transistoren moet uitmeten
je hebt namelijk npn en pnp transistoren
en je moet ook weten waar basis , emitter en collector bevindt van de transistor
niet elke transistor is hetzelfde met de aansluitpinnen
succes ,
groetjes ,
Wim
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Vergeet verder niet een mica plaatje te plaatsen tussen je transistor en heatsink.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Bedankt voor de reacties. Nog eventjes wachten tot wanneer de TIP¨36C transistor binnen is. Ik laat weten of het daarmee in orde is. Thx!
@ harry
Is het niet voldoende koelpasta te gebruiken bij de heatsink? Mss begrijp ik niet wat je juist bedoelt.
Is het niet voldoende koelpasta te gebruiken bij de heatsink? Mss begrijp ik niet wat je juist bedoelt.
- jeanclaudev
- Real name: jean-claude
de mica gaat the heatsink isoleren
Sold: Harlem GT, Victory, Raven, Bone busters, Funhouse, TZ, BDK HUO, SM Red HUO, L0TR, POTC, TSPP, RBION, TOTAN, TOM, Xmen pro HUO,Avengers pro HUO.
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Dit is enkel nodig als de heatsink contact maakt met andere delen. Bijvoorbeeld als deze is vastgesoldeerd op de print, of wanneer er meerdere transistoren op die heatsink gemonteerd zijn. Als de heatsink "geisoleerd" wordt gebruikt dan heb je het mica plaatje niet nodig.Sacriloco schreef:@ harry
Koelpasta is natuurlijk wel nodig.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl